Gå til innhold
Fiskersiden

norges fisker (bok)


Tønnen
 Share

Recommended Posts

Interrisert i denne selv.... Jeg har denne som er litt knapp på enkelte områder og mangler en del arter som burde vært med, i tillegg til inneholder den enkelte arter som ikke er så veldig relevant for Norge (Havengel og revehai er med mens glassvar, tangkvabbe, slettvar, håvar ikke er med.)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Norges Fisker (Ekeli) og Fisker (Jonsson) held etter mi meining av svært låg kvalitet. Målgruppa for fyrstnemnte er vanskelig å bestemme (for barn eller voksne?), og bøker som klassifiserar horngjel som eksotisk blir automatisk diskvalifisert av meg. Kvithai er også med, og sjølv om dei presiserer at arten ikkje er funnen i Noreg er det jo forvirrande å ha den med i "Norges fisker". Boka til Jonsson ber preg av å ha blitt skriven av folk som ikkje veit kva dei skriv om, og mange av artsbileta er av feil art.

Om du kan mykje om fisk, og tar ting med ei klype salt, er det jo alltid fint å ha dei i hylla. Men eg ville ikkje under nokon omstendighet brukt desse bøkene som fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Norges Fisker (Ekeli) og Fisker (Jonsson) held etter mi meining av svært låg kvalitet. Målgruppa for fyrstnemnte er vanskelig å bestemme (for barn eller voksne?), og bøker som klassifiserar horngjel som eksotisk blir automatisk diskvalifisert av meg. Kvithai er også med, og sjølv om dei presiserer at arten ikkje er funnen i Noreg er det jo forvirrande å ha den med i "Norges fisker". Boka til Jonsson ber preg av å ha blitt skriven av folk som ikkje veit kva dei skriv om, og mange av artsbileta er av feil art.

Om du kan mykje om fisk, og tar ting med ei klype salt, er det jo alltid fint å ha dei i hylla. Men eg ville ikkje under nokon omstendighet brukt desse bøkene som fasit.

Jeg har begge disse bøkene nå og kan ikke se at noen av de beskriver horngjel som eksotisk. Det står "Vanlig langs kysten og i fjordene nordover til Trøndelag" (Boken av Bror Jonsson). Og i boken tråden handler om står det "Ikke uvanlig langs kysten vår, fra forsommeren til utpå høsten. Den dukker ofte opp sammen med makrellen".

Jeg har bladd igjennom boken nå og fikk et positivt inntrykk, i alle fall ikke i nærheten av det du mener. At boken inneholder fisker som ikke er påvist i Norge (Ikke bare hvithaien) ser ikke jeg på som noe problem når det står spesifisert i teksten om fisken er funnet i Norge eller ikke.

Igjen: Jeg synes boken virker veldig grei og jeg ser absolutt ingen grunn til å være så negativ som du er.

Du kommer vel ikke utenom et par faktafeil uansett hvilken bok du leser. Det stå vel blandt annet at maks størrelse på hvmus er 2,5 kilo. Noe som ikke stemmer helt. Uansett synes jeg det var en veldig grei bok. Hvilke bøker er det du ikke finner noen feil i?

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har begge disse bøkene nå og kan ikke se at noen av de beskriver horngjel som eksotisk. Det står "Vanlig langs kysten og i fjordene nordover til Trøndelag" (Boken av Bror Jonsson). Og i boken tråden handler om står det "Ikke uvanlig langs kysten vår, fra forsommeren til utpå høsten. Den dukker ofte opp sammen med makrellen".

Sjå på side 26. Ein annan, grov feil er at den avbilda piggskata er ei kloskate.

Men illustrasjonane er fine!

Konklusjonen står fast, det er Pethon som er best for norske fisk, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå på side 26. Ein annan, grov feil er at den avbilda piggskata er ei kloskate.

Men illustrasjonane er fine!

Konklusjonen står fast, det er Pethon som er best for norske fisk, enn så lenge.

Hvis en ser mot Sverige, finnes det vel et bedre alternativ :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.