Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgestang Shimano


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi igjen :)

Jeg har som nyttårsforsett å slutte å frese bortover vannflata og utelukkende dorge fra A-B når jeg er ute i båten.

Dvs så langt det er mulig skal jeg i 2014 ha en form for fiskeredskap i vannet under hver forflytning eller cruisetur jeg har.

Da trenger jeg en ny stang å dorge med. Jeg er helt Shimano og BeastMaster hue, så valget faller nok på noe i den retningen.

Det jeg har dorga med hittil er en Shimano Beastmaster s.t.x 270m 10-30 gr, men har fått endel unødvendig skade på innsiden av stangringene og synes kanskje den kan være litt vel myk til tider.

Dessuten tenker jeg at to stenger fisker mer enn en, og jeg er somregel på matauk og frysa blir aldri full.

Sjøørret er det beste jeg vet. Nok om det.

Har fiskefolket noe å anbefale?

Jeg dorger langs sørlandskysten og fisker mest etter sjøørret, sei, lyr og den slags fisk som er litt spreke i formen, og takker som vanlig for all hjelp :)

( Det blir mindre mas på innboksen til skrekkjager :) ) hehe

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg "skikkelige" dorgestenger.

Dem er ganske billige.

Ugly stik er jo en klassiker :)

Er kjempe fornøyd med de 2 jeg har.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Ugly-Stik/Alle/Ugly-Stik-Tiger-7--12-25lbs-Downrigger-stang-127611-p0000058974

Sneller er relativt billig også.

Tor Arne

Mange takk Tom Arrne :)

Jeg har en gammel Ugly Stik liggende, men synes den er litt vel "skikkelig" til det kaliberet jeg som oftest får her.

Type 2-3 kg.

Jeg jakter jo de større, men det er den str som dominerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3kg hva da? laks? ørret?

Vet du hvor mye lbs den gamle ugly stiken du har er?

Jeg har 12-25 (første linken).

Syns den er passelig :)

Tor Arne

Sjøørret, sei og lyr for det meste.

Jeg tar jo sei på 4-5 kg, men de tilhører unntaka, de aller fleste som biter ligger på alt fra 1-3 kg tenker jeg.

Har personlig aldri kommet over kilosgrensa på den edleste av dem alle, ihvertfall for meg , ørret. Et mål for 2014.

Den ugly stiken jeg har er en gammal sleten sak som er som en telefonstolpe. er usikker på str (lbs) pga det eneste som ikke er slitt bort eller irret er deler av merket ugly stik. Samme med snella.

Skal sjekke ut en som er mykere. Takk skal du ha :)

Bruker Shimano Catana 240MH til det meste av trolling som ikke innebærer sideparavaner eller de største Dipsy diverne. Rimelig happy med de.

Shimano liker vi :) Hva slags snelle bruker du på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi det grønne spørsmålet, for jeg er helt fersk på havfiske og utstyr til det men, kan en Shimano beastmaster 20-30 lbs med en Shimano TLD dorges med?


Jeg tenker da spes på markdrag med hel makrellfilet på slep


Tom Arne: :) Har ikke du en sånn?

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.