Gå til innhold
Fiskersiden

9. desember - Mitt fiskeår


T-Bear
 Share

Recommended Posts

(Jeg reiser på jobb til Kristiansand før fuglene i morgen tidlig, så det blir publisering litt før midnatt. Det får folk bare leve med)



Fiskeåret 2013 har vert labert for min egen del. Mye på grunn av at jeg i september 2012 ble innkalt for å tjene konge, flagg og fedreland. Da kalenderen viste 1. januar var eg allerede godt innlosjert på lugar 5 om bord på forsvarets stolthet, KNM Tyr. Heldigvis stenger skuta ned i fellesferier. Jeg og de andre gastene kunne sånn sett nyte en lang juleferie.



Første fisketur i 2013 gikk til Skogseidvannet sammen med min bror, på jakt etter bolerøyene som residerer der. Det gikk tålelig greit, og jeg kunne nappe opp årets første fisk i form av en 200-grammer, etter bare ett par minutters fiske. Denne fisken fikk også æren av å bli min jubileumsart, nummer 50. Litt senere hugg denne, og ny pers var sikret. 3100g.



IMG_0880.JPG



Resten av måneden var preget av mildt sagt ELENDIG fiske. Noen hågjeler ble landet, men ikke stort mer.



Februar måned kan fint forbigås i stillhet, da omtrent hele måneden ble tilbragt til havs i kongens klær.



I mars måned ble det tid til litt fiske igjen. Men etter fimbulvinteren vi hadde i 2012/2013 var fisket fremdeles veldig tregt. Og eneste brukende fisk for mitt vedkommende var denne sandflyndren på 730g, tatt tre minutter uti en fiskeøkt på 5 timer. Og ja, det ble den eneste fisken.



IMG_1495.JPG



I slutten av måneden dro jeg og broderen til Stord for en dag med fiske sammen med de ikke så ukjente NKML. De kunne dagen i forveien melde om både 10+ og 20+ langer, så dette lovet jo veldig bra! Eller ikke. Fisket vi hadde den dagen kan oppsummeres med to ord, svart og hå. Og jeg fikk fort stempel på meg for å være roten til dette dårlige fisket i form av en sigøynerforbannelse eller noe i den duren. Det dårlige fisket tok seg selvsagt opp etter vi hadde reist, noe som bare forsterker teorien om at jeg bragte med meg en forbannelse..



2-Ingen-d%C3%A5rlig-f%C3%B8lelse-Endre-H



I april begynte det endelig å bli litt liv i flatfisken! Det ble dessverre ikke tid til mange turene denne måneden heller, men jeg fikk nappet opp ett par ok eksemplarer.



IMG_1765.jpg



Som i april ble det heller ikke tid til all verdens fiske i mai måned. Det ble ett par turer etter flatfisk, samt den årlige turen inn til Sognefjorden med Bjordal-gjengen. Ny art ble det også, blålange på 1,6 kg.



IMG_1325.JPG



Og ny spettepers, 1,4 kg.



IMG_1761.jpg



I slutten av måneden la vi fra kai på Haakonsvern i Bergen. Destinasjon: Nord-Norge. Kanskje det endelig ble tid til litt fiske? Enda bedre ble det da jeg fant ut at vi skulle til Tromsø! En uke til kai i kveite-paradis måtte jo bare by på litt fiske.



Det ble med ett par turer i nord. En tur til Rystrømmen, hvor jeg flekket opp ny kveitepers, 11,9 kg.


P1000016.JPG



Deretter fulgte ny steinbitpers, 5,1 kg.


P1000039.JPG



Mer fiske ble det ikke tid til, før i slutten av juni, da KNM Tyr returnerte til Bergen. Planen var opprinnelig ett tidlig forsøk etter havål, men været satte fint en stopper for det. Like greit egentlig, da vi tok turen ut på godplassen vår istedenfor, for å kikkfiske skrubbe.



Endre vant skrubbestatistikken greit 12-2, men det gjorde lite når jeg kunne kvittere med disse to på 980 og 1340 gram.



IMG_2248.JPG



IMG_2226.JPG



I Juli var ikke fiskelysten særlig til stedet, men det ble da med ett par turer. Ett tidlig forsøk etter havål resulterte i en liten skolisse. Knappe to kilo, en antipers som skulle vise seg i å bli KNUST ila året.



Det ble også en ny art som bifangst under fiske etter rødspette. Det ironiske er at det er en art eg har klart å unngå i over ett år, selv under målrettet fiske etter den.



P1000059.JPG



August måned dreide fisket seg stort sett om satsing etter havets anakonda, men med varierende hell. Vanligvis er august en bra måned til havålfiske på disse trakter. Men det kunne virke som den kalde vestlandsvinteren fremdeles gjorde at fisket var litt tregt.



P1000064.JPG



Ikke før i slutten av måneden skulle jeg få uttelling. Vi hadde lenge snakket om å forsøke etter ål fra oppankret båt, og akkurat i månedskiftet august/september passet det for alle parter. Like over midnatt ble det full fleks i staget, og jeg hadde klokkentroen på 10+, et mål jeg satte meg i starten av året.



Vekten stoppet dessverre bare på 7400g, en feit men kort havål.



IMG_2948.JPG



Litt seinere nappet eg opp kveldens andre, en baby på 2800g.



Deretter fulgte en tur etter gjedde. Det ble med denne ene, men like fullt ett nytt artskryss i boken.



IMG_2984.jpg



Har alltid visst at min bror har en fetish for fettfinner. Noe han selvsagt blånekter for. Men hans sanne jeg kom sannelig til syne når denne tok som bifangst under gjeddefiske.



IMG_2990.jpg



I slutten av måneden ble det nok en havåltur, som følge av en bursdagstradisjon min bror har skapt. De to siste årene har det altså vert havål på land når han har fylt år. Denne gangen skuffet heller ikke, og jeg kunne etter en stund heise nok en ål på land.



IMG_3212.jpg



I begynnelsen av oktober bar det nok en gang ut etter havålen. Og det skulle vise seg å bli en begivenhetsrik kveld. Ga tidlig tilslag på ett par kraftige napp, og ble møtt med dødvekt og noe napping innimellom. Konkluderte skråsikkert med piggskate, så ble ganske forbauset når denne viste seg.



IMG_3259.jpg


Min første hummer på stang!



Snagget litt senere en havål i tilslaget. Beviset på at det var en havål skulle vi få enda litt senere, da Endre gikk seg i en hissig havål, som kom opp med ikke ett men to takler hengende ut av kjeften. Sulten med andre ord.



IMG_3325.jpg



Nordlys hadde vi også!



IMG_3283.jpg



Litt senere i måneden reiste jeg og Kristian på Campelen ut i Øygarden etter havål. Han hadde tidligere i sommer gått seg i en 14-kilos under torskefiske fra land, og plassen hadde siden vist seg å være ett skikkelig ålebol. Det begynte med at Kristian kroket ett beist som knelte Beastmasteren hans før den gikk seg fast i uren og sleit.



Det var bra med aktivitet, men det ble med to fisk på land. Kristian fikk en på 6100g og jeg kunne juble over ny pers, 8800g.



DSCN0385.JPG



Fikk skvist inn en siste tur etter skrubbe i mellom slagbyene her på Vestlandet. Det ble med ett par OK skrubber mellom seks og åtte hg.



IMG_3429.JPG



I slutten av måneden var det tid for Gullkroken, og det var to forventningsfulle slostriler som tok flyet klokken skamtidlig lørdagsmorgen. Fisking var selvsagt innlagt i reiseplanen vår,da Østlandet huser arter vi ikke har her på Vestlandet.



Andreas (Rage) stilte mer enn gjerne opp som guide for to striler på jakt etter nye tullearter. Halvannen time tok det meg å nappe opp denne som art nr. 52. Aldri igjen!



%C3%98stlandstur-7.jpg



Harr ble art nr. 53.



%C3%98stlandstur-11.jpg



Og bekkerøye ble nr. 54.



%C3%98stlandstur-17.jpg



Broderen noterte for øvrig steinsmett og gullbust i tillegg som art nr. 71 og 72.



Gullkroken ble Great success for Endre sin del!



Gullkrok.JPG



November ble den beste og gøyeste måneden for meg fiskemessig. Det begynte med en helt sinnssyk tur uti havgapet, på jakt etter Midgardsormen. Ingen ved sine fulle fem ville i det hele tatt befunnet seg utendørs denne natten, i alle fall ikke på fisketur! Det tordnet og lynte, blåste og regnet. Ving-Tor var rett og slett forbanna virket det som. Men bra fiske var det! Som gjest på denne turen hadde vi med oss Roger, også kjent som Håve-Roger, evt. Ulke-Roger. Og han var mer en giret på stor havål! Det gikk ca fem min fra agnene var i sjøen til jeg kunne melde om fast fisk.



Hav%C3%A5l-6.jpg



15 min. senere nappet det på ny.



Hav%C3%A5l-10.jpg



Vi hadde tydligvis truffet godt på bettet, for bare få minutter etter release kunne Endre melde om fisk.



Og like etter hugg det hos meg igjen. Denne gangen var fighten hardere, og alle trodde 10-kilosgrensen var brutt i det ålen viste seg. Dessverre manglet den kondisjon, og vekten stoppet på 9200g. Ny pers, min 19. og største havål.



Hav%C3%A5l-1.jpg



Helgen etter gjorde jeg "tabben" med å ta med min nye kollega ut på samme plass for å fiske. Det gikk som det måtte gå, og han tvingte opp en havål på hele 12 600g som sin første kystmeitefisk noen gang! Jeg noterte meg nr. 20 og 21, begge 4-5 kg. Og min andre stangfangede hummer!



DSCN0399.JPG



DSCN0391.JPG



Etter mye kystmeite den siste tiden var både jeg og Endre litt lei, og vi bestemte oss for å ta en tur etter lysingen, en art jeg fremdeles hadde til gode å stifte bekjentskap med. Vi traff bra på plassen, men fisken viste seg å være i det forsiktige hjørnet. Klarte likevel å tvinge opp en ny art på 3,1 kg.



IMG_3638.JPG



Litt senere i måneden ble turen lagt til en godplass på jakt etter skate og andre spennende arter. Der nappet jeg opp kveite nr. to og tre for året. Støpt i samme form begge to. Alltid kjekt med vestlandskveiter, selv når de er små.



IMG_3682.jpg



IMG_3699.jpg



Deretter var det reisejobb til Stavanger som stod for tur. Og da måtte vi selvsagt skvise inn litt fiske på kveldstid. Både JOFL og Karleif stilte gladelig opp, og jeg kunne notere både rødflekka kutling og paddetorsk!



524746_624767877582085_903729958_n.jpg



1462967_619512271440979_1811137336_n.jpg



Året er ennå ikke over, og planen er å få til et par fisketurer til før vi skriver 2014. Forholdene tatt i betraktning har fiskeåret vært brukbart, med en klar oppsving etter at jeg trådde ut av Kongens klær. En stor takk til alle jeg har fisket sammen med i 2013, både gamle og nye kjenninger.



Målene for neste årer halvveis hårete. Noe er planlagt allerede, andre ting blir klart underveis. Jeg har i alle fall stor tro på at det blir mer fiske når jeg slipper å forholde meg til Det Kongelige Norske Forsvar...



God jul og skitt fiske i 2014!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.