Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" Guymarine Evada 540 - her skal det rigges


erik
 Share

Recommended Posts

Ideen var ikke dum den, men den løser vel strengt tatt ikke problemet med at fyllmaterialet komprimeres? Glassfiberen vil fortsatt flekse rundt, med sprekker og vanninntrengning på et eller annet tidspunkt.

Motorbraketten til kickeren er festet med innsatser i hullene, korte rustfrie stålrør som er like lange som skroget er tykt. Der har jeg hårtynne sprekker rundt alle hullene i dag. Jeg er litt redd for hva som skjer når jeg plasserer mine 80 kilo på baugspydet, det vil skje før eller siden.

Fyllmaterialet/skummet må fjernes i et lite område dersom disse togglerne brukes, disse skal altså stå inni dobbelskroget, øvrig skum vil dermed ikke komprimeres.

Alternativet er å få inn en større og tykkere plate/mothold som du gjenger opp, tror det blir vanskelig å unngå disse mikrosprekkene som oppstår over tid uansett.

Jeg brukte disse togglerne til festebrakketen på den ene dypriggen min da skruene begynte å løsne i skroget, så langt ser det veldig solid og bra ut, men vær obs på at skroget må ha en viss tykkelse for at det skal gå an å bruke disse, men legger du mere arbeide i det, så vil du selvsagt kunne finne andre og helt sikkert bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker å bare borre igjennom den ytterste glassfiberen? Kanskje det, jeg får ta en prøveborring og sjekke tykkelsen på ytterskoget. Med tanke på båtens vekt kontra størrelse har jeg en anelse om at det ikke er veldig grovt. :)

Yep, det stemmer.

Husker ikke i farten hvor mange mm tykt skroget må være for at du kan bruke disse togglerne.. Det var muligens 11mm, men det står vel et eller annet sted i produktbeskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen aksjer i Garelick :P
Men her er et videoklipp som viser hvordan disse blir brukt til montering av et feste til dyprigg og linehaler.

https://youtu.be/RxVGcljxD-c?t=3m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget god ide det som maskinisten viser til. Dog så er jeg usikker på om dette er 1. valget for din del. Et baugspyd slik du har tenkt deg utsettes for ikke bara dine 80 kilo men, også for betydelige større krefter den gang du av missteg kjører in in brygga eller i fjellet ved badeturen (jeg veit, jeg har gjordt det ved fleire anledninger dessverre) I så tilfelle skal baugspydet ryke ikke skroget.

Ellers hade jeg selv tatt kontekt med fabrikken ( før jeg begynner å bore i skriget) og rett og slett spordt dei om råd her. Dei har sikkert rekommendasjoner for kundene sine som ønsket å montere forskjellige ting gjennom skroget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget god ide det som maskinisten viser til. Dog så er jeg usikker på om dette er 1. valget for din del. Et baugspyd slik du har tenkt deg utsettes for ikke bara dine 80 kilo men, også for betydelige større krefter den gang du av missteg kjører in in brygga eller i fjellet ved badeturen (jeg veit, jeg har gjordt det ved fleire anledninger dessverre) I så tilfelle skal baugspydet ryke ikke skroget.

Ellers hade jeg selv tatt kontekt med fabrikken ( før jeg begynner å bore i skriget) og rett og slett spordt dei om råd her. Dei har sikkert rekommendasjoner for kundene sine som ønsket å montere forskjellige ting gjennom skroget ;)

Ja, du sier noe der, men rustfritt stål vs glassfiber tilsier vel dessverre at glassfiber sjelden vil gå seirende ut av en sånn 'match'

Skal det bygges med hensyn til skrogets styrke i forb. med et evt. sammenstøt så må nok det utvendige beslaget som blir liggende mot skrogets overflate forstørres betraktelig sånn at kreftene fordeles over et større område.

Selve kjølens videreføring opp fra vannlinjen mot baugen er nok ganske solid, og en god del tykkere enn skroget ellers, men som Ramon anbefaler så er det nok en god ide å rådføre deg med konstruktøren før du setter i gang med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kontakt med Guymarine har jeg gitt opp. De har forsåvidt svart meg før, etter gjentatte purringer, men det tar vinter og vår. Dessuten svarer de på fransk, uansett hvilket språk du stiller spørsmålet med. De var vesentlig mer informative da fatter og jeg kjøpte båten, enn etterpå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kontakt med Guymarine har jeg gitt opp. De har forsåvidt svart meg før, etter gjentatte purringer, men det tar vinter og vår. Dessuten svarer de på fransk, uansett hvilket språk du stiller spørsmålet med. De var vesentlig mer informative da fatter og jeg kjøpte båten, enn etterpå. :D

E inte det j...a typiskt va! som vi svensker sier

Fant dette her på et forum. Men, les også teksten under bildetekstene d.v.s. kommenterer bildetekstene.

Kanskje kan være til noen hjelp?

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?334106-Fitting-through-hull-sensors-on-double-skinned-boat&p=3801133#post3801133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Monteringen av elmotoren går fremover, den saken kommer jeg tilbake til.

Men siden elmotoren skal ha 24V la jeg opp strøm for det, med innfelt hunkontakt i fordekket. Derfor skiftet jeg kontakten på lykten foran så den har tilsvarende hankontakt, så lykt og motor kan brukes om hverandre fra samme batteribank. Ideen var nok god, men til tross for at produsenten mener lykten skal tåle 9-36V tok den kvelden da den fikk 24V. Litt synd for den har fungert fint med 12V.

Da jeg åpnet lykten luktet det svidd, og ved hvert lyspanel var det svimerker rundt noe som kanskje er omformeren til hvert panel.

Når lommeboken min får igjen pusten etter investeringen i elmotoren er jeg ute etter en ny lykt så jeg har kjørelys på mørke høst- og vinterkvelder.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Elmotoren er på plass.

Hva jeg gjorde, hvordan jeg gjorde det etc er litt for langt til at jeg skal gjengi hele saken her, men for de spesielt gærne ligger A-Å her:

http://www.teamcolibri.blogspot.no/2015/07/drmmen-om-elmotor-del-v-montering.html

I korte trekk er Frøken Evada for høy i front for de fleste frontmonterte elmotorer. Jeg måtte derfor montere et baugspyd for å å få på plass en Motorguide Xi5 på 80LBS. På grunn av båtens skrogkonstruksjon, var heller ikke det gjort i en fei, store deler av ferien gikk med på å måle, slipe, plaste, slipe mer, tilpasse og styre.

Mesteparten av jobben foregikk nedi her, altså i frontluken.

blogger-image-768735689.jpg

Etter masse timer så det sånn ut:

blogger-image-777361705.jpg

Mens det så sånn ut på utsiden:

blogger-image--6306314.jpg

Med monteringsbraketten på plass:

blogger-image-1311783466.jpg

Og med motoren på plass:

blogger-image-1268944970.jpg

Fungerer bra gjør den også:

blogger-image--677810874.jpg

Den har allerede gjennomført en tre dagers fisketur, og med unntak av et tilfelle hvor den fikk noen jeg vil kalle "fartshikke" hvor den plutselig dro på mer fart enn jeg hadde programmert inn, har det gått som en drøm. Spinn-, vertikalfiske og trolling i nogenlunde ok bølgeforhold blir aldri det samme igjen. :)

Det gjenstår litt småplukk, som å legge kablene inne i kabinen der de skal. Der inne er det et kabla rot for tiden:

blogger-image--1773027389.jpg

Jeg skal også sette inn landstrømsopplegg, men foreløpig er det slutt på både tid og penger så det kommer etterhvert.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu! Vilken drittjobb, at du bare orker........... :D Veldigt fint gjordt må jeg si og jeg er imponert ;)

For øvrigt så bruker jeg selv dei samme 50A pluggene til mine Big Jon elrigger (MotorGuide). Virker OK syns jeg og sitter bra da dei er koblet sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Nå la vel du ned "litt" flere timer i skuta di enn jeg har gjort med min. ;) Men ja, det var en skikkelig jobb. Trøsten er at jeg lærte en hel del underveis.

Pluggene virker veldig bra. Ekstremt tighte til å begynne med men da holder de i hvertfall tett. Kjøpte noen ekstra i tilfelle jeg skulle få behov for strøm til rigger i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst det var så mye jobb hadde jeg aldri kjøpt "byggesettet" :innocent:

Og som du sier, man lærer seg en ufattelig massa ting underveis, garantert.

Jeg selv har blitt en "plastekspert" og kan nåfortiden lage alle møjlige formar og støype i polyester/glassfiber. Men det har kostet mye tid dessverre, tid en hadde kunnet fiske på............... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ett år siden jeg oppdaterte her. Pga barn nummer to har både investeringer til båten og tiden brukt i den falt som stein i helium, men det har da skjedd litt.

I vinter skiftet jeg ut min aldrende HDS 8 Gen 1 på dashbordet med en demomodell HDS 8 Gen 2. De er til forveksling like, men Gen 2 har raskere prosessor, kan dele kartbrikke over ethernet og fungerer med GoFree WIFI-modulen min.

Bakdekket fikk en "ny" beboer i sommer. Når jeg fisker fra bakdekket er det primært spinn- eller vertifkalfiske det går i. For førstnevnte er kartbildet det viktigste for meg, for sistnevnte er 2D-ekkolodd (det vanlige kkoloddet) det viktigste. Begge gjør seg best på en skjerm i 4:3-format kontra widescreen-varianten. Min Lowrance HDS 7m Gen 2 Touch ble derfor erstattet med en pent brukt HDS 10m Gen 2 jeg kjøpte på finn. 10M er i utgangspunktet en ren kartplotter (m-mapping) men via ethernet med øvrig elektronikk får den både vanlig ekkolodd og Structurescan.

IMG_6360.JPG

På bildet over får den ekkolodd fra min SonarHub-modul med en Airmar TM150M ekkoloddgiver, og kartet deles fra kartbrikken i en av HDSene i kabinen. Kartet er selvfølgelig fra dybdekart.no, kombinert med Open Street Map for bakgrunn (skog, veier, stedsnavn etc).

I helgen som var ble min LSS-1 ekkoloddgiver for Structurescan erstattet med siste skrik innen teknologien, Structurescan 3D. Dermed skiftes både ekkoloddgiver og modul ut med nytt leketøy. Første test i Randsfjorden var imponerende. På bildet under passerer jeg en vase av gammelt tømmer til babord.

Rand%2BHDS%2B8%2BGen%2B2%2B%25286%2529.p

Mer tømmer her.

Rand%2BHDS%2B8%2BGen%2B2%2B%25284%2529.p

Så langt er jeg imponert over forskjellen i rekkevidde mellom gammel og ny versjon av Struc turescan. Reklamen har helt rett i at den er doblet. På det ene bildet over ser du detaljer 12 ganger lengre ut enn det er dybde under båten, og det er veldig bra, spesielt med tanke på at det blir vesentlig grunnere ut til sidene siden jeg befinner meg i en elv på vei opp til Randsfjorden. Det blir spennende å teste dette i Oslofjorden etterhvert.

Jeg har også kjøpt en landstrømssentral som så vidt er montert opp men ikke koblet til enda. Poenget med den er delvis å slippe kabel inn gjennom døren når diverse batterier skal lades, nå blir det kontakt under luken på fordekket og fast 230V-opplegg inne i båten. (Selve koblingen blir gjort av elektrikker, jeg bare gjør alt klart.) Poeng nummer to er skikkelig sikring og vern mot jordfeil. Dette vil også gjøre det enklere og tryggere å bruke ting som IPad og PC når vi ligger i havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.