Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" Guymarine Evada 540 - her skal det rigges


erik
 Share

Recommended Posts

Det er vel lurt å skifte både pakningen til tappeskruen og begge pakningene til giroljeskruene. (Giroljepumpe kan være greit). Holdt det forresten med en 500ml flaske til giroljen?

På min liste videre står det sjekke/skifte anoder og sjekke/fylle olje på powertrim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På båten i Oslofjorden bruker jeg Biltema sin NMMA FC-W sertifiserte olje, denne gir ekstra rustbeskyttelse. Dette er en halvsyntetisk 10W-30 olje. Jeg bytter alltid filter samtidig som olje.

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-36882/

På trollingbåten som stort sett bare brukes i ferskvann og som også brukes når det er kaldt så bruker jeg en høykvalitets sysntestisk olje, har brukt Mobil-1 5W-40 og 5W-50. Har også brukt Fina First 5W-40.


http://www.nmma.org/certification/certification/oil/fc-w.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler/olje-og-smoremidler_2/castrol-gtx-magnatec-delsynt-motorolje-10w-40-1-liter

På båten min som ligger i Oslofjorden bruker jeg også delsyntetisk, denne Castrol 10W-40 oljen.

Kjørte over båten til Killingen idag. Måtte brøyte meg gjennom et tynt islag. Hvor mye tåler båten av slik isbrøyting? Fin dag på sjøen! :)

post-25360-0-07233400-1416944457_thumb.j

post-25360-0-57151600-1416944473_thumb.j

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart anbefale helsyntetisk olje til både bil og båt i Norge. (Med unntak av racing, men det er liksom ikke helt der vi er nå.) Med de temperaturene vi har her på berget ser jeg ingen fordeler med mineralolje. De beste oljene til Biltema tilfredstiller akkurat de samme kravene som dyrere merker, og det kan fort tenkes at innholdet i flaskene er identisk også. Det er lenge siden jeg brukte noe annet enn Biltemas olje, men oljefiltrene deres ligger jeg unna pga litt stygge rykter.

Angående kjøling, så er ikke problemet vårt at motoren får for lite kjøling, problemet er at den får for mye. Kondens, korrosjon, dårlig forbrenning og soting følger i fotsporene til for mye kjøling. Akkurat det problemet har riktignok blitt bedre med EFI (forbrenningen altså) og kjølevannstyring via sensor som ikke bare styrer etter turtall.

Så ut som en fin tur over fjorden Kjetil. :)


Motoroljen jeg bruker: http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W40-36909/
Giroljen: http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36319/ Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erik. Turen var veldig flott, men hadde blitt mye bedre dersom stengene hadde vært i bruk og resultert i f.eks tre havabbor... :)

Er det skadelig for båten å kjøre gjennom slikt tynt islag? Jeg gjorde det med gummibåten ifjor og det gikk bra (med en stor klump i halsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik.

Må bare peise over til Biltema og få kjøpt den der oljen slik at jeg kan få byttet. Hondaen har gått noen timmer over nå, ja, og det er høg tid å bytte oljen. Jeg bytter også oljefilter samtidlig etter som jeg har det liggende.

Skal også kjøpe den oljen abbor tipset om. Før hadde ikke Biltema på større enn 1 lit men, så nå at den også fantes på 4 lit, bra.

Har tidligere kjøpt en slik oljeskiftpumpa som maskinisten snakket om, fra USA for noet år siden. Trur den var på 3-4 gallon så den lær rekke.

For å bytte på giroljen må jeg ta opp båten og det er ikke dags at skifte på denne nå. Og her er det langt til isen legger seg, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snerk på vannet i alle viker her nå. Den kommer fort ved vindstille og minusgrader slik som i dag, og forsvinner heldigvis like fort igjen. Det blir ikke is her heller før i januar heldigvis, og er vinteren brukbart mild bør jeg komme ut med båten hele vinteren fra boblehavnen. Om jeg ikke kommer ut er forsåvidt ikke det noen krise heller, siden alternativet hadde vært å legge henne på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det er ikke enorme volumer med olje i motoren din Kjetil, så det går sikkert bra. Men de andre gutta som faktisk har brukt tilsvarende utstyr får nesten bekrefte min antagelse. :)

En oppdatering av tråden:

Som turrapporten jeg la inn under Østlandet viser, er Frøken Evada tilbake der hun hører hjemme, altså i ferskvann. Det var null groing under etter saltvannsoppholdet, noe som var forventet. Kun ekkoloddgiverne hadde fått et lite pelslag, men det gikk fort av. Hun fikk et landligge på et par uker før hun kom på vannet, så jeg fikk fikset diverse småplukk.

blogger-image--283540249.jpg

  • Polert skroget
  • blogger-image-97189064.jpg
  • Reparert to-tre små hakk i fronten på skroget
  • Montert lykten som ble nevnt tidligere i tråden, det gjenstår å dra strøm til den.
  • Montert noen billige LED-lys på bryggeplassen så jeg finner den igjen i mørket. Disse ser ut til å gjøre jobben for en billig penge, men hvor lenge de vil vare gjenstår å se: http://www.clasohlson.com/no/Solcellebelysning-for-rekkverk/Pr364789001
  • Presset nytt fett inn i niplene på Suzukien og på hengeren
  • Fulgt Maskinistens råd om ekstra kjetting og lås på hengeren som går igjennom felgen
  • Tilpasset presenning for hengeren
  • Strukket strømkabel og ethernetkabel under gulvet fra kabinen og ut bak ved motoren for montering av en skjerm bak.
  • Tatt Service på Tohatsuen jeg bruker som kicker, Suzukien venter jeg litt med for den har bare gått 30-40 timer siden sist. Noe som bærer preg av saltvannsoppholdet er anodene på Suzukien, så de skal byttes. (Ref Maskinistens glimmrende gjennomgang av service på hans Suzuki)

Simraden har fått en ny plass på akterdekket, ref punktet om å dra kabler. Det var en drittjobb, men det blir fint med skjerm bak for spinn- og vertikalfiske. Matrosen kommer sikkert til å like den under trollingfisket også:

blogger-image-1786328643.jpg

Jeg har brukt en RAM-brakett i D-størrelse. Jeg er usikker på hvor lenge Simraden skal henge med meg (den er til låns) og har derfor gått for en kraftig brakett sånn i tilfelle jeg skulle finne på å kjøpe en like stor eller større skjerm for akterdekket etterhvert. Min erfaring med C-størrelsen er at den ikke skal ha noe særlig større skjerm enn 5 tommer før den blir ustabil. D-størrelsen sitter som fjell, og jeg har en ide om å lage et grillstativ som også skal kunne festes på samme kule.

I prosessen med båtflytting prøvde jeg også en ny "dings":

blogger-image-1507387464.jpg

Den var rett og slett genial! Jeg kan sette kameraet rett på festet for tilhengerfestet så jeg ser kroken på kameraet, og dermed er det en lek å rygge bilen perfekt til under kulehansken på hengeren.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange smarte og ikke minst anvendelige løsninger på båten din Erik, alltid like artig å lese nye poster og oppdateringer i tråden din :thumbsup:

Er det TC Nano gelcoat polish jeg skimter på et av bildene, hvordan var den å bruke? etter bildet ser det ut som du har fått et bra resultat, og det skal visstnok bli enklere å påføre/polere for hver gang man bruker den..

@kje, ja det er meningen at du skal stikke sugeslangen ned røret til peilestanga, du kommer neppe noen vei med slangen der du fyller olje.

Jeg ville nok foretrukket en oljesugepumpe i stedet for den sprøyta du linket til, har en mistanke om at det blir mye søl med den du linker til, men mulig det går.

Mitt råd, legg i de kronene til oljesuger, du kommer neppe til å angre det.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kje, ja det er meningen at du skal stikke sugeslangen ned røret til peilestanga, du kommer neppe noen vei med slangen der du fyller olje.

Jeg ville nok foretrukket en oljesugepumpe i stedet for den sprøyta du linket til, har en mistanke om at det blir mye søl med den du linker til, men mulig det går.

Mitt råd, legg i de kronene til oljesuger, du kommer neppe til å angre det.

Takk maskinisten. Da kan jeg kanskje kjøpe denne isteden? http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/oljeskiftpumpe-619280/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. :)

Det er den ja Maskinisten. Vanligvis hadde jeg aldri brukt så dyr polish, men siden jeg fikk denne flasken ble den veldig billig. ;) Jeg ble nesten litt bekymret over hvor lett den var å få av igjen, resultatet ble bra selv med bare håndpolish. Jeg hadde ikke tilgang til strøm der jeg jobbet, så poleringen ble manuell denne gangen. Varigheten kan jeg ikke si noe om enda, men så langt ser det bra ut. Særlig taket på båten var blitt veldig tørt, med antydning til skjolder, så der tok jeg to runder før jeg ble fornøyd. Jeg bør nok gå over taket en gang til i løpet av sommeren eller høsten, hvis båten skal ligge ute en vinter til. (Noe jeg er litt tvilende til pt, men det får tiden vise.)

Om forskjellene på taket kontra resten av båten kommer av den kremgule fargen, eller at taket nødvendigvis er ekstra utsatt for sol, vet jeg ikke. Men det er stor forskjell der kontra alle andre steder på båten hva gjelder matting.

Jeg har som nevnt en plan for et grillstativ så jeg får grillen på utsiden av båten, og så har jeg kjøpt noe jeg tror vil fungere som brakett for dypriggen. Begge deler får jeg komme tilbake til senere. Har ikke hatt tid til å gjøre noe med det enda. Første prioritet nå blir konkurransen på Tyrifjorden 2-3. mai, neste prioritet blir å få koblet opp lykten foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg polerte båten innvendig idag, det var kun manuell polering med biltema sin båtvoks men det både kjentes og så bra ut etterpå. Jeg fant ut at Ferrobet sin rustvask fungerte veldig bra på å få vekk misfarging. :) Kjøper kanskje en poleringsmaskin og tar resten med den.

Kan bli kult å få opp lykten Erik. :)

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, det er den lykten. Jeg har montert den på pulpiten foran med disse:

http://seasea.no/D%c3%a4cksutrustning/Pulpit_Stege/Hantag_Fotsteg/NOA-F%c3%84STE_25MM_MARIN_ELOXERAD

Finnes i forskjellige dimmensjoner, jeg freste ut hullene der skruen skal igjennom for å få de store nok til en dimmensjon som passet i lykten. Jeg måtte bytte skruene som følger med lykten til noen som var lengre, og så ble mutterne som følger med byttet til låsemuttere.

Før jeg monterte lykten satte jeg strøm på den, og den lyser som f. Men jeg har ikke dratt strøm til den etter at jeg satte den på båten. Litt for mye annet å bruke tid på om dagen. :)

Du ser lykten montert her:

blogger-image-1448061696.jpg

Og før noen reagerer på antall stenger på taket; bildet ble tatt på søndag og konkurransen i helgen hadde disp fra de vanlige reglene om fem stenger på Tyrifjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går vel å lage en egen festeanordning til lykten.

Jeg fikk tatt oljeskiftet på motoren mens båten lå på sjøen. Takk til Maskinisten som anbefalte denne oljesugepumpen som fungerte glimrende og gjorde jobben enklere. Kanskje litt vel stor til en 40hk, men den var iallefall god. :) Jeg skiftet samtidig oljefilteret.

post-25360-0-67618700-1431045301_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden TC Nano var et tema her, kan jeg komme med status så langt på dette "vidundermiddelet".

Taket på båten min hadde oksyderingsmerker. Tre uker etter polering begynte de å komme til syne igjen, nå nesten tre måneder etter er nesten hele sannheten avdekket. Så reklamen tar for hardt i for dette produktet (også). Jeg fikk som nevnt flasken min, jeg kjøper neppe en ny for literprisen er rimelig drøy i forhold til resultatet jeg uansett får med Biltemas polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering, nei middelet føyer seg muligens inn i rekken av andre produkter som lover mer enn de kan holde.

Nå sies det at effekten skal bli bedre og bedre for hver gang man bruker det, jeg kjøpte selv en stor flaske av dette vidundermiddelet og har omtrent halvparten igjen, så for min del kommer jeg til å gi det sjansen et par sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger det an til Frøken Evadas største prosjekt til nå: Frontmontert elmotor.

Dette er kjøpt allerede:

Motorguide Xi5 80 LBS elmotor

Baugspyd (som motoren skal stå på)

Batterier, kontakter og diverse kabler.

Det er fire store og små utfordringer her... Jeg begynner med den jeg gruer meg mest til.

Monteringen av baugspydet blir den største jobben, både i tid og teknisk vanskelighetsgrad. Frøken Evada har sandwichskrog, så her er det ikke bare å borre hull og tre boltene i gjennom. Sandwichskroget består av et ytterlag i glassfiber, et fyllstoff og så et innerlag i glassfiber. Konstruksjonen har mange fordeler som vekt og isolasjon, men når man skal montere noe igjennom er det rett og slett noe dritt.

17167-A.jpg

(foto: seasea.no)

Baugspydet har tre "bein". To skal vannrett inn mot skroget og hvert festes med tre bolter. Det tredje benet går skrått nedover fra tuppen av baugspydet og festes noe over vannlinjen på båten. Dette benet festes med to bolter, så det er totalt 8 bolter som skal gjennom et skrog som helst ikke skal tulles for mye med.

bilde%2B2.JPG

Dagens ankersystem skal bort, baugspydet vil stå lavere enn gummilisten.

Problemet med sandwichkonstruksjonen er delvis at man må passe på at det ikke kan komme vann inn i fyllstoffet (som teoretisk ikke skal trekke vann, men praktisk vil kunne gjøre det på sikt) og at fyllstoffet garantert vil bli komprimert hvis man bare trer bolten igjennom og drar til.

Jeg må derfor gå drastisk til verks på innsiden av skroget. Planen er å borre opp fra utsiden med senterborret på hullsliperen så jeg vet nøyaktig hvor hullene skal være. Så bærer det inn i båten, hvor "pelsen" innerskroget er trukket med må fjernes rundt hullene. Så brukes hullsliperen til å fjerne innerskroget og mest mulig av fyllmaterialet inn mot ytterskroget, før jobben med å fjerne ting sluttføres med kniv og skrape. Hullet fra innsiden skal få en V-form, som så må fylles med noe som tåler belastningen.

Etter litt forskning ser jeg på to alternativer når det kommer til å fylle hullet. Den kjappe er å fylle hullet med glassfibersparkel, den mindre kjappe er å støpe inn glassfiber lag på lag til hullet er fult. Sistnevnte vil være tidkrevende, siden det er høyst begrenset hvor tykt glassfiberlag man kan støpe (plaste) i hver runde, og det må få tørke/ herde skikkelig mellom hvert lag. Laget som avslutter skal dekke over det opprinnelige innerskroget så så de originale egenskapene i glassfiberskroget opprettholdes.

Når dette er gjort, slipes ting pent (uansett alternativ), og man legger eventuelt på et lag topcoat. Så kan man borre et nytt hull igjennom og tre bolten i det som nå er massivt, legge på pelsmatten igjen og ta seg en pils.

Så til spørsmålet...

Bør jeg ta den lange veien, eller tør jeg å bare bruke glassfibersparkel? Jeg tror forsåvidt jeg vet svaret, men det hadde vært hyggelig med innspill.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye belastning blir det på festene?

Jeg ville nok vurdert å bruke rustfrie 'toggler bolter' hvis ikke den antatte belastningen er alt for stor. http://www.garelick.com/Toggler-Brand-Stainless-Steel-Toggle-Bolt-Anchors

De krever imidlertid at du borer 13mm hull til disse, de krever også et visst 'fribord' på innsiden for å tre inn den skinna som bolten skrus fast i.

Du trenger ikke bruke sånne på samtlige skruehull.

Norsk nettbutikk her: http://www.tender.no/toggler.htm

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen var ikke dum den, men den løser vel strengt tatt ikke problemet med at fyllmaterialet komprimeres? Glassfiberen vil fortsatt flekse rundt, med sprekker og vanninntrengning på et eller annet tidspunkt.

Motorbraketten til kickeren er festet med innsatser i hullene, korte rustfrie stålrør som er like lange som skroget er tykt. Der har jeg hårtynne sprekker rundt alle hullene i dag. Jeg er litt redd for hva som skjer når jeg plasserer mine 80 kilo på baugspydet, det vil skje før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.