Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av dyprigger


Kims
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg driver å vurderer hvilke dyprigger jeg skal kjøpe meg. Har kikket litt på Cannons digi-troll 5 men usikker om jeg heller skal gå for 10 siden du da kan programere de direkte på riggene om man kjøper en sko og kobler på. Jeg skal ha meg en lowranse hds 12 og disse er vel ikke kompatibel med hverandre. Jeg ser 10 koster en del mer enn 5. Jeg fisker mest etter kveite men har aldrig brukt dyprigg til dette. Hadde vært morro å prøvet det. Har som regel bare brukt riggene til SØ.

Er det noen her med erfaring på dette. Hva anbefales.

Og om jeg kjøper en av disse og programerer de for å følge bunnen, blir det ikke mye slakk på stangen da det blir grunnere og den kjører opp loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra det jeg har lest om emnet så:

For Digi-troll 5 trenger du en Hummingbird som master for å kunne holde jevn avstand til bunnen (bottom tracking) og automatisk dybdeendring, du setter f.eks 10 og 15 meter, og downrigger kjører opp og ned mellom disse to(depth cycling). Mens Digi-troll 10 kan gjøre dette sjøl, har du 2 og opp til 6 stk, og kobler dem sammen, så kan du styrer alle fra en. (For at Digi-Troll 10 skal kunne kjøre bottom tracking må du koble en egen giver, denne kjører på 120 kHz for å unngå å forstyrre 50, 83, 200 kHz.)

Så med mindre du har tenkt å montere en hummingbird og cannonlink i båten i tillegg til HDS 12, så står vel valget egentlig mellom Cannon Mag 10 og Digi-troll 10. En ting å merke seg er at kun Digi-Troll støtter bruk av braid i stedet for wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke bottom tracking med mag 10 også? Hvordan programmere det når det ikke er noe display på den. Er jo nesten halve prisen på den. Vurderer å bestille de på andre siden av dammen så da må jeg vel bytte teller på mag 10. digitroll kan man bare gå inn å forandre unit i programmet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke bottom tracking med mag 10 også? Hvordan programmere det når det ikke er noe display på den. Er jo nesten halve prisen på den. Vurderer å bestille de på andre siden av dammen så da må jeg vel bytte teller på mag 10. digitroll kan man bare gå inn å forandre unit i programmet på den.

Nei, det er hovedforsjellen på Mag og Digi. Mag er helt manuel, bortsett fra at du har motor som kjører opp og ned for deg, eneste den kan gjøre automatisk er å stoppe opptrekket når du er oppe.

Og ja, på Digi-Troll 10 kan man endre fra engelsk til meter enheter.

En annen ok innstillinger på Digi er jo at du kan ha forhåndsatte dybder, men de vet å ta seg betalt for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cral har rett i sin info, så det lar jeg ligge. :)

Til å dorge etter kveite, vil Digi med egen giver være helt topp, særlig hvis du kjører alene og derfor ikke kan småjustere riggen mens du kjører. (Jeg har manuell rigg selv, så hos meg sitter matrosen konstant med en hånd på sveiva når vi kjører bunnært. SATS er for pyser, virkelige menn trener med manuell dyprigg.)

Er man to går det fint med to rigger, kjører du alene etter kveite ville jeg kun brukt en for å minimere risiko for krøll når dronninga tar. Kjører man pelagisk er det bare å bruke så mange rigger man har plass/ råd til, siden stressfaktoren er lavere med moder jord på god avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du litt risiko så handler du fra statene. Ebay er egentlig en sabla fin plass å finne produkter. Det som er viktig når man handler fra ebay er å finne en Top Rated seller, som gjerne har gjort noen 1000 salg, og holdt på i noen år.

Så var det dette med risiko da: Mjøsservice som er store på trolling elektronikk og utstyr selger Digi 10 fra 14000. (Jeg har handlet der selv, og er fornøyd med servicen, ut over det har jeg ingenting med dem å gjøre, men de var det billigste stedet jeg fant i farten) På e-bay ligger de fra 7200 nå med frakt fra ca 800 (mulig det er billigere med jetcarrier?) i tillegg til frakt kommer fortollingsgebyr (140, eller er det lav sats hos posten?) og mva; 1800 kr. Ca sumarum 10000,-

Det er mye elektronikk i disse, og 8k er mye penger spart for 2 stk, men 5 års forbrukerrettigheter er jo ikke å skimise av heller...

(Det skal sies at jeg nettopp har handlet ekkolodd fra statene, men jeg plukket det opp der borte, og det det kostet under 6k, så jeg slapp frakt, mva og gebyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det, men som du sier så er 8 lapper litt penger det også. Pluss jeg kjøper kanskje litt ekstra tillegsutstyr. Slik som den skoen jeg trenger koster jo ikke 100 dollar en gang. Men jeg er klar over at det er en risiko. Men selv med momsen så er det jo masse penger å spare.

Kommer til å handle hds 12 med Mjøsservice for den amerikanske funger ikke her i landet. Hadde sikkert kjøpt dyprigger der også om jeg ikke hadde spart såpass mye på de der.


En annen ting jeg lurer på når jeg skal dorge etter kveite er, at ofte er kveita å napper før hun tar. Klarer klipene å holde på ei hel sild og at kveita napper på den uten at den blir utløst og klarer klipene å holde på braid. Er det noen med erfaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det, men som du sier så er 8 lapper litt penger det også. Pluss jeg kjøper kanskje litt ekstra tillegsutstyr. Slik som den skoen jeg trenger koster jo ikke 100 dollar en gang. Men jeg er klar over at det er en risiko. Men selv med momsen så er det jo masse penger å spare.

Kommer til å handle hds 12 med Mjøsservice for den amerikanske funger ikke her i landet. Hadde sikkert kjøpt dyprigger der også om jeg ikke hadde spart såpass mye på de der.

En annen ting jeg lurer på når jeg skal dorge etter kveite er, at ofte er kveita å napper før hun tar. Klarer klipene å holde på ei hel sild og at kveita napper på den uten at den blir utløst og klarer klipene å holde på braid. Er det noen med erfaring på dette.

Jeg har bare såvidt prøvd meg på kveitetrolling med rigg, men brukte da den vanlige Cannon Offshoreklypa. For å få multien til å sitte skikkelig i klypa, brukte jeg en liten bit gummislange på multien. Satt som støpt i klypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo skal gjøre det før jeg bestiller. Men har også fått rabatter i en butikk over dammen fordi jeg kjøper 2 og ser at jeg sparer over 10 lapper på å kjøpe det der. Men det skader jo ikke høre med dem. De virker veldig serviceinnstilt og veldig hyggelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha så mange meninger om dette temaet ,men til ørret/laks er rigger et helt klart krav

.Så hva med kveita tja har brukt riggene til dette fiske ,men jeg ville aldri skifte ut mine muskel drevene rigger hvis det var til kveite fiske.

Du har rett og slett ikke bruke dem så mye at det vil være noen grund til å invistere i elektriske rigger.Jeg tar en del kveite under dorging etter laks/s.ørret vil ho ta så kommer ho opp i havet .

Når jeg bruker rigg etter ho leger jeg med som regel 7-10meter over bunnen er vannet klart kommer ho trenger ikke noe dyre elektriske rigger til dette fiske.

De fleste som driver med kveite fiske har gått bort fra rigger du har mye mere nytte av å kjøpe deg ei dorgeplate til å montere på motoren.

Ellers vet jeg Crister skule eller har solgt 2stk elektriske på forumet jeg bruker en del hvet det er tror han som driver utleie i dåfjorden har en for solg,men som sakt bort kasta penger på kveita.Jeg har sett du har kjøpt ny båt gratis med den legg heler penger i andre ting som du vil ha mye mere nytte av under dorging om det er etter kveite eller blank fisk

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha så mange meninger om dette temaet ,men til ørret/laks er rigger et helt klart krav

.Så hva med kveita tja har brukt riggene til dette fiske ,men jeg ville aldri skifte ut mine muskel drevene rigger hvis det var til kveite fiske.

Du har rett og slett ikke bruke dem så mye at det vil være noen grund til å invistere i elektriske rigger.Jeg tar en del kveite under dorging etter laks/s.ørret vil ho ta så kommer ho opp i havet .

Når jeg bruker rigg etter ho leger jeg med som regel 7-10meter over bunnen er vannet klart kommer ho trenger ikke noe dyre elektriske rigger til dette fiske.

De fleste som driver med kveite fiske har gått bort fra rigger du har mye mere nytte av å kjøpe deg ei dorgeplate til å montere på motoren.

Ellers vet jeg Crister skule eller har solgt 2stk elektriske på forumet jeg bruker en del hvet det er tror han som driver utleie i dåfjorden har en for solg,men som sakt bort kasta penger på kveita.Jeg har sett du har kjøpt ny båt gratis med den legg heler penger i andre ting som du vil ha mye mere nytte av under dorging om det er etter kveite eller blank fisk

Dorgeplate har jeg ikke bruk for. Har innenbordsmotor og har montert sluregir på den og det fungerer helt perfekt.

Blir litt usikker for jeg vet ikke hvor mye de kommer til å bli brukt etter kveita. men har lyst på elektriske rigger.

Vet at det kanskje er bortkastet penger men får vel igjen mesteparten om jeg skulle finne på å selge dem igjen. Er jo litt morro å ha det beste da. Irriterende å ikke kjøpe den største og angre senere også ;)

Endret av Kims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i veldig mye av det celine2 sier her, ved dorging etter kveita ville jeg nok sett meg ut et område der minst mulig regulering på dybden er nødvendig.

Når det gjelder ørreten, på dypt vann så ser jeg store fordeler med automatikken/intervall styring opp/ned i vannmassene, spesielt om du pleier å ha lange økter på 10-12 timer og kanskje enda lenger.

Sånn er det i hvert fall med meg, jeg kan gjerne regulere dybden ofte de første timene, men etter hvert som timene går så blir man sløvere, sjansen for at man da kanskje går glipp av et hugg på grunn av at man ikke har hatt nok bevegelse på agnet blir jo da større.

Rigg med mulighet for automatisk intervallstyring står derfor ganske høyt på ønskelista mi.. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, nå har jeg fått en god pris på på alt jeg trenger med mjøsservice så det blir handel der, blir selvfølgelig dyrere der likevel men har jo da 5års norsk garanti og reklamasjonsrett og det er jo greit om noe skulle skje med dem :) Så da blir det 2stk digi-troll 10 TS med svinger og lowrance hds 12 hds. Håper jeg blir fornøyd :)


Kan jo ikke angre på at jeg ikke kjøpte en større modell da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis kims,mye bra utstyr der du har bestilt.Du for myse litt på maskinisten han har fine bilder fra han montere sine rigger ikke minst er det pent..Autopilot håper jeg du har bakka inn i prisen det er bare et noe du må ha :thumbsup: jeg har lyst å rappe maskinisten sin vær gang jeg er med han på fiske,men det trenger vi vel ikke å fortelle han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.