Gå til innhold
Fiskersiden

18. desember


arobo
 Share

Recommended Posts

Før vi visste ordet av det var jeg, og vik på forumet plutselig en del av årets kalender. Vi visste ikke hva vi skulle, hvor, når osv, men utfordringer er jo alltid artig! Alle dere andre her har også hjulpet til med å gjøre det verre, ved å levere fantastiske rapporter. Men vi skal da prøve så godt vi kan :) I motsetningen til resten av folka her, så hadde ikke vi en haug av fine bilder, med nye arter, specimenfisk osv, så vi holder oss unna årsrapport. Denne luka bærer litt preg av at vi hadde nøyaktig en dag på oss, kraftig failing (som vi kan komme tilbake til senere) er også med. Litt rotete kan det bli, med det overlever dere!

Etter litt brainstorming om hva vi kunne finne på, tok vik opp en av sine ideer som han kom opp med for et par uker siden. «Øyy, nkml tok jo juleøl test, så da kan jo vi ta julebrus test!» Og joda, youngsters har i det siste strømmet til fs og siden det ikke bare lenger er tobakktyggende gamlinger her, så ble jeg med. Rett etter skoleslutt småjogget vi rundt i Langesund, og raidet butikker for julebrus. Resultatet var skuffende:

7 forskjellige julebrus, og en alkoholfri øl.. Jeg vet ikke helt hvorfor ølen havna der, mener det var sånn at flaska var så fin at vi bare måtte ha den. På siden hadde vi også meget profft (og dyrt) vann som vi skyllet med innimellom hver brus. Vi rater dem fra 1-10, og legger igjen en kommentar.

En ting som flere av dere sikkert legger merke til, er at den legendariske trønderbrusen ikke er her! Fra før av var det både vik og min favoritt og vi leita så godt vi kunne og banket til og med på døra til en trønderfamilie i tilfelle de hadde. Vi ente dessverre uten, men vi er sikre på at den hadde fått 10+!

Vi startet med Borg julebrus.

PB171079_zps04ec0ba3.jpg

Denne var egentlig som å drikke rent sukker, med en kjipt ettersmak. Den var også ekstremt kullsyreholdig. Jeg ga denne en 2/10, imens Vik kjørte på med 3/10.

Coop julebrus.

PB171070_zps883cd18f.jpg

Denne var ganske lik den forrige, bare med enda verre, tranlignende ettersmak. Jeg liker ikke tran, så ga 1/10. Vik var litt snillere en meg og ga 2/10.

Spar julebrus.

PB171081_zps6dc7fa16.jpg

Fortsatt ganske lik de 2 første, men mindre sukker, og ikke like vond ettersmak. Begge ga 3/10.

Clausthaler juleøl.

PB171082_zps97f8f42b.jpg

Hmm,vet ikke hvorfor vi tar den med, men den var ganske grusom. Øl er liksom ikke helt vår greie.

Aass julebrus

PB171071_zps5fc4d6b7.jpg

Ingen vond ettersmak som de andre røde julebrusene. På tross av at den smakte ganske lite ga vi begge 6/10.

Ringnes julebrus

PB171083_zpseeaed6b7.jpg

Denne skilte seg veldig ut fra de andre røde julebrusene, det smakte mye mer, og hadde mindre kullsyre og sukker. Vi var nok en gang enstemmige og ga den 8/10. Hadde det vært på egen skala for rød julebrus hadde den skåret høyere.

Union julebrus

PB171084_zpsa3f70c18.jpg

En god gammel klasikker! Veldig annerledes fra all annen julebrus vi har. Jeg ga 7/10 imens Vik ga 8/10.

Hamar julebrus

PB171076_zpsa8faeebf.jpg

Ganske likt trønderbrusen, bare litt mindre smak. En veldig god julebrus, som fikk 9/10 av oss begge, og vant testen!

PB171097_zpsada25aff.jpg

Taperene går i vannet, imens vinneren nytes

PB171108_zps86b6bb28.jpg

Når jeg ser over det her tenker jeg at et smaksteam med 2 personer og 2 meninger er ganske latterlig. Vi manglet sikkert også 80% av julebrusene her i Norge, men men, morro var det!

Så over i del nummer 2, hvor kraftig failing kommer inn i bildet. Denne gangen var det jeg som hadde kommet opp med en «glimrene» plan. Som sikkert hvert eneste menneske som har slengt snøret ut i saltvann før vet, så kan skrubba være stokk dum til tider. Den går til angrep på alt som er i bevegelse, og velger som regel å svelge en svivel, eller et lodd, føre den agna kroken. Det vi skulle sjekke idag var hvor latterlige agn vi kunne ta skrubbe på. Her har du noen meldinger fra igår kveld som viser hva vi hadde planer om:

"500ish tatt på løkring" "Denne tok på bønne med grov sennep" "småskrubb på bananskall"

"fint eksemplar tatt på leverpostei og salami coctail"

" skrubba ville ikke ta på første slipp, men vik viste råd. Han sveivet opp og sprayet salamien med nesespray. på neste nedslipp gikk den rett på!"

Tok litt av etterhvert..

Det er ingen hemmelighet at fisking er uforutsigbart, og idag, den dagen som det absolutt ikke trengte å svikte så gjorde det jo selvfølgelig akkurat det. Kikkfiske etter skrubbe begynner å bli litt seint på året nå, men det var da ikke måte på hvor sære de skulle være. Vi kjørte på, Vik med kokt skinke, og jeg med bananskall.

PB171116_zpsb00a3097.jpg

Vi skulle liksom vise hvor ekstremt tarda en skrubbe kunne være, men planen slo feil, og rett tilbake på oss. De visste spesiell interresse for paprika, men vi satt bomtilslag. Mener også at vik hadde fisk på skinkebiten sin. Kun 2 skuffende skrubber ble landa, blandt annen en på spekeskinke:

PB171137_zps658f2b22.jpg

PB171118_zps6c0ba62c.jpg

Jeg fikk også denne lille skrubba, på coctail av reke og bananskall, og som en ekstra liten piff på luka så har jeg et spørsmål: Hvor mange gram veide denne skrubba? Den var 32 cm lang. Vinneren får en Hamar julebrus!

Helt til slutt tar vi med dette herlige diktet som vik skrev. Gutten har talent!

Da Har vi fisket, og det gikk ikke bra. Det var kaldt på henda og skrubba var sta. Med brusen i magen, la vi i vei. Vi serverte med spekk, men fisken takket nei. Utover kvelden ble håpet mindre, men til slutt ble det skrubbe i Arons fingre. Vik serverte med det som var, til og med vegetar. Men vil den spise? Jepp den jagde, men å treffe agn.. Det er en bragd det! Så vi pakket våre saker og vendte hjem, uten at vik fikk en skrubbe-klem. Nå har jeg sagt nok, og håper det holder i bunn og grunn, så da ringer vi inn julen fra Langesund!

God jul, og godt nytt fiskeår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent, gutta! Det er mye som kan brukes som agn her i verden, og skrubbene er som dere er inne på noen glupske jævler. Selv har jeg fått regnbueørret på fårepølse og torsk på grillpølse. Røye og sørv på Dent er også en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke, gutter!

Skrubber er kule fisk, men jeg sliter med å finne gode plasser etter de i nærområdet dessverre. Skal teste med bananskall om jeg får muligheten :D

Særeste jeg har fått til er vel sørv på jellybean og sild på popper og bergkutling på buse.

Skrubba veier 510g

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.