Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret sesong erklært åpnet!


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Grattis med fast fisk uansett :)

Tror jeg så deg og en kompis innerst i tingsakerfjorden for noen dager sia. Søndag muligens?

Var ute og dorga i går, men fikk ingenting, ble lei og gikk i land på en holme og fyrte meg et stort bål og la ut en brisling på bunnen på en sandstrand. Noe som resulterte i en smørflyndre på sekshundreognoen gram. Den ble stekt og smakte godt :)

Ikke mange dagene til ørretbettet tar av i ferskvanna innover her nå.

Noen som har sett noe vak aktivitet i ferskvann for tia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det! Søndag, det kan nok godt stemme ja. Prøvde samme området i går kveld, var mye mer action der på kvelden :) Ble noe torsk i går også, men de fikk svømme videre pga sin spede størrelse. Artig å se så mye ørret hoppe rundt og rulle i overflaten. Ingenting nei, sånn gå det kan noen ganger. Hørtes digg ut med flyndre på bålet. Ørret i ferskvann har jeg ikke så mye erfaring med. Sikkert artig det å om man vet om noen vann i nærheten som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare bodd her i et par år, så jeg er ingen ekspert men jeg pleier å fiske i grimevanna.

Jeg kjenner en av grunneierne der og har vært så heldig å få lov til å legge kanoen min der.

Snittstørrelsen ligger vel på ca 300 gr, men de er utrolig morsomme å fiske med lett utstyr og smaker nydelig i steikepanna på bålet. Østre og vestre grimevann har også en nydelig natur.

Å tenne opp et bål og sitte og se på duppen i fred og ro, eller bare en gåtur med en lettspinn stang langs vannet der oppe anbefales. Fiskekortet koster 100 kr for et år og gir deg tilgang til østre og vestre grimevann, kaldvell elva og stigselv vassdraget med en rekke småvann rundt. Noen av disse småvanna huser seriøs grom ørret. Noen få rundtliggende småvann er ikke med i fiskekortordningen.

Full oversikt og masse bra info ligger på www.grimenes.no og fiskekortet får du kjøpt på Jernia i byen :)

Jeg vet med sikkerhet at det har blitt tatt ørret på 2.4 kg i ett av småvanna der oppe....

Jeg håper på forståelse for at jeg ikke røper hvilke vann jeg har funnet frem til som huser grov ørret her i et åpent forum. Dette er små vann med lite brukt natur rundt som lett kan bli ødelagt om man ikke behandler de pent.

Ellers er det bare å spørre, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :)

Skitt fiske videre :)


Ps...her ligger noen filmsnutter jeg har filma fra gimevann :)

Bla en ørret og litt natur :)

www.youtube.com/user/eroselektra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gjentatte forsøk på å få Sjøørreten på land (fikk en,men den havnet på vannet før bildet ble tatt så den tells ikke sier de forskjellige mottakerene av historien) skal det landes minst en Fredag kveld. Bestilt mye fint verktøy så nå er det opp til mannen med stanga i handa.

Håper jeg blir presset til å lande en med denne kommentaren. Ser filmer og leser om ørret overdrevet mye om dagen. Må ha en, bare må ha en!!!

HOOKED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten lande en sjøørret på er å dra ut å fiske en!

Folk snakker som om det som om det var magi iblant, men sjøørreten spiser jo den også :)

Ser du er en medbeboer i smallsand city og her er det ikke akkurat magi å lande sjøørret..

Har aldri før observert og landa så mye s.ø.

Hvis vi sjøørret jegere respekterer regler og minstemål og bruker hodene våre, har vi kanskje åresvis med givende sjøørretfiske å se frem til :)

Håper på en lys fremtid for våre fettfinnede venner og alle oss aurejegere :)

Skitt fiske fredag !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gjentatte forsøk på å få Sjøørreten på land (fikk en,men den havnet på vannet før bildet ble tatt så den tells ikke sier de forskjellige mottakerene av historien) skal det landes minst en Fredag kveld. Bestilt mye fint verktøy så nå er det opp til mannen med stanga i handa.

Håper jeg blir presset til å lande en med denne kommentaren. Ser filmer og leser om ørret overdrevet mye om dagen. Må ha en, bare må ha en!!!

HOOKED

:) Bare vent . Etter den 1. kommer ketchupflaske effekten ....Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fast fisk uansett :)

Tror jeg så deg og en kompis innerst i tingsakerfjorden for noen dager sia. Søndag muligens?

Var ute og dorga i går, men fikk ingenting, ble lei og gikk i land på en holme og fyrte meg et stort bål og la ut en brisling på bunnen på en sandstrand. Noe som resulterte i en smørflyndre på sekshundreognoen gram. Den ble stekt og smakte godt :)

Ikke mange dagene til ørretbettet tar av i ferskvanna innover her nå.

Noen som har sett noe vak aktivitet i ferskvann for tia?

Nå skal ikke jeg være grinebiter og besserwisser, men å fange en smørflyndre sånn på slump er sågodt som ikke mulig. Så her tipper jeg du må dykke ned i fiskeboka og artsbestemme på nytt. Men at flyndrer er kule kan ingen komme fra.

Etter gjentatte forsøk på å få Sjøørreten på land (fikk en,men den havnet på vannet før bildet ble tatt så den tells ikke sier de forskjellige mottakerene av historien) skal det landes minst en Fredag kveld. Bestilt mye fint verktøy så nå er det opp til mannen med stanga i handa.

Håper jeg blir presset til å lande en med denne kommentaren. Ser filmer og leser om ørret overdrevet mye om dagen. Må ha en, bare må ha en!!!

HOOKED

Er vel ikke krav til bilde for å få tellende fangst? Pøh.

Når det kommer til å fange sjøørret er det bare å kaste, kaste, kaste på plasser du har troa på. (strømsund, bukter med leopardbunn, rundt skjær osv., dvs der det finnes mat for ørreten er gode utgangspunkt). Så skaffer du deg egne erfaringer om hva som funker best for deg etterhvert. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grinebiter eller besserwisser....her er vi alle blidfiser :) :)

Ble fornøyd nok med min første flyndre, men å få høre at man kan det umulige? Ja da blir i hvert fall jeg blidfis :)

Mon tro om jeg skal droppe båten og bare ta en gå på vannet neste gang jeg skal dorge :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket på Flørenes her i fjor høst. Da fikk jeg en flyndre på en vanlig sølvkroken sildesluk, fisket riktignok på bunn, men uansett. Må ha vært en uvanlig måte å få flyndre på. 18g tror jeg det var.

I morgen skal det bli SØ, I can feel it! bra temperatur i lufta, tidevannet stiger fra rundt kl 16:00. Blir forhåpentligvis et bra fiske fra rundt 17:00, utover kvelden og inn i skumringen! :) Eneste er at det er litt vestavind, men ørreten må vel spise da også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vi er en gjeng som har vært en del plasser i det siste. Stikkord er jo Flørenes, Vallesverd, Fjelldal og du spottet vel muligens meg og en kamerat innerst i Tingsakerfjorden. Fellesnevneren er at vi får mest fisk sent ettermiddag, med noen unntak selvfølgelig. På sent ettermiddag og kveld har vi sett mer vak i overflaten også :)

Skal teste Homborsundsområdet i morgen kveld.

Her er en link hvor jeg har merket hvor vi har vært litt i det siste: http://kart.gulesider.no/m/H2Z2o Ikke vært de store fangstene, men vi får håpe det betaler seg å fiske på tider hvor værgudene er med oss.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!!

Ja det stemmer overens med mine erfaringer det...har lagt merke til at Den Blanke ofte foretrekker mørkere farger enn for litt siden, og hugger mest på naturtro sluker og wobblere.

Som f.eks. møresila i rødt/kobber, og Grønn/blank og blå/ blank tobis og Rapala Countdown Trout.

Minner meg om sommerfiske etter storaura....ikke altfor lenge til jeg har troa på en nattfiske tur.

Kos dere på tur, brenn bål og få fisk !!

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grinebiter eller besserwisser....her er vi alle blidfiser :) :)

Ble fornøyd nok med min første flyndre, men å få høre at man kan det umulige? Ja da blir i hvert fall jeg blidfis :)

Mon tro om jeg skal droppe båten og bare ta en gå på vannet neste gang jeg skal dorge :)

Hehe, om det er en smørflyndre kan du bare ri på den flygende grisen din fra fiskeplass til fiskeplass også...

Men helt seriøst, tipper det er skrubbe eller sandflyndre du har fått - de er de vanligste å treffe på og de kan være riktig så bitevillige på grunt vann om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt havtryta :)

Det ser ut til at jeg må be Ånden i Lampa om et flygeteppe, for noen promenade på fjorden blir det ikke :) hehehe

Til mitt forsvar driver jeg ikke med artsfiske eller fisker på noe særlig anna enn god matfisk til fryseboksen, så jeg stoppa hos svigerfar for å høre hva slags flyndre det var....

Du tipper det samme som Asgeir Alvestad. Han prata noe om hvilken vei kjeften gikk, men det husker jeg ikke. Det er skrubbe eller sandflyndre. Jeg heller mot sandflyndre. Mener å ha lest noe om at sandflyndra ikke er like hard og ru å ta på som skrubba. Denne flyndra var ikke utprega skubbe-aktig å ta på. Synes den var ganske så glatt og fin.

Takk for oppklaringen havtryta :)

Kjekt at jeg fikk lært meg forskjellen på smørflyndre, sandflyndre og skrubbe :)

Jeg fikk også lært meg at svigerfar har like lite greie på flyndrer som det jeg har...

Skitt fiske til alle sammen !!

Jeg pakker i skrivende stund ned våpnene til kveldens sjø-aure jakt....april 2014 har jeg sett frem til siden april 2013 ;)

Helt siden jeg fiska min første ørret for 6-7 år siden har jeg tenkt på lite annet...

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lang tid til man kan forvente at børstemarken svermer, noen som har en ide om når dette skjer i vår landsdel ??

Er man på jakt etter de store ...Glem børstemarkperioden ;) Børstemarkperioden er bare 1 hinder om du ønsker de virkelig store, i hvertfall i vår del av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller største jager som regel sild og brisling og andre fisk lengre ut. Lettest å treffe på fra båt (om det kan kalles lett..), men kan komme innenfor kastehold fra tid til annen. Et godt tips er vel å komme seg ut av mudderbuktene og brakkvannspollene jaffal. Et sted som virkelig er i vinden er jo Sniksfjorden, men liknende plasser finnes jo hele veien langs Sørlandskysten. Men det er langt mellom de store og plassene man oppsøker kan fort vise seg å være null-napp-plasser, men når det først biter så biter det skikkelig....

Forøvrig fikk jeg sø full av børstemark for en måned siden, så det er i gang.

Helt korrekt havtryta :)

Det ser ut til at jeg må be Ånden i Lampa om et flygeteppe, for noen promenade på fjorden blir det ikke :) hehehe

Til mitt forsvar driver jeg ikke med artsfiske eller fisker på noe særlig anna enn god matfisk til fryseboksen, så jeg stoppa hos svigerfar for å høre hva slags flyndre det var....

Du tipper det samme som Asgeir Alvestad. Han prata noe om hvilken vei kjeften gikk, men det husker jeg ikke. Det er skrubbe eller sandflyndre. Jeg heller mot sandflyndre. Mener å ha lest noe om at sandflyndra ikke er like hard og ru å ta på som skrubba. Denne flyndra var ikke utprega skubbe-aktig å ta på. Synes den var ganske så glatt og fin.

Takk for oppklaringen havtryta :)

Kjekt at jeg fikk lært meg forskjellen på smørflyndre, sandflyndre og skrubbe :)

Jeg fikk også lært meg at svigerfar har like lite greie på flyndrer som det jeg har...

Skitt fiske til alle sammen !!

Jeg pakker i skrivende stund ned våpnene til kveldens sjø-aure jakt....april 2014 har jeg sett frem til siden april 2013 ;)

Helt siden jeg fiska min første ørret for 6-7 år siden har jeg tenkt på lite annet...

Bare hyggelig. Og hold deg til ørreten du, havner du på artskjøret er løpet kjørt.... Kan tipse om fiskipedia.no for å sjekke ut arter. Ikke helt oppdatert ennå, men det kommer. Ellers er jo Per Pethons klassiske bok 'Aschehougs store fiskebok' aldri feil å ha innenfor en armlengdes avstand. Finnes også nettutgave: http://www.nb.no/nbsok/nb/f30d94dcf38271346dc90f533cb45a20?lang=en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frustrert om dagen. Vi har 5 stk som fisket fredag ettermiddag og kveld. Ingen SØ :( Virka helt dødt i sjøen. Prøvde desperat å fiske etter andre fisk også uten hell. Dette var også et flott område hvor jeg vet folk får en del fisk om dagen.... Usj. Livet som SØ fisker er tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man på jakt etter de store ...Glem børstemarkperioden ;) Børstemarkperioden er bare 1 hinder om du ønsker de virkelig store, i hvertfall i vår del av landet.

Eller gjøre som noen, fiske med store streamere, dupp og brisling eller store wobblere på plasser hvor sild og brisling går og spiser børstemark og de større ørretene spiser av dem igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur rundt Larkollen (Østfold) midt i mars måned ( 17 mars) og det var mye børstemark å se i vannet. Sjøørreten var der men vanskelig å få ta tak på. Tipper på at han var ganske opptatt med jakten etter god sakene i vannet. Resultatet blev en pen SØ på 1,7 kg. Fet og fin for å være så tidlig på sesongen, børstemarken krøp ut av fisken i store mengder. Dessverre en del lus på den :(

post-29406-0-50776700-1397493701_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjøre som noen, fiske med store streamere, dupp og brisling eller store wobblere på plasser hvor sild og brisling går og spiser børstemark og de større ørretene spiser av dem igjen..

:) SØ er som når man er på jakt etter kvinfolk.Iakta , rett tid, rett metode, ikke tramp for mye, tålmodighet , ikke virk desperat... Mine største har jeg tatt ved å ikke gi uttrykk for å være interesert ( kvinner også) mens jeg har holdt 1 lang stang mellom bena ( ikke den jeg har mellom bena) med toppnykket mudler som jeg har duppet fra tid til annet i løypa til dama når hu har kommet forbi.... Det minner meg forresten om en vits :

" En ung og en gammel okse beiter opp i åsen og legger merke til en flokk med kviger som beiter ned ved elva. Den unge oksen spretter rundt den gamle som om han hadde hatt bensin i ræva , mens den gamle tygde greset uten å la seg stresse.

Den unge sier : Har ikke du sett disse flotte kvigger ?

Den gamle svarer : Jeg luktet de for lengst ...

Den unge sier : Skal vi løpe fort ned og ta en hver ??!!

Den gamle svarer : Nei, vi går rolig ned og ...tar alle sammen

:)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.