Gå til innhold
Fiskersiden

2. Desember. Møte med St.Peter


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Jeg regner ikke med at så mange her på forumet har møtt St. Peter og så vært i stand til å skryte av det etterpå, så derfor tenkte jeg at jeg skulle dele mine erfaringer med fyren, eller nærmere bestemt fisken, her på forumet.

Første gang jeg traff en St. Petersfisk var i tidsalderen til det analoge kameraet, nærmere bestemt senhøstets 2004. Frem til da hadde mitt møte med denne særegne fisken hovedsakelig vært side 95 og 322 i Aschehougs store Fiskebok, og enkelte oppslag i lokalaviser. Jeg hadde jo både håpet og trodd at jeg kunne komme til å møte denne fisken en gang, men da det faktisk skjedde, kom det som et sjokk.

rsv056cd060.jpg

Jeg kledde meg som vanlig i kjelleren og tuslet ned på stranda foran huset mitt i mørket. Kameraet med den beskjedne kapasiteten på 36.5 dias var som vanlig med. Mens jeg vadet baklengs ut i sjøen, lurte jeg på hva som skulle møte meg denne kvelden. Det begynte helt vanlig med øyepål, nakensnegler og sandflyndrer. Ikke noe spesielt egentlig. Da jeg kom ned på 17 meter satte jeg kameraet forsiktig fra meg på bunnen for å rette på utstyret. I øyekroken ser jeg at noe ser ut til å reise seg fra sanden.

rsv056cd052.jpg

«Flat fisk, sikkert en sandflyndre» tenker jeg, men det er noe galt. Flyndren svømmer på høykant! En St. Petersfisk! Steike, hva skal jeg gjøre nå? Fomle, fomle innstilling på kamera? Har nettopp tatt bilde av en nakensnegl………….stille på blender!!!

rsv056cd068.jpg

Kort og godt et fullstendig kaos av følelser og urasjonelle handlinger. Nå må jeg bare skyte inn at jeg ikke helt forstår hvordan vi klarte å ta bilder i diasfilmens tidsalder. Vi brukte kun manuell setting på kameraet og alt gikk på erfaring og tro. Siden det var et svært begrenset antall bilder en kunne ta på et dykk, måtte en alltid spare noen bilder til slutten av dykket. Når en kom på land leverte en inn filmen (der en ikke hadde brukt alle bildene) til fotobutikken og fikk den igjen 1 uke senere. Da hadde en selvfølgelig glemt hvilke settinger en hadde på kameraet, og så var det å prøve igjen neste gang.

rsv056cd057.jpg

rsv056cd053.jpg

Heldigvis har ikke St.Peter det travelt. Han kikker arrogant på meg mens den svever over bunnen. Jeg får samlet meg og stilt inn kameraet, så er det bare å fyre i vei. Alle bildene denne gangen siden jeg ikke regner med at jeg treffer noe sjeldnere senere på dykket. Med oppbrukt film ligger jeg på bunnen og studerer denne fantastiske fisken. For et syn og for en opplevelse. Etter rundt 20 minutter forlater jeg St.Petersfisken i mørket og siger oppover mot stranda. Oppe på 5 meters dyp treffer jeg enda en St. Petersfisk!!! Den er enda vakrere enn den jeg nettopp har fotografert og på rent trass klarer jeg å presse enda et bilde utav filmen i kameraet.

rsv076cd124.jpg

rsv094cd199.jpg

Vel oppe i hagen bruker jeg 5 minutter på St.Petersfiskdansen. Den går ut på å hoppe planløst rundt i hagen og skrike JA, JA , JA for ”¤#%/¤&…. så setter jeg ifra meg kameraet og tar av blybeltet og flaskesettet.

rsv094cd195.jpg

rsv076cd129.jpg

Etter dette har jeg truffet St.Peter ute på sanden her mange ganger. Noen ganger blir den værende noen uker, mens andre ganger forsvinner den etter det første møtet. Vanligvis er fiskene på størrelse med en frokosttallerken, men for 2 år siden traff jeg en yngel på størrelse med en 5-kroning. En utrolig artig kar. For tre uker siden dukket det opp en ny 5-kroners St.Petersfisk utpå her. Den var som vanlig svært arrogant og lot seg ikke forstyrre av en tullet fotograf. Mens jeg lå langflat på bunnen og fotograferte, skled den rolig rundt og momset hoppekreps som ble tiltrukket av lyset. Jeg fant den ikke igjen på neste dykk, men jeg håper jo at en St.Peter snart vil komme å besøke oss her på Hundvåg igjen. Den er en fisk som jeg nok må ha ganske mange dykk med før jeg blir lei av å fotografer

Bilder av en ung St. Peter 5-kroners) under.

rsv101cd207.jpg

rsv101cd206.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forbløffende bilder Rudolf. Gleder meg og til onsdag som nevnt tidligere her i tråden.

Den nevnte St.Peter dansen kjenner jeg godt igjen og tror egentlig det er en "mistebakkekontaktoggalskapdansen" med påfølgende gloser som jaller ut i luften " indian style".

Ska kje kimsa av Dogbay. Top Notsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Du er Mye rikere enn det mange noen gang kan håpe på å bli.. Den erfaringen unner jeg deg virkelig og det har tent ett svakt håp om noen gang å få se en slik fisk i løpet av livet.. Fortrinnsvis i enden av snøret mitt, men bare den er i live skal jeg prise meg lykkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.