Gå til innhold
Fiskersiden

mens vi venter på å vente


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

November er liksom en mørk og trist måned der man ikke gjør annet enn å gå å vente på at det skal bli desember, med lys i hver krå, og spennende luker å åpne, fylt til bristepunktet av forventninger og så videre og så videre og ladi dadi da.

Noen fordriver november med å se skjegget gro, dvs delta i Moronvember, som sikkert støtter oppunder en god sak, men er like tåpelig for det. Siden jeg glemte å barbere meg en dag lagde jeg meg også en sånn en:

ensinkturmoronvember_zpsa10d76df.jpg

Bildet ble jo tatt når jeg var grønn og gikk rundt i lilla bukse, men nok om det.

På nattåpent måtte jeg jo selvfølgelig innom Campelen og slå av en prat, og der traff jeg på Espen som ikke har vært så mye i omløp den siste tiden, og vi ble enige om at lørdagen måtte brukes til fisking. Nå hadde han allerede avtalt å fiske sammen med Martin Ensink (ensinkm), som det var enda lengre siden jeg hadde sett, så dette tegnet bra.

Tidlig tidlig i dag morges var jeg oppe og så på morgenrøden, og kjente jeg gledet meg til å fiske i dagslys. Fiskeutstyret til båt var riktignok delvis nedpakket siden båten egentlig allerede skulle vært på land, så det ble en klumpete oppakning av nedpakningen.

Plutselig får jeg beskjed om at Espen har gjort avtale med toalettet sitt om å ikke forlate det ut av syne, og så var det bare meg og ensinken igjen.

Jaja, sånt skjer.

Vi vurderte litt på plasser å dra til, men siden Ensink kun hadde ett ønske, å få fisk, og ikke trengte matfisk eller artsjegeri i det hele tatt, falt det naturlig å legge kursen mot Lyreneset (igjen).

Først testet vi litt på grunna, og der nappet det men ingenting ville sitte. Så flyttet vi oss tre sekunders motorgange, og det var det som skulle til.

ensinkturfastfisk_zps80b20a4b.jpg

Fast fisk, og jeg kunne endelig slutte å røske kroken ut av kjeften på fiskene for at han skulle få den første (haha).

ensinkturfoslashrstefisk_zps30fb9d14.jpg

Lyreneset fornekter seg ikke.

og så gikk det slag i slag

ensinkturfoslashrstelange_zps98e02585.jp

ensinkturbrun_zpsb165523d.jpg

ensinkturlus_zpscf8a985a.jpg

ensinkturlangivann_zps9db3e060.jpg

ensinkturstoslashrste_zpscb94f65a.jpg

Denne var forøvrig turens største (10.8)

All denne aktiviteten gikk ikke upåaktet hen, og en ivrig tilskuer fant seg plass ringside

ensinkturbesoslashk_zps8205593a.jpg

Ensink hadde på en liten fisk der det plutselig ble veldig tungt, og så lett igjen.

Når seien kom opp hadde den solide bitemerker ved sporen. Storlanga var nok ute og gikk, men den får bli til en annen gang.

Men jeg fikk også på en fisk som beit etter fisken jeg hadde på (ehh noe sånt). Og for første gang jeg vet om fikk jeg to fisk på en krok der begge var kroket klokkerent

ensinkturdobbeltbitt_zpsf1d8e79a.jpg

Festlig!

Det som var mindre festlig var at vi kom inn i en pesthule. Plutselig kom alle fiskene opp med små motbydelige skapninger på (personrelaterte vitser her er vel nesten unødvendig?):

ensinktureklinger_zps4b946e15.jpg

Da fant vi ut at det var best å snelle opp og ta oss lunsj. (nei ikke fordi vi fikk matlyst av parasittene)

Julabrenneren med ren butangass funker utmerket, men ved lave temperaturer tar det litt lang tid å koke opp en kasserolle med pølser. Men smakte godt gjorde det

ensinkturmat_zpsfaa7015c.jpg

Matrosen er fornøyd med serveringen.

Vinden økte på litt, og vi svippet kjapt innom bonteflaket for å se om det var noen småhai som hadde lyst å hilse på oss på ettermiddagen, men det var det ikke, bare nok en lange, selvom jeg hadde et napp som kunne vært riktig sort (men også kunne vært en liten lange)

Så sløyde vi fisken og kokte en kaffekopp og satte kursen hemattover.

Jeg fikk størst og flest arter, Ensink fikk flest fisk. Og nå er det lov å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.