Gå til innhold
Fiskersiden

Skal kjøpe surfutstyr på lørdag, og teste godsakene, trenger enkelt tackle tips


scampern
 Share

Recommended Posts

Torsken når vi på grunna nå ja, men på sommerstid vil jeg også ha mulighet til å nå den :) Ja ikke sikkert det blir steinbit fangster, men hadde vært gøy med et par :)

" kystmeiteturer på Sørlandet er det jaffal etpar plasser i vestfylket jeg nok hadde fiska mer effektivit med surf. Ikke pga kastelengden, men pga loddtyngden på de strømutsatte plassene.

" Vestfylket som i vest agder? Det er egentlig mest derfor jeg vil opp til surf, og dersom jeg finner et sted fra land jeg kan nå ned på 100 meter fra land, så vil jeg ha lengden i kastet til å kunne prøve etter brosme/lange :) Det blir sikkert ikke de største eksemplarene men likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser det er endel steder jeg med fordel kunne kastet 100 meter og nådd ut til 40-50 meter. Dette vil jo være gunstig på sommerstid når torsken foretrekker dypere vann.

Ellers var det betenkelig få steder der man er på djupet som du sier havtryta, så ikke sikkert jeg trenger en surf-stang med 100-200 gram, så skal se om jeg ikke finner noe litt "lettere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel steder jeg med fordel kunne kastet 100 meter og nådd ut til 40-50 meter. Dette vil jo være gunstig på sommerstid når torsken foretrekker dypere vann.

Ellers var det betenkelig få steder der man er på djupet som du sier havtryta, så ikke sikkert jeg trenger en surf-stang med 100-200 gram, så skal se om jeg ikke finner noe litt "lettere".

Du er veldig opptatt av torsk skjønner jeg. Ikke noe galt med det, men husk at det er mye annet spennende å fiske på også da... Mye som smaker like godt (eller bedre) også. Men det er en avsporing.

Smart å velge stang utfra forholdene man oftest fisker under og ikke utfra drømmescenarioet. Men hva du velger bestemmer du jo selvsagt sjøl. Mitt tips er som sagt før å gå for karpestang, jeg ville hvertfall blitt gæern av å drasse på en surfstang hver gang jeg skulle kystmeite her i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig opptatt av torsk skjønner jeg. Ikke noe galt med det, men husk at det er mye annet spennende å fiske på også da... Mye som smaker like godt (eller bedre) også. Men det er en avsporing.

Smart å velge stang utfra forholdene man oftest fisker under og ikke utfra drømmescenarioet. Men hva du velger bestemmer du jo selvsagt sjøl. Mitt tips er som sagt før å gå for karpestang, jeg ville hvertfall blitt gæern av å drasse på en surfstang hver gang jeg skulle kystmeite her i sør.

Jeg er egentlig ikke "gal" etter Torsk det er bare det at jeg har en litt begrenset fantasi hva angår kystmeite og matauk i hovedsak. Er VELDIG glad i å spise fisk, og elsker alt jeg kan få tak i.

Torsken er en target-art i motsetning til forseksempel hvitting eller flyndrer fordi man må fange så sykt mange av dem, iallefall de størrelsene jeg har klart å få tak i til nå.

Så jeg er veldig åpen for forslag hva angår meite/fisking fra land, som kan gi gode resultater for på matauk. Jeg hiver selvsagt tilbake det jeg ikke trenger, og det er kun meg og madammen som får nyte fangsten.. Dersom det er andre arter jeg ville hatt mer fruktbar satsing på her på sørlandet, er jeg særdeles åpen for forslag.

Men hva angår torsken, så er den største jeg har fått fra land kun på 1,5 kg i år, derfor "higer" jeg etter å forbedre den rekorden. All fisk over 1 kg er egentlig "target" for da kan det bli mat ut av det. Men som sagt, dersom andre ting bør fokuseres på her nede, lytter jeg gjerne.

Vil ideelt sett ha karpe-stang i begynnelsen, men jeg vil ha en som tåler 150 gram for jeg vil kunne legge det ut ganske dypt uten å miste festet. Så jeg får snakke litt med fiskehandleren hva han har.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke "gal" etter Torsk det er bare det at jeg har en litt begrenset fantasi hva angår kystmeite og matauk i hovedsak. Er VELDIG glad i å spise fisk, og elsker alt jeg kan få tak i.

Torsken er en target-art i motsetning til forseksempel hvitting eller flyndrer fordi man må fange så sykt mange av dem, iallefall de størrelsene jeg har klart å få tak i til nå.

Så jeg er veldig åpen for forslag hva angår meite/fisking fra land, som kan gi gode resultater for på matauk. Jeg hiver selvsagt tilbake det jeg ikke trenger, og det er kun meg og madammen som får nyte fangsten.. Dersom det er andre arter jeg ville hatt mer fruktbar satsing på her på sørlandet, er jeg særdeles åpen for forslag.

Men hva angår torsken, så er den største jeg har fått fra land kun på 1,5 kg i år, derfor "higer" jeg etter å forbedre den rekorden. All fisk over 1 kg er egentlig "target" for da kan det bli mat ut av det. Men som sagt, dersom andre ting bør fokuseres på her nede, lytter jeg gjerne.

Vil ideelt sett ha karpe-stang i begynnelsen, men jeg vil ha en som tåler 150 gram for jeg vil kunne legge det ut ganske dypt uten å miste festet. Så jeg får snakke litt med fiskehandleren hva han har.. :)

Hehe, nå vil du jo ikke ha hvitting og flyndre så da trenger jeg ikke tipse om det... Men helt seriøst, småflyndre er topp mat. (Bare husk minstemål). Litt mye jobb for lite kjøtt kanskje, men sprøstekt flyndre (ikke skrubbe) er topp. Ellers er jo lyr litt kjip, men perfekt for fiskekaker. Lyren er dog enklest å få til å bite med sluk/jig/flue. Sjøørret har vi jo bøttevis av, sild og dobbe er jo en klassiker for å fange den. God mat ævv om du holder deg unna støingene. Ellers pleier jeg på kystmeiteturer og heller ta med litt av hvert og lage en fiskesuppe med div arter når jeg kommer hjem. Hvitting, sei, lyr, torsk, div flyndre, knurr osv, alt går i suppa.

Men nå er vi langt unna takkeltips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne hatt litt større flyndrer men som du sier, litt mye jobb for lite mat. Elsker smaken, og til nå har jeg bare spist skrubbe og sandflyndre, og personlig liker jeg skrubbe bedre :) .

Lyr liker jeg veldig godt, men da er vi over på kaste-sluk fiske som du sier :) .

Har fått 2 sjøørret i hele forrige sesong og de var to stakkarslige fisk på 200 gram. Hadde en 1,5-2 kg fisk på kroken men den reiv seg av pga altfor stram brems :(.

Hva slags karpestang må jeg ha for å kunne kaste normale kraftfulle kast med en 130-140 grams lodd? 3,25-3,5 lbs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne hatt litt større flyndrer men som du sier, litt mye jobb for lite mat. Elsker smaken, og til nå har jeg bare spist skrubbe og sandflyndre, og personlig liker jeg skrubbe bedre :) .

Lyr liker jeg veldig godt, men da er vi over på kaste-sluk fiske som du sier :) .

Har fått 2 sjøørret i hele forrige sesong og de var to stakkarslige fisk på 200 gram. Hadde en 1,5-2 kg fisk på kroken men den reiv seg av pga altfor stram brems :(.

Hva slags karpestang må jeg ha for å kunne kaste normale kraftfulle kast med en 130-140 grams lodd? 3,25-3,5 lbs?

jeg kaster 150 gram me mine karpestenger, det er 2,75 og 3 lb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har snakka om det før: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/18624-kastevekt-karpestenger/

Jeg tør ikke kline til med mine 2,75lbs med tyngre lodd enn 80-100g + agn, størrelsen på agnet betyr selvfølgelig endel.

Men det er jo ikke noe problem å kaste tyngre vekter enn dette, men det blir mer lobbing.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du i da? Var redd de kunne knekke over tid med for feil aksjon ift vekten man kaster med? Nå har ikke jeg peiling da:P

Tar i såpass at eg får lange kast, men eg drar ikke til så mye eg klarer. Agnstørrelsen bør ikke være for stor heller hvis du bruker såpass mye bly.

150 gram bly og en halv makrell som agn funker dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på stenger nå og det meste av utvalg ligger mellom 1,75 lb og 2,75, med noen få unntak over.

Det betyr jo at det er et ganske godt sprik mellom karpe-klassen og surf klassen? Skulle gjerne hatt en rimelig stang på for eksempel 3,25-3,5 lb som da passer til 150 grams pælming men kanskje jeg må ned i 2,75-3 lb og lempe ut blyene i stedet og fiske på litt kortere avstander..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd C1, men har prøvd C2 og synes den virka veldig ok. C1 er vel sikkert en litt kjipere stang til en litt billigere penge da, men helt sikkert duganes. Prisen er det ikke noe å si på uansett:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Meite---karpestenger/Prologic/C1/ProLogic-C1-12--360cm-3-lbs-2-delt-147451-p0000078854

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Meite---karpestenger/Prologic/C1/ProLogic-C1-12--360cm-3-5--lbs-2-delt-147452-p0000078855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd C1, men har prøvd C2 og synes den virka veldig ok. C1 er vel sikkert en litt kjipere stang til en litt billigere penge da, men helt sikkert duganes. Prisen er det ikke noe å si på uansett:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Meite---karpestenger/Prologic/C1/ProLogic-C1-12--360cm-3-lbs-2-delt-147451-p0000078854

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Meite---karpestenger/Prologic/C1/ProLogic-C1-12--360cm-3-5--lbs-2-delt-147452-p0000078855

Snakket med fiskehandleren nå.

Det er en 390 cm surf stang som visstnok har grei transportlengde. Det taler jo som et pluss i min bok. Han hadde dessverre ingen andre stenger.

Hva er egentlig ulempen med en slik stang? Den blir overdimensjonert i forhold til størrelsen på fisk jeg kommer til å få? Så jeg får ingen "fight" her nede på sørlandet? Er det noen andre ulemper kontra en 3lb karpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

390 surf stang med grei transportlengde?? DET har jeg leitet land og strand etter. hvorfor trur jeg hans definisjon av "grei" transportlengde ikke er samme som min definisjon? :lolu:

Synes alle surf stenger er 2 delt og 3 delt jeg. og det definerer jeg IKKE som grei transport lengde :P

Kjøre 0.5-1kg torsk på surf stang og multi snøre vil nok gjøre det meget enkelt for fisken å komme seg løs. Et øyeblikks uoppmerksomhet når fisken svømmer mot deg, og kroken er ut. (kommer så klart ann på kroken som brukes)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror transportlengden er 138 cm. Er ikke det brukbart?

Så med et slikt oppsett er det bedre med litt mono for å få litt strekk da? De flester torsker sluker jo agnet resolutt så de kommer ikke løs uansett :P

Jeg som tar buss til og fra fiskested synes IKKE 138 er en "grei" transportlengde nei :lolu:

Som BAN skriver, en lang fortom med bra strekk hjelper deg dog en del.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett må du smørre deg med tålmodighet,kjøpte meg surf utstyr for noen uker siden,ikke et eneste napp på 5 turer,kun merket det på lommeboken i nye innkjøp av tackler og bly. :devil::devil::devil:

nylig kappet jeg av nesten av tuppen på pekefingeren,få denne må gro skikkelig før jeg får kastet skikkelig igjen,men vi får håpe på en god sommer :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett må du smørre deg med tålmodighet,kjøpte meg surf utstyr for noen uker siden,ikke et eneste napp på 5 turer,kun merket det på lommeboken i nye innkjøp av tackler og bly. :devil::devil::devil:

nylig kappet jeg av nesten av tuppen på pekefingeren,få denne må gro skikkelig før jeg får kastet skikkelig igjen,men vi får håpe på en god sommer :wave:

Ai ai, nesten så jeg mista litt av lysten på å gå til anskaffelse av kyst-denge utstyr :P .

Kan kanskje lige gjerne bare lempe ut agn med båtstangen min :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei du må ikke høre på meg.....jeg er fast bestemt på å få fisk men jeg så for meg at det bare var å slenge ut tacklet så kom fisken,kyst meite handler vel mye om akkurat tålmodighet,men de rådene jeg har fått her inne på akkuratt denne type fiske tar jeg till meg!! og det tar en stund før du får teken på det og du må bare prøve deg frem:)

Jeg vet jo ikke om de plassene jeg har prøvd fra er gode heller.

Trur alt blir bedre når sjø og vinden avtar og det blir litt varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei du må ikke høre på meg.....jeg er fast bestemt på å få fisk men jeg så for meg at det bare var å slenge ut tacklet så kom fisken,kyst meite handler vel mye om akkurat tålmodighet,men de rådene jeg har fått her inne på akkuratt denne type fiske tar jeg till meg!! og det tar en stund før du får teken på det og du må bare prøve deg frem:)

Jeg vet jo ikke om de plassene jeg har prøvd fra er gode heller.

Trur alt blir bedre når sjø og vinden avtar og det blir litt varmer.

De får erfaringene jeg har hatt med kystmeite har vært å kaste ut med ferske reker med en billig abu 7 båtstang, gripebly og 2/0 kroker. Har faktisk fått bergylt på 2 kg (uoffisielt, ikke veid, men var et monster), hvitting på 600 gram og 1 kg's torsk på et sted, så da ble interessen stor for denne type fiske.

Men tenker uansett å kanskje kjøre sånn fremover også, et takkel langt ute i fjorden og et nærmere land, for å "helgardere" litt hvor man satser. Kanskje lengre ute vil lønne seg mer på sommerstid når fisken trekker dypere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z-- her viser han en hjemmelaget versjon av den eg linket til. kikk på den og se om du får svaret du etterspør

Han sier at han bruker 3 mm ståltråd etter det jeg forstod (På den gemini agnholderen/søkkesak), tror du at det funker med en litt tynnere tråd? Rundt 2 mm ish, eller blir det for svakt?

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.