Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt liv til gammel stang


nordmøring
 Share

Recommended Posts

For et par uker siden fikk jeg spørsmål om jeg kunne fikse en stang som var havnet inne i et skap etter at den ikke ville henge sammen i skjøten lenger. "Beste stanga jeg har brukt" sa eieren. Nå vet jeg at han ikke er noen stangfisker og kunnskapene om stenger ikke er helt "der oppe" for å si det sånn. Var derfor litt spent på hva som møtte meg da jeg hentet stanga dagen etter. Angret med en gang jeg så den at jeg hadde sagt ja til jobben. Stanga hadde en gulaktig tone under flekker med inntørket blod, slim og skjell fra forskjellige arter som uer, sei, sild og makrell, og sikkert flere. I toppen hadde den en fastrustet rull istedet for ring. Ring nr to var borte og trådsurringen var skjært av. Ring nummer tre var tapet fast med elektrikertape. Ring nummer fire hadde ikke innlegg og var tapet fast på ene siden. Og, på toppen av alt var bunndelen begynt å sprekke i skjøten, noe som forklarte hvorfor den ikke hang sammen.

Første post på programmet var derfor vask med såpe og vann. Dette fjernet mesteparten av uhumskhetene på stanga. Dernest kom fjerning av tape, restene av ringer, ringsurringer og den såkalte pyntesurringen som bestod av et pålimt stykke plast påtrykt et mønster. Til slutt gikk det med en liter blårens for å fjerne de siste rester av lim og fett.

Skjøten var det første som måtte fikses. En synål ble banket flat i spissen og ble brukt som bor i Dremlen. Boret ut enden av sprekken så de ikke skulle sprekke videre nedover før jeg la et tykt lag epoxylim på innsiden. Deretter et tykt lag epoxylim på bakenden av toppdelen som så ble satt inn fra bunnen av stanga. Til slutt surret jeg utvendig med tråd i hele skjøtedelens lengde pluss et par centimeter.

Topprullen sto så for tur. Åpnet den og fjernet det jeg hadde trodd var rust, men som viste seg å være salt og blod. Varmt vann og et par dråper olje gjorde at den ble som ny igjen. Ringer hadde jeg liggende fra tidligere.

Etter mer enn 200 meter svart tråd og noen meter med sølv-, kobber- og gulltråd, og fire lag med epoxylakk, ble det liv i stanga igjen og den er på nytt klar for noen turer ut på havet.

20140224_1220_zpsae3c3c98.jpg

20140224_1223_zps48d98030.jpg

20140224_1230_zps66a08e47.jpg

20140224_1228_zps002a64e5.jpg

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb. Så er det å håpe på at eieren DENNE gangen vil ta bedre vare på utstyret sitt og på den måten vise at han setter pris på at noen både tok jobben og hadde kunnskap og utstyr til å redde vraket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Om stanga ser bedre ut enn ny vet jeg ikke, men at eieren tar bedre vare på den er vel mer som å tro at julenissen kommer på besøk St. Hansaften.

....vel du burde heller kanskje ha bedt fjompen gå på Biltema og kjøpt seg et nytt bruk&kast-sett i stedet for å legge masse arbeid og sjel i å reparere den "såkalte" favorittstanga. Håper du tok deg klekkelig betalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....vel du burde heller kanskje ha bedt fjompen gå på Biltema og kjøpt seg et nytt bruk&kast-sett i stedet for å legge masse arbeid og sjel i å reparere den "såkalte" favorittstanga. Håper du tok deg klekkelig betalt!

For å si det sånn, jeg trenger ikke egen båt på sjøen i sommer. Kommer til å tilbringe mye tid på akterdekket hans med enten en pils eller ei stang i handa.

Her skulle jeg gjerne sett Før- og Etter-bilder. Lekkert arbeid.

Dessverre tenkte jeg ikke på det før det var for sent. Når jeg først var i gang måtte jeg bare få den ut av veien før jeg dro på Dream Theaterkonsert i Spektrum.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.