Gå til innhold
Fiskersiden

"Ny" Guymarine Evada 540 - her skal det rigges


erik
 Share

Recommended Posts

Rødsprit fungerte, men det beste resultatet fikk jeg med olje. Laaange spon fra rustfritt stål:

blogger-image--877372899.jpg

Olje og saaakte borring var formelen som skulle til. Snart i mål nå:

blogger-image-1297338477.jpg

Stativet ser fint ut på verandagulvet i hvertfall. :) Nå gjenstår finjustering av røret som går på tvers mellom planerboardspolene, liming av rørene inne i vinklene og så er det montering på båten.

Ja, og så litt sparing for å få råd til stangholdere da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drøyer litt før det kommer stangholdere på, men har begynt å sondere markedet. Lurer litt på disse:

http://www.happyangler.com/en/accessories/trolling-equipment/boat-tech-aluminum-rod-holder/p/345517/

Samme fra tilsvarende svensk side:

http://www.happyangler.se/sv/tillbehor/trolling-och-dragrodd/boat-tech-spohallare-i-aluminium/p/345517/

post-101-0-52018900-1396347766.jpg

De er justerbare i sideveis vinkel, og er prismessig ganske spiselige. Noen spesiell grunn til å styre unna disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert helt kurante holdere såfremt de har feste for kryssbutt.

Bra jobb med takstativet :thumbsup:

Takk. :) Hvis været er ok, og landets revisorer kan slutte å mase så jeg kommer meg vekk fra kontoret, skal vi se om ikke det blir prøvetur til helgen.

Ellers ble det en tur til SeaSea igjen.

BlueSea panel for 12 sikringer med negativ koblingsblokk er innhandlet, sammen med noen ekstremt overdimmensjonerte kabler med kablesko ferdig på. Med de kablene kunne jeg kjørt høyspent gjennom båten, så med litt mer mekking bør problemene med spenningsfall være løst om ikke så lenge.

Hvis noen ser en kar med håret til alle kanter i Bærum, er det bare meg som har testet de nye kablene i stikkontakten hjemme. :startle:

(Og for de med litt ironivansker: Nei, jeg skal ikke leke med det elektriske anlegget hjemme.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig stativet montert der det hører hjemme; på båten.

IMG_9202.JPG

Prøvekjøring lørdag kveld viste at det fungerte helt fint, men at jeg nok bør få på noe som stiver av røret som går på tvers mellom planerboardspolene. Etterhvert som tiden tillater det får jeg se på en løsning som går skrått fra det røret og til fronten på stativet. Og så var det de stangholderne da, men da må det komme inn noen skattekroner først. :)

Jeg har allerede bygd ramme for to batterier, i dag står det bare et batteri i båten. Det ene batteriet fungerer helt fint til dagsturer og enkeltovernattinger, men siden jentene mine ser ut til å ville være mer med på tur enn før, kan det hende at batteribanken bør utvides. Det er ikke måte på hva jenter skal ha med på tur, og mye av det trekker strøm. Jeg har for eksempel aldri følt noe behov for elektrisk kjøleboks i båten, men personer med mer østrogen enn meg mener tydeligvis at det er en av livets nødvendigheter. Jeg har insett mitt nederlag, for så bra lunsj som ble servert meg i båten på søndag har jeg ikke vært i nærheten av selv.....

Neste prosjekt er å legge opp en ny kurs fra hovedstrømsbryteren og til et BlueSea sikringspanel for diverse Lowrance-elektronikk. Da regner jeg med å få bot med problemene med spenningsfall og etterfølgende stabil drift av elektronikk-leketøyet. Samtidig vil det hjelpe litt på "krattskogen" av kabler under dashen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide med en oppdatering her.

Som mange sikkert har sett hadde båten sin ilddåp på Øyern sist helg: http://www.hooked.no/artikler/team-colibri-pa-oyernekspedisjon

Det som har skjedd på riggfronten siden sist er montering av det nye sikringspanelet, og alt av Lowrance samt det nye 12V-uttaket er koblet dit.

IMG_0006.jpg

Turen på Øyern gikk veldig bra, ingen store problemer med noe som helst. Jeg har oppdaget en liten "bugg", som jeg forsåvidt var forberedt på. Siden jeg omtrent har stablet en HDS 5 oppå en HDS 8 så var jeg litt spent på om det ville påvirke den interne GPS-antennen i den nederste av de to, HDS 8. Til praktisk fiske er ikke "buggen" merkbar, men når jeg finstuderer sporloggen fra den nederste HDSen hjemme på PCen ser jeg at den sklir ut til siden innimellom. Vi snakker om noen meters avvik kontra loggen i den øverste HDSen.

Som nevnt så var jeg litt forberedt på dette, og har botemiddelet klart. Den enkle løsningen er å la den øverste HDSen styre alt som har med GPS å gjøre, slik at HDS 8 henter sin GPS-informasjon fra HDS 5. Men jeg har uansett en Point-1 ekstern GPS-antenne med elektronisk kompass liggende, så med den montert skal alle HDSene få sin GPS-informasjon fra den i steden. Det forutsetter at jeg legger opp NMEA2000-nettverk slik jeg hadde i Silveren (den forrige båten) og alt jeg trenger til dette har kommet. I kveld blir det derfor en ny runde som montør.

Fordelen med en Point-1 kontra den enkle løsningen er at Point-1 har kjappere oppdatering enn de interne antennene, og siden den har et elektronisk kompass vil den også vise båtens faktiske retning, ikke bare kursen. Dette høres kanskje ut som flisespikking, men siden jeg ble vant til det i Silveren har jeg savnet det i Evadaen.

Men før Point-1 kommer på plass må jeg bli enig med meg selv om hvor jeg skal ha den..... Aller helst vil jeg ha den akterut, så nærme ekkoloddgiveren som mulig. Men der er det mye annet rart av badestiger, motorer og stangholdere så det kan hende den ender opp på kabintaket. Time will Show.

Ellers fikk jeg bekreftet at en Lowrance SonarHub er på vei, så da blir det testing av CHIRP-teknologien i nær fremtid. :)

SonarHub_Sounder_Module_md.jpg

Noe som ikke har noe med båten å gjøre forsåvidt, men som alikevel plager meg litt, er at hengeren er fortung. Jeg har ikke fått målt kulevekten enda, men mistenker at den er altfor høy. Tårnet på hengeren (en HSS R1350P) står allerede så langt bak det kommer men jeg skulle helst hatt det enda lengre bakover. Jeg har prøvd å komme i kontakt med HSS om dette, men med den responsen de har på mailer har jeg bare bestemt meg for en ting: Dette er min første og siste HSS. :thumbsdown:

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble noen timer i båten i går kveld, logging av data til dybdekart og montering av nytt leketøy:

blogger-image--1929427411.jpg

Lowrance SonarHub er på plass nå, så får vi se om CHIRP er like morsomt i praksis som i teorien. :) Foreløpig har jeg bare vanlige ekkoloddgivere å teste med, så jeg får ikke gleden av full frekvensbredde før det kommer på plass en ekte CHIRP-giver.

Neste steg blir å dra frøken Evada på land igjen. Jeg skal montere en plate med Starboard på akterspeilet for fremtidig montering av ekkoloddgivere, og ikke minst en giver som fungerer bedre med SonarHuben enn Airmar P66 som jeg har i dag. En Lowrance 83/200/455/800 HDI-giver ligger klar og skal på sammen med Starboard-platen.

I samme slengen får jeg testet om ny plassering av tårnet på tilhengeren hadde ønsket effekt, eller om neste NM i markløft skal få låne tilhengeren så utøverne virkelig kan få noe å bryne seg på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har vist skjermbilder fra Sonarhuben i diverse fangstrapporter her allerede, men tenkte at det kunne være på tide med en oppdatering av eventyret om takstativet. :)

Jeg har kjøpt ti stangholdere fra Olssons Fiske, ni av de er nå på taket:

blogger-image-1862572817.jpg

blogger-image-516073925.jpg

blogger-image--494390314.jpg

Det er svært sjelden jeg kjører trolling med mer enn 4-5 stenger, men det er uansett greit med endel stangholdere. Det blir gjerne litt variert fiske på helgeturer, med litt trolling, spinnfiske og vertkalfiske i skjønn forening. (Og som bildene viser ble det fult nok, selv i en sjø med maks fire stenger av gangen og "bare" trolling og vertikalfiske som mål.)

Det har kommet inn noe nytt på elektronikkfronten også, en Lowrance Point-1 GPS antenne med elektronisk kompass har fått et nytt hjem på rekka bakerst.

IMG_1568.JPG

Bortsett fra at den gir høyere oppdateringsfrekvens enn HDSene mine, gjør dette også at alle waypoints nå blir mer nøyaktige siden antennen står rett over ekkoloddgiveren og mine waypoints ofte er basert på hva jeg har sett på ekkoloddet. Det elektroniske kompasset gjør at båtsymbolet på kartplotteren nå peker den veien baugen peker, ikke den veien båten driver.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke så mye som har skjedd siden sist, men har i hvertfall fått tatt flere bilder. Jeg har kjøpt to innfellbare stangholdere i metall som skal felles ned i rekka bak, og en ny RAM-brakett for HDSen på akterdekket. Skal se om jeg får montert det etterhvert også, det er siste steg i prosessen med å bli kvitt planken på akterdekket som har fungert som trollingbar.

Takstativet:

blogger-image--1170194598.jpg

Den berømmelige planken, Point-1 GPS-antennen sees på rekka mellom dypriggen og Suzukien:

blogger-image--1832283158.jpg

Klistremerket er i hvertfall nytt. :D

blogger-image--1929235264.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt å montere dypriggene når du tar bort planken du har brukt som trollingbar?

Ser ut som du har god mulighet til å montere riggene sånn at du kommer til bak dem når de er i bruk, noe som etter mitt syn er veldig praktisk og greit, både når man skal sette ut loddene, håve og feste utløserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to stangholderne i RF stål har 90 graders vinkel. Tanken er en brakett til å sette oppi de igjen med rigg på braketten. Jeg har sett slike løsninger i praksis og det fungerer meget bra. Jeg kjører ikke med rigg hele året, og med en slik løsning blir det dessuten minimalt med hull i skroget. Skulle jeg ta den helt ut og investere i elektriske rigger kan jag da dra kablene ut via motorbrønnen så det blir ingen (nye) hull pga kablene heller.

Har en plan om å lage et sløyebord som kan settes i stangholder også, for å få sløying og ikke minst grillen utenfor relingen. Vet det finnes ferdige løsninger, men artig å lage noe selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med maskinisten at det er meget praktisk å kunne komme åt bak riggene for håvning, rigging av stackers og utlegg/opptak av loddene. Meget knøligt hvis en kunn når allt dette fra forsiden/baugsiden av riggene da allt eg. peiker bakover.......

Syns ikke du har for mange stangholderer, nej. Vente bare når du tar en tur på østersjøen så mærker du fordelen med å ha mange stangholdere da du måtte rense fra stenger da "den store" har bitt på :P

Har eg brukt RAM-festen i mange år nå. Heilt suverent måjeg si. Finnes et RAM-feste till enhver anledning..........

post-3727-0-69771100-1410186245_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ender opp med for mange stangholdere uansett hvor mange jeg dytter på. :) På Silverens fire meter hadde jeg 12, og selv i en såpass liten båt følte jeg vel aldri at jeg hadde for mange. :D Men så mange som Bonito har blir det neppe.

Riggene havner så langt bak de praktisk kan komme, rett og slett fordi det bare er bakerst ripa er bred nok til å felle ned de to monstrene av noen stangholdere jeg har kjøpt. Så forsterker jeg de på undersiden med støtte mot inner- og ytterskrog så ikke hele belastningen skal ligge i boltene øverst. Trollingbarens siste reise® blir nettopp i mindre biter som forsterkning inne i skroget.

Med ni på taket pluss to nedfeldte (teller ikke de to som skal monteres siden de er ment til riggene) er det absolutt plass til flere. Helt enig i at man bør ha så mange man får plass til, i kampens hete er det greit å slippe å tenke alt for mye når stengene flyr veggimellom. Har tenkt tanken på en tur til söta bror til neste år, men usikker på om det blir Ø-sjøen eller Vänern. Det er noen år siden sist jeg var i Vänern, så en tur dit er også fristende, kanskje jeg får til en tur dit sent i høst. TMB hadde selvfølgelig vært ekstremt kult, men såpass lang tur krever litt på logistikkfronten for en småbarnsfar. Kompisgjengen min har som regel en skikkelig fisketur i året og vi har allerede snakket om muligheten for TMB. Time will show. :)

RAM er helt konge, jeg er blitt en stor fan av prinsippet. Veil pris hos ProNav og dermed Mjøsservice er slettes ikke galt sammenliknet med US heller. Utrolig kjekt å kunne vinkle og vende i alle retninger, og hopper man over den minste kulestørrelsen står man rimelig fritt til hva man fester på kulene og braketten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vore hyggelig å møtes noen gang, f.eks på TMB-2015 fast da er det så infernaliskt hektisk at man ikke får tid å sitte ned å snakke...........

Eg skulle du tatt en tur ner til Sandhamn i Blekinge. Sandhamn Marina har kjempefine hytter ut på båtbrygga for en rimeleg penge (trur det var 200 SEK/ dygn/pers) og da er båten i prisen. Der er meget bra service i tillegg til bra info om hvor en skal fiske. Jeg var der i fjor for jungfruturen på østersjøen med Bonito. Jeg planlegg en tur ner også i år jeg, vi får sjå om det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.