Gå til innhold
Fiskersiden

Slutt på NCS?


Simen1990
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ved en av mine mange turer til kasut i sommer møtte jeg på en kar som mente det var slutt på ncs? Det er jo isåfall dumt med tanke på alt det fine de gjør for verdens fineste fisk!

Som relativt ny karpefantast kunne jeg ha tenkt meg å bli medlem ( eller er dette veldig privat?), men om det ikke eksisterer lengere så er jo det litt vanskelig å få til. Og nå som kasut står ovenfor en eventuell rotenonbehandling, hvem skal da se til at alt går riktig for seg? :-/

Takker for eventuelle svar, hilsen en bekymret fiskeboms :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som disponerer øvre dammen. (Det nye navnet er Gulldammen)

Der er det ikke lov til å fiske. Dette pga nye landsmenn som søpler og slakter fisk. (og noen få nordmenn som stjeler fisk)

Jeg har også oppsyn med Kasut men der tillates fiske sålenge man har avkrokingsmatte og karpehov.

Ingen må fjerne Karper fra Kasut da det er vasspest i vannet og det følger med karpene.

Lykke til med fiskingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Og det er mer en fair det, jeg trives veldig godt i Kasut og bruker alt en karpefisker skal bruke av utstyr.

Ja, har sett endel shady business foregå der i de seine nattetimer, men når man prøver å konfrontere "polakkene" så blir man bare ledd av og kalt en potet.. Hjelper kanskje ikke å være 175 høy og 50 kilo heller da :P

Men et spørsmål til deg karpelure:

Har prøvd å finne ut av hva som skjer i forhold til rotenonbehandligen av kasut. Vet du om dette skal gjennomføres? Og eventuelt når?

Mhv, Simen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic.

NCS var et prosjekt om og samle seriøse karpefiskere.

Mye kunnskap om karpa i Norge samlet på et sted.

Skulle NCS starte opp igjen, så må det bli som en paraplyorganisasjon for

andre klubber slik som NMU.

Men slik det er i dag, så er det mangel på ildsjeler og karpeklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at det ikke er mer. Er viktig med ildsjeler med mye kunnskap samlet innenfor en gruppe, men regner med at det er dette uansett ,selvom det ikke "står på papiret".

Men får satse på at noe lignende kan opprettes igjen da. Er jo så utrolig morro, spennende og utfordrende dette fisket!

Så en liten klubb eller to hadde jo vært morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det Syver, men nå er det fremdeles dugnads-arbeid med høyt engasjement som er nødvendig hvis det skal ha noen effekt. Kommersielle karpe-vann/dammer i Norge er ikke oppnåelig, og dermed blir det vanskelig å opprettholde ett godt nok oppsyn som holder de som høster karpe unna vannene (mulighetene for effektive sanksjoner er også meget begrenset). Så det er ikke uten grunn at mange karpefiskere holder korta tett til brystet, for man vet hva som kan skje hvis visse folk får nyss om ett vann med denne lukrative fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke rette tråden å spørre men... Hvor mange vann (sånn ca.) finnes i Norge der det fiskes karpe? Det finnes vel en god del vann som huser Karpe, men hvor mange av de er det det fiskes i av entusiastiske karpefiskere? Jeg bor jo i Bergen og har derfor begrenset mulighet for karpefiske men jeg synes det er veldig spennende likevel. Satser på å få fisket i Bergensvannet en del i år også, gleder meg ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsiktig gjetning er at det er ca 10-15 vann som det blir testet ut i året.

Hvor mye karpe som blir fanget er uvisst.

Det er endel forarbeide til karpefiske som må til. Tid og penger er kanskje begrensningene til hvor ofte og hvor mye.

Løsningen til suksess er kanskje lettere å følge andre sine fotspor. Dermed blir kanskje antall besøkte vann mindre enn det finnes vann.

Noen vann som man antar det finnes karpe i er relativt store og man trenger at flere fisker der over tid for å fastslå om det

er karpe i vannet.

Disse vannene hadde vært ideelle for fiskekonkurranser lik Swedish Carp Challenge som foregår i Semsjøen som er 3-4 ganger større enn de overnevnte vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo alltid noen vann som blir populære. Ulsrudvannet er vel det jeg har hørt om flest ganger. Hvor mange slike vann finnes det, altså der det fiskes stadig vekk og som er blitt "kjent"? De aller beste vannene er vel ganske hemmelig og få som vet om.

Men hvis du tar Ulsrudvann som et eksempel, vet man hvor mange karper (la oss si over 2 eller 5 kg) det finnes i vannet? Om karpespisende fiskere får kloa i de gode vannene kan vel fisket ødelegges ganske fort om de tar de store individene?

Stiller sikkert litt dumme spørsmål, men jeg har jo absolutt ikke peiling på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.