Gå til innhold
Fiskersiden

Nok en nybegynner


storfisken
 Share

Recommended Posts

Da er jeg komt i gang med kystmeite.

Kjøpte meg startpakken til salarsport, men vurdere også å skaffe meg en stang som tar litt mer kastevekt ( 100-200 ) billigste surfstangen på skittfiske har jeg forstått fungerer helt greit.

Sitter igjen med litt spørsmål etter min første ordentlige tur i går.

Var en interessant opplevelse, og jeg fant ut at det ikke var så lett å kaste med tungt utstyr som jeg hadde sett for meg i forkant.

Resulterte i null fisk, eneste gangen jeg fikk napp var jeg borte i bilen for å hente meg noe mat - og når jeg så tilbake på der tripoden sto, så hadde hele driten veltet ( jeg glemte å skru på baitrunner funksjonen )

Stangen sto å knelte på bryggekanten, og det var på hengende håret at ikke alt forsvant på havet, napp var det i alle fall :-)

Mistet 3 rigger og søkker.

Merket at surfblyet på 120gram ikke klarte å holde bunn heller, så får vel skaffe meg noe tyngre.

Jeg vurderer også å lage mine egne tackler.

Problemet med de ferdige er at opphengene tvinner seg rundt hovedlina ( de er typ 50-60cm lange, så jeg endte opp med å forkorte de til 15-20 cm ) dreper litt poenget med å kjøpe ferdige.

Også hver gang jeg hadde krok for langt nede på tackelet så hang det seg fast.

Har dere noen tips til hvilket snøre jeg skal benytte hvis jeg skal lage et eget paternoster tackle for eksempel? Ser for meg det er safe å bruke veldig tykk line for at den ikke skal tvinne seg i hovedlina ( da over 0.50 / 0.60 kanskje )

Og evt tips til hvilket snøre jeg skal bruke som sjokkfortom?

Jeg fisker forsåvidt ganske lett, ser for meg det tar lang tid før jeg får noe over 10kg for å si det sånt.

Har lyst å få torsk o.l i første omgang, flyndre blir også aktuelt når vi kommer til våren.

Var oppe i Dirdal å forsøkte meg, for de som kjenner nærområdet her. Hvis andre har bedre tips så tas det imot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ron Thompson sine billigstenger og de funker veldig greit. En tin gsom kan være litt uvant er at du bør kaste i en lang rolig, men kraftig bevegelse. Ikke som en pisk slik man kaster små ørretsluker.

De enkleste taklene jeg lager er paternoster. En god meter 0.50-0.90 og der du lager en lang opphengerløkke, trer gummislange fra løkkeroten og helt fram der du fester kroken. Ekstremt enkelt og funker veldig bra. Slangen gjør at hele krokfortommen blir stiv og ikke snurrer seg. Med en sirkelkrok kroker fisken seg neste selv med dette takkelet. Jeg har fått 5 av 6 havmus på denne takkelvarianten.

Altså: Svivel - 20-40cm ned til løkkestammen - ca 30cm lang løkke - 30-40cm ned til en klips der du fester loddet. Du ser bilde av takkelet under. Husk å lage en stor løkke!

12413411315_307eed1789_c.jpg

Som sjokkfortom bruker jeg DAM sin TECTAN soft Leader i 0,60-0,80 i surffiske. Men nå må du huske at dette er ting jeg kaster langt ut på dypet, fisker du flyndre og torsk med karpestang holder det lenge med 0,50 så lenge bunnen ikke er helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ron Thompson sine billigstenger og de funker veldig greit. En tin gsom kan være litt uvant er at du bør kaste i en lang rolig, men kraftig bevegelse. Ikke som en pisk slik man kaster små ørretsluker.

De enkleste taklene jeg lager er paternoster. En god meter 0.50-0.90 og der du lager en lang opphengerløkke, trer gummislange fra løkkeroten og helt fram der du fester kroken. Ekstremt enkelt og funker veldig bra. Slangen gjør at hele krokfortommen blir stiv og ikke snurrer seg. Med en sirkelkrok kroker fisken seg neste selv med dette takkelet. Jeg har fått 5 av 6 havmus på denne takkelvarianten.

Altså: Svivel - 20-40cm ned til løkkestammen - ca 30cm lang løkke - 30-40cm ned til en klips der du fester loddet. Du ser bilde av takkelet under. Husk å lage en stor løkke!

12413411315_307eed1789_c.jpg

Som sjokkfortom bruker jeg DAM sin TECTAN soft Leader i 0,60-0,80 i surffiske. Men nå må du huske at dette er ting jeg kaster langt ut på dypet, fisker du flyndre og torsk med karpestang holder det lenge med 0,50 så lenge bunnen ikke er helt forferdelig.

Ah, se der ja.

Det var en versjon av paternoster som jeg har stor tro på :-)

Gummislangen fungerer vel også som attraktor har jeg hørt.

Jeg tror det blir til at jeg kjøper 2 stk ron thompson stenger, og en okuma snelle - så får jeg fiske med 2 stenger samtidig.

Hva med snørevalg til paternoster tackle, noe billig og bra 0.50-0.90 som du kan anbefale, av de forskjellige merkene som er der ute?

Så at noen tipset om at man burde gå for mono snøre.

Perler og slikt er oppskrytt, eller bare rettet mot andre arter enn det du går mot? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen på dette takkelet er ikke selvlysende, men du kan se at ca. midt på slangen har jeg festet et cracklight. Det er for å tiltrekke fisk når jeg fisker på 60-150 meter på nattestid, ikke mye lys der nede. Slangen funker også som beskyttelse mot fisketenner. Du kan bruke selvlysende slange, men den på bildet er ikke det. Litt av poenget med slangen er også at du kan tre den over krokøyet slik at alt blir stivt og ikke surrer seg. Perler og spinnblader funker bedre om du skal fiske etter arter som jakter med synet og gjerne på grunnere og lysere områder. Perler brukes ofteetter flyndrer og varer, men har aldri hørt om noen som bevisst bruker det for å lokke havmus for å si det sånn.

Til taklene må du IKKE bruke multifilament (Fireline, Power Pro osv.), dette tåler ikke slitasje. Mono eller fluorcarbon er det som brukes til takler, med mindre du roter deg borti wire... Jeg bruker mono, samme som jeg bruker som fortomsmateriale. Fluorcarbon er vel ganske mye dyrere så vidt jeg vet. Tectan-fortommen jeg kjøper koster 120-150kr for 100 meter. Dette har jeg kjøpt på Bergen Aktiv ved Lagunen i Bergen, hva den koster andre steder vet jeg ikke. Men prisen er veldig grei, og det funker knall!

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne Amnesia line (salar sport har) til å knytte mine rigger. 30lb tykkelsen synes jeg funker godt til allroundtackler (0,56mm såvidt jeg husker). Det er forholdsvis stivt materiale og har lite minne, så det floker seg ikke så lett. Jeg liker det til både tackler og topshot (men ikke til glidebanen i glidetackler, har for ru overflate)

I starten ville jeg satset på enkle paternostertackler, en eller tokroks. Slange og bling gir gjerne ubalanse i tacklet, så det går ut over kastelengden. Lag en del enkle uten til å begynne med. Ikke tøm lommeboka på perler og slikt, nå i startfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere vedrørende bly?

Jeg ser de har en type som heter "Impact lead", er det verdt det kontra å kjøpe vanlige surfbly?

Tenker å gå opp til 150gram surfbly, siden jeg skal bestille stang som har kastevekt på 100-250gram + at 120gram erfaringsmessig ikke holder bunn der jeg har fisket..


Jeg bruker Ron Thompson sine billigstenger og de funker veldig greit. En tin gsom kan være litt uvant er at du bør kaste i en lang rolig, men kraftig bevegelse. Ikke som en pisk slik man kaster små ørretsluker.

De enkleste taklene jeg lager er paternoster. En god meter 0.50-0.90 og der du lager en lang opphengerløkke, trer gummislange fra løkkeroten og helt fram der du fester kroken. Ekstremt enkelt og funker veldig bra. Slangen gjør at hele krokfortommen blir stiv og ikke snurrer seg. Med en sirkelkrok kroker fisken seg neste selv med dette takkelet. Jeg har fått 5 av 6 havmus på denne takkelvarianten.

Altså: Svivel - 20-40cm ned til løkkestammen - ca 30cm lang løkke - 30-40cm ned til en klips der du fester loddet. Du ser bilde av takkelet under. Husk å lage en stor løkke!

12413411315_307eed1789_c.jpg

Som sjokkfortom bruker jeg DAM sin TECTAN soft Leader i 0,60-0,80 i surffiske. Men nå må du huske at dette er ting jeg kaster langt ut på dypet, fisker du flyndre og torsk med karpestang holder det lenge med 0,50 så lenge bunnen ikke er helt forferdelig.

Hva bruker du for å holde på plass krokfortommen på hovedlina, er kirugknute nok i seg selv??

Klarer ikke se utifra bildet der.

Ser mange bruker perler, og crimps for å holde det på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere vedrørende bly?

Jeg ser de har en type som heter "Impact lead", er det verdt det kontra å kjøpe vanlige surfbly?

Tenker å gå opp til 150gram surfbly, siden jeg skal bestille stang som har kastevekt på 100-250gram + at 120gram erfaringsmessig ikke holder bunn der jeg har fisket..

Hva bruker du for å holde på plass krokfortommen på hovedlina, er kirugknute nok i seg selv??

Klarer ikke se utifra bildet der.

Ser mange bruker perler, og crimps for å holde det på plass.

Beklager sent svar. Har ikke sett dette før nå. Jeg bruker kun en opphengerløkke som holder seg der den blir knytt. Slik lager du den:

Opphenger.jpg

Angående bly vet jeg ikke helt. Jeg bruker ikke mer enn 200 grams bly, men disse bruker jeg en del. Jeg vet ikke hvordan forholdene er akkurat der du fisker, så du får bare prøve deg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.