Gå til innhold
Fiskersiden

God nok paternoster?


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Denne vinteren har jeg fisket en del havmus fra land. Jeg har vært innom litt forskjellige varianter og måter på å lage paternoster-takler. Alle havmusene jeg har tatt det siste halvåret har jeg tatt på variant med opphengerløkke. Altså en lang opphengerløkke med gummislange og krok i enden. Problemet med dette er at om man skal bruke kroker i størrelse 3/0 eller mindre er det vanskelig gå få disse inn på opphengerløkken om man bruker 0.70 eller tykkere mono.

Disse taklene ser slik ut:

12413411315_307eed1789.jpg
Nå har jeg laget nesten den samme varianten. En kort opphengerløkke (Stikker 1-2 cm ut fra selve takkelstammen). Her knytter jeg på en ny monolengde som skal fungere som krokfortom. Jeg brukte en dobbel slukknute. Gummislange også på denne helt ned til takkelstammen, og krok i enden.
Spørsmålet mitt er: Blir det noen svakhet i takkelet ved å knyte mono rett på mono? Eller funker dette fint? Noen som har prøvd dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker dobbel løkke så blir fortommen for stiv og kroken kan få problemer med å snu seg rett i kjeften, dette er spesielt et problem med cirkelkrok. Ta heller å binde løse tamper på istedet. Når du binder løse tamper på senen så kan du jo også bruke mindre tykkelse på tampen, dette bruker jeg ofte på dårlig bunn da hovedtacklet kan ha langt tykkere sene og påbinde en tynnere sene, ryker ikke så ofte da. Helt riktig å ha lang (løkke) senetamp. Prøv dette spesielt på microfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker dobbel løkke så blir fortommen for stiv og kroken kan få problemer med å snu seg rett i kjeften, dette er spesielt et problem med cirkelkrok. Ta heller å binde løse tamper på istedet. Når du binder løse tamper på senen så kan du jo også bruke mindre tykkelse på tampen, dette bruker jeg ofte på dårlig bunn da hovedtacklet kan ha langt tykkere sene og påbinde en tynnere sene, ryker ikke så ofte da. Helt riktig å ha lang (løkke) senetamp. Prøv dette spesielt på microfiske.

Jeg bruker sirkelkroker til dette fisket. Jeg har ikke hatt så mange bomtilslag til tross for at krokfortommen er veldig stiv. Slik du forklarer er vel slik jeg har laget nå. En tamp knyttet på den lille opphengerløkken. Det virker jo som at det er solid og fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sirkelkroker til dette fisket. Jeg har ikke hatt så mange bomtilslag til tross for at krokfortommen er veldig stiv. Slik du forklarer er vel slik jeg har laget nå. En tamp knyttet på den lille opphengerløkken. Det virker jo som at det er solid og fint :)

Nei, jeg mener ikke å knyte en tamp på løkken, men å knyte en tamp direkte på opphengsena

Enda lettere er det kanskje å klippe opphengerløkka slik at du får en fortom du kan knyte kroken i? Er det jeg gjør på alle mine paternoster og flerkroksslep iallefall.

Funker ofte nok, men knuten svekker sena, bedre å knyte en tamp direkte på opphengsena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke å knyte en tamp på løkken, men å knyte en tamp direkte på opphengsena

Funker ofte nok, men knuten svekker sena, bedre å knyte en tamp direkte på opphengsena

En tamp direkte på senen? vil ikke den skli veldig mye? i tilslag +++

Enda lettere er det kanskje å klippe opphengerløkka slik at du får en fortom du kan knyte kroken i? Er det jeg gjør på alle mine paternoster og flerkroksslep iallefall.

Ikke dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

google og youtube genialt.

Ikke det at jeg er den råeste med fluestanga, men flua lander på vannet og ørreten tar den iblant

Frem til jeg skreiv "How to cast with a flyrod" eller noe i den duren på youtube for noen år tilbake hadde jeg aldri tatt i ei fluestang.

Mener det ligger filmer om og rene instruksjons filmer om det aller, aller meste der bare man kikker litt.

Type Monkey see, monkey do funker det :)

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

google og youtube genialt.

Ikke det at jeg er den råeste med fluestanga, men flua lander på vannet og ørreten tar den iblant

Frem til jeg skreiv "How to cast with a flyrod" eller noe i den duren på youtube for noen år tilbake hadde jeg aldri tatt i ei fluestang.

Mener det ligger filmer om og rene instruksjons filmer om det aller, aller meste der bare man kikker litt.

Type Monkey see, monkey do funker det :)

Lykke til !!

Hmmmmmmmm..... Bommet på tråden eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett samme typen paternoster som avbildet. Men med tykk mono lusker jeg innpå en svivel i opphengsløkken. Så trykker man gummislangen over denne etterpå. Vips så får man innpå mindre kroker.

I nøden har jeg klippet opp opphengsløkken, og satt på tynnere med en albright knute. Fungerer fint det og, men ofte knyter jeg ett tackle der og da. Og da blir det enkle varianter :)

Albright er denne:

http://www.animatedknots.com/albright/index.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmm..... Bommet på tråden eller?

Jepp !! Det har jeg :)

Men siden jeg først ramla inn på denne tråden, det aller meste av tackler ligger også på youtube.

Tror det var der jeg fikk en innføring i å lage div fiskebommer selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.