Gå til innhold
Fiskersiden

Øderlagte stangringer etter dorging


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg lurte kjapt på om det er noen andre enn meg som har fått hakk på innsiden (på hver side) av de første stangringene av å dorge med monosene?

Jeg har dorga med min Shimano Beastmaster 270m med wobblere og sluker med 0.25 monosene på.

Skaden som har oppstått er som nevnt.

Jeg skjønner bare ikke hvordan stangringene innerst kan få så store hakk i det kjeramiske innlegget på hver side av å dorge med løs brems med monosene.

Preventive tiltak må iversettes før neste dorgetur

.

Så hvis noen har noen erfaringer blir jeg glad, for nå er den akkurat ferdig på service og jeg har ingen annen stang å dorge med og rektum spytter ikke ut kronasjer som ønsket.

Skitt fiske videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bilder?

Har hatt hakk på den ytterste stang ringen.

Men aldri av kun dorging.

Har det på 2 av spinning stengene mine (billig stenger)

Det har da vært svivel/hemp som har blitt sveivet inn for langt.

Derfor tar jeg nå alltid på en myk gummi kule før svivel/hemp

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg tok desverre ingen bilder og fant ikke noe som likna på nett, men jeg fant et bilde av en random fiskestang med ringer og prøvde etter beste evne å male på skadene på ringene i Paint.

Det er altså snakk om grove hakk nesten gjennom kjeramikken der jeg har malt på sort farge på innsiden.

Kanskje du ser problemet lettere enn meg.

Dorging belaster vel den ytterste ringen mer enn den innerste?

Kan det være snella mon tro?

Håper uansett det ble sånn noenlunde forståelig, og at jeg kan finne utav hva som har skjedd så det ikke skjer igjen.

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp.

Mine dyrebare BeastMastere (jeg fisker bare med det) er mine mest verdsatte eiendeler.

post-28883-0-92521300-1390945843.jpg

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle ringene slik?

Er det typisk der sena ligger når du dorger?

Tor Arne

Nei bare de 3-4 første tenker jeg. Jeg husker desverre ikke hvor sena ligger når jeg dorger.

Grunnen til at jeg trakk den slutningen er bare fordi stangholderne mine står ut til siden av båten slik at stanga blir bøyd sidelengs og får presset fra sena på sidene.

Og det har jo blitt endel utras fra snella når fisken har tatt.

Men all logikk tilsier vel at toppringen skulle fått den største belastningen?

Det er den eneste belastningen stanga har fått til sidene.

Alle andre belastninger har hovedsaklig standard type bue på fiskestang vært bøy rett frem.

Jeg har det siste året byttet fra en Shimano Aernos 3000 til en Shimano Nexave 2500.

Mistanken retter seg jo også mot den siden det er de første ringene det gjelder og skadene, eller hakka, var grovest med bredest vinkel innerst, for å gradvis bli mindre de neste 3-4 ringene.

At multi kan lage hakk i dårlige stangringer har jeg sett, men aldri mono. På tide å finne kvitteringene dine og ta en tur til butikken....

Jeg har faktisk opplevd at de to ytterste ringene har fått hakk fra monosene når jeg har brukt for tungt utstyr til stanga. Sena har rett og slett bare gnagd seg inn.Men de hakka var smalere. Bare et spor etter sena. Disse hakka vi prater om her har en vinkel på ca 30-45 grader -ish-

Ett pluss med Shimano (og kjentfolk på Jakt og Friluft arendal) er at jeg fikk en telefon ei uke etter jeg leverte den om at stanga mi kunne hentes.

Med nye stangringer.

Pris: 75,-

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slike spor på ringene?

20131001_0674_zps4223592d.jpg

Eller noe slikt?

Bakre-ring-BM_zps8b692386.jpg

På andre bildet er det hakk fra slag og ser du nøye etter, er det sprekker på hver side omtrent der du har skisert.

Dette er en Beastmaster spinning fra første generasjon. Shimano hadde et dårlig rykte pga dårlige ringer. Dette skal ha vært rettet på, men har byttet alt for mange ringer på nettop Beasmaster (som denne, BX ogCX) til å tro at det har blitt bedre med årene. Senest før jul skiftet jeg ut alle ringene på en CX. Skulle bare skifte bakre ringen som hadde falt ut, men da jeg kontrollerte de andre gikk en av dem omtrent i oppløsning. Nå tror jeg denne hadde fått mer juling enn eieren ville innrømme så jeg skal ikke dømme dem nedenom og hjem. Jeg vil i alle fall ikke være redd for å kjøpe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slike spor på ringene?

20131001_0674_zps4223592d.jpg

Eller noe slikt?

Bakre-ring-BM_zps8b692386.jpg

På andre bildet er det hakk fra slag og ser du nøye etter, er det sprekker på hver side omtrent der du har skisert.

Dette er en Beastmaster spinning fra første generasjon. Shimano hadde et dårlig rykte pga dårlige ringer. Dette skal ha vært rettet på, men har byttet alt for mange ringer på nettop Beasmaster (som denne, BX ogCX) til å tro at det har blitt bedre med årene. Senest før jul skiftet jeg ut alle ringene på en CX. Skulle bare skifte bakre ringen som hadde falt ut, men da jeg kontrollerte de andre gikk en av dem omtrent i oppløsning. Nå tror jeg denne hadde fått mer juling enn eieren ville innrømme så jeg skal ikke dømme dem nedenom og hjem. Jeg vil i alle fall ikke være redd for å kjøpe en.

Det kan minne, bortsett fra at hakkene i mine stangringer så ut som en stor V som gikk nesten helt inn til metallet på ringen.

Hvis de har hatt problemer med stangringene sine før, kan jo det være med på å forklare noe av saken, men hva som er den direkte årsaken fatter jeg ingen verdens ting av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mono kan skjære seg inn i en V-form i keramiske ringer på hver side, og du opplever dette på flere av ringene på samme stang uten at monoen ryker.. det virker til å være mildt sagt uvanlig. Er det en eldre stang du opplever dette med?

Når man tenker på det smått ekstreme presset man legger på 0,28 braid de få gangene man virkelig setter seg fast under havfiske f.eks... det er ikke et tegn til spor eller slitasje i ringene på noen av stengene som jeg vet at jeg har presset ganske så ekstremt ved bunn-napp og lignende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BanJon, on 29 Jan 2014 - 21:32, said:

At mono kan skjære seg inn i en V-form i keramiske ringer på hver side, og du opplever dette på flere av ringene på samme stang uten at monoen ryker.. det virker til å være mildt sagt uvanlig. Er det en eldre stang du opplever dette med?

Når man tenker på det smått ekstreme presset man legger på 0,28 braid de få gangene man virkelig setter seg fast under havfiske f.eks... det er ikke et tegn til spor eller slitasje i ringene på noen av stengene som jeg vet at jeg har presset ganske så ekstremt ved bunn-napp og lignende saker.

Jo takk...jeg veit....mildt sagt uvanlig ja.

Såpass uvanlig at folk jeg forteller det til bare rister på hodet.

Akkurat det driter jeg en lang en i.

Det jeg vil er å finne utav hvordan det har skjedd så det ikke skjer igjen eller at noe annet går filleveien.

Jeg har aldri brukt multi på den, men husker ikke når jeg hverken skifta sene eller så over ringene, så jeg vet ikke hvor lang tid ringene har blitt slitt på eller hva som egentlig er grunnen.

Men det er ikke noe annet enn sena som kan ha forårsaket det. Jeg skjønner bare ikke hvordan.

Dorginga mi virka som det mest sannsynlige.

Stanga kjøpte jeg i 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.