Gå til innhold
Fiskersiden

Feste brisling med agnstrikk


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg er rimelig uerfaren på kystmeite, og trenger tips på forskjellige måter å sikre agnet og hvordan jeg skal presentere agnet.

Jeg bruker brisling som agn og agnstrikk og strips som hjelpemidler.

Det jeg lurer på er: 1. Hvordan fester jeg brislingen så den sitter godt og blir presentert korrekt?

2. Hva slags krok skal jeg bruke når jeg fisker med brisling etter sjøørret eller flatfisk på sørlandet?

3. Hvordan fester jeg stor brisling eller sild til dorging etter sjøørret og liknende fisker?

4. Bør agnfisken være så hel og naturtro som mulig, eller fisker en brisling uten hode og hale like godt?

5. Har det noe å si om agnfisken ligger horisontalt eller vertikalt under friline elle duppmeite etter sjøørret?

Det ble mye spørsmål her men alt av hjelp mottas med takk :)

Skitt fiske videre alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølgylt, on 07 Feb 2014 - 17:35, said:

Kan svare litt

1; glem surretråd, sy med sena. Start gjennom øyet

2 rundt 1-2 vil jeg tro

3: det samme som en, men kroken må ikke komme bak på fisken

4: sporden påvirker gangen så den bør kanskje være med

5; ja

Schizo, on 07 Feb 2014 - 17:42, said:

Hvor stor brisling er det snakk om?

Jeg ville frilinemeitet etter sjøørret, med en Aberdeen-krok i kanskje str. 1/0. Til flatfisk str. 2, og bunnmeite.

Takk for svar :) Ølgylt: Hvordan skal kroken sitte? Har du noen illustrasjoner el liknende?

Schizo: Vi snakker om brisling på 5-15 cm og det jeg tror er østersjøsild på 10-20 cm

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. til dorging kan det lønne seg å feste brislingen i et av disse taklene: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Trollingtilbehor/Dorgetackler

det øverste taklet vil rotere og lokke til hugg. et tips her er at man kan forandre gangen til agnet med å bøye/rette ut agnfisken. de andre taklene(ismo og lipscull) har ei leppe akkurat som wobblere og vil dermed holde seg på rett kjøl og gi agnfisken en wobblerlignende gange.

ved fiske etter arter som hovedsaklig bruker synet i jakta(ørret, sø og andre), kan man forbedre agnfiskens evne til holde seg på kroken med å legge det i saltlake. ca 10% salt tror jeg er dugelig.

5. det få gangene jeg har brukt hel brisling til duppmeite etter sø, makrell og horngjel har jeg montert den med en j-krok ved ryggfinna. dermed kasta relativt forsiktig og fiska den horisontalt. men kan godt hende fisken tar om den henger vertikalt også. gjedda gjør det ihvertfall.

har stort sett brukt makrell og horngjel strimler når jeg duppmeita i sjøen, mest pga at strimler sitter bedre og beveger flott i bølger/strøm.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ølgylt: Hvordan skal kroken sitte? Har du noen illustrasjoner el liknende?

Schizo: Vi snakker om brisling på 5-15 cm og det jeg tror er østersjøsild på 10-20 cm

Det jeg har brukt er å tre snøret gjennom fisken 3-4 ganger og så feste den i ryggkjøttet midt på ryggfinna, og så stramme til slik at kroken får grei klaring fra fisken.. Vil tro det finnes et utall adre måter å gjøre det på, men dette funker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har brukt er å tre snøret gjennom fisken 3-4 ganger og så feste den i ryggkjøttet midt på ryggfinna, og så stramme til slik at kroken får grei klaring fra fisken.. Vil tro det finnes et utall adre måter å gjøre det på, men dette funker ihvertfall.

Det skjønte jeg faktisk :)

Takk skal du ha Ølgylt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.