Gå til innhold
Fiskersiden

Stør, spennende og truet art!


Recommended Posts

http://en.wikipedia.org/wiki/Sturgeon

Jeg husker jeg så et program om Beluga for mange år siden på TV, og ble veldig fasinert!

Så et program i uka her fra Russland der en de på et fiskeprogram skulle ut å finne "sværingen" etterhvert viste det seg at det var totalforbud å fiske.. ikke en gang catch and release var lov.. så han ble med noen forskere ut og fikk et par små eksemplar. siste sikkelige store ble fisket for over 30 år siden, og det er tragisk at dem nå holder på å forsvinne. russisk kaviar selges på svarttebørs til narkotikapriser.. og tyvfiske på støren vil nok ingen ende ta, når pengesummene er så store som de er!

Hva gjøres egentlig for at man skal unngå overfiske?? her tror jeg det er liten kontroll og store mørketall! man blir lit bekymret må jeg si.. her er det sesperate folk som kunn er ute etter penger og driter i konsekvensene..

Stør er tross alt en art, eller snarere 20-25 forskjellige arter som har overlevd milioner av år og knapt utviklet seg.. dem blir kjønnsmodene så sendt som i 20 årsalderen og veldig ømfindtlig for miljøpåvirkning.. da sier det seg selv at overfske på dem er svært uheldig

Hva kan gjøres for å redde de siste kjempene store elver og innsjøer? Noen som har tanker?

Eller er vi inne i en så ond sirkel av griske usympatiske folk som driter i konsekvensene, at det er for sent å snu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tema. Vanskelig å vite om det lar seg gjøre å redde belugaen i det Kaspiske hav. Mange nasjoner som sliter med å bli enige om forvaltningen, et stort forurensingsproblem, og et omfattende tyvfiske er vel de viktigste årsakene. Volga-deltaet har jo blitt et farlig sted å være. Russiske myndigheter har jo satt inn forsvaret i kampen mot tyvfiskere der, og de skyter først og spør etterpå... og kanskje det er så dramatiske virkemidler som må til? Dette er jo helt parallelt med krypskyting etter truede dyr i Afrika. Og Aserbadjan tyner sine oljeressurser til det ytterste (med hjelp av Statoil...?), noe som bidrar til å forurense det allerede kritisk forurensede havet enda mer.

men ikke alt er like håpløst for støren sett globalt. I Nord-Amerika har jo særlig forvaltningen av hvit stør fungert, og der har man et omfattende C&R basert turistfiske, der inntektene delvis brukes til å styrke bestandene - slik det burde være.Ellers har vi jo sett at den "vanlige" europeiske støren Acipenser sturio er på vei tilbake. Noen eksemplarer dukker stadig opp i brakkvannsområder rundt omkring. Stør har vel ikke blitt observert i norske farvann siden krigens dager (vet at sterlett er satt ut noen steder), men kanskje vi snart får oppleve at stør atter dukker opp her hjemme også? Et varmere klima skulle vel bidra til å øke sjansene for dette vil jeg tro?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss! Fantastisk! Denne har jeg oversett. Dette må så vidt jeg kan begripe være det første eksemplaret fra norske farvann på 70 år! Det er faktisk ganske sensasjonelt. Det viser at ting er i ferd med å skje, og nok et prov på at naturen er i evig endring. Og det er vel et tegn på at arten har overlevd 100 års "forurensningshelvete" i Europa! en skikkelig gla-nyhet, selv om den er et par år gammel alt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

jøss! Fantastisk! Denne har jeg oversett. Dette må så vidt jeg kan begripe være det første eksemplaret fra norske farvann på 70 år! Det er faktisk ganske sensasjonelt. Det viser at ting er i ferd med å skje, og nok et prov på at naturen er i evig endring. Og det er vel et tegn på at arten har overlevd 100 års "forurensningshelvete" i Europa! en skikkelig gla-nyhet, selv om den er et par år gammel alt! :)

Trur nok du har bomma litt her, ser "stadig" nyhets artikler av størfangst i garn, og har selv også vært vitne til en ;) Når det er sagt så er jeg enige med dere andre, stør er en vanvittig kul fisk! Husker selv også at jeg kjøpte en stør til å ha i hagedam når jeg var 6-7 år (jepp) som jeg ble voldsomt glad i. Etter kun noen måneder ble den tatt av en katte, og jeg husker jeg satt å grein når jeg fant den knusk tørr noen meter fra dammen.

Sammen med støren fikk vi også kjøpt en dvergmalle, noe som jeg forstår er strenge brudd på loven? Både at de solgte fremmede arter som de rådet oss til å a i hagedam, og at vi faktisk puttet dem i dammen. De ble kjøpt på en dyrebutikk, men reglene var kanskje litt annerledes for 8-9 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok du har bomma litt her, ser "stadig" nyhets artikler av størfangst i garn, og har selv også vært vitne til en ;) Når det er sagt så er jeg enige med dere andre, stør er en vanvittig kul fisk! Husker selv også at jeg kjøpte en stør til å ha i hagedam når jeg var 6-7 år (jepp) som jeg ble voldsomt glad i. Etter kun noen måneder ble den tatt av en katte, og jeg husker jeg satt å grein når jeg fant den knusk tørr noen meter fra dammen.

Sammen med støren fikk vi også kjøpt en dvergmalle, noe som jeg forstår er strenge brudd på loven? Både at de solgte fremmede arter som de rådet oss til å a i hagedam, og at vi faktisk puttet dem i dammen. De ble kjøpt på en dyrebutikk, men reglene var kanskje litt annerledes for 8-9 år siden?

----------

enda bedre at jeg tok feil! For det betyr jo at det må stå bedre til med bestandene enn man har fryktet. Dette er en gledelig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er veldig mange arter Stør! men den var jo av ganske bra størrelse selv om den er liten i forhold til de større eksemplarene.. Virker i artikkelen og som om det kan være oppdrettsstør.. synes det er lit merkelig om det er det! Få steder de driver med det og det er ekstremt vanskelig å få dem til å formere seg, etter det jeg har sett på TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er veldig mange arter Stør! men den var jo av ganske bra størrelse selv om den er liten i forhold til de større eksemplarene.. Virker i artikkelen og som om det kan være oppdrettsstør.. synes det er lit merkelig om det er det! Få steder de driver med det og det er ekstremt vanskelig å få dem til å formere seg, etter det jeg har sett på TV

det fins over 20 arter stør i verden. Arten som sporadisk opptrer i norske farvann er vanlig stør - Acipenser sturio. ellers er Sterlett - Acipenser ruthenus, satt ut noen steder. Jeg vet ikke om de økende antall eksemplarene som dukker opp i norske farvann har sitt opphav i oppdrett, eller om det skyldes at bestandene i Europeiske elver (for eksempel Elben) er på vei tilbake. Vanlig stør er for øvrig satt ut i mange danske vann. Hvis disse vannene har forbindelse til havet, kan man ikke helt utelukke at stør har spredd seg derfra. Stør er også satt ut flere steder i Europa, og ironisk nok kan det hende denne spredningen, som vel ikke er helt i tråd med gjeldende prinsipper om spredning av arter, redder arten fra utrydning...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.