Gå til innhold
Fiskersiden

Hork


 Share

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken på å prøve å ta min første hork. I Bergen. Det finnes et vann her de skal finnes og for en arts-interresert fisker hadde det vært kult å få. Jeg vet at horken for det meste er nattaktiv, men det er ikke mye info å finne om fiske etter denne fisken. Det er småmark på eller ved bunnen som skal være det mest idéelle har jeg fått med meg i alle fall.

Grunnen til at jeg kommer til å prøve er jo selvfølgelig å få flere arter, i tillegg er det også annet spennende fiske i dette vannet jeg kan drive med samtidig. Jeg har heller aldri hørt at det er tatt hork på krok i dette vannet eller noen annen plass i Bergen, så det hadde vært kult å være en av de første som gjør akkurat det.

En annen ting jeg lurer på er årstid, er det noen spesiell tid på året det bør være "best" eller "lettest" å ta hork? Det er visst også en del ål i dette vannet har jeg hørt, så blir det for ille gir jeg nok opp prosjektet.

Om noen kunne hjelpe med dette hadde jeg blitt glad for det :)

1. Hvilken krokstørrelse bør jeg bruke?

2. Agn, mark, maggot?

3. Hvor dypt, ved land eller midt i vannet?

4. Når på året bør jeg prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. krok 6-10 (også mindre, men de sluker rått)

2. Begge funker, helst mark

3. De er overalt, gjerne i nærheten av grunnfor (får latterlige mengder når man fisker etter feks brasme og vederbuk)

4. Bør være mulig å få den hele året (får de også på myska på isen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. krok 6-10 (også mindre, men de sluker rått)

2. Begge funker, helst mark

3. De er overalt, gjerne i nærheten av grunnfor (får latterlige mengder når man fisker etter feks brasme og vederbuk)

4. Bør være mulig å få den hele året (får de også på myska på isen)

Takk for svar! Kan det være mulig å ta de på agn ålen ikke vil ha, eller blir det bare tull? Hvilket grunnfor passer? Fuktig innmat fra loff med maggot og makk innblandet? I så fall vil vel det lokke til seg en del karuss, som også finnes i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at ålen skulle være noe stort problem da du bruker små agn på relativt grundt vann om dagen... Ålen er mest nattaktiv, mens jeg kun har fått hork i dagslys.

Jeg har blitt plaget av hauger av ål midt på dagen på grunt vann før.. De er mer dag aktive og plagsomme i noen vann en andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt plaget av hauger av ål midt på dagen på grunt vann før.. De er mer dag aktive og plagsomme i noen vann en andre da.

De få horka jeg har fått har tatt på bittesmå kroker med 1-2cm meitemark.. Ikke sikkert ålen er like ivrig etter sånt småtteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rage sa over, horken er glupsk. i dyno gikk jeg med 10 krok og en hel mellostor eller liten meitemark på, og det hadde den ingen problem med. den tok også på 6 krok med 2 relativt store meitemarker på... for liten krok fører til svelging, horsk sluker. men å minimere agnet om ålen er plagsom skal egentlig ikke ha noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg opp på en biolog sitt studie av horken i akkurat dette vannet. Den er riktignok fra 1990-91, men det skal være mulig. Litt vanskelig å huske alt, men fisken i vannet har visst matvaner og oppførsel som ikke er helt lik hork i sitt vanlige område. Blant annet har de spesielt stor tilgang på stort zooplankton (?). Hvor mye dette har å si vet jeg ikke, men det var artig å lese på noe så spesielt som en slik rapport. Ørreten i vannet lever at trepigget stingsild og horken har i følge biologen (Så vidt jeg kunne forstå) god tilgang på mat og få fiender i vannet.

Jeg har dessverre ikke tilgang på hele rapporten, men den kan kjøpes på nett for ca. 40$.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.