Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret sesong erklært åpnet!


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Etter mye mas og gnag om alt fra takler til agn i hue og rævva, kan jeg endelig takke for hjelpa og si at det nytter å forsette å prøve.

Jeg drar ofte ut i båten sammen med en rimelig fiskesjuk kompis og fisker etter det som er....med konkurranseinstinktet tjunet opp på max.

Og historien har en tendens til å utvikle seg sånn at om bettet er dårlig begynner somregel den av oss med den minste fisken å fiske frenetisk etter sei eller torsk, som er den arten det er lettest å få noe størrelse på her på sørlandet, om ikke annet enn for ihvertfall kunne kalle seg dagens storfisker, og ikke vinner av småfiskkonkurransen.

Det er ikke særlig tøft synes vi.

Ikke et vondt ord om torskefiske, men det kan i min bok ikke måle seg med en sprek sjøørret med dødsangst som bøyer en BeastMaster med en kastevekt på 3-14 gram.

Mat og kaffe må en aurejeger ha :)

post-28883-0-81455500-1393613841_thumb.p

Ettersom min gode fiskekompis aldri har fått æren av å slåss med en sjøørret ladet vi stengene og fiska konsekvent etter blega, som de kaller den i lillesand.

Og litt som en liten motivasjon til andre, litt som en liten opplysning om at sesongen er på gli her nede på det blide sørland, og veldig mye for å rope høyt og skryte av at jeg endelig har klart å bikke den magiske kilosgrensa for ørret tenkte jeg i all beskjedenhet å beære mine fiskevenner her på forumet med noen få ord.

En hvit og blå morild fra sølvkroken på 13 gram, kasta inn mot en langgrunn strand med leopardbunn var det som i tillegg til en seriøs dose tålmodighet og pågangsmot skulle til :)

En aldeles nydelig sjøørret på1,2 kg blank i kjempefin form tok relativt mykt, men raste avgårde, tok ut sene i noen knallsterke utras og underholdt oss med mange flotte hopp og sprell under den artigste fighten jeg kan huske å ha vært med på.

En meget fornøyd aurejeger :)

post-28883-0-96935600-1393613922_thumb.p

Så etter mange år som aurejeger har jeg endelig fått slåss med en knallsterk sjøørret på godt over kiloen, i tillegg med den letteste av BeastMaster stengene mine :)

Det nytter å forsette å fiske og ikke gi seg !!

Ikke helt feil ende på visa at den ganske snart skal pakkes i folie med litt snadderier og etes med nypoteter og sandefjordsmør ikveld heller :)

Takk til alle som har svart meg på spørsmål, og ikke minst Lillesands store sønn; Asgeir Alvestad sine mange skriblerier om sjøørret på bloggen hans. http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/

Skitt sjøørretfiske og god helg til alle mine fiskevenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vellykket satsting! ;) Digg når det endelig løsner!! Pen fisk :)

Jeg skal prøve å ta 2 kg's grensa fra land på torsk i morgen (har ikke fått større enn 1,6 i år) så håper din lykke er smitsom!T

TakkTakk ;)

Kos deg imorgen og skitt sjøørretfiske :)

Sakl sende deg litt mojo når jeg eter den etterpå ;)

Gratulerer så mye !! men du glemte å takke meg . Det var jeg som konstruerte og designet Morild :innocent:

Ta en titt på www.lopez.no Produkt galleri :)

OG selvfølgelig....Stor Takk til Martin Lopez for å ha konstruert og designet en sluk som har en nydelig forførende gange, er lettkastet og presis, og for ikke å glemme som fisken biter på :)

En utrolig bra imitasjon av en buktende byttefisk. Treblekrok "halen" gir en utrolig bra effekt!!

Går helt nydelig i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice... Flott tur da :) Paradoksalt nok stanser "sesongen" i store deler av MidtNorge nå i dag 1 mars. Tredje året på rad at de er innført totalforbud mot fiske av sjøørret grunnet meget svake bestander...

Det er på tide at levevilkårene for vill sjøørret blir satt like høyt på dagsorden som laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ramlet jeg forbi med en tilfeldighet og leste at lopez har designet denne knall sluken:) jeg fikk en sjøørret på 4,1kg i februar for 3-4 år siden fra land her i kristiansand. Jeg vil også takke så mye for denne sluken lopez :thumbsup: Han kan sine saker, flink til å finne god plassene i krsand fjorden også han.

Grattis med fisken selfølgelig, flott fisk.

Endret av hansi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja, da har jeg hatt 2 turer så langt i godværet vi har hatt denne uka.

Gikk ut i tingsakerfjorden på onsdagen Aurejeger, fikk ingenting der på de 2 timene jeg kastet :) Var vel ikke dagen, så ingen vak heller. Fikk en liten sei på sikkert 150g :P

I dag var jeg og 4 kompiser ute, vallesverfjorden, en liten fjord ute i Høvåg også avsluttet vi på Fjelldal. Totalt 6 timer med fisking inkludert kjøreturene mellom. Resulterte i en sjøørret på en av kameratene mine, han burde kanskje ikke tatt den, men fikk sagt i fra om minstemål og brun gytefisk så de setter de ut igjen nestegang. Jeg fikk ikke noe her heller. Så ingen vak denne dagen heller.

Vært 2 fine turer hvor jeg har prøvd alt av sluker og det jeg kan av fisketeknikker, har vel hatt uflaks, men slik kan det jo være med dette fisket også har jeg skjønt :) Noen ganger vil den bare ikke bite.

Har faktisk fisket en del i Flørenes i nærheten av innløpene til kaldvellfjorden i diverse viker, her ser jeg ofte vak og det er her jeg har fått mine ørreter, men dette var på høsten i fjor, skal prøve disse plassene nå i vår. Må vel være noe børstemarksverming på gang nå snart? Da burde det jo bli litt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska på Skjernøya i Mandal i går og der var det godt med liv. Fem fisk i håven, fire over minstemål - største på drøye halvmeteren. Den ene som blei med hjem var stappfull av store olivengrønne børstemark. Så børstisen er i gang, jaffal her på sydspissen.

Og et tips: er ikke alltid finværsdagene er de beste fiskedagene etter sjøørret. Er det sol bør du i det minste oppsøke vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye overskyet vær til uka nå, skal prøve litt mer etter jobb på ettermiddagen :) Kanskje jeg bør prøve å rigge meg med noe gulp børstemark med bly og krok eller noe slikt. Fisker med spinnfiske.

Artig fangst på en dag du fikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp kan fort funke. Men hvorfor ikke bruke den bak en kastedobbe av bombarda-typen?. Samme oppsett som for flue og dobbe. Flue og dobbe anbefales også, da kan du jo fiske med wollybuggers og andre fluer også. Med dobbefiske kan du sveive saktere om det trengs, fiske over grunnere steder og utvide fiskeplasskartet. Og alt dette med spinnstanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være en fordel med saktesynkende, intermediate eller flyt tror du? Driver å ser litt på dupper her nå. Eneste er at skittfiske.no ikke har duppestopp til sentykkelsen min tror jeg, men kanske jeg kan improvisere eller finne noe lokalt hos en forhandler.

Ser ut til å bli noe ørretbombe opplegg på meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker utelukkende intermediate i sjøen. I elv bruker jeg også synk. Flyt har jeg aldri brukt.

Og du trenger vel strengt tatt ikke duppestoppere, du trer dobba på hovedsena og knyter tønnesvivel i enden av snøret. Så knyter du opp fortom av ønsket lengde (en stanglengde er en fin start!). Det du trenger er noen små gummikuler til å tre på mellom dobba og svivelen for å beskytte knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, i see! Takk for tips, skal bestille noe fluer, dupper osv nå. Blir spennende å prøve. Artig å kunne variere fisket litt, savnet en god løsning for å fiske på grunne områder. Børstemark i fra Gulp har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å kunne variere fisket litt, savnet en god løsning for å fiske på grunne områder.

Det har du nå!

Jeg har vel knapt kasta en eneste sluk etter sjøørreten siden en kamerat viste meg fluedobbe for 13-14 år siden. Nå fisker jeg aller mest med fluestang da, men blåser det for mye eller plassen krever det er jeg kjapt oppe med fluedobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har jeg hatt 2 turer så langt i godværet vi har hatt denne uka.

Gikk ut i tingsakerfjorden på onsdagen Aurejeger, fikk ingenting der på de 2 timene jeg kastet :) Var vel ikke dagen, så ingen vak heller. Fikk en liten sei på sikkert 150g :P

I dag var jeg og 4 kompiser ute, vallesverfjorden, en liten fjord ute i Høvåg også avsluttet vi på Fjelldal. Totalt 6 timer med fisking inkludert kjøreturene mellom. Resulterte i en sjøørret på en av kameratene mine, han burde kanskje ikke tatt den, men fikk sagt i fra om minstemål og brun gytefisk så de setter de ut igjen nestegang. Jeg fikk ikke noe her heller. Så ingen vak denne dagen heller.

Vært 2 fine turer hvor jeg har prøvd alt av sluker og det jeg kan av fisketeknikker, har vel hatt uflaks, men slik kan det jo være med dette fisket også har jeg skjønt :) Noen ganger vil den bare ikke bite.

Har faktisk fisket en del i Flørenes i nærheten av innløpene til kaldvellfjorden i diverse viker, her ser jeg ofte vak og det er her jeg har fått mine ørreter, men dette var på høsten i fjor, skal prøve disse plassene nå i vår. Må vel være noe børstemarksverming på gang nå snart? Da burde det jo bli litt liv.

Jeg og børstemarken har en date med sjøørreten på stranda ved campinga neste fullmåne ;)

De ørretene jeg har tatt i kalvellfjorden har jeg tatt på høsten. Der er jo noen elver der. Vet lite om hvordan forurensinga av kalvellfjorden har påvirka børstamarken. Det øvrige livet i fjorden fikk jeg jo en smell for noen år siden. Blir spennende å se.

Har lagt merke til at huggfrekvensen øker utover mot skjæra når jeg er ute i båten. I tangsakerfjorden var det faktisk helt dødt. De siste nappa denne uka og helga har nesten utelukkende vært på en rapala countdown når jeg har dorga. Fargene jeg får respons på er også mer blå og grønn nå og mindre hvit, så kanskje "sommerfiske" begynner å bli gjeldene med mørkere farger og høyere tempo.

Men jeg skjønner at jeg har gått glipp av noe når det kommer til bruk av flue og dobbe, så de neste turene skal flueboksen mer frem i lyset. Jeg fisker mye med opphenger og har tatt mye fin ørret på det. I perioder sent på våren har opp til 7 av 10 ferskvanns ørreter valgt flua.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sjøørret på en liten tur i stad. Tok den på Viking Herring 18g, bronse/kobber. Ligner på Møresilda. Feit, blank og fin på 800g :) Tok den på svaberget på vestsiden av broen på Svennevig. Ca kl 15:00. Årets første for meg! :D Ekstra morro siden det var mange som hadde fisket og fisket der, men ingen hadde fått noe. YEAH!

Har bestilt en hel haug med fluer nå, med masse stilige navn og en slik bombedupp.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.