Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret sesong erklært åpnet!


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Noen som har noe hell om dagen?

Jeg har ikke det, er helt matt etter å ha prøvd en hel del. Blir helt rådvill av meg, vet ikke hva jeg gjør galt, om det er for hurtig sveiving, for rask sveiving, for lite spinnstopp, for mange spinnstopp, feil farger, feil vær..... Listen er lang. Igrunn så føler jeg at jeg har prøvd alle kombinasjoner som haspelstangen min kan klare.

Har til overs å prøve lengre ut, dvs på svabergene og vikene som går ut mot åpen sjø og omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska sjøørret sjæl i påska, men ser at bl.a. Lista-landet har levert fine fangster. Og det må vel regnes som langt ut.... Havtemperaturen er jo også ok, jeg målte snaue 8 grader i overflata godt fra land utenfor Mandal i påska, så fisken står nok mindre grad samlet innaskjærs nå og i større grad spredt seg utover skjærgården.

Men som alltid: det er bare å kaste, kaste, kaste - så sitter den til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får denge løs lenger ut. Har ikke båt, de fleste jeg prater med snakker om dorging, men da må da kunne gå ann å lure de fra land. De svømmer vel langs land en del og ikke så mye ute i de frie vannmassene slik jeg har skjønt.

Da er det vel tidlig morgen og kveldsfiske om man skal prøve seg innaskjærs fremover kanskje. På dagtid er det ihvertfall helt dødt etter min erfaring. Har dog sett mye vakende fisk inne i fjordene etter kl 21:00.

Vil tippe jeg har rundt 24 effektive timer med fisketid inne i fjordene og midt i mellom innaskjærs og yttaskjærs uten sjøørret i påsken.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten oppholder seg stort sett på grunt vann ja, så at man må ha båt og dorge er nok en sannhet med store modifikasjoner. Men nå når tempen stiger og sola steiker er man avhengig av litt vind for å lure den midt på dagen, vindstille solrike dager er sjøørreten ofte veeeldig sky. Og ofte kan det lønne seg og oppsøke plasser med litt dypere vann i nærheten, ikke så uvanlig at ørreten holder seg i 'skjul' uttafor marbakken og kommer på korte jakter inn på grunna. For min egen del vrir jeg mer av sjøørretfisket mitt mot kveldinga nå fra mai og utover (orker ikke morrafiske, man må altfor tidlig opp...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg lengre ute du wobblus...tok sjøørret på rett under og rett over kiloen i går og i natt når jeg dorga med wobblere så den er der og jakter mat, men jeg har ikke fått noe fra land jeg heller.

Men en ting har jeg funnet utav....det er morra og kveldsfiske og nattfiske som gjelder her i Lillesand akkurat nå for et godt ørretbett.

Tok på rapala orginal og countdown.

Torsken er også helt sjukt sprek om dagen og napper og tar ut sene som en ørret nesten.

Har du vurdert å prøve agn?

Jeg har mye høyere nappfrekvens når jeg fisker med agn i forhold til sluk.

Frilinemeite med f.eks hel brisling fra flytebryggene ved tingsaker camping bør gi uttelling.

Der har jeg tatt myyyyye fin sjøørret på frilinemeite. Har aldri fått på duppmeite for sjøørreten stikker sin vei så fort den kjenner motstand i agnet. Jeg pleier bare å holde sena mellom fingrene og la den stikke med agnet i 5-10 sek før jeg gir tilslag. Det er den eneste måten jeg har fått sjøørreten der nede til å sluke hele brislingen med kroken og ikke bare stikke av med huet eller halen. Grisespennende å se ørreten ta agnfisken og svømme avgårde med den mens den gulper innpå.

Da er det bare å ha is i blodet. Veldig spennende fiske.

Men fisken er der i hvert fall....hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg en tur utover svaberga.

Det kryr av sjøørretplasser.

Et lite tips om du har bil er Homborsund camping ;)

Skitt fiske videre :)


Skal du ut å dorge etter den blanke kan jeg tipse deg med at 7 av 11 sjøørreter jeg har tatt under dorgeturer i det siste har jeg tatt i midtsund og rundt øya der.

Så om du putrer noen runder der er du i hvert fall på en av mine soleklare favorittplasser og bør få fast fisk.

Det er en fin plass for torsk også om du bare dorger litt dypere, saktere og med litt mer "torskete" farger.

Hvis jeg tar mange flotte ørreter der, så kan vel du også tenker jeg ;)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene. Skal vurdere mer agnfiske etterhvert. Tror jeg må be om mer fri fra fruen også. For at det ikke skal bli stress og kaos må jeg nesten ha litt mer en 3-4 timer av gangen for å ta seg tid til å tenke litt :P

Jeg stod på XXL og GMAX i dag og ventet på at flyet til svigers skulle lande.. Det ble utsatt og utsatt igjen. Til slutt klarte jeg ikke la være og jeg kjøpte meg ny stang og snelle. Har siklet på fiskestang en stund og ny snelle måtte jeg ha. Ble Beastmaster DX 300 10-30g og en Shimano Stradic Cl4+ 2500 FA. LooooL. Dyrt å vente på svigers :P

Selgeren var utrolig hjelpsom og kul i motsetning til de på XXL som jeg møtte i dag også :)

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med deilig deilig utstyr som kommer til å tjene deg godt i mange år fremover :)

Hadde jeg fått lov av fruen tror jeg nesten jeg hadde tatt med den nyeste BeastMasteren min i senga og sovet sammen med den fordi den er vakkervakkervakker og en drøm å fiske med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt mange liker den, og du har jo hyllet den. Gleder meg til å teste litt til helgen :)

Kvalitet pleier å lønne seg i lengden når det gjelder opplevelsen av hva man driver med. I tillegg har jo Shimano bra service og reperasjonsmuligheter om noe skulle gå galt. Vurderte Speedmaster, men pris ble litt avgjørende her og utifra hva jeg har hørt om aksjonen og holdbarhet på stengene så syns jeg Beastmaster var et bedre valg. Den er jo oppgitt til 10-30g, spent på hvordan den kaster sluker ned mot 10g, jeg fisker så og si aldri med 30g, men håper det ikke blir noe stort problem :) Såvidt jeg har skjønt så får denne stangen en grei snert i seg og hiver som en galning uansett.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!

Ja, jeg fikk jo testet den kan man si! Dro ut på Justøya ved bibelcampen uten særlige forventninger til sjøørret, men håpet var der likevel. Jeg begynte fisket ca rundt kl 20:00 på kvelden og fisket til 22:00, det beit på lyr på omtrent annehvert kast der ute... Fikk noen stykker over kiloen. Var artig å få fisk på stangen ihvertfall. Denne gangen fisket jeg med multifilamenten rett i svivelen, pleier ofte og ha ca 4m med FC fortom og pga dette kjente jeg virkelig hva som skjedde i andre enden av snøret, registrerte absolutt alt. Var utrolig artig å teste ny stang og snelle med alt mellom 20-30 fisk på 2 timer :P

I motsetning til den andre stangen jeg har hatt i mange år, er denne beastmasteren litt stivere i aksjonen og det skal en del mer til for at den bøyer seg. Dette merket jeg når jeg kjørte litt mindre fisk, jeg måtte jobbe litt for å holde stramt snøre da det virket som om den trenger litt størrelse på fisken for å bøye seg. Ringene var også mindre uten at det gjorde noe, men jeg er litt spent på hvordan den vil reagere på skjøteknuter mellom mono og multi.

Alt i alt var det en knallstang og fiske med, lett og fin, deilig snert når man kaster og utrolig respons i den. I og med at den er litt stivere blir det lettere å "jerke" sluken på vei innover. Jeg tror også den egner seg greit til dorging selvom det er en 10 fots stang. Skikkelig solide greier. Tyngste sluken jeg prøvde var vel 25g, den er klasifisert helt opp til 30g, men tipper den tåler en del mer om man er litt forsiktig. Jeg fisker vel som regel med 12-20g i enden av snøret og det kastet den veldig bra!

Kan jo legge til at jeg siklet på Lawson Arctic Trout 10 fot, 8-30g også, men droppet denne pga en pris til rundt 2300kr. Kom likevel over denne på tilbud til 999kr, så jeg måtte jo kjøpe den også. Nå har jeg 2 stenger som er nokså like, men begge to virker så fine så jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal beholde begge, eller selge en av dem :P

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig !!

Jeg er ganske sikker på at du kommer til å kose deg med den lenge :)

Jeg kan melde om at de to siste sjøørretene jeg tok idag (580 gr og 670 gr) tok på en rapala countdown wobbler under dorging mellom holmer og skjær rett på innsia innaskjærs :)

Den ene rett på utsia smørholmen og den andre rett på utsia midtsund for lokalkjente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig !!

Jeg er ganske sikker på at du kommer til å kose deg med den lenge :)

Jeg kan melde om at de to siste sjøørretene jeg tok idag (580 gr og 670 gr) tok på en rapala countdown wobbler under dorging mellom holmer og skjær rett på innsia innaskjærs :)

Den ene rett på utsia smørholmen og den andre rett på utsia midtsund for lokalkjente ;)

Kanon!

Jeg var ute 5 timer i går på Justøya igjen, ville liksom ikke gi meg med å få en sjøørret yttaskjærs. Er jo sei og lyrfest der ute nå om dagen, men mye smått. Fikk på en sjøørret til slutt faktisk, men når den nærmet seg land glapp den bare av at jeg holdt senen stram, kroken kan ikke ha sittet spesielt godt. Fisken la seg over på siden og det blanke sølvet som skinte der var ikke til å ta feil av...... Vanskelig å si størrelse, men det var en fin fisk! Skal prøve meg mer der fremover tror jeg.

Har brukt FC fortom ganske mye i det siste, liker det veldig godt siden det gir meg litt strekk i linen, veldig lett å miste kontakt med agnet med bare multifilament syns jeg. Dessverre syns jeg det er håpløst å få en skjøteknute som holder mellom FC og multi, de svekkes etter en del kast og til slutt er de så svake at jeg drar den opp bare ved å trekke lett i hver senebit. Bruker 8 surringer på multien og 6 på FC'en, dobbel uni. Har kjøpt en god monosene som jeg vurderer å putte på snella, hadde vært artig å se om det hjalp noe på fangstene :)

Hvilket klokkeslett var du ute å dorget på da?

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi wobblus !

De tok i ni tia på morran...fra fire tia til ni-ti tia på morran var det vakfest og masse liv i vannet.

Masse småfisk som brøt overflata, men også noen rugger av noen sjøørreter hoppa og plaska så det smalt.

Noen som vet hva ørreten vil når den hopper sånn 20-30 cm over vannflata og flotter seg og dasker i vannet med ett plask forresten?

Åssen livet e laga på kvelden vet jeg ikke for jeg har bare fiska fra natta og ut på morran i år.

Det har blitt stille i stengene i 11-12 tia de siste turene. Bare dritirriterende, suicidale småsei i større stimer innaskjærs biter hele tia. Det virker som om snittstørrelsen øker utaskjærs.

Hva har skjedd med torsken i det siste forresten?

Fikk sju torsk på alt fra kiloen til to og en sjøørret på sekshundreognoen gram i dag.

Jeg var dønn sikker på at det var sjøørret hver gang det tok. Torsken har plutselig blitt forvandla fra en slapp kjøttmasse å sveive inn til en skikkelig fight med masse knall sterke rykk og utras.

Jeg skjønte ikke det var torsk før jeg så de i lufta....trodde det var en sånn laks og ørret greie å hoppe jeg....men torsken får tydeligvis uante krefter når dødangsten slår inn og blir Airborne i lillesand.

Helt sykt.

De ga faktisk en real kamp :)

Ja en brukbar lyr fant også veien til wobbleren :)

1585 gram og en en rykkete drakamp senere ligger det to fine hvite fileter i frysa.

Bein og skinnfrie :)

Sjøørreten var forresten en nydelig brunørret som tok wobbler ved de ytre skjæra under dorging i morges. Den ble middag i dag. Smakte intet mindre enn dritgodt.

Så tidlig morrafiske i lysninga gir i hvertfall stanga mi nok å jobbe med.

Noe av det mest deprimerende jeg kan tenke med er å fiske gjennom hele natta eller morran, dekke store områder og fiske intenst og ikke ane liv i havet. Ikke ett eneste tegn til at det bor fisk der. Kun ei tangklyse i ny og ne. Det får i hvert fall meg til å se mørkt på livet når jeg kommer hjem og hele stua gynger i takt med bølgene ikke har kjent liv i snøret etter hundrevis av kast..

Tenker snittstørrelsen på seien og lyren øker utover sommeren, så det blir mer mat i frysa og mindre irriterende småsei med dødsønske.

Tenkte å vente til værgudene gir oss mer høytrykk og mer månelys og fiske gjennom natta og et par timer etter sola har stått opp.

Har en følelse av at det kjapt kan bli suksess :)

Jeg skjøta 0.31 multi med 0.35 mono imorges.

Jeg brukte uniknuten med 8 surringer på hver side og det satt som bare heia.

Men fc er jo noe smoothere enn 0.35 monosene.

Det meste jeg har tydd til er 14 surringer på hver side når jeg har skjøta multi med multi.

Jeg tror havbunnen gir etter før den ryker.

Har du prøvd å kjøre til veis ende til flørenes?

Der heter det breiviga og er en klassisk sjøørretplass med strender og leopardbunn.

Derfra kan du gå sør/øst langs svaberga til fløresund. Det er det noen torskeholler og mange odder og nes som garantert er jaktmark for sjøørret som er verd å gi et forsøk.

Fra fløresund er det fint å fiske seg mot skjøtøya. Jeg har tatt torsk, sei, lyr og sjøørret der.

Sundet på innsia skjøtøya heter sjødøysund og er et supert flyndre sted med sandbunn der sjøørreten plasker om natta.

Der er det lett å komme til med stanga fra land og flotte steder for sjøørreten å patruljere og jakte :)

Bare et tips lissom ;)

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der ute, men ikke fisket i Breiviga. I fjor høst dog så vandret jeg ut Klingsundkilen og ut mot Sjødøysund, litt av en tur, tror jeg må finne meg en bedre rute nestegang med bedre sko :P

Skal se om ikke det kan gå ann å parkere mer på Breiviga siden en plass og spasere litt lettere ut til Sjødøyesund, området der virker veldig lovende. Evt ta med sykkel og gjemme den i skogen med lås :P

Opplever det samme som deg med Sei og Lyr, de er helt gale. Har hatt noen artige på hvor jeg sveiver inn wobbleren/sluken i stor fart uten stopp og de hugger skikkelig til! Dessverre er 95% av de i småkjip størrelse. Noe lignende som deg har jeg også opplevd med torsk, fikk en torsk på drøyt kiloen som virkelig dro i og oppførte seg generelt ganske sprekt!

Håper på mer sjøørretflaks og forhåpentligvis en Sei med grei størrelse, det er jo skikkelig god matfisk spør du meg! Lyr har jeg ikke prøvd engang, får gi det en sjanse nestegang en grei en hugger på.

Ellers er jeg også litt gira på å prøve ferskvann, husker jeg kastet litt i grimevannene for mange herrens år siden. Artig med litt ferskvannsfiske også. Prøve å finne meg noen vann som kanskje huser noen ørreter av grei size, ihvertfall sånn av og til :P

Moelva, lærte forøvrig noe nytt angående denne i dag. Ganske omfattende fiskebegrensning i Tingsakerfjorden ifølge hva jeg tolker av koordinatene som er utgitt. Den sier såvidt jeg skjønner at det ikke er lov å fiske innenfor en linje trukket mellom de to punktene jeg har satt i dette kartet:

http://kart.gulesider.no/m/cpdCO

Ifølge dette dokumentet: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/84941044.PDF

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Litt off topic her og jeg ber om unnskyldning til utenforstående for det, men grimevanna er verd å oppleve for sin natur og dyreliv.

Jeg vil gå så langt som å si at det å padle alene og målløst med en fiskestang og oppleve naturen i fred og ro der best kan sammenliknes med å poppe et par valium.

Jeg foretrekker helt klart kanoen og anbefaler på det sterkeste.

Grimevannene er artige å fiske i med lett utstyr ettersom snittet på ørret der ligger rundt 300 gr.

Til gjengjeld er de tallrike, fightere og smaker like mye som utsikten fra vannkanten om du husker å pakke med deg ei steikepanne og litt salt og pepper.

Jeg mangler dekkende superlativer.

De fineste stedene og beste fiskeplassene, må du nok ha kano eller kajakk for å komme til. Det er noe jeg kan anbefale. Jeg har kanoen min der og har kun en gang sett en annen padler på andre sia av fjorden når jeg var på overnattingstur på en av øyene der. Følelsen av urørt natur, stillhet og ro og kanskje et besøk av ørna som hekker i området er noe av det grimevanna kan tilby. Et majestetisk syn når den blir støkt og letter fra en tretopp femten meter unna. Mest privatliv finner du i det østre grimevannet.

Du kan finne grom ørret i noen av de småvanna som ligger rundt stigselvvassdraget, som er ordningen fiskekortet går under. Jeg har trossa terreng og vær og funnet to vann som huser ørret over kiloen. En fiskekompis av meg tok ørret på 2.4 kg i hemmeligvannet mitt. Once in a Lifetime, men det gir en ekstra økt puls når man fisker å høre en kilosørret treffe vannflata med et plask som gir ekko en stille sommerkveld :)

Felles for disse vanna er at de ligger avsides og er vanskelige å fiske i pga terrenget.

Såpass vanskelig at jeg ville anbefalt kano for å få i det hele tatt få fiska i det ene iaffall.

Jeg har aldri sett en sjel der og ber om forståelse for at jeg ikke røper disse små, sårbare vanna her i et åpent forum. Om det blir til at vi tar en fisketur sammen en gang, har jeg ingenting imot å vise deg hemmeligvanna mine og dele erfaringer og tips, men det skal ikke mye til for å ødelegge en sånn perle så flere må nok gjøre som meg og ta beina til fatts og ta seg noen små ekspedisjoner til ukjente vann og se hva de finner ;)

Det skal også nevnes at grimevanna til tross for sin beskjedne snittstørrelse kan ifølge de har greie på det by på gromørret. Med gromørret mener jeg ørret på trekvart kiloen og oppover mot kiloen.Under en helgetur jeg hadde på ei øy der i fjor høst tok jeg ni ørret, syv av de veide mellom fire og femhundre gram.

Perfekt steikefisk synes jeg.

Men gromørretfangst krever nesten kano eller kajakk, ettersom motorbåter er forbudt, og seff viten om hvor de beveger seg. Uansett passer ørreten i grimevanna størrelsesmessig perfekt i min bål steikepanne, og det er dit de skal når jeg er på tur med kano og iblant telt :)

Kjøttet varierer til hvitt til rosa og en intens, sterk rødfarge jeg aldri har makan til før.

Felles for dem alle er at de smaker helt sinnsykt :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har hatt problemer hele våren til min store forundelse, men nå har jeg plutselig vært borti 2 stykker på 2 turer ved justøya.

Dag 1: Råtøff SØ som var skikkelig sprek, hoppet i luften flere ganger og sprellet som en gal, mistenker dårlig kroking da den datt av.

Dag 2: Litt mindre SØ, under minstemål, men fin kondisjon.

Begge dagene ble de tatt på bombarda med rød/rosa CDC reke. Har ikke fått SØ på sluk siden tidlig vår. Bombarda med flue funker :P

Mistenker SØ bestanden i Lillesand til å være litt klein jeg, skulle ihvertfall tro at med så utallig mange timer jeg har hatt i år at det skulle blitt noen flere.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska noe sjæl, men har fått med meg gjennom FB og "word on the street" at det er gode tider for sjøørretfiske i sjøen.

I dagens FVN var det artikkel (vedlagt) om at det ikke har vært mer sjøørret i sjøen på de 100 årene de har utført målinger på Flødevigen.

Så om du ikke får fisk i Lillesand-traktene er kanskje feilen å finne bak stanga og ikke foran den wobblus???

FVN180614_Sjøørett.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått som sagt 2 fisk nå plutselig på 2 turer yttaskjærs i fra land.

Vet ikke hvor mye forhold kan variere i fra Lillesand til Kr.sand da jeg har lite kunnskap om hvor lokalt sjøørreten holder seg. Skal fortsette med det jeg driver med nå om dagen ihvertfall da jeg har fått kontakt med de nå på 2 turer.

Tror nok du er inne på noe om at det kan være brukerfeil, men føler liksom jeg bruker alle triksa i boken.

Får bare fortsette med det jeg har gjort på de 2 siste turene, det har funket tydeligvis! :) Gøy å lese om mye sjørrret rundt Kr.sand, det lover jo godt! Takk for utklippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått som sagt 2 fisk nå plutselig på 2 turer yttaskjærs i fra land.

Vet ikke hvor mye forhold kan variere i fra Lillesand til Kr.sand da jeg har lite kunnskap om hvor lokalt sjøørreten holder seg. Skal fortsette med det jeg driver med nå om dagen ihvertfall da jeg har fått kontakt med de nå på 2 turer.

Tror nok du er inne på noe om at det kan være brukerfeil, men føler liksom jeg bruker alle triksa i boken.

Får bare fortsette med det jeg har gjort på de 2 siste turene, det har funket tydeligvis! :) Gøy å lese om mye sjørrret rundt Kr.sand, det lover jo godt! Takk for utklippet.

Flødevigen utfører såvidt jeg veit sine måleserier på faste plasser langs hele Agderkysten, så tallene gjelder nok hele Agder skal du se. At det kan være lokale forskjeller er klart, sjøørret holder seg jo som regel ikke altfor langt unna fødeelva og med noen dårlig gytesesonger i den lokale Lillesand-elva vil jo det merkes hvis det er kun der du fisker. Men i det store og det hele er altså situasjonen veldig positiv i Agder.

Det som nok er tipset nå er silde/brisling/tobisimitasjoner fisket raskt hvis du fisker på dagen. Gjerne der du ser eller veit det er byttefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.