Gå til innhold
Fiskersiden

Brisling og stingerkroker


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

ohoi :)

Har noen der ute noen bilder eller tegninger med forskjellige måter å feste brisling og småsei til to stingerkroker så den henger horisontalt i vannet til friline og duppmeite etter sjøørret?

Isåfall....kan den noen være så snill å legge de ut på denne tråden?

Jeg får ikke åpna bla pdf et par andre filer som trengs for å få åpna div bøker og artikler om emnet, og bokhandelen er helt uaktuelt kjenner jeg.

Jeg har problemer med at brislingen henger helt på hue, og ligger bare horisontalt i vannet når jeg trer en enkeltkrok gjennom midt på ryggen, men da stikker sjøørreten av med hue og halen......fint om noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å pine en stakkars brisling med to trebler ved dupp/friline meite.. En treble eller en enkeltkrok bak ryggfinna holder.

Ikkje i lillesand.....da sitter jeg bare igjen med en treble eller enkelkrok med litt ryggkjøtt og ei ryggfinne på

Hvis du ser den siste episoden av isfiskeskolen, der de fisker gjedde.

Der fester Cato en abbor med 2 trebbler slik at den henger horisontalt, regner me dette funker noenlunde likt på brisling og småsei.

Takktakk !! Det skal jeg sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal holde lenge med en treblekrok til brislingen ja. Fest brislingen ca i ryggfinna og surr ett bredt "bånd" med agnstrikk. Om du kaster med litt myke kast så vil agnfisken tåle flere kast. Er også en fordel å bruke fryst/halvtint brisling. Den tåler mye mere da og tiner så å si med engang den kommer i saltvann likevel.

Slik pleier jeg å feste brislingen:

477795_10152835553295500_1567061890_o.jp

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal holde lenge med en treblekrok til brislingen ja. Fest brislingen ca i ryggfinna og surr ett bredt "bånd" med agnstrikk. Om du kaster med litt myke kast så vil agnfisken tåle flere kast. Er også en fordel å bruke fryst/halvtint brisling. Den tåler mye mere da og tiner så å si med engang den kommer i saltvann likevel.

Slik pleier jeg å feste brislingen:

477795_10152835553295500_1567061890_o.jp

Ohoi :)

Akkurat sånn pleier jeg å feste de, men jeg får de sjelden til å ligge vannrett. Mine brisling blir bare hengende skrått merkelig, og ser egentlig bare ut som akkurat det som det er. En død brisling festa på en krok. Føler ikke jeg får presentert agnet i mangel på bedre ord.

De ligger ikke bedre i vannet av at en sjøørret har røska med seg frem eller bakparten på den heller

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har sluttet å bruke treble krok til sjøørreten.Som regel på våren er det mye vinterstøing og den er som regel sulten og glupsk.

Så da har du et problem ved gjennutsetting.Jeg har også sluttet å fiske sjøørret tidlig om våren, for her hvor jeg fisker er sjøørreten stort sett av dårlig kvalitet da.

Stor prosent er vinterstøing med andre ord.

Jeg bruker sirkelkrok og deler opp brislingen i biter, den lukter også bedre tror jeg ved å dele den opp.Har prøvd med hel brisling også,Men har fått mindre fiske på det.

For å få brislingen litt seigere og mer holdbar så kan du legge den i salt i 2-3 timer før du skal bruke den.

Å bruke makrell og sild i biter er kanskje mer effektivt.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.