Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" Guymarine Evada 540 - her skal det rigges


erik
 Share

Recommended Posts

(Jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle legge denne, båten vil bli brukt til alle typer fiske, men "tilleggsutstyr" virket litt feil....)

I 2013 hadde jeg gleden av å disponere min faders pølsebubåt/ kabinbåt/pilothouse. Konsekvensen har vært at min egen åpne Silver tilbrakte mesteparten av 2013 i garasjen. Jeg har alltid sverget til små, mobile og åpne båter til mitt sportsfiske, men etter å ha hatt en sesong med tak over hodet, soveplass og varmeapparat kan det se ut som jeg har konvertert. Det må være alderen som slår inn.....

V%C3%A4nern+010.JPG

Da min fader luftet en ide om at Evadaen kunne få en ny eier, nappet jeg derfor ganske fort. Trefotssyken er et kjent begrep for enhver båteier, men selv min kjære kjøpte argumentet om at Evadaen ville være myyyye mer familievennlig så da var det bare å kjøre på. Verdens beste samboer rett og slett! :wub:

Nok tullprat, jeg trenger innspill på rigging.

At det kommer mye elektronisk leketøy fra Lowrance i båten sier seg selv. Den har allerede en Lowrance HDS 8 (Gen 1) med StructureScan og tilhørende Airmar P66 og LSS-1 ekkoloddgivere. Jeg flytter over en skjerm eller to fra Silveren, en HDS 5 (Gen 2) for bruk inne i kabinen og en HDS 5x (Gen 1) for montering rett under taket utenfor kabinen. Det er litt nye ting på vei også, en Lowrance Sonar Hub skal gi meg CHIRP sammen med en TM150-ekkoloddgiver.

Utfordringene begynner når vi kommer til dyprigg og planerboard. Tanken er å montere en dyprigg på styrbord side, og muligens en til på babord på litt sikt. Årsaken til at jeg setter den på styrbord i første omgang, er trollingmotoren som står på babord side og som vil bli litt værre å komme til hvis det står en dyprigg der. Skrogsidene bak er doble, men det er stort sett mulig å komme til mellom de undenifra. Hva slags brakett skal man bruke for å montere dypriggen? Rælingen er for smal til at jeg kan montere rett på den, så jeg må ha en eller annen form for brakett.

Min Big John planerboardmast fra Silveren har jeg vært veldig fornøyd med. I første omgang tenkte jeg derfor å montere denne helt forrest i Evadaen for å se an hvordan det kunne fungere. Men i dag tok jeg en nærmere kikk og ser at dette ikke vil bli helt enkelt. Luken for ankertauet og løpetrinsen for dette er i veien, så det vil bli langt til noe å feste avspenningen av masten i. Samtidig vil det å sette masten i front gå ut over utsikten fra førerplass, og masten og diverse wire for avspenning vil gjøre det til en akrobatisk øvelse å gå i land fra båten. (Dette er en aldri så liten øvelse i dag, siden railsene i front ikke har åpning og ankringsutstyret gjør at det er lite å stå på. Samtidig vil det ødelegge den beste "solingsplassen" på båten, uten at jeg bryr meg nevneverdig om det.

Neste alternativ er å sette masten bak kabinen. Det faller i grunnen på sin egen urimelighet, noen poledancer er jeg ikke...

Siste alternativ er å droppe masten, og få laget en løsning til å montere på taket. Det er mange andre trollingbåter av samme typen som min som har gjort dette, og jeg begynner å skjønne hvorfor. Da er alt ute av veien, og med nok stangholdere på taket vil akterdekket være fritt for brytekamper med diverse fisk. Ikke bare er jeg en dårlig poledancer, jeg er heller ikke noen sveiser, så her må jeg få noen til å lage noe for meg.

På taket er det rails på hver side. Rørene er 2,5 cm brede og 2 cm i høyderetningen, de er med andre ord ovale. Jeg har mailet med Guymarine, og de har forsikret meg om at railsene er solide, og vil tåle 100+ kg belastning så de bør kunne fungere som grunnlag for et stativ på taket. Det er 131 cm fra senter av den ene railen til senter av den andre, men på grunn av at taket krummer, og har en lufteventil, må metallrøret som skal gå på tvers melllom railsene bygges opp minst 11,5 cm fra selve railsene. I praksis enda mer, for å få plass til stangholdere av rørtypen. Det er 4,5 cm klaring mellom taket og selve railen.

Stativet på taket skal altså brukes til stangholdere, men også for planerboard. Jeg tenker meg ett rør opp på hver side av stativet, men feste for en trinse i toppen som planerboardlinen kan løpe igjennom og så bruker jeg tromlene/ snellene fra planerboardmasten jeg har i dag.

Ideelt sett bør hele stativet vinkles litt bakover. Taket på båten stikker ut i bakkant, så hvis alt går tvers over taket vil det bli en utfordring å få tak i fiskestengene. Hvis stativet stikker ut i bakkant, vil det dessuten gå klar av lufteventilen.

Noe som har gode ideer? Både hva gjelder firmaer som kan lage stativ, brakett til dyprigg eller egne erfaringer. Kjekt med litt innspill før pengene begynner å renne ut og før drillen skal finnes frem.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny båt,dette blir spenende å følge med på.:-)

Ser Targaspesialisten får mye omtale på fjesboka,de har stangholdere og stangorgler ser jeg.

Aner ikke hva det koster.

https://nb-no.facebook.com/Targaspesialisten

Takk, har sendt de en forespørsel. Kan fort bli litt frakt fra Trondheim dog. Skal sjekke ut et par alternativer i Oslo og Hønefoss også, må bare få til en skisse først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Team Colibri og grattulerer med ny Evada. Jeg ser at du er bosatt i Oslo og et tips er å ta kontakt med RD Mekanikk http://mekanikk.blogspot.no/ på Klokkarstua. Rune Dybvik kan virkelig dette med å produsere stangorgel og øvrig utstyr i syrefast og tilpasse dette etter dine ønsker og til din båttype :-)

Endret av bjober
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Team Colibri og grattulerer med ny Evada. Jeg ser at du er bosatt i Oslo og et tips er å ta kontakt med RD Mekanikk http://mekanikk.blogspot.no/ på Klokkarstua. Rune Dybvik kan virkelig dette med å produsere stangorgel og øvrig utstyr i syrefast og tilpasse dette etter dine ønsker og til din båttype :-)

Takk for tipset. :)

Jeg har fått noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette selv, så det blir hjemmemekk. :) Oppdatering følger etterhvert som jeg får shoppet det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke konken i april da?

Men ja, jeg håper å være klar i løpet av mars. Hvis været står meg bi er hun på vannet 15. mars. Men det begynner å tynnes alvorlig på sparekontoen her (impulskjøp av båt har gjerne den konsekvensen) så jeg kommer neppe helt i mål med riggingen før utpå sommeren engang. Men planerboardruller på taket, med stativ klart for å sette på stangholdere samt endel elektronikk bør være på plass før konken. :)

Hvis noen trenger en komplett Big John planerboardmast har jeg en til overs fra Silveren. Doble ruller, med line og hurtigkoblinger. Linen ble skiftet i 2012, masten tror jeg er fra 2009 men jeg er litt usikker. Den er kjøpt i Norge, men jeg har rotet bort kvitteringen forlengst. Snubbere og selve planerboardene tar jeg med over på Evadaen, så de følger ikke med. Masten er bra og dønnstabil, med gode ruller og festebrakett av det bombesikre slaget. Jeg kommer til å legge den ut etterhvert som jeg kommer i mål her, men er åpen for "forhåndsbud". :) Masten befinner seg i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er et NMEA2000 starter kit og Point-1 GPS-antenne med elektronisk kompass bestilt også. På sikt vil jeg ha opp interface for NMEA2000 nettverk mot Suzukien også, men det får bli i neste runde.

Jeg har også bestilt et Lowrance Elite 4 HDI, ekkolodd og kartplotter med mulighet for å logge data for å lage dybdekart med. Dette er markedets rimeligste enhet med mulighet for slik logging og fargeskjerm, så jeg har bestilt ett rett og slett for å teste om det er noe tess. :) (Det regner jeg med, siden storebrødrene til denne modellen fungerer helt strålende.)

Jeg har også bestilt en lang ethernetkabel for 5" skjermen som skal stå ute, samt RAM-brakett for denne.

Planerboardspoler for takstativet blir sannsynligvis Traxstech. Jeg har bare funnet disse på nett med feste på horisontale rør/ rails og vil helst ha de med fester som fungerer på vertikale rør. Jeg har sendt en mail til produsenten, for jeg har sett de med vertikale fester, så får vi se om jeg får det som jeg vil eller om jeg må leve med horisontale fester. Jeg avventer å bygge takstativet til jeg får svar fra Traxstech, siden innfestingen har endel å si for hvordan stativet skal konstrueres.

Hvis veiene er tørre en passelig dag til uken, henter jeg båten så jeg har den mer lett tilgjengelig. Det er noe tungvint med en time å kjøre hver vei til båten når man kun har noen timer til disp her og der....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Erik. Det der var et godt valg. Nå kan du montere permanente løsninger. Den båten har alt.

Takk Sverre. :) Er veldig spent på om jeg kommer til å trives med så stor båt, men det vil tiden vise.

Jeg hadde ett håp om å få hentet henne denne helgen, men må utsette det litt. Demonterte endel i Silveren i går kveld, og står og tripper ved postkassen hver dag i påvente av diverse hentelapper. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er et NMEA2000 starter kit og Point-1 GPS-antenne med elektronisk kompass bestilt også. På sikt vil jeg ha opp interface for NMEA2000 nettverk mot Suzukien også, men det får bli i neste runde.

Jeg har også bestilt et Lowrance Elite 4 HDI, ekkolodd og kartplotter med mulighet for å logge data for å lage dybdekart med. Dette er markedets rimeligste enhet med mulighet for slik logging og fargeskjerm, så jeg har bestilt ett rett og slett for å teste om det er noe tess. :) (Det regner jeg med, siden storebrødrene til denne modellen fungerer helt strålende.)

Jeg har også bestilt en lang ethernetkabel for 5" skjermen som skal stå ute, samt RAM-brakett for denne.

Stilig Erik, det er samme loddet som jeg har bare uten HDI. :)

Kobler du en ekstra skjerm til dette loddet som skal stå ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDI og den eldre modellen uten HDI betignelse av Elite-4 har svært lite med hverandre å gjøre. HDI modellen har BroadBand sounder ekkoloddet fra HDS, ikke HDI har eldre og enklere ekkolodd teknologi. HDI har både vanlig ekkolodd og DownScan. Den eldre utgaven leveres som vanlig ekkolodd ELLER DownScan (DSI utgaven). Skjermen på Elite-4 HDI er 36% større og har 71% mer pixler enn den eldre utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Erik, det er samme loddet som jeg har bare uten HDI. :)

Kobler du en ekstra skjerm til dette loddet som skal stå ute?

Som abbor sa, ny og gammel Elite har lite til felles bortsett fra navnet. :)

Ingen av Elite (hverken gammel eller ny) har ethernet, og det er ethernet som gjør at du kan dele ekkoloddata og kartdata mellom flere HDS. Så den Elite HDIen jeg har kjøpt blir "stand alone" uten noen former for nettverk. Tanken er først og fremst å teste den for morro skyld, dernest å bruke den på kanoen på steder jeg ikke kommer til med Evadaen.

Jeg har allerede en HDS som skal stå ute, og den blir koblet med ethernett til de andre HDSene inne i kabinen.

Jeg skal ta litt skjermbilder som sammenlikner Elite HDI og HDS etterhvert som ting blir montert og jeg får båten på vannet. Jeg fikk ikke hentet båten i helgen pga snøen som kom, men gjør et nytt forsøk til uken.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off - her blir det mange stenger i vannet etter hvert. Husk å sett av litt tid til kos og fisking også! Den fasen med pakkelapper er i hvertfall ganske spennende. Har for øvrig solgt Elite-4 i kveld. Da blir det vel en tur på båtutstilling og "bomme" seg et kombilodd etter hvert.

Er redd det nye loddet kommer litt sent inn i båten. Har allerede bestilt plass i Venern til påske. Men vi rekker vel det. Tar ut båten samme helga som sjøen for alle. Da er det tec7 og drill som gjelder. Masse som skal demonteres og nytt utstyr inn.

Evadaen har akkurat den strl som du håndterer alene. Et langt tau festet i akter og baug er kluet, da snurrer du båten rundt lillefinger. Lykke til videre med rigging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var frøkna på plass hjemme, så nå blir det grundig vask etterfulgt av polering på kveldstid. Jeg har knapt fått noe av det jeg skal montere enda, så hvis det ikke dukker opp får det monteres mens hun ligger på vannet, for tanken er sjøsetting på lørdag. Uansett greit å ha henne rett utenfor inngangsdøra noen dager.

Evada+hjemme.jpg

For de som måtte lure på gateparkering av båt: Hengeren er behørig sikret på alle hjul, og brekket er selvfølgelig på. Hengeren er låst, og i tillegg er båten låst fast med kjetting til bjørken bak. Dessuten bor det en pensjonist i en av leilighetene bak, som har lovet å følge med som en hauk mens jeg er på jobb. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var godt å få henne hjem ja Kjetil.

En positiv sak var at jeg kjørte henne på vekta, og hun kom ut med drøye 1200 kg så alt er i orden med tanke på bil og førerkort. Dette var med begge motorene på, men ellers var båten ribbet for det meste. Jeg var også litt spent på hvordan det ville være å dra henne med min egen Daihatsu Terios, men det gikk kjempefint. Det er litt surt at jeg ikke har fått endel av tingene jeg skulle montert denne uken enda.

SeaSea hadde 14 dagers leveringstid på endel av vinklene jeg trenger til takstativet, planerboardrullene befinner seg et sted mellom TraxsTech og meg, diverse RAM-mounts er på vei, samt litt kabler. Det meste kan fikses mens hun ligger på vannet, men den nye ekkoloddgiveren (Airmar TM150) hadde det vært veldig fint å få på plass før sjøsetting så jeg slipper å ta henne opp. Men Airmar har visst noen utfordringer med å få opp produksjonsvolumet på TM150, og så forplanter disse forsinkelsene seg utover til meg. (Nå er det ikke noen stort problem, siden jeg har en Airmar P66 på båten fra før, som fungerer meget bra.)

Jeg venter på nytt rigglodd fra Skitt Fiske også, siden det gamle 7-kilosloddet mitt forsvant i Øyeren i høst. Etter en liten kalkulering av kostander, får jeg ikke råd til å kjøpe stangholdere av rørtypen til å sette på takstativet før om en måned eller to, så der blir det en improvisert løsning ala det jeg kjørte med i fjor med en 2X6 med stangorgelet fra Silveren på i en periode.

Men en grundig vask og polering får jeg i hvertfall gjort denne uken, og montering av en HDS 5 Gen 2 inne samt å flytte litt på den HDS 8 Gen 1 skjermen som står der fra før. Jeg har en Lowrance StructureScan HD modul liggende, som jeg skal teste mot forrige generasjon StructureScan-modul som sitter i båten fra før. Det er "plug and play" siden alle kontakter er like, så der er det bare å ta ut en boks og sette inn den nye.

Jeg kommer sannsynligvis til å sette inn en Lowrance GoFree WiFi i løpet av sommeren, om ikke annet så diverse matroser kan se på smarttelefon eller nettbrett det som ellers er på HDS-skjermene, og da må jeg gjøre om på ethernet-systemet mitt. Jeg har noen ideer for hva et slikt WiFi-system kanskje kan brukes til mot en PC, og regner også med at Lowrance vil lansere mye gøy basert på dette i fremtiden. GoFree fungerer ikke i nettvekt med HDS Gen 1, så da må jeg ha to nettverk i båten, ett med Gen 1 og ett med Gen 2 siden jeg ikke kommer til å bytte ut noen av HDSene i år. Dette vil forhåpentligvis ikke by på de store utfordringene, såden jeg har dobbelt sett med ekkoloddgivere uansett og derfor ikke behøver å dele data mellom Gen 1 og Gen 2 enhetene mine men kan kjøre de med hvert sitt sett ekkoloddgivere.

Det klør helt greit i kroppen nå, på tide å komme seg på vannet snart. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk greit med vekta, da har du en margin å gå på med alt stashet som kommer i ettertid. Fy filler så kult med Lowrance GoFree WiFi, kikket litt på hvordan det fungerer - det ser jo genialt ut.

Kan godt forstå kløen nå ja.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg skrubbet overbygget, og fått på noen dekaler. En på hver side og en bak. Jeg er egentlig ikke noen stor fan av å klistre båten full, men har et rykte å opprettholde. :D

blogger-image-954243011.jpg

RAM-festet for skjermen jeg skal ha ute kom i dag, men når jeg dro på Biltema for å kjøpe kabelgjennomføringer var de tomme for dimmensjonen jeg skal ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.