Gå til innhold
Fiskersiden

3 desember. Mitt artsfiske i 2013. Fra 45 til 80 arter


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Kan jo begynne så smått med hvordan fiskeåret mitt startet i 2013.

45 forskjellige arter hadde bitt på kroken min, og i 2013 skulle jeg øke denne listen betraktelig.

Målet var 80 arter, ett nokså hårete mål når man har 2 små unger, ei bikkje og en samboer som har hest og trener crossfit. Det blir ikke så fryktelig mange ledige kvelder/dager med andre ord.

Jeg manglet mange relatvit lette arter fremdeles, og når jeg kun hadde 45 arter så var det egentlig fryktelig lett å dra opp nye arter.

12 Januar

Første nye arten ble en Brosme på greie 8,3 kilo, tatt i vakre Nedstrand.

Så langt har jeg kun fått en fisk som er større enn dette, det er ei lange på 10,1 kilo.

Video kan ses her

Brosme.jpg

Brosme, 8,3 kilo. art nr 46

Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at isfiske på sjøen ser fryktelig spennende ut, og allerede første turen til Frafjord på sjøisen den 12 februar så satt det nye arter.

kloskate.JPG

Kloskate på 640 gram, art nr 47

Dette var target arten på hele turen. Jeg visste egentlig ikke hva som svømmte rundt her inne i fjorden, men Kloskate, det er det tatt mange av. Har fått dem fra land, is og båt, hele året.

Min første fisk ble tatt på glidetackle, 4/0 ssw, agnet med hvitting.

Video kan ses her

str%25C3%25B8msild.JPG

Strømsild, 38 gram. art nr 48

Strømsilda var virkelig en WTF opplevelse. Vi visste ikke om denne her inne i fjorden, så når den kom opp av hullet så hørte man gledesbrølet inn til Ålgård.

Fisken tok på rundt 120 meters dyp på en Sabiki med #14 kroker, agnet med makrell.

2 dager senere så tok jeg turen inn til Frafjord igjen, jeg hadde begynnt å innse hva denne fjorden kunne levere av nye arter til meg.

Og det tok ikke lang tid før nye arter viste seg.

Lusuer.jpg

Lusuer på 310 gram, art nr 49

%25C3%2598yep%25C3%25A5l.JPG

Øyepål, vekt uvisst. art nr 50

10 mars gikk turen nok en gang inn til Frafjord, sjøisen lå tykk og fin, så her måtte jeg gripe sjansen når vi først hadde den.

Frafjord hadde flere overraskelser på tur ennå. Art nr 51 ble tatt under Lyr/Sei fiske rett under isen.

Gutta i Trondheim hadde hatt suksess med brisling på jigghode rett under isen, så dette skulle jeg prøve.

Smalt på en hel brisling på en SavageGear jigg, 4/0, og slapp ned ca 3-4 meter.

Tok ikke mange minuttene før stangtuppen begynnte å bevege seg. Fisken ville ikke sitte når jeg satt tilslag, men den var såpass aggresiv så jeg fikk flere sjanser. Tilslutt satt den og jeg kunne vippe opp art nr 51. Rognkjeks.

Rognkjeks.jpg

Rognkjeks, art nr 51

12 April

Det skulle gå over en måned før neste nye art satt på kroken min, men det var en såpass fet art at det gjorde ikke noe.

Art nr 52 ble Hornkvabbe, tatt på kikkfiske med #28 krok, agnet med reke.

Må nevne at jeg fisket på en Tangsprell når denne spratt ut og snappte agnet rett foran en ålekvabbe, tangsprell og en krabbe. Snakk om flaks :)

Hornkvabbe.jpg

Hornkvabbe, 7 gram, art nr 52

1 Mai ble feiret inne i Lysefjorden, jeg har hatt såpass mange turer inn hit nå etter den nordlige knurrulken, så en hel dag ble satt av for å fange denne spesielle arten.

Hadde 2 stenger ute på "dypet" der de fleste knurrulkene har blitt tatt, men det er som regel under bryggen det kjekkeste fisket her inne foregår. Det er ikke vanlig å få NKU`en så langt inne, men det var nettopp det som skjedde denne dagen.

Ett prakteksemplar på 33,5 gram (over norgesrekord) tok på en #8 krok agnet med makrell.

untitled.JPG

Nordlig knurrulke. 33,5 gram, art nr 53

10 Mai

9 dager senere måtte tangkvabbeplassen testes ut. Her har eg fisket mange ganger før, men eg har ikke brydd meg særlig om artsfiske da, derfor har heller ikke Tangkvabbe blitt prioritert når eg har fiska her inne.

IMG_2379.JPG

Ett knippe med rett art :)

Vi fant raskt en plass som leverte ganske mange av rette sorten.

tangkvabbe.JPG

Tangkvabbe, 24,76 gram. art nr 54

24 Mai.

Nok en gang skulle jeg teste ut tangstikling, makan til sær art skal man lete lenge etter. Eg har tosiffra fisketimer etter denne lille arten, og eg e sikker på eg har fått varig ryggskade nettopp etter denne lille saken.

24 mai derimot skulle jeg endelig lykkes.

Davidsen har lagt ut litt info om at tangstiklingen er glad i mysis, så når eg fekk fanga noen av de og tredd dem på kroken så gikk det hele egentlig ganske lett.

Tangstikling.JPG

Tangstikling, 6,9 gram. #28 agnet med hel mysis. art nr 55

6 Juni skulle jeg få en ny art på ferskvannslisten min, det er vel relativt uvanlig når man bor i Stavanger og det nesten ikke svømmer noe annet enn ørret, laks, sørv. røye og trepigga rundt her.

Var ute og luftet fluestangen og vi endte opp midt i en massiv klekking, det vaket fisk overalt, og det som vi trodde var ørret viste seg å være Sik.

På facebook bildet eg la ut rett etter eg tok arten står det.

378 kast, 42 bomtilslag, 2 sik, ENDELIG!!!!!

Og nettopp slik husker eg denne turen. Fisken ville ikke sitte på kroken, uansett om jeg ventet eller var kjappt ute med tilslaget. Det hjalp ikke at han jeg fisket med (fluefisker deluxe) dro opp flere mens jeg sleit med å få dem til å sitte.

Sik.jpg

Sik. vekt uvisst. Liten mørk tørrflue. art nr 56

12 Juni

Art nr 57 forandret mye i livet mitt, dette har vært en drøm så lenge jeg husker. En meget fjern drøm da eg aldri trodde eg sko få oppleve dette. Ikke så raskt og uten mulighet til å sette meg inn i hva og hvordan dette skulle gjøres.

Jeg har allerede skrevet en rapport fra denne turen, så de som ikke har lest den kan lese deg her.

Art nr 57 skulle bli Håkjerring. og den gamle allroundpersen min på fattige 10,1 kilo ble gruset.

1.jpg

Håkjerring. 432,5 kilo estimert. art nr 57

24 Juli tok vi turen mot Østlandet.

Nå skulle vi fiske etter ferskvannsarter. Her hadde jeg virkelig muligheter for å øke artslisten min, noe jeg også gjorde.

Første stopp på veien ble Langesund. Her fikk vi besøk og hjelp av den lokale Åsmund (oz).

Targetartene var suter og karpe.

Metoden var ganske enkel, duppmeita mais på en #10 krok.

suter.jpg

Art nr 58, en gigantisk suter

Karpe.jpg

Art nr 59. Karpe

25 juli

Etter vi hadde flekkt opp targetartene i Langesund så tok vi turen inn til den obligatoriske plassen når man er på østlandet. Dynovika.

Her ble jubileumsart nr 60 dratt opp temmelig kjappt.

abbor+liten.jpg

Abbor, art nr 60, frilinet meitemark

Art nr 61,62,63 og 64 kom raskt på land. Moro å fiske i ferskvann når man mangler nesten alt av arter.

Hork.jpg

Art nr 61. Hork, frilinet meitemark

mort.jpg

Art nr 62. Mort. Frilinet meitemark

Flire.jpg

Art nr 63. Flire. Frilinet meitemark

laue.jpg

Art nr 64. Laue. Frilinet meitemark

Etter vi hadde fiska en del timer i Dynovika så tok vi turen lenger opp i Nitelva.

Der skulle vi teste ut Steinsmett, Ørekyte og Stam.

Steinsmetten så vi ikke noe til, men de 2 andre artene fikk jeg hilse på.

%C3%98rekyte.jpg

Art nr 65. Ørekyte. frilinet meitemark

stam.jpg

Art nr 66. Stam, frilinet reke

26 Juli.

Nå begynte det å gå på reservene, vi hadde vel fiska i ett døgn snart, og 8 nye arter hadde komt på land på ett døgn. Vi var ikke helt fornøyde med det, så vi kjørte til Hovin og dro opp en Bekkerøye også.

Bekker%C3%B8ye.jpg

En veldig sliten fisker viser stolt frem art nr 67. bekkerøye. Nok en gang tatt på frilinet meitemark

Etter ett par timer søvn i en veldig varm bil så satte vi kursen mot Nitelva igjen. Vi skulle prøve oss på Gullbust, og etter en del timer med masse følgefisk så beit det endelig på en hos meg.

Gullbust.jpg

Art nr 68. Gullbust. Bunnmeitet meitemark

Kasut er også en plass mange har hørt om, kanskje mest pga den uønskede arten Rødgjellet solabbor.

Den måtte vi selvfølgelig ha på listen, så vi kjørte opp hit for å "plukke" arten.

Solabbor.jpg

Art nr 69. Rødgjellet Solabbor. Frilinet meitemark

Kvelden skulle tilbringes i Drengsrud, og vi skulle fiske etter den råe dvergmallen. Jeg klarte desverre ikke dette og måtte gi opp rundt 5 på morgenen, men etter nok ett par timer i en altfor trang og varm bil så skulle vi prøve igjen. Agnet med filet av mort, og det gjorde jobben bedre enn meitemark.

Dvergmalle.jpg

27 Juli. Art nr 70. Dvergmalle. Bunnmeite med filet av Mort

Nokså fornøyd med å nå 70 arter på turen, men vi ville ikke gi oss helt enda. Tok turen videre til Bingsfossen for å prøve oss etter steinsmett igjen. Her gikk det egentlig ganske greit og art nr 71 kom på land for en rask fotosession.

Steinsmett.jpg

Art nr 71. Steinsmett. Kikkmeite med frilinet meitemark

28 Juli.

Vi hadde en del timer etter brasme, vederbuk, gjørs og asp også, men disse ville ikke denne turen.

Egentlig like så greit, for nå har eg unnskyldning for å dra tilbake.

Hadde ett par stopp på vei hjem til Stavanger.

Sandefjord var det første stoppet. Her skulle vi møte Vilhelm og fiske etter Karuss.

Karuss ble det på alle mann, og min art nr 72 var i boks.

Karuss.jpg

Art nr 72. Karuss, duppmeitet mais

Karussfiske var altfor morsomt, og vi brukte egentlig altfor lang tid på å fiske flere av disse, det gikk desverre litt utover de andre artene vi hadde planlagt på vei hjem. Det ble derimot tid til ett stopp i Tvedestrand etter mikroarten Regnlaue.

En art som jeg sleit litt med å få, mest pga lite vann og vi fant aldri en stor stim å fiske på. 2,5 time med bøyd rygg og 12 fots stang leverte varene til slutt. Turneens siste fisk da vi var altfor slitne etter 5 dagers intensivt artsfiske på østlandet. Grundling og vederbuk få vente til neste år.

Regnlaue.jpg

Art nr 73. Regnlaue. Kikkfiske med meitemark på #30 krok

5 August

Etter mange forsøk på rødflekket kutling i vinter så skulle jeg teste ut arten på sommerstid. Angrer litt på de flerfoldige tilmene eg har hatt på diverse kaien og moloer i snø og minusgrader. På sommerstid så tok den ganske så villig. Flekket tilogmed opp en Bergkutling før eg gadd å fiske på alle de rødflekkede vi så denne kvelden.

Bergkutling.jpg

Art nr 74. Bergkutling. #30 krok med kok reke, Kikkfiske

r%C3%B8dflekka+kutling.jpg

Art nr 75. Rødflekka kutling. Kikkfiske med #16 krok og reke

9 August.

0 m/s med vind gjorde at vi måtte teste ut paddetorskfiske på Randaberg. Har hatt en del turer hit tidligere, men da fisket foregår i steinrøysen på moloen, så er det nesten ett must med flatt hav.

Agnet ble trødd nedi ett dypt hull og ikke lenge etter nappet det kraftig i mikrostangen. Opp kom en paddetorsk på respektable 763 gram.

Paddetorsk.jpg

Art nr 76. Pddetorsk. 763 gram. Steinurmeite med #8 krok og halv reke

24 August.

Skatefiske er noe vi på vestlandet ikke har for mye av, untaket er vel Kloskate som vi får i bøtter og spann av på vinteren.

Piggskate har vært en av artene eg har gleda meg mest etter og 24 august tok vi den første turen etter denne flotte arten. Det skulle ikke mer enn en tur til før arten satt.

Piggskate.JPG

Art nr 77. Piggskate tatt på agnstrømpe, loadet med reke, skjell og makrell.

21 September

Etter at savnet ble for stort etter artene som svømmer rundt i Frafjord så måtte jeg besøke denne plassen når det var åpent vann og. Målet med turen var glassvar og Gapeflyndre, samt strømsild for han som manglet den arten.

Gapeflyndre er det blitt tatt ganske mange av her inne, både på isen, ifra land og ifra båt.

Denne dagen hadde vi leid oss båt og vi skulle tilbringe en hel dag innerst i fjorden.

Etter en del timer (og ganske mange forsøk her inne etter arten) så var det endelig min tur å hilse på Gapeflyndren.

Gapeflyndre.JPG

Art nr 78. Gapeflyndre. Driftfiske med wishbonetackle. Agnet med makrell og reke.

19 oktober

Har lest, hørt og sett mye rart i viken som jeg bor nærmest. "Å gå over elven etter vann" er noe jeg absolutt har gjort i alle årene eg har fiska. Viken som kun er 4 minutt unna huset mitt har levert gode fangster av piggvar, slettvar, havål, tunge, paddetorsk, hårvar, rødknurr osv.. Alikevel så har eg ikke fisket så mye her, jeg reiser heller langt avgårde for å fiske etter disse artene.

Har hatt mange døgn ute her i båten min, en pioner13 med 8hk, men har aldri fått noe nevneverdig kult når jeg fisker ifra båt.

Rødknurr er en art eg har hatt en del fjerne forsøk etter, både ifra isen og ifra båt, men då har det vært 1 time + i bil for å komme til disse plassene.

Art nr 79 ble nettopp rødknurr. Vurderte lenge å kansellere denne turen pga styggt vær, masse bølger og en del vind. Kombiner dette med regnbyger stort sett hele dagen så er det ganske utrivelig på sjøen.

Er veldig glad for at vi valgte å ta turen utpå og satse etter piggvar, slettvar og rødknurr.

R%C3%B8dknurr.JPG

Art nr 79. Specimen rødknurr. Driftfiske med makrellfilet på #4/0 aberdeen

And the grand finale!

15.November

Vi hadde lenge snakket om å få til en tur til Bergen etter havmus og havål.

Etter mye om og men så fikk vi endelig satt av en dato. Den datoen skulle vise seg å være ett skikkelig dårlig valg, ihvertfall etter værprognosene å melde.

2 dager før avreise sjekket jeg været som vanlig. Synes som møtte meg på yr.no var som ett lite slag i magen.

yr.no.JPG

Her snakker vi mye vann som skal ned på få timer, vi hadde planlagt ankomst på fiskeplassen rundt klokken 1900 på kvelden, så vi slapp heldigvis det verste regnet når vi skulle fiske.

Turen skulle gjennomføres, var aldri i tvil om det. Dette er den eneste fisketuren jeg har hatt der mesteparten av utstyret som er med er klær.

bilde2.JPG

Klær, Klær, Klær, stenger, tackle og agn ligger klar

Når vi freste forbi Aksdal så begynnte meldingene å tikke inn på facebook, det virket som om alle fiskerne i Bergen synes synd på oss, de satt nemlig og kikket ut vinduet på flommen som strømmet nedover gatene i Bergen.

Alle lokalavisene var fulle av oppslag om været som hadde vist seg. de meldte om kaos i trafikken, oversvømmelser, oversvømmte kjellere osv osv..

facebook.JPG

"Dere er føkkd"

Fant vel egentlig ut at det var likeså greit å stoppe før vi kom inn til Bergen og ta det litt med ro.

Stoppet på en veikro rett utenfor Os som skulle vise seg å være ett bra valg.

bilde6.JPG

Litt mye nedbør og fukt, derav rævva bilde

God mat, utsøkt musikk og veldig snille folk som jobbet der.

De hjalp til med eventuelle omkjøringer og kom med info om veiene når de hørte noe.

1 burger senere så var det ut på veien mot Bergen sentrum og Campelen på bryggen. Kristian som jobber på Campelen satt nemlig og ventet på oss, estimert ankomst var i utgangspunktet rett rundt 5, men det så dårlig ut akkurat nå.

Det var tydelig at det hadde vært kaos på veiene, så den lille pitstoppen gjorde ikke noe. Vi kjørte forbi 18 biler som sto med nødblinken på, men vi bevegde oss støtt og stadig nærmere Campelen, fort gikk det deffinivt ikke.

bilde8.JPG

Digg med 100 sone! not

bilde7.JPG

Litt vann i kjørebanen :P

Vi ankom Campelen rett rundt klokken 1900, og 2 timer senere forlot vi Kristian på Campelen med 3 surfstenger, kroker, fortommer, søkker og en tripod rikere. Veldig kjekk butikk som ligger midt i sentrum av Bergen, skulle gjerne hatt en slik butikk i Stavanger sentrum også!

Igjen takk til Kristian som var i butikken for å ta imot oss, nesten 4 timer på overtid, 10+ for service!

Neste stopp var rett utenfor Bergen, der skulle vi prøve oss etter Havmus.

Denne arten var hovedmålet mitt på hele turen, og skulle den sitte på kroken min så ble det jubileumsart, nr 80.

Var ingen problem å finne fram til plassen, og det var faktisk opphold når vi kom. Fin kai, med gatelys og hele pakken. Begynnte å rigge stengene og tripoder, tok desverre ikke lang tid før det begynnte å regne igjen, men vi hadde med oss gode klær, så det gjorde egentlig ingenting.

En halvtime senere ankom også Kim, han skulle være dagens guide på denne plassen. Tanken på Havmus i hodet mitt gjorde at møkkaværet nesten ikke ble lagt merke til, nesten.

Tommy som hadde 5 havmus fra før slo jo til som vanlig etter 15 minutts fiske, En Havmus beit på agnet hans når han skulle sjekke agnet, makan te frekkhet! Eg e heldigvis vandt me dette nå, for dette skjer nesten hver gang vi fisker målrettet etter en art.

Han hadde ikke skikkelig bilde av Havmusene han hadde tatt tidligere, så det var kjekt han fikk opp en til så den kunne dokumenteres skikkelig.

tommy+havmus.jpg

Tommy med klassisk posering

Skjedde egentlig ikke særlig mye denne kvelden, men litt fisk ble det jo.

Kim dro til med 2 av disse skjønnhetene.

kim+h%C3%A5gjel.jpg

X 2

Jeg slapp heldigvis denne type bifangst, er egentlig møkka lei denne arten nå, har fått en del av dem i år når jeg har fisket etter Kloskate og Småflekket i Rogaland.

Tommy var også uheldig å sette tacklet fast i bunn når han sveivde inn agnet for sjekk, det var heldigvis med den nye havål stangen hans, så det var bare å dra opp bunnen, etter minimalt med press på stangen så smalt det godt, stangbrudd, wtf! Tydelig produksjonsfeil, denne stangen skal tåle hardt press på svære havål.

vengenace+stangbrudd.jpg

Stangen skal deffinivt ikke knekke her nede

vengeance+stangbrudd+2.jpg

ehm! Hva skjedde nå? (ikke jeg som knakk den)

Det gikk ett par timer og vi holdt vel på å gå gjennom tackle og slikt oppe ved bilene da vi plutselig hørrer sinnsyk piping i nappvarsleren min, HAVMUS var det første eg tenkte.

Sprang ned, løftet stangen og satt tilslaget, fast fisk! Ikke rare fighten i fisken, så det tok ikke lang tid før vi så den i overflaten. En vakker skapning viste seg :) 2 svære finner og to grønne øyne så opp mot oss på kaien.

Tommy håvet den fint og min art nr 80 var ett faktum. Syyyykt kjekt når det ble targetarten :) Turen og artsåret 2013 var reddet for min del!

bilde10.JPG

Nydelig fisk på 1800 gram

Så nå sitter eg her foran pcen og tenker tilbake på alle de råe artene eg har fått, alle de kjekke menneskene eg har møtt, og alle plassene eg har besøkt.

Sitter og å lurer på hva målet for neste år skal være. Skal eg satse på flere nye arter, eller skal eg begynne å fiske etter mest mulig specimen, kanskje begge deler?

Vil bruke denne muligheten til å si takk til alle som har bidratt med tips, triks og guiding. Takk til alle som har holdt meg med selskap, og som eg har fått være med ut på tur med. Spesielt takk til Vilhelm som tok meg med på Håkjerringfiske i sommer, dette e ein opplevelse som eg aldri kommer til å glemme så lenge eg lever.

Må også levere en ekstra takk til TommyB som har vært med på artskjøret i år, hadde ikke fått så mange uten ham som selskap på de lengre turene.

God jul alle sammen, håper dere likte mitt bidrag til årets julekalender :)

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget bra Herr Brobak og kjenner jo til mange av fangstene dine , da jeg ikke var så langt unna.

Frafjord video av Thorny Skate hadde jeg ikke sett , den var KUL !!

Utrolig mye bra du har fått og gratz igjen med de 80.

Håper isen legger seg på fjorden i år og (+2014).

Konge luke

PS. Endre Frisk og Rask Hopland -- JOFL syken ?? :fish: noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker tydeligvis tiden godt, men så får man jo også overskudd av slik aktivitet. Takk for interessant lesning med fine bilder. Skal selv ut å få opp rusene i dag (meldt storm senere i uken), og da blir det første periode i høst/vinter uten redskap i sjøen. Er selv ikke på artsjakt, men i rusene er det ofte innslag av arter som ikke havner på middagsbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger :)

2013 har vært mitt beste fiskeår, er ikke tvil om det. Har lært veldig mye, fra mange flinke fiskere.

Prøvde å lage en liste over folk på forumet eg har møtt i år, men måtte gi opp, listen ble rett og slett for lang og eg ville ikke glemme noen.

Planene for neste år er allerede under planlegging, og eg glede meg te å fiske etter nye spennende arter. mangler heldigvis mange lette og, så blir en del kosefiske og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.