Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" Guymarine Evada 540 - her skal det rigges


erik
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Sprachen sie Ebersprächer?

blogger-image-758127814.jpg

Eberen min døde av en eller annen grunn i sommer. Jeg har ikke tenkt så fryktelig mye mer på det, regnet med at det var en kobling et eller annet sted som hadde gått fra hverandre. Jeg har altså en Ebersprächer Airtronic D4 (12V) dieselvarmer i kabinen, Ebersprächer har min far og jeg hatt i diverse biler og båter i mange år og har aldri hatt noen problmer med de i det hele tatt. I går tok jeg med et multimeter opp i båten, for å se om jeg kunne finne det jeg antok var et strømbrudd.

blogger-image-186682658.jpg

Jeg fant ikke mitt dyre "merkevare"-multimeter i farta, så derfor ble det en sving innom Biltema hvor jeg kjøpte varianten på bildet over. Den gjorde helt klart nytten, både for å måle strøm på diverse kontaktpunkter, og for å sjekke motstand i sikringer.

Jeg har strøm helt fram til selve varmeren. Men derfra er det null og niks, ikke strøm til dieselpumpa og ikke strøm til displayet jeg har på dashen. Jeg har ikke ringt importøren enda, men er det noen som har vært borti tilsvarende/ liknende feil? Jeg tok av topplokket på varmeren for å se om det var mulig å komme til med multimeteret inni den, men med tanke på at dette leketøyet koster en hel del penger og at reklamasjonstiden fortsatt er gyldig, så vil jeg ikke gjøre noe som kan gå ut over reklamasjonsretten.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du noen feilmeldinger på displayet når du prøver å starte varmeren?

Feilkoder pleier å vises ved at lysdiode blinker med forskjellig frekvens, sånn er det i hvert fall på min webasto Evo 3900.

Det er sannsynlig at varmeren din har en pluss kopling til batteriet med egen sikring (før hovedstrømbryter) enkelte feil kan tilbakestilles ved å ta ut denne sikringen i 10 - 20 sekunder.

Merk at jeg kjenner ikke til hvordan din varmer er koplet eller angir feilkoder, men det kan være et forsøk verd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en egen liten sikringsboks for varmeren ja, den har tre sikringer av varierende størrelse. Alle tre er ok, og det er strøm etter sikringsboksen. For meg ser det ut som strømmen til displayet kommer fra varmeren, og det er ikke strøm etter varmeren, hverken til display eller pumpa. (Ergo ingen feilmeldinger i displayet heller, siden det ikke får strøm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en dårlig celle i batteriet ditt, eller stort spenningsfall over kablene fra batteriet, dette er feil som ofte kan forbindes med sånne og liknende varmere.

Varmeren trekker mye strøm i start fasen og det kan være nok til at spenningen dropper under det varmeren skal ha som minimum.

Jeg ville prøvd å bytte ut batteriet med et som du vet er toppladet og at ingen celler er ødelagt på, hvis det ikke hjelper er det nok sannsynligvis et kretskort som har tatt kvelden.

Link til reparasjonsmanual:
http://www.espar.com/fileadmin/data/countrysites/EB_Kanada/pdf/Airtronic_D2-D4_Diagnostic___Repair_Manual_2013.pdf

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det holder med at starta båtmotoren slik at generatorn lader, det er nok til å drive varmeren i startmodus (15-20A) hvis det er en feil på forbruksbatteriet som da vill får strøm fra generatoren via skjillereleet.

Mål spenningen over kablene (+ og - kablene etter sikkringane) till varmeren (så nær varmeren som mulig) da du har motoren i gang og trykker på varmerens startknapp. Du bør da kunne observere noen svag spenningssenking (fra noen millivolter till kanskje 0,5V) da glødetenneren koples inn. Er det ikke noen forskjell på spenningen og det fortsatt er "svart" og du har meir enn 12V, = garantifeil....

Kikket litt på noen servicemanualer for D4 og det så ut som at der er ikke noen ekstra sikkringer internt i varmeren dessverre.

Får du ikke fart på´n med >12V matning så er det sikkert du må gå igjennom en garantireparasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt målt spenningen helt frem til varmeren, og den er ok. Har to 62A batterier som jeg bytter på å bruke og de er tipp-topp begge to. Ankervinsjen og tilten på påhengeren er minst like hard på batteriet som varmeren, og det går som en kule. Problemet sitter nok i selve varmeren, og det er nærliggende å tro at Maskinistens tips om et defekt kretskort stemmer. (Det er altså ikke mulig å få start på den i det hele tatt, hverken via display eller "tjuvkobling".)

Har ikke ringt de enda, litt mye annet på tapetet om dagen, men skal demontere den i helgen så jeg kan få sendt den inn. Akkurat det er ikke en drømmejobb, for det er rimelig trangt nedi rommet der den sitter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med Eber nå, og fikk noen tips på ting å teste. Må si jeg ble litt imponert da jeg la inn en melding på nettsiden deres om feilen, og to kun timer etterpå ble jeg oppringt av en tekniker. Kommer tilbake med oppdatering etter å ha sjekket det han sa.

Ellers kom julenissen med to nye lekesaker som skal monteres og testes. En GoFree WIFI-modul som skal gjøre det mulig å speile skjermbildet fra HDSen på nettbrett og smarttelefon, denne har stått på ønskelisten siden den kom ut for et par år siden. Spesielt ved spinn- og vertikalfiske fra fordekket kan denne bli nyttig, siden jeg ikke ser noen av skjermene derfra. En Link-8 VHF radio skal også inn, jeg holder på med VHF-sertifikatet nå. VHF er delvis en sikkerhetsmessig sak, og delvis for å Sniklytte på de som faktisk får fisk så jeg kan lære av de. ;) Siden den har innebygget AIS vil den dessuten føre til at jeg får opp posisjonen til yrkesbåter på kartplotteren, og i Oslofjorden kan det være en kjekk funksjon.

Før VHFen kan tas i bruk, må jeg ha en antenne og festebrakett for antennen, så GoFree kommer på plass før VHFen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok VHF sertet ved tilfelle da det var båtmesse i Bergen for noen år siden. Det var et weekend-kurs som forutsatte at man hadde lest og pugget hjemme før selve kurshelgen. Klarte kurset med glans og det var nyttigt.

Vedr. VHF-antenne så kjøpte jeg et av dei bedre typene, et "Tjøstheim", hehe d.v.s. en Comrod antenne. Fekk kanonpris på den slik at den eg ikke vart noe dyrere enn å kjøpe fra over there, you know.......... :)

Min varmere sitt også montert rimeligt trangt (inne i akterripa). Orker inte ens tanken på å måtte ta den ut noen gang for service... Men blir vell nødt til det om noen år eller slikt ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det kan lønne seg å ta med FS-medlemmer på tur, spesielt hvis det medlemmet er utdannet elektriker og du har en Eber som er lite samarbeidsvillig. :)

Cral og jeg var på Tyrifjorden i dag. 7,4 grader i vannet og perfekte forhold for trolling. Vi valgte derfor å vertikalfiske.... Cral kunne notere seg ett napp på sitt flunkende nye vertikalutstyr, og en solid stjerne i margen da han fant feilen på Eberen. Mellom selve varmeren og displayet er det en kontakt med ørten små ledninger på vei inn og ut. En av disse hadde løsnet, og da den var tilbake på plass ble det liv i displayet. Etter litt knot med oppstart kom den vanlige tikkelyden fra pumpa og den deilige duften av svidd diesel, etterfulgt av 20 plussgrader i kabinen. Med 7 plussgrader i luften og yr, var det helt greit å kunne trekke inn i tørr og varm kabin på transportetappene!

Neste punkt på agendaen er å ta høststellet på motorene, fikse en liten skade i glassfiberen i front og så er hun klar for vinterleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering av VHF drøyer litt, jeg må vente på at nissen kommer med antenne og litt annet småtteri. Men GoFree Wifi har kommet på plass, så nå kan HDSens skjermbilde tas med rundt omkring på for- og akterdekk:

blogger-image-1092471141.jpg

blogger-image-1048538628.jpg

Så sant det ikke skjer noe drastisk flytter jeg båten fra Tyrifjorden og ned til boblehavn i Oslofjorden på søndag, satser på å ta servicen på Suzukien i samme slengen. Det blir sikkert en fest i yr og 2 plussgrader. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Frøken Evada plassert i boblehavn, og Sukien har fått litt kjærlighet og omtanke. Klar for motormekk:

blogger-image-134916479.jpg

Som vanlig ved oljeskift sent på høsten kjørte jeg motoren varm først. Noen minutter i plan holder, og gjør oljen varm nok til at den renner rett ut som vann. Alternativet er en seig guffe som tar evigheter å tømmes ut. Etter at all motoroljen er ute, skifter jeg oljefiler og heller på en liten klunk med ny olje. Den klunken renner rett igjennom, og drar med seg siste rest av gammel morro, før jeg setter i pluggen i bunnen og heller på ny olje som vanlig. Noe som overrasket meg litt, var at motoren tok mindre olje enn jeg trodde. Det førte til at jeg fylte på for mye, og måtte tappe litt ut igjen. Jeg får følge nøye med på peilepinnen på neste tur, for å sjekke at det faktisk er riktig mengde i motoren, og at det ikke ble tull med en luftlomme eller noe annet som lurte meg ved peiling etter oljeskift. (Jeg tiltet motoren opp og ned noen ganger før jeg til slutt tappet av et par desiliter.)

Det var svært lite olje igjen i girhuset, kanskje så lite som 2 desiliter. Nå skal en moderne motor miste girolje, det er en konsekvens av overtrykk i girhuset som igjen smører pakningene og motvirker at det kommer inn vann. Oljen som kom var like fin som den jeg fylte på, men det var altså lite av den. Min Suki har ca 130 timers gangtid i år, så det er nok lurt å ta ett skift av girolje ved foreskrevne 100 timer og ikke drøye det 30 timer til slik jeg har gjort.

Jeg må ta en runde på Tohatsuen jeg har som kicker også. Der er jeg veldig spent på giroljen, for den lille 6-hesteren har langt mindre olje i girhuset enn den store 80-hesteren jeg byttet på nå, pluss at den har vesentlig fler timer i bruk i år. Jeg tipper den har gått 200+ timer så langt i år.

For Oslofjordentusiastene kan det nevnes at det rett utenfor Kongen var store mengder fisk på ekkoloddet, inkludert en og annen større fisk på bunnen som jeg antar er torsk:

HDS%2B5%2BOslofjorden%2B23.11%2B(1).png

HDS%2B5%2BOslofjorden%2B23.11%2B(2).png

Det var ren transportkjøring for meg i dag, fra Kongen og rundt til Killingen. Lengre ut var ekkoloddet nesten dødt, all fisken stod på 10-30 meters dyp innenfor Dyna Fyr og inn til Kongen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan snart lønne seg å også alltid skifte pakningene til lufte og tappe/fylle hullet på gearet ved oljeskift, disse koster så lite i forhold til konsekvensene om det ikke blir helt tett.

Man bør også sjekke evt. skifte akseltettningene, både rundt prop. aksel og drivaksel. om det til stadighet blir mindre olje.

Blir oljen grå/hvit er det nok på tide med en overhaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der Maskinisten. Jeg kommer til å bytte disse pakningene ved neste runde, da skal jeg vel strengt tatt bytte tennpluggene også i følge manualen. Saltvann er som kjent tøffere for motorene enn ferskvannet jeg vanligvis tøffer rundt i, så det kan tenkes at jeg gjentar hele prosessen til våren ved flytting tilbake til ferskvann, uansett antall driftstimer i vinter. (For jeg skal ikke ha båten i Oslofjorden i sommerhalvåret.) Med den prisen Biltema har på oljen sin er det uansett ikke noen stor investering å bytte ofte. Jeg brukte i underkant av to timer denne gangen, men siden det var første gang på denne motoren regner jeg med at det går fortere i neste runde.

Noe jeg stusser litt på, er at det i serviceheftet til Sukien står at motoroljen skal byttes hver 100 time, mens oljefilteret skal byttes hver 200 time. Jeg er ikke noen mekaniker, men i min tankegang er det naturlig å bytte filter når man bytter olje. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med den prisen Biltema har på oljen sin er det uansett ikke noen stor investering å bytte ofte."

Erik, vilken av Biltemas olje er det du bruker? Bruker du den samme oljen til bilen din?

Vedr. Bytte av oljefilter, I dei flest motorer (bensin) byttes ikke oljefilteret samtidlig som med oljeskiftet. Et filter går ikke tett på 100 tim gangtid, Det er kunn etter dei første 20 tim at en bytter filteret sammen med oljen. Etter det så er det så lite skitt i oljen (fra motoren) at en ikke treng å bytte filter før etter min 200 tim

I biler er det langt fleire kjøretim. før en bytter oljefilteret.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen(e) har jeg også pleid å bytte olje og filter samtidig, dvs en gang i året. Jeg bruker 5-40w helsyntet, den som ikke er longlife. Ja, jeg bruker den samme oljen i bilen(e), har forsåvidt brukt den oljen til alt av 4T siden den kom med den høyeste klassifiseringen en eller annen gang i forrige årtusen.

La linker til både motoroljen og giroljen jeg bruker på tilsvarende innlegg på bloggen, jeg får ikke linket her på FS om dagen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: jeg bruker å skifte motorolje når båten ligger på sjøen, ingen problem med denne.
http://www.marineshop.no/Elektrisk/Pumper/Oljepumpe-/-skifter/Oljesuger-PRO-9-liter--106154-p0000067526
Mot slutten vrir og staker man litt med sugeslangen som tres ned igjennom peilerøret, da får man opp all olje, jeg har sjekket..

Min motor skal ha hele 8 liter, og da er det veldig greit med en stor oljesuger, disse fåes imidlertid i flere størrelser, vil si at det er en av de aller beste investeringene man kan gjøre mtp. vedlikehold.
Motorolje og gearolje kjøper jeg på Felleskjøpet, denne oljen holder de aller siste krav og vel så det, motoroljen er den samme som markedsføres av Statoil som Lazerway. husker ikke nøyaktig hvilken, får evt heller komme tilbake til det når jeg kommer hjem uti desember.

Edit: plages du med å legge ut linker, trykk da på øverste knapp til venstre ''BBCode Mode''

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.