Gå til innhold
Fiskersiden

10. Desember - Småfiske i utlandet


emilengø
 Share

Recommended Posts

God desember, og takk for alle gode bidrag til nå!

Jeg kommer neppe til å holde samme nivå som folka tidligere bare så det er sagt.

Beklager at den ble postet seint på dagen, men har problemer med internettet her....

Jeg har fundert litt over hva jeg skulle skrive om, men jeg kom omsider fram til hva det kunne være; Et litt annerledes fiske – i utlandet.

Og bare så dette er sagt: Hvis du nå forventer deg fete bilder av GT, Tarpon og hoppende marliner, lukk fanen og les på noe annet. I denne luken skal jeg skrive om mine opplevelser med fiskestangen i sekken i sommer.

I sommer var jeg en måned i Asia, nærmere bestemt Malaysia, samt noen få dager i Singapore og Thailand.

Jeg hadde lest meg opp mye på fisking i spesielt Malaysia. Det var viktig å ta forbehold om hvor vi skulle. Marlin, tuna og GT var noe som kunne lokke – hvis du var villig til å betale flere tusen per dag. Dette var jeg ikke, eller det vil si, jeg skulle gjerne vært og prøvd, men prisen skremte meg. Derimot hadde jeg med meg en stang, litt utstyr og skulle se hva som kunne by seg.

GOPR0024_zps22dad801.jpg

Første destinasjon var den flotte øya Langkawi i Malaysia på grensen til Thailand. Jeg var ivrig på å prøve å fiske, men ettersom vi opplevde restene av en tyfon de dagene vi var på øyen var vannet brunt og lite egnet for fiske.

Noe fisking ble det i det minste. Jeg prøvde meg på stranden i syndefloden og litt småfisk kom opp. Ikke det mest spennende fisket, men det var moro å prøve noe nytt.

DSCF3207_zps47d7e203.jpg

IMG_8556_zps0319ba9b.jpg

DSCF3315_zpsd76f1168.jpg

IMG_8540_zpsa122cb43.jpg

Heldigvis var det flott vær innimellom regnbygene.

Det var ikke helt sesongen for fiske etter de store kjempene, men vi fant i det minste noen som arrangerte fisketurer, og vi fant ut at det kunne være moro å være med ut. Noe storfisk ble det ikke, men en god del arter som murene ål, små forskjellige groupere og snappere kom om bord.

Etter Langkawi dro vi til en liten øy rett utenfor Langkawi, nemlig Pulau Tuba hvor vi bodde hos en familie. De fleste på øyen var fiskere og det var gode muligheter for tullefiske her også.

Utrolig gøy komme så nært en familie og se hvordan de levde!

Ved å bo med familien kom en mye tettere på enn ellers noe jeg satt pris på! Fiskestenger ble tatt med til barna, noe som ble tatt godt imot :)

IMG_0094_zpscef6b96d.jpg

IMG_0013_zpscc04f14d.jpg

IMG_9654_zps0614afc1.jpgIMG_9763_zps4b3444ad.jpg

De lokale var også ivrige i å fiske..

IMG_9947_zps367655cc.jpg

Både med stang

IMG_0037_zps0ee5b0fe.jpg

Men også mer tradisjonelt

IMG_9446_zpsc2ad1533.jpg

Dagens fangst ble som regel grillet når vi kom hjem

IMG_0132_zps457a5194.jpg

Ikke bare vi likte fisken, men også kattene.. :)

IMG_9983_zpsb986bdc1.jpg

Neste destinasjon var Thailand. Etter en båttur oppover kysten, og ikke minst en bølgete tur ut fra kysten kom vi til den knøttlille øyen Koh Lipe. En utrolig fin tropisk øy. Her skulle det naturligvis bli fisking.

IMG_0971_zps8ec55bb1.jpg

IMG_0935_zps44e7c676.jpg

P7120106_zps5c87183b.jpg

P7110073_zpsb57f7b3e.jpg

Med små kroker egnet med squid og hva som måtte være tilgjengelig på det lokale markedet ble lykken prøvd.

Etter timer tilbragt på stranden ble det etter hvert ganske mye fisk, og ikke minst mye forskjellige arter. Noen kjedelige, men også noen regnbuer.

Den morsomste arten jeg fikk var denne «horngjelen». De var utrolig spretne og ikke minst sterke. Tennene er også noe å legge merke til.

IMG_0913_zps91a3f43b.jpg

IMG_0899_zps3e3ebec5.jpg

IMG_0874_zpsce423b03.jpg

IMG_0866_zps82990830.jpg

IMG_0861_zps145084f9.jpg

"Horngjelene"

IMG_1010_zps681b0780.jpg

IMG_1017_zpsc19a414f.jpg

IMG_1031_zpsc1f0dde7.jpg

Etter dette fulgte det en del destinasjoner hvor det ikke ble mulighet eller tid for fiske, annet en i den lille kystbyen Muar hvor jeg fikk fisket litt etter små maller.

IMG_0885_zps34f08ee2.jpgIMG_0734_zps9b64422e.jpg

Her er for øvrig ett par andre bilder fra turen som var utrolig moro og lærerik.

Malaysia er et fantastisk land med fantastisk natur - både over og under vann.

G00100222_zps71e53b85.jpgG0010002_zps6493c767.jpgIMG_9997_zps87a13fb3.jpg

Dyrelivet er heller aldri langt unna..!

IMG_0902_zps6f2ae3ea.jpg

DSCF5456_zpsf12c823d.jpgDSCF4900_zps17c6ae75.jpg

Kulturelt er Malaysia også et spennende land som en smeltedigel av religioner og kulturer..

Fiskemessig kan Malaysia være bra, men da bør en dra til østkysten, foreks. til Kuala Rompin, som også er kalt for "Verdens seilfiskhovedstad"

Etter turen har jeg lært en del ting angående fisking i lignende land.

· Aldri ta bildene av GT på reklame for sanne, det kan like gjerne bety murene ål på ett par kilo

· Kjøp agn på de lokale markedene – både billigere og ferskere!

· Små kroker er et must på revene

· Fisker du på korallrevene, bruk alltid lang sjokkfortom, uansett om fiskene du fisker etter veier 50 gram

Takk for meg, nå gleder jeg meg til flere luker!

Ha en god juletid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra skrevet , og ikke minst formidlet !! Spår deg 1 kjempe fremtid som sportsfisker og ikke minst anerkjent skribent ( og sportsfisker) :) 1 liten norsk talent , som blir stor ( større) etter hvert ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo utrolig kult fra en artsnerds øyne. Bra jobba Emil!

Masse arter ja, og mange jeg ikke fikk tatt! Slik jeg telte deg fikk jeg totalt 17 arter der om jeg ikke tar feil :)

Flott luke med mange artige fisker, hvilken haiart var det du tok bilde av? :) så det ikke helt på bildet ;)

Det er en Black Tip Reef Shark. Var mest av den, men også innimellom noen White Tip's :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God desember, og takk for alle gode bidrag til nå!

Jeg kommer neppe til å holde samme nivå som folka tidligere bare så det er sagt.

Beklager at den ble postet seint på dagen, men har problemer med internettet her....

Jeg har fundert litt over hva jeg skulle skrive om, men jeg kom omsider fram til hva det kunne være; Et litt annerledes fiske – i utlandet.

Og bare så dette er sagt: Hvis du nå forventer deg fete bilder av GT, Tarpon og hoppende marliner, lukk fanen og les på noe annet. I denne luken skal jeg skrive om mine opplevelser med fiskestangen i sekken i sommer.

I sommer var jeg en måned i Asia, nærmere bestemt Malaysia, samt noen få dager i Singapore og Thailand.

Jeg hadde lest meg opp mye på fisking i spesielt Malaysia. Det var viktig å ta forbehold om hvor vi skulle. Marlin, tuna og GT var noe som kunne lokke – hvis du var villig til å betale flere tusen per dag. Dette var jeg ikke, eller det vil si, jeg skulle gjerne vært og prøvd, men prisen skremte meg. Derimot hadde jeg med meg en stang, litt utstyr og skulle se hva som kunne by seg.

GOPR0024_zps22dad801.jpg

Første destinasjon var den flotte øya Langkawi i Malaysia på grensen til Thailand. Jeg var ivrig på å prøve å fiske, men ettersom vi opplevde restene av en tyfon de dagene vi var på øyen var vannet brunt og lite egnet for fiske.

Noe fisking ble det i det minste. Jeg prøvde meg på stranden i syndefloden og litt småfisk kom opp. Ikke det mest spennende fisket, men det var moro å prøve noe nytt.

DSCF3207_zps47d7e203.jpg

IMG_8556_zps0319ba9b.jpg

DSCF3315_zpsd76f1168.jpg

IMG_8540_zpsa122cb43.jpg

Heldigvis var det flott vær innimellom regnbygene.

Det var ikke helt sesongen for fiske etter de store kjempene, men vi fant i det minste noen som arrangerte fisketurer, og vi fant ut at det kunne være moro å være med ut. Noe storfisk ble det ikke, men en god del arter som murene ål, små forskjellige groupere og snappere kom om bord.

Etter Langkawi dro vi til en liten øy rett utenfor Langkawi, nemlig Pulau Tuba hvor vi bodde hos en familie. De fleste på øyen var fiskere og det var gode muligheter for tullefiske her også.

Utrolig gøy komme så nært en familie og se hvordan de levde!

Ved å bo med familien kom en mye tettere på enn ellers noe jeg satt pris på! Fiskestenger ble tatt med til barna, noe som ble tatt godt imot :)

IMG_0094_zpscef6b96d.jpg

IMG_0013_zpscc04f14d.jpg

IMG_9654_zps0614afc1.jpgIMG_9763_zps4b3444ad.jpg

De lokale var også ivrige i å fiske..

IMG_9947_zps367655cc.jpg

Både med stang

IMG_0037_zps0ee5b0fe.jpg

Men også mer tradisjonelt

IMG_9446_zpsc2ad1533.jpg

Dagens fangst ble som regel grillet når vi kom hjem

IMG_0132_zps457a5194.jpg

Ikke bare vi likte fisken, men også kattene.. :)

IMG_9983_zpsb986bdc1.jpg

Neste destinasjon var Thailand. Etter en båttur oppover kysten, og ikke minst en bølgete tur ut fra kysten kom vi til den knøttlille øyen Koh Lipe. En utrolig fin tropisk øy. Her skulle det naturligvis bli fisking.

IMG_0971_zps8ec55bb1.jpg

IMG_0935_zps44e7c676.jpg

P7120106_zps5c87183b.jpg

P7110073_zpsb57f7b3e.jpg

Med små kroker egnet med squid og hva som måtte være tilgjengelig på det lokale markedet ble lykken prøvd.

Etter timer tilbragt på stranden ble det etter hvert ganske mye fisk, og ikke minst mye forskjellige arter. Noen kjedelige, men også noen regnbuer.

Den morsomste arten jeg fikk var denne «horngjelen». De var utrolig spretne og ikke minst sterke. Tennene er også noe å legge merke til.

IMG_0913_zps91a3f43b.jpg

IMG_0899_zps3e3ebec5.jpg

IMG_0874_zpsce423b03.jpg

IMG_0866_zps82990830.jpg

IMG_0861_zps145084f9.jpg

"Horngjelene"

IMG_1010_zps681b0780.jpg

IMG_1017_zpsc19a414f.jpg

IMG_1031_zpsc1f0dde7.jpg

Etter dette fulgte det en del destinasjoner hvor det ikke ble mulighet eller tid for fiske, annet en i den lille kystbyen Muar hvor jeg fikk fisket litt etter små maller.

IMG_0885_zps34f08ee2.jpgIMG_0734_zps9b64422e.jpg

Her er for øvrig ett par andre bilder fra turen som var utrolig moro og lærerik.

Malaysia er et fantastisk land med fantastisk natur - både over og under vann.

G00100222_zps71e53b85.jpgG0010002_zps6493c767.jpgIMG_9997_zps87a13fb3.jpg

Dyrelivet er heller aldri langt unna..!

IMG_0902_zps6f2ae3ea.jpg

DSCF5456_zpsf12c823d.jpgDSCF4900_zps17c6ae75.jpg

Kulturelt er Malaysia også et spennende land som en smeltedigel av religioner og kulturer..

Fiskemessig kan Malaysia være bra, men da bør en dra til østkysten, foreks. til Kuala Rompin, som også er kalt for "Verdens seilfiskhovedstad"

Etter turen har jeg lært en del ting angående fisking i lignende land.

· Aldri ta bildene av GT på reklame for sanne, det kan like gjerne bety murene ål på ett par kilo

· Kjøp agn på de lokale markedene – både billigere og ferskere!

· Små kroker er et must på revene

· Fisker du på korallrevene, bruk alltid lang sjokkfortom, uansett om fiskene du fisker etter veier 50 gram

Takk for meg, nå gleder jeg meg til flere luker!

Ha en god juletid!

Does this monkey eating Pringles? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.