Gå til innhold
Fiskersiden

Jurrasic Fishing Park, Cha-Am, Thailand


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Da er det tid for en ny utenlandsrapport fra denne kanten. I fjor rapporterte jeg fra Cha-Am Fishing Park i Thailand, noe du kan lese her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/65088-arapaima-og-litt-til/

I år har jeg vært i samme område, men denne gangen valgte jeg å besøke Jurassic Fishing Park.

De to parkene ligger bare noen få minutter med drosje fra hverandre. Jeg var i tvil om jeg skulle dra til det gamle og kjente, eller om jeg skulle forsøke en ny plass. Litt til ære for deg som gidder å lese rapporten, valgte jeg å besøke et nytt sted. Slik at du kan sammenligne de to plassene ut fra min subjektive mening , dersom du skulle ha behov for det. Jurassic Fishing Park reklamerer med karpe på opp mot 40 kg og gjennomsnittlig arapaimastørrelse på 100 kg. Klart jeg var spent.

For sikkerhets skyld booket jeg fisketid på forhånd, jeg er ikke sikker på om de har mulighet for drop-in. Prisen jeg betalte var 6400 bath (ca 1300 Nkr) for en dags fiske med to stenger. Inkludert i denne prisen var alt agn jeg måtte ha behov for pluss guide hele dagen. Den ene stanga rigget for karpefiske, den andre for predatorfiske (arapaima, red tailed mekong og amazon redtail). Det hele i et såkalt ”all inclusive” opplegg.

Da jeg ankom plassen klokken 0730 var alt klart. Guiden sto og ventet og utstyret var rigget. Midt ute på landet, blant rismarker og brakkmark lå dammen jeg skulle fiske i.

Som en liten digresjon kan jeg nevne at da jeg gikk ut av bilen observerte jeg på avstand en Thai som så ”religiøst” kledd ut. Han gikk ute på markene og slo rytmisk på en tromme, samtidig som han av og til kom med noen ”ou” lyder og avfyrte noen smell. Jeg var overbevist om at det var en munk eller lignende som var ute og velsignet årets grøde. Jeg tenkte at dette var en del av Østens ”mystikk” og la det på minnet som en fin opplevelse. Fiskeguiden min flirte godt da jeg senere på dagen spurte han om denne ”munken” var ute i det ærend jeg trodde. Det var han ikke, han var ute og skremte fugler, så de ikke skulle spise opp risen.

post-7188-0-30824700-1393587782_thumb.jp

Mitt første blikk. Utsikt over dammen tatt fra ankomstområdet.

post-7188-0-42202500-1393587830_thumb.jp

To stenger til disposisjon. Nappvarslerne var vel strengt tatt unødvendige, jeg satt jo og passet på hele tiden.

post-7188-0-04759400-1393587859_thumb.jp

Morsomt å få karpe, min første.

post-7188-0-07772500-1393587884_thumb.jp

Alt agn du trenger for predatorfiske, og litt til. Jeg tenkte i etterkant at guiden kunne vel ha kunne ha foret ”noe” mer enn han gjorde. Bøtta var omtrent like full etter at fisket var avsluttet.

post-7188-0-84443100-1393587911_thumb.jp

Her kjøpte jeg min lunsj. Det som irriterte meg grønn, var at da jeg spurte om det var mulig å få maten bringt til fiskeplassen, fikk jeg negativt svar. Mens jeg spiste kom en annen fisker og spurte om det samme, og fikk positivt svar. Fy! I tillegg til dette måtte kokken ut å kjøpe ris, slå den, så jeg måtte vente ekstra lenge på maten. Jeg mistet vel en liten time av fiskingen på dette tullet.

post-7188-0-28857000-1393587936_thumb.jp

Nesten like nydelig som på mange fiskeplasser i Norge. Det gikk et medium stort ras i fjellsiden som jeg fikk med meg. Litt av et skue, og mye støy :)

post-7188-0-98430100-1393587956_thumb.jp

Ca 16 kg. Man kan si hva man vil om denne formen for fiske, men hvis du prøver er jeg sikker på at du vil syns det er gøy.

post-7188-0-97958100-1393587980_thumb.jp

Dammen huser to karpearter, Siamese og denne som er en Indian carp på 6 kg.

post-7188-0-39495100-1393587998_thumb.jp

Siamese carp, 20 kg. Denne røsket bra i stanga.

Sammenlignet med Cha-Am fishing park lå Jurassic Fishing Park atskillig mer idyllisk til. Mer utsikt og større dam. Gjennomsnittstørrelsen på fisken var også større. En av innehaverne sa at de akkurat hadde satt ut en karpe på 70 kg, og at de vurderte å kjøpe en på 120 kg? Noe annet jeg likte godt ved Jurassic Fishing Park var at bunnen var gruset opp slik at den var fast og fin og stå på. Ingen fisk blir tatt på land, så skal du ha bilde, må du bade. I Cha Am fishing park var det mudderbunn, som gjorde at det var glatt og sleipt, samt at jeg hadde gjørme til mitt oppå leggen. Ubehagelig. Restaurant/avslappningsområdet var også meget flott i Jurrasic parken.

Så pluss gis til Jurassic for: Beliggenhet, omgivelser, bunn og gjennomsnittstørrelse på fisken

Minus gis for: Service og antall fisk på land(Ble kun 4 stk på en hel dag). Litt passiv guide. I bambusskuret jeg fisket fra sto det kald drikke(vann og brus), noe jeg trodde var inkludert i ”all inclusive” pakken. Jeg måtte imidlertid betale for den vannflasken og de to brusboksene jeg tok. Ikke store summen(det er billig i Thailand), men jeg synes det er smålig av parken og ikke inkludere det i pakkeprisen.

Hvis du vil ha mye fisk og mange arter vil jeg nok anbefale deg Cha-Am fishing park. Det er ikke usannsynlig at jeg vil besøke Jurassic parken en gang til, spesielt i håp om å få en 100+ arapaima, men førstevalget av de to blir nok Cha-Am fishing park. I tillegg er jo Hua Hin fishing lodge innenfor grei avstand, og der har jeg ikke vært ennå.

Til slutt et lite eksempel på det er ikke alle bilder som egner seg, men man skal ikke ta seg selv så høytidelig heller :)

post-7188-0-08369100-1393588047_thumb.jp

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.