Gå til innhold
Fiskersiden

Farger blyloddene sort


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Slenger bare ut en liten ting av ren nysgjerrighet.

Har en plass jeg har drevet litt kystmeite fra. Det er rundt 130 meters dyp der.

Det som er litt snodig på denne plassen, som jeg ikke har opplevd noen andre plasser, er at alle lodd kommer opp helt sorte.

Selv nye blylodd som er blanke og fine, blir farget helt sort på et blunk.

Regner med det må dreie seg om en form for galvanisering som skjer via saltvannet.

Kan skrape av det sorte belegget med kniv...

Lurer på av ren nysgjerrighet om noen vet hvilke mineraler eller hva annet som kan befinne seg der nede som galvaniserer med bly og får de til å bli helt sorte.

Må nesten nevne at plassen ligger helt ute ved kysten og det er ikke snakk om noe forurensende industri eller noe annet i nærheten. Det er både mudder og hard bunn i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarthå ?? ;) Tilbake til alvoret : Finnes 1 naturlig forklaring (kvikksølv , i verste fall . Svovel lever , i beste fall)...dog unødvendig å henge seg opp i ..Fisk du :) men ikke spis fisken du fanger i områder med sedimenter som farger blyet svart...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Martin! ;)

Skal nok ikke spise fisk derfra om det kan være kvikksølv på bunnen der. Litt rart egentlig, lurer på om det harde nede på mudderbunnen der kan være et skip fra krigen ala. U-båten utenfor Fedje :lol: (som er vel en 30 minutters gange med en bra båt nordover). Ikke godt å vite hva som ligger på havbunnen rundt-om igrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rare greier, har aldri vært borti slikt.

Hva med å legge ut bilder, før og etter.

Om ikke det er noe stress, så kan jeg lage deg noen lodd som jeg får målt spesifikk legering på. Du kan så fiske på denne plassen din med de, så får jeg de målt på ny. På denne måten får vi nøyaktig svar på hva det er som ligger som svartfarge utenpå vil jeg tro.

Evt. kan du stikke innom metallco for å få de til å måle nøyaktig før og etter, de har også spektrograf (måleinstr.)

Synes dette hørtes interessant ut.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Lopez her. Det er nok sedimenter og gas som ligger i mudderet som gir en kjemisk reaksjon på grunnstoffetet bly- Pb.

Bly reagerer med mye da dets oppbygning tillater dette, spesielt gasser av svovel og nitrogen, men mest oksyogenholdige gasser sammen med noe, men også på stråling.

Vår PH skala opererer jo mellom 0-14 og deles inn i 2 deler , base og syre med nøytralt ph på rundt 7

Pb- bly reagerer veldig med sterke baser og syrer men løser seg heller opp da, så jeg vil tro gass som er i mudder som fører til oksidasjon.

Er en klar oksidasjon som skjer og ikke et godt tegn fra topologien på bunn.

Lyser fisken som kommer opp + :)

http://snl.no/bly

Som sølv , det hater feks klor og nitrogen intenst og blir sort.

SVARTHÅ Martin !!! Ler ennå , beste på mange år i denne settingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante innspill nå... ;)

BINN LADDEN: Hvis jeg gir deg en kartlink, så kan jo du få sjekke plassen når du er i Bergen (det er ikke en plass jeg fisker mye, har ikke vært der på vel et år nå).

Fisken som kommer opp her, i hovedsak lusuer, hvitting, lange, lyr og torsk virker helt ok (ved visuell inspeksjon ihverfall). Nå har ikke veldig mye fisk her gått til mat, så tror jeg skal overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på vrak, hadde vel mistet mye bly da.

Eller hengt fast en del.

Men den plassen høres knall ut, jeg har en svart sjel,går mest i svart, har en svart hund å hører på en del svart metal så en perfekt plass for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti dette en plass på kollevågen på askøy som har mye rart på bunn, tenkte det hadde en sammenheng med forurensingen der. Svartmalere er det mye av, men de er ikke alltid like forståelig. Kryr av dem i fjæresteinene i svermetiden som er sommermånedene, har sett dem i dykkedrakt og.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært spennende er hvis du hadde festet en feeder eller ett eller annet som hadde tatt en prøve av bunnen..

Niva er helt sikkert intrresert i slikt og svar vil du også få.. At det er en kjemisk reaksjon er jo klart, men jeg husker få ting fra kjemi timene som hadde gjort det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kanskje ta en tur der en dag og teste noen av de nye blanke loddene jeg har kjøpt... Legge ut bilder før/etter... :shifty:

Er vel en her som har lyst på lusuer, som ikke er uvanlig på denne plassen som sikkert blir med... Sant Schizo..

Yuhuu :D. Men betyr det at de fine blyloddene mine blir svart? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok turen der og fisket noen timer i går kveld.

2014-01-28151254_zps6eec3ab0.jpg

Bilde tatt før, med 2 helt nye lodd. Det ene loddet skulle jeg ikke fiske med, for å ha en referanse.

2014-01-28235511_zpsbbd21590.jpg

Etter noen timers fiske. 170 gr. loddet er nesten blitt sort. 140 gr. loddet er bare blitt grått.

Nå fisket vi bare noen timer på plassen. Tidligere har jeg gjerne kjørt 8-12 timers økter og ender da opp med helt sorte lodd.

Fikk litt mer følelse med terrenget på bunnen. Det er nesten vertikalt, men litt skrått ned og flater ut mot bunnen. Litt "trappetrinn" og småknauser nedover. På selve bunnen, tett på skrenten er det veldig kupert og steinete. Langt ut ligger det en "undervannsøy" med samme type harde og kuperte forhold som inne mot land. Og i mellom er det veldig veldig bløt bunn, trolig mudder.

Lærte mye om bunnforholdene på plassen på gårsdagens økt. Vi fisket med glidende og et paternoster.

Som en bonus så smalt det på havål to ganger på mine stenger. Første gikk på en 2/0 mutu light og ble med hele veien opp men glapp i selve landingsfasen (som var ganske surt) for det var en 10 kg. + fisk. Litt senere smalt det på en til, denne på 7/0 mutu light, denne glapp dessverre før vi fikk sett fisken, men den voldsomme stangingen var ikke til å ta feil av. Var nok en fisk i samme vektklasse det og. Så alt i alt var opplegget vårt i går en suksess (nesten!). ;) Blir nok en tur der igjen i løpet av uken, men da skal vi ta med annet enn kun sirkelkroker. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.