Gå til innhold
Fiskersiden

Det går opp og ned for en kystmeiter


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Jeg trives så godt i hytta på båten min at det går på bekostning av alt annet fiske. Ikke har jeg fisket leppefisk, og ikke skrubber eller andre flate, ikke har jeg prøvd etter kveite eller småflekket, og jeg kaster som en dyslektisk potet. Så når jeg fikk en PM fra fisk og raskendre om at han håpte jeg ikke har glemt kystmeiteferdighetene, siden jeg ville bli å trenge dem den 22 november, var det bare å gripe seg sjøl i nakkeskinnet og tusle ned i kjelleren med løvblåser for å fjerne støv fra kystmeitestashet.

Tacklene lå jo som sedvanlig i en fin ball, treffende omtalt som en igelkott av en unevnt person. Og det mangler fremdeles noen stangringer på supernaturalen. Her var det bare å hive alt i en julapose sammen med noen små brune (ihht en annen tråd, de er blitt kalt bjørnunger i alle herrens år, men ikke av meg).

I tillegg var det omreisende artsjegere på besøk i byen, som jeg muligens skulle dirigere litt hvis de fant veien innom Bonten. Forholdene var ikke gode så de kjørte heldigvis et annet sted og fikk targetspecies, noe de neppe ville gjort på bonten denne kvelden, hovedsaklig på grunn av denne jolla:

testrunhindring_zps264c2e9a.jpg

Man kunne kaste tackelet dit det burde være, men det ville være risky å løfte havmus på stangtuppen over trossa.

For min del gjorde det ikke så mye, jeg skulle ikke få fisk, jeg skulle derustifisere gamle ferdigheter. Så jeg startet med det enkleste, sette god og dyster musikk på ørene, knekke en hals og fyre en pinne. Slik kan man ha det riktig så hyggelig på fisketur uten engang å gjøre snøret vått. Etter litt opppsyking på dette vis var jeg klar for å ta saken i egne hender.

Heldigvis trenger man ikke avanserte tackler for å fiske etter mus, så det gikk forbausende fort å knyte til. Dette hadde tydeligvis ikke fingrene mine glemt hvordan. Og så skulle det kastes. Og for å si det kort, jeg traff havet på hvert kast.

Etter en stund begynte det å ligne litt og det nappet også litt, men definitivt ikke musefanter. Disse kom opp:

testrunhvitting_zps6131f51f.jpg

testrunhyse_zps8f756b23.jpg

I og for seg passet det fint siden disse var små nok til å kunne lempes over trossa, så jeg drakk opp packen erklærte meg fornøyd med første testrun og kom meg hjem.

Så var det innom Campelen for å hente de manglende remediene for å knyte nye tackler til Bontelabo Battle, og som vanlig ble det så mye kaffe og prat om annet at jeg glemte det meste av det jeg skulle ha, men fikk allikavel med meg det vesentligste.

Neste testrun var for å sjekke stang og snelle, og jeg konkluderte med at jeg bare har ett fungerende kystmeitesett. I tillegg husket jeg hvor *#¤% kaldt kystmeite kan være, men en liten hågjel fant veien innom brygga.

Og dermed var jeg klar til dyst.

Bontelabo Battle dagen ankom, og de siste orginger angående båter i veien og deltagere og slikt tok Endre seg av, mens jeg stod i kjelleren med en øl, plystret og var såre fornøyd, dette skulle bli gøy!

Jeg klarte ikke å vente lengre etter litt, så jeg tok på meg dressen og treiv sekken og gikk ned til bybanen. Den første var så full at jeg ikke kom meg inn med alt stasjet mitt, så da måtte jeg vente 13 minutter, litt kjipt, men jeg tok en hyggelig og oppbyggende prat med broderen for å være sikker på at han ikke glemte å se på, og så var de tretten minuttene gått. Det var bare såvidt jeg kom meg inn i denne banen og, og der stod vi da, tettpakket som på en metro i Tokyo i rushtia, og idet dørene lukket seg kjente jeg eimen av makrell begynte å spre seg, og fullstendig banke aftershave- og parfymelukta man vanligvis plages med. Jeg visste ikke helt om jeg skulle synes det var flaut eller morsomt, så jeg satte musikk i ørene og så morsk ut (tror jeg ihvertfall, sannsynligvis så jeg ut som om jeg hadde forstoppelse)

Bonten var tom for båter, men absolutt ikke for folk. Jeg fant noen hyggelige tilreisende FS-folk, og så var egentlig stemninga satt.

Resten av sirkuset dukket opp, og vi kunne begynne å gjøre oss klar til Battle

fikserene_zps5a5b7048.jpg

Disse to overvant alle små problemer, og skal virkelig ha all ære for at det ble så vellykket.

Som regel pleier jeg å gjøre en mindre god jobb som konkurransefisker, men jeg hadde hjemmebanefordel og en god plassering.

På forhånd hadde jeg planlagt masse lokalhistorikk om Bontelabo, og tackeltips og hele pakka, men når jeg fikk kameraet opp i trynet forsvant alt sammen. Dette hadde jeg jo strengt tatt regnet med, så jeg hadde med littegranne remedier til å løsne på tungebåndet. Siden jeg hadde lovt både broder og podinner å komme meg foran kameraet noen ganger, tvang jeg meg til å tusle bortom nå og da. I ettertid ser jeg jo at jeg totalt mangler de evnene som Endre besitter i så henseende, men det kunne sett verre ut. Og jeg var riktig så fornøyd med kommentaren min om at "men nå vil jeg ha snøret ut igjen."

Det kan til tider være helt dødt på Bonten, og dessverre var det slik nå. Men jeg hadde planlagt for det og. Havmustackelet ble erstattet av et langt mere allround-tackel med mindre krok, og dermed fikk jeg opp en enorm hvitting. Pigghåer klarer jeg ofte å anslå vekta på til nærmeste 10 gram, men hvittingen bommet jeg med nesten 50% på.

Med fisk på land og ledelse :

vinnerfisk_zps2a0d7239.jpg

scoreboard_zps14513900.jpg

kunne jeg skifte tilbake til Lopeztackelet som har gitt meg så mange bruskfanter. Dessverre gikk de to timene så altfor fort at jeg ikke hadde det i vannet før de siste fem minuttene.

På forhånd hadde jeg spådd at fem minutter etter at konkurransen var over ville det ligge en hai på land, og her bommet jeg med to minutter. 2303 hadde jeg en liten hågjeltass på brygga. Hvis jeg hadde pratet litt mindre med tilskuerene og fått lopezen ut litt før hadde jeg kanskje rukket å få den innenfor konkurransetiden, men siden jeg vant uansett ble det egentlig bare litt festlig.

Det eneste jeg ikke helt likte var å oppleve at jeg ønsket at medfiskerne mine ikke skulle få fisk den siste halvtimen. Jeg trodde jeg var litt mere sportslig anlagt enn så.

tilskuere_zps05adf729.jpg

Det er ikke det at man ikke tidvis har tilskuere på bonten, men aldri før har det vært så mange som faktisk vet hva man holder på med.

Resten av kvelden var det riktig så hyggelig, og selvom jeg bommet på spådommen om at musa skulle komme halv ett, kom det litt fisk på land.

Jeg fikk et par hågjel og en sypike, i tillegg til hvittingen, og det ble dratt opp noen taggmakrell. En art jeg faktisk mangler, men ikke gadd å prøve på. Jeg syntes jeg hadde fått nok.

En stor takk til sjefen :

sjefen_zps3ff8e43b.jpg

og de andre hookedfolka, for å dra igang dette. Og nok en gang cudos til Endre som stadig viser flere talenter.

Med Bontelabo Battle i boks var jeg egentlig innstilt på å la kystmeitestashet støve ned igjen, og det fikk stå urørt en stund, mens jeg gjorde andre ting, blant annet fikk meg nok en Lyrenesettur sammen med ensinkm.

Men det lå og gnagde litt i bakhodet at jeg ikke hadde fått mus. Og når jeg da i går hadde en dag med både tannlege- og NAVbesøk og hadde et desperat behov for å koble av, kunne jeg ikke annet enn å raske sammen stashet på nytt og sykle avgårde. Vannet lå så flatt så flatt at jeg fikk ekstrem lyst å snu og hente båttinga i stedet, men heldigvis gjorde jeg ikke det.

Jeg ankom min yndlingskystmeiteplass i sentrum, og jagde bort et romantisk par som satt og nøt utsikten og hverandre. For min del kunne de godt ha vært der, men jeg antar at jeg brøt idyllen.

Jeg rigget meg til, og hadde fikset litt på stashet så jeg hadde to stenger å fiske med, og satte meg godt til rette med My Dying Bride i ørene og Tuborg Og Tiedemann i henda. Og jeg trengte ikke vente lenge før det kom et dobbeltrun. Jeg måtte studere stengene litt for å se hvilken som så mest havmusisk ut, og valgte rett.

En god start:

nordnes3des13dobbeltrun_zps2806772e.jpg

Havmus nummer 10 i år og 44 totalt, og hågjel nr 106 i år.

Det var mye liv ute i vannet. Krabber og sypiker og slikt forsynte seg grovt av agnreservene mine, og timene rundt floa var trivelig hektiske.

Nummer 107, 108, 109 og 110 kom oppom brygga:

nordnes3des133h_zps62d22c61.jpg

nordnes3des134h_zps49228959.jpg

nordnes3des132h_zps35df4a82.jpg

nordnes3des135h_zps827865a8.jpg

Og så ble det stille. Helt stille, bortsett fra litt hagl og sånta da. Jeg hadde i og for seg et ok resultat allerede, så jeg storkoste meg der jeg satt inntullet i flytedressen, med den siste slanten av brunt ildvann fra sommerens danmarkstur innabords. Når jeg kikket på klokka så jeg at den for lengst hadde passert det tidspunktet jeg hadde sagt jeg skulle være hjemme, så dermed var det egentlig ingen grunn til å stresse med det heller. Jeg ble sittende litt til.

Så begynte det å tikke pent av snella og stangtuppet gynget på akkurat riktig vis. Jeg satte meg i angrepsposisjon ved siden av stanga og ventet på runnet, og der kom det, jeg strammet opp og kunne umiddelbart konstatere at her var det en frisk og freidig havmus i enden. Til havmus å være gjorde den mye ut av seg på vei opp, og det er alltid like morsomt å se den grønne flekken komme opp fra dypet.

Inn på land, og dermed hadde jeg satt ny rekord i antall havmus på ett år. Nummer 11 i år og nummer 45 totalt.

nordnes3des1345_zps1ba76f91.jpg

Et ordentlig havmummitroll. 1560 gram.

Jeg firte den ned i veienettet og like majestetisk som alltid fløy den avgårde på englevingene sine.

Nå var turen en suksess men jeg tenkte jeg hadde nå et par øl igjen og en liten makrellfille. Kan like godt fiske til det er tomt.

Mens jeg var halvveis ned i siste øl, og det lå nok makrell igjen til ett agn, rant det hissig av snella. Jeg trodde først det var en brunsnegl som skulle ødelegge den fine statistikken for kvelden, men det kjentes ikke slik ut når jeg strammet opp. Jeg øynet et håp, men torte ikke helt håpe allikavel, men opp kom en svært etterlengtet fisk.

nordnes3des13kulfisk_zpsd4a9d449.jpg

Den er bare så dritkul som det går an. Og min første på nesten to år, og tredje totalt, og soleklar pers.

For å melde den inn i NM, må jeg jo ha et bilde som viser lengden, og jeg tok den første og beste målestokken jeg hadde for hånda :

nordnes3des13lengdeoslashl_zpse65e50e2.j

Og vekta ?

nordnes3des131280_zps64d9f0ea.jpg

1280 prikket gram. Er det specimen tro?

Nå er jeg jo ikke så høylydt av meg, men jubelbrølet kunne nok høres flere meter unna, hvis det hadde vært noen der da.

"Dette topper jeg ikke, nå kan jeg dra hjem"

Og desember er unektelig en koselig måned å sykle hjemover:

nordnes3des13julegate_zps6cd10e5f.jpgnordnes3des13varingtasfalt_zps1c701924.j

Ihvertfall når man sykler med et stort fårete glis.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for grattiser.

Jeg kom visst til å regne med podinnens småflekka i tellinga, dette er min tredje.

Kamera står på ønskelista ja.


Lite ned, mest opp! :gun:

Nedturene lå vel mest mellom linjene her, hvis man ikke regner tre ganske fiskeløse bonteturer som ned. Men ja mye opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med specimen småflekka. Var hyggelig å hilse på deg også. Havmusa sitter nok neste gang, skal nok snart tilbake igjen

Grattis med specimen småflekka. Var hyggelig å hilse på deg også. Havmusa sitter nok neste gang, skal nok snart tilbake igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Og nå begynner det å komme morsomme ting i posten som et resultat av disse turene.

Tre stenger og en snelle fra PureFishing. Detaljer kan jeg komme tilbake til på et annet tidspunkt, men jeg kan røpe såpass at Podinnen var svært så fornøyd med sin nye fiskestang. Og jeg har veldig lyst å komme meg ut på sjøen igjen.

Og om ikke lenge kommer det et spole fusionline fra avkroken som skal på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.