Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske på sørlandet 2005


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var og fisket sone 3 den 20 og landa 4 svidder,blanke alle sammen og 2 med lus.Mistet flere som bare hang på en stund.

RuneA er vel oppe i 12 fisker nå og han er borti fisk støtt og stadig.

Tør ikke røpe hva han fisker med men de som treffer han får jo spørre ham ut......

Ser at vannføringen er nede i 6 kbm igjen og da er det vel ikke lenge før de kjører opp vannet for å få fisken til å flytte seg lenger opp i elva,

Så løp å fisk dere som har muligheten,selv er jeg begynt på jobb igjen etter ferien og det blir for langt for dagsturer i fra SStavanger.

Skitt fiske alle sammen!

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med fangst,nå er vel bjerkreimselva under vestlandet og ikke sørlandet;)

snakket nettop med rune, han ville snart gi seg. hadde tatt 12 stykk så han kan ikke klage på den uka han har vært der..

når det gjelder fluer så tror jeg det spiller liten rolle hvordan de ser ut. heller størrelsen som spiller inn. har forsynt rune med fluer selv og sett hva han har i boksen. helt standard.

tenker meg opp i elven på onsdag for å se etter noe liv. caddis joiner også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempenyheter fra Mandal nå:

sitat:26.07.05

NB! Nytt forsøk på Laudal kraftverk - minstevannføringsstrekningen 28.07-01.08.

Vi har mottatt melding fra Martin Lysne i Agder Energi at forsøk med vannføring (forsøk D) skal igangsettes torsdag 28.07 om morgenen ved dam Manflå. Det skal under dette forsøket kjøres 25 m3 i minstevannføringsløpet og 25 m3 gjennom kraftstasjonen ved Laudal. Total vannføring i elva nedstrøms Laudal blir da 50 m3. Forsøkene vil vare i 4 døgn etter at vannføringen er stabil i de to løpene (trolig fra ettermiddag på torsdag), og vil da kunne vare frem til mandag.

Det vises i tillegg til tidligere skriv ang. forsøk på Laudal kraftverk (Agder Energi) her.

Til tross for noe variabel vannføring de siste ukene har det vært mye fisk på elva og fangstene vært spesielt gode i sone 2 og 3. Når vi nå påny får en liten "flomtopp" i helga, vil trolig ny fisk igjen komme opp fra sjøen. Sannsynlig vil fisket også fortsatt være godt fremover i ukene som kommer. Et godt tips nå; forsøk en tur i sone 4. Ta med dere stanga og kom dere i elva!

Jeg reiser til Mandalselva i helga og skal fiske ei uke. Dette kan bli utrolig bra.[ :D ][ ;) ][ :) ]

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flom !

Ser lyst ut for litt vann i Sørlandselvene nå. Mandalselva skal kjøre forsøk med 50 kubikkmeter fra torsdag og i fire dager. Aftenpostens værmelding opererer i tillegg med 17 mm regn i området på lørdag og 25 mm på søndag. I Lyngdal er prognosen henholdsvis 14mm og 24 mm.

Hmmm.... ser ut som om det ikke blir noe jobbing på meg neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var regnet avlyst igjen !

Litt merkelig sommer uten noen store regnværsperioder. Men, når det først engang kommer en flom gjelder det vel å være på plass. Spesielt i Lygna vil det vel være en mulighet for at det går opp store mengder fisk på den første flommen. Vannmengden har vel vært minimal der siden midten av juni ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tippe at iallefall lygna vil få en forlenget sesong ettersom nesten hele sesongen har vært ødelagt av tørke..

på den første flommen i lygna vil det gå opp store mengder bleger og laks. synes det hele er tragisk. kan faktisk ikke huske en sommer der det ikke har regnet så lite som denne...fint for feriefolket tragisk for oss laksefiskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! ja nevnte for helge at det å spille sjakk kanskje blir neste alternativ..

nei regner med at det sitter en jævel eller 2 på holmesland a.

ser forresten at det ikke er meldt inn noe i det hele tatt på holmesland a på en stund. selv ikke etter "flommen"..tilfeldig..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:vil tippe at iallefall lygna vil få en forlenget sesong ettersom nesten hele sesongen har vært ødelagt av tørke Tror ikke så mye på forlenget sesong, hvis ikke du har noe "inside" info om dette da ?. Har vel ikke sett noen eks. på forlenget sesong på de (riktignok ikke mer enn fem) årene som jeg har fisket Laks/SØ i sørlandselvene. Nei, blir nok å overvåke værmeldingen og være klar på kortvarsel hvis det skulle begynne å regne seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk å se på holmsland a i dag/kveld. Steinar var borti en, jeg ga meg nå kl. 21. Tar en tur på sjøen i stedet i morgen tidlig og evt. opp igjen litt utpå dagen. Skal du opp dit lørdag/søndag?

Prikken tok 2 i dag i sone 3 og en fossefisker jeg kjenner tok 6 i nødingfossen- med masse lus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bluebird:

lygna ble forlenget for noen år siden. mulig det var lengre enn 5 år siden. da hadde det vært elendige forhold. lygna burde egentlig åpne 1. juli og holde åpent en måned lengre etter min mening. hvis ikke det blir forlenget sesong så blir jeg skuffet. vil tro at elveeierlaget vurderer en søknad uten at jeg vet noe om det.

pero:helge skal fiske der fra lørdag ,mens jeg ikke joiner før søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

så er det siste dagen imorgen..

idag har det vørt et godt fiske over hele sørlandet..

kanskje ikke for min del, men 2 kammerater av meg gjorde det bra idag..

i en elv landet den ene en laks på 10,1 bundet av undertegnede, samt en på ca 4 kg.

en annen kammerat landet en på 5 kg og en på 10 kg. dog på sluk.

bilder kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

så er det siste dagen imorgen..

idag har det vørt et godt fiske over hele sørlandet..

kanskje ikke for min del, men 2 kammerater av meg gjorde det bra idag..

i en elv landet den ene en laks på 10,1 bundet av undertegnede, samt en på ca 4 kg.

en annen kammerat landet en på 5 kg og en på 10 kg. dog på sluk.

bilder kommer....

Gleder meg erik!! hørtes ut som nydelige fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sesongen er desverre over for i år..alt i alt en dårlig sesong for min del. mest fordi jeg mistet mye fisk i år. ingen laks over 5 i år. største på ca 4 kg. etter opptelling hadde jeg 28 laks/sveler og ca 20 sjøørreter på samvittigheten.største på 2,5 kg. egentlig ikke verst med tanke på at min første svele kom på land siste uka av juli.

legger ved noen bilder til uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

så er det siste dagen imorgen..

idag har det vørt et godt fiske over hele sørlandet..

kanskje ikke for min del, men 2 kammerater av meg gjorde det bra idag..

i en elv landet den ene en laks på 10,1 bundet av undertegnede, samt en på ca 4 kg.

en annen kammerat landet en på 5 kg og en på 10 kg. dog på sluk.

bilder kommer....

Ikke nok med at Erik binder fantastiske fluer men nå er han jammen begynt å binde laks også. [ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.