Gå til innhold
Fiskersiden

Skal kjøpe surfutstyr på lørdag, og teste godsakene, trenger enkelt tackle tips


scampern
 Share

Recommended Posts

uansett må du smørre deg med tålmodighet,kjøpte meg surf utstyr for noen uker siden,ikke et eneste napp på 5 turer,kun merket det på lommeboken i nye innkjøp av tackler og bly. :devil::devil::devil:

nylig kappet jeg av nesten av tuppen på pekefingeren,få denne må gro skikkelig før jeg får kastet skikkelig igjen,men vi får håpe på en god sommer :wave:

Beskyttelse er helt nødvendig hvis du skal lempe bly midtfjords med haspel. Selv bruker jeg en solid arbeidshanske på snellehånden, men det finnes fingerbeskyttere å få kjøpt.

Turene med blanking blir fort glemt når du drar opp noe rart eller stort...

Han sier at han bruker 3 mm ståltråd etter det jeg forstod (På den gemini agnholderen/søkkesak), tror du at det funker med en litt tynnere tråd? Rundt 2 mm ish, eller blir det for svakt?

Hvis du klikker deg inn på sidene til skitt fiske og ser hvor billige disse klipsene er så spørs det om du gidder å bale med det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Beskyttelse er helt nødvendig hvis du skal lempe bly midtfjords med haspel. Selv bruker jeg en solid arbeidshanske på snellehånden, men det finnes fingerbeskyttere å få kjøpt.

Turene med blanking blir fort glemt når du drar opp noe rart eller stort...

Hvis du klikker deg inn på sidene til skitt fiske og ser hvor billige disse klipsene er så spørs det om du gidder å bale med det selv...

For sent... Allerede kjøpt inn 50 meter med 2 mm galvanisert ståltråd. Blir nok noen rig clips ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måte å lage pulley rig på...

Pulley rig
120 cm stamme og 80 cm fortom


Pulley+Rig.jpg
Materialer
1 x Genie Link Clip (G3002)
1 x Genie Rig Clip (G-3001)
1 x svivel 80 lb eller pulley bead
2 x perler
140 cm 150 lb mono. Med 2 knuter blir rigstammen 120 cm.
Bruker tykk mono på pulley siden den holder lenger før den må skiftes. Grunnen til at jeg har en Genie Rig Clip er fordi riggen da kan brukes som omvendt pulley og up and over pulley.
Fortomen festes i Genie Rig Clip (G-3001), blyet i Genie Link Clip (G3002) og svivelen i sjokkfortomen.


Pulley+Rig+Montert.jpg
Kroken klipses ned i et Breakaway Impact Lead Gripesøkke og vi er klar til kast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette her.

Så jeg skal komme med min mening og;

Jeg synes du vurderer for mye. Hvis du har kikket på en stang og likt å holde den, og får den ferdig utstyrt til en pris du er fornøyd med er det ikke nødvendig å nøle så mye.

Surf mot karpestang er en evig diskusjon, og det som bør telle til slutt er hva du har lyst på.

At du mister mere fisk med en surfstang kontra karpestang er bare tull.

Kastelengden er ca lik på dem såsant du ikke lærer deg pendelkast eller slikt.

Du får mye bedre følelse med bunnen med en surfstang.

Du blir også mere sliten i arma av å fiske med en surf gjennom en hel dag, dette kan lett korrigereres med litt mat.

Du kommer ikke til å få noe fisk på sørlandet som en 2,5karpestang ikke kan takle.

En karpestang er et presisjonsinstrument, mens en surfstang er brutalitet.

Sånn, litt pro og contra. Mitt tips er kjøp stanga og kom deg ut og fisk.


En owner kastefinger koster ca 100 spenn.

En rull bandasjeteip koster ca 30 kroner og varer like lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette her.

Så jeg skal komme med min mening og;

Jeg synes du vurderer for mye. Hvis du har kikket på en stang og likt å holde den, og får den ferdig utstyrt til en pris du er fornøyd med er det ikke nødvendig å nøle så mye.

Surf mot karpestang er en evig diskusjon, og det som bør telle til slutt er hva du har lyst på.

At du mister mere fisk med en surfstang kontra karpestang er bare tull.

Kastelengden er ca lik på dem såsant du ikke lærer deg pendelkast eller slikt.

Du får mye bedre følelse med bunnen med en surfstang.

Du blir også mere sliten i arma av å fiske med en surf gjennom en hel dag, dette kan lett korrigereres med litt mat.

Du kommer ikke til å få noe fisk på sørlandet som en 2,5karpestang ikke kan takle.

En karpestang er et presisjonsinstrument, mens en surfstang er brutalitet.

Sånn, litt pro og contra. Mitt tips er kjøp stanga og kom deg ut og fisk.

En owner kastefinger koster ca 100 spenn.

En rull bandasjeteip koster ca 30 kroner og varer like lenge

vell og merke var det på en kniv jeg skar meg og ikke senen,bruker en hanske når jeg kaster ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette her.

Så jeg skal komme med min mening og;

Jeg synes du vurderer for mye. Hvis du har kikket på en stang og likt å holde den, og får den ferdig utstyrt til en pris du er fornøyd med er det ikke nødvendig å nøle så mye.

Surf mot karpestang er en evig diskusjon, og det som bør telle til slutt er hva du har lyst på.

At du mister mere fisk med en surfstang kontra karpestang er bare tull.

Kastelengden er ca lik på dem såsant du ikke lærer deg pendelkast eller slikt.

Du får mye bedre følelse med bunnen med en surfstang.

Du blir også mere sliten i arma av å fiske med en surf gjennom en hel dag, dette kan lett korrigereres med litt mat.

Du kommer ikke til å få noe fisk på sørlandet som en 2,5karpestang ikke kan takle.

En karpestang er et presisjonsinstrument, mens en surfstang er brutalitet.

Sånn, litt pro og contra. Mitt tips er kjøp stanga og kom deg ut og fisk.

En owner kastefinger koster ca 100 spenn.

En rull bandasjeteip koster ca 30 kroner og varer like lenge

Amen! Går innom fiskehandleren på lørdags morgen og tafser litt på stanga og kjenner på magefølelsen, og tar en avgjørelse derifra!

Har bestilt 10 X 130 grams bly og de ble sendt i dag så forhåpentligvis er jeg klar for fjord-denging til helga :)

Når det gjelder tackle, som egentlig var utgangspunkt for tråden, så har jeg faktisk kjøpt 1 stk pulley-rig og det er stor hjelp for å se hvordan det henger sammen så jeg skal kjøpe noe krims-krams også på lørdag så jeg kan lage mine egne, og den bloggen var genial for å få ideer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sent... Allerede kjøpt inn 50 meter med 2 mm galvanisert ståltråd. Blir nok noen rig clips ut av det

Vær obs på at disse ikke funker over lengre tid, saltvannet vil ødelegge ståltråden ganske kjappt.

Jeg brukte noe lignende selv når eg lagde hjemmelagde spinnere. brukte dem en gang, og hang dem ifra meg i garasjen, ett par uker senere så knakk de me en gang, rusten hadde svekket dem ganske kraftig.

Spørs litt på hva slags tråd du har kjøpt, men hvis det er ståltråd så fjerner du galven der du kapper tråden og rusten vil kose seg :(

ebay selger ekstremt billige clips, så jeg hadde kjøpt derfra, eventuelt skittfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at disse ikke funker over lengre tid, saltvannet vil ødelegge ståltråden ganske kjappt.

Jeg brukte noe lignende selv når eg lagde hjemmelagde spinnere. brukte dem en gang, og hang dem ifra meg i garasjen, ett par uker senere så knakk de me en gang, rusten hadde svekket dem ganske kraftig.

Spørs litt på hva slags tråd du har kjøpt, men hvis det er ståltråd så fjerner du galven der du kapper tråden og rusten vil kose seg :(

ebay selger ekstremt billige clips, så jeg hadde kjøpt derfra, eventuelt skittfiske.

Kunne gjerne hatt en link til en ebay-selger på disse rig klipsa. Tror jeg også trenger dette etterhvert nå som jeg skal bli en surfer ;)

Kunne gjerne hatt en link til en ebay-selger på disse rig klipsa. Tror jeg også trenger dette etterhvert nå som jeg skal bli en surfer ;)

Eventuelt bare navnet på engelsk så det er lett å søke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne hatt en link til en ebay-selger på disse rig klipsa. Tror jeg også trenger dette etterhvert nå som jeg skal bli en surfer ;)

Eventuelt bare navnet på engelsk så det er lett å søke opp :)

http://www.ebay.com/itm/20-Bait-Rig-Weight-Link-Clips-23mm-Medium-/120688483470?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item1c19981c8e

jeg bruker disse, men eg bruker sjeldent store agn, så jeg vet ikke hvordan disse funker på store agn og store kroker.

Skal du bruke store agn så funker nok de Veg linket til tidligere i tråden bedre.

http://www.ebay.com/itm/BREAKAWAY-IMP1-MINIATURE-COMBINATION-IMPACT-BAIT-CLIPS-/181230503599?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item2a322e06af

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt ta en Ole Brumm å kjøp begge deler, så er du safe. Er vel ikke en stor hemmelighet at før eller seinere så er begge deler innkjøpt. Så kan det jo hende du klarer å få en bedre pris på det da :)

Nå er stang innkjøpt og testet :). Fornøyd med stanga, vanskelig å kaste med men klarer fint å få det ut et stykke selv uten trening. Neste skritt er luft-dynamiske takler og øve litt på kastingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Nå er stang innkjøpt og testet :). Fornøyd med stanga, vanskelig å kaste med men klarer fint å få det ut et stykke selv uten trening. Neste skritt er luft-dynamiske takler og øve litt på kastingen :)

Du har ikke endt opp med både surf og karpestang nå? Begynte med kystmeite i sommerferien i år og nå er det bestilt karpestang og baitrunnersnelle som går godt sammen med surf-utstyret mitt. :)

Ble kystmeite kjedelig eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.