Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske desember


galia
 Share

Recommended Posts

Fikk fanget noen på kameraet i oktober. Hun er ikke helt på hugget ennå men regner med at hun er å finne mellom 25-35meter nå igjen. Sikten har blitt veldig bra og tempraturen har vel begynt å trekke nedover igjen. men det er vel ikke lenge før den store gytefiskene og hannfiskene trekker ned på dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært ute ett par turer å prøvet. Har sett henne begge gangene men har ikke fått henne til å sitte. Den første sleit jeg, og i dag fulgte hun med opp helt opp til båten. Silden som jeg bruker som agn er veldig dårlig så jeg må prøve å skaffe meg noe ferskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iriterende å miste fisk etter så lang tid uten.Du hadde vel noen kjempeturer tidlig i januar,dersom jeg ikke husker feil.Det kan se ut som at det er fult mulig å få kveite no,men trolig ikke noen bakdel å vente til ut i januar, Jeg fikk 3 stk.på min første tur i april,.så jeg håper å komme tidligere i gang på nyåret.Kun småting som mangler før båten er klar for havet.

Agnsild kjøper vi på Ellingsøya,fin kvalitet til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.Det er vel ingen som konsekvent kan påstå at det ene er bedre en det andre,men det går vel mest på hvilken erfaringer den enkelte har gjort seg.

Jeg holder sild som en klar favoritt ,men jeg har også fått kveite på sei og makrell. Reke har jeg ingen erfaring med,men kanskje noen på forumet kan svare på det.

Endret av galia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.Det er vel ingen som konsekvent kan påstå at det ene er bedre en det andre,men det går vel mest på hvilken erfaringer den enkelte har gjort seg.

Jeg holder sild som en klar favoritt ,men jeg har også fått kveite på sei og makrel. Reke har jeg ingen erfaring med,men kanskje noen på forumet kan svare på det.

Kveita er altetende, den tar nok det som er tilgjengelig der den befinner seg. Det er riktignok mye større sjanse for bifangster av mindre kaliber om du fisker med reke. Ofte vil torsk, hyse, hvitting og andre agntyver ta reka lenge før kveita.

Men vi har fått solide kveiter som bifangst på reke eller dobbel reke. Vi fikk blant annet en kveite på 23 kg under flyndremeite. Den ble tatt på en st. 1-krok med reke på og 0.50 fortom og lett haspelstang.. Fikk også en på ca. 14 kg på dobbel reke + en på 11 kg.

Kveiteagn kan være mye forskjellig, men det er ingen tvil om at jeg foretrekker fersk sild om det er å få tak i. På høsten her er det uslåelig som agn. Men fersk sei eller makrell kan også fungere. Fersk er best, men opptint fungerer også.

Forøvrig finner vi mye krabbe i magen på kveiter på enkelte steder, her ville nok krabbe fungere også om man finner en måte å takle den opp på. Men igjen, fare for bifangster man ikke ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Den 10.12.2013 at 21.48, obbien skrev:

Kveita er altetende, den tar nok det som er tilgjengelig der den befinner seg. Det er riktignok mye større sjanse for bifangster av mindre kaliber om du fisker med reke. Ofte vil torsk, hyse, hvitting og andre agntyver ta reka lenge før kveita.

Men vi har fått solide kveiter som bifangst på reke eller dobbel reke. Vi fikk blant annet en kveite på 23 kg under flyndremeite. Den ble tatt på en st. 1-krok med reke på og 0.50 fortom og lett haspelstang.. Fikk også en på ca. 14 kg på dobbel reke + en på 11 kg.

Kveiteagn kan være mye forskjellig, men det er ingen tvil om at jeg foretrekker fersk sild om det er å få tak i. På høsten her er det uslåelig som agn. Men fersk sei eller makrell kan også fungere. Fersk er best, men opptint fungerer også.

Forøvrig finner vi mye krabbe i magen på kveiter på enkelte steder, her ville nok krabbe fungere også om man finner en måte å takle den opp på. Men igjen, fare for bifangster man ikke ønsker :)

Hei. Kor fisker du kveite og flyndre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.