Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


tah
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et Lowrance HDI 7 elite.

Dette har 83/200khz.

Men er litt usikker på når 83khz passer.

Denne skal jo ha større vinkel.

Men jeg ser ingenting som helst på 83khz.

1620622_10151882712297624_354544442_n.jp

Her er pilken på vei ned over.

Samme gjelder når jeg så sei på 30-40m.. kun 200khz viste noe.

Noen som har lyst å forklare litt? :)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Du kan ta skjermbilder, trykk Power og Zoom+ samtidig og du tar et skjermbilde som så kan lagres på minnekortet. Putt ett tomt minnekort (MicroSD på max 32GB, men gjerne mindre) i enheten din, og overfør bildet på det så du kan få det over på en PC. :)

Hva slags innstillinger har du kjørt med? Jeg tenker spesielt på om du har på noen filtere og hvilken følsomhet du har brukt. Jeg mistenker at du enten har på ett filter, eller at du kjører med for lav følsomhet.

Har du 83/200 giveren og har du valgt denne giveren i menyen i enheten?

Ellers er jeg helt enig med abbor i at en annen giver ville vært et bedre valg hvis dette er din primære bruk.

Som du sier har 83 kHz større vinkel på konen, og pilken din burde derfor vært synlig der også. Vanligvis vil 83 være best egnet til å finne fisk, mens 200 er best egnet for å se detaljer.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/200/455/800kHz HDI svingeren har trangere signalkon og mye bedre følsomhet enn 83/200/455/800kHz HDI som er en svinger som er optimalisert for fiske på grunn vann (typisk amerikansk bassfiske)

Hvis du ikke har HDI (kombinert DownScan og vanlig svinger), men en ordinær 2D svinger er Airmar P66 min anbefaling for bruk i sjøen når dybden ikke er alt for stor.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

For å ha litt flax i alt uflaxen..

Så fant jeg faktisk ut at det var 50/200/455/800 jeg hadde :D

Så jeg må inn å ta noe innstillinger i dag.

Jeg skal sjekke innstillinger, den står på autofølsomhet.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode nyheter, da må du du sørge for å velge korrekt svinger i ekkolodd installasjonsmenyen.

Å operere en resonant 50 kHz svinger på 83 kHz fungerer, som du har funnet ut, svært dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at disse loddene funger bra i Auto modus med en offset i området -4 til +4. Colorline setter jeg som oftest høyt på 70 tallet. Støydemping slår jeg av hvis mulig (hvis ikke det blir alt mye støy), hvis den må settes høyere enn lav for å bli kvitt støyen vil jeg prøve å feilsøke installasjonen for elektriske eller akustiske støykilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1901398_10151884048692624_1589113913_n.j

1959790_10151884047297624_814555499_n.jp

1654469_10151884048977624_1258697486_n.j

1899947_10151884052017624_642598854_n.jp

Jeg testet med auto og manuelt.

Colorline ligger rett over 70.

Støydemping ligger på lav.

Den ned for støydemping er av.

For meg så virker det som det er fryktelig mye støy?

Som du ser ut fra bildene så er alltid 200khz mye mer detaljert

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200kHz bildet har mye bedre oppløsning siden frekvensen er høyere. Det brukes normalt også kortere pulslengder på 200kHz så lenge dybden ikke er for stor, dette gjør forskjellen i oppløsning enda større. Hvis du prøver 455kHz (DownScan) så vil du se at oppløsningen blir enda bedre på moderate dybder.

Du kan sette overflateklarhet til lav for å renske opp bildet nærmest overflaten.

Synes dette ser bra ut jeg, hvis du ikke har litt støy på et ekkoloddbilde er følsomheten satt så lavt at du mister detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200kHz bildet har mye bedre oppløsning siden frekvensen er høyere. Det brukes normalt også kortere pulslengder på 200kHz så lenge dybden ikke er for stor, dette gjør forskjellen i oppløsning enda større. Hvis du prøver 455kHz (DownScan) så vil du se at oppløsningen blir enda bedre på moderate dybder.

Du kan sette overflateklarhet til lav for å renske opp bildet nærmest overflaten.

Synes dette ser bra ut jeg, hvis du ikke har litt støy på et ekkoloddbilde er følsomheten satt så lavt at du mister detaljer.

Ok, Da prøver jeg det :P

Men på det nederste bildet ser du klar forskjell på 200khz og 50khz. (pilken er midt på bildet)

Når er det egentlig greit med downscan?

Ser ingen fisk på den.

Hva er forskjell på 455khz og 800khz på downscanen?

Tor Arne

Edit: Regner jo med downscan er for å se bunn.. men syns det er like lett å se type bunn på vanlig 200khz

Edit2: Er det noe vits å oppgradere software?

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 50 kHz vil ikke et objekt som er mindre enn 3cm vertikalt vises, så om en pilk vil vises på 50 kHz kommer an på vinkelen pilken er i. Samme grense for 200kHz er 0,75cm

Jeg har aldri blitt noen stor venn av 50 kHz på Lowrance hekksvingere eller Airmar 600W svingere (P66, B60...) Det er først med en 1kW broadband svinger jeg føler at 50 kHz virkelig kommer til sin rett, men da snakker vi om en 10 tusen kroners B260.

Her er et skjermbilde fra HDS-5 med TM260.

201210061808462.png

DownScan på 455kHz egner seg for å studere bunnsruktor og vrak og lignende på 60-100m og grunnere. 800kHz gir enda bedre oppløsning og egner seg på 20m og grunnere. DownScan er ikke særlig bra til å vise mindre fisk, men egner seg utmerket til å studere stimer.

Her er et par eksempler på hva DownScan kan vise

shot_20.png

shot84.png

Her er det fisk på 4-5kg som vises i helt syk detaljrikdom.

jrcj.jpg

Sørg alltid for å holde instrumentet oppdatert med siste softwareversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det finnes oppdatering v2 og v3.

jeg kan fint oppdatere til v3?

er ikke noe sånn versjons forskjell på selve devicen?

gen 1 2 og 3 på en måte.

en annen ting, som jeg egentlig bare lurer på.

Dersom du bruker en tm260, er det da mulig å kjøre 455/800 på noe måte?

dvs, ved å bruke et ekkolodd?

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes bare en HW versjon av Elite-7

Du skal ha denne oppdateringen

http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/Elite-7-HDI/

Vet ikke helt om jeg skjønner hele spørsmålet ditt om TM260 og 455/800kHz.

Vanlig ekkolodd og DownScan bruker same kontakt på Elite slik at det ikke er rett fram å få TM260 og DownScan til å virke samtidig, men hvis det lages et spesialadapter er det mulig.

PS, jeg har en TM260 liggende som jeg bare så vidt testet før jeg oppgraderte til CHIRP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det du svarte på jeg egentlig lurte på :-)

Så det du sier er at du har lyst å selge TM260 ekstremt billig til meg da? :-)

Takk for linken til oppgradering.

Tor Arne

Edit: Hva ligger prisen på dem normalt? ser prisen ligger på 5500kr på ebay for nye enheter. og brukte ligger på 4000kr.

http://www.ebay.com/itm/Lowrance-TM260-BL-1kW-Transom-Mount-Transducer-Model-TM260-BL-/181316601558

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel snaut 8000kr med frakt, moms og fortollingsgebyr for den du linker til på eBay.

Koster 9590 kr her hjemme.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/hekkmontert-svingere/tm260-hekksvinger-1kw-50200khz

Den jeg har er en mix & match utgave, det betyr at den har en Airmar kontakt 3m fra svingeren, deretter brukes en adapterkabel for å tilpasse til de forskjellige fabrikatene. Dette er jo smart hvis en senere skifter til et annet ekkoloddmerke. En annen forskjell er at mix & match utgaven har en digital chip som identifiserer svinger modellen (XID). Mange ekkolodd leser denne og velger dermed automatisk riktig svingermodell og også utgangseffekt der det er aktuelt. Lowrance og Simrad har ikke utnyttet denne funksjonen derfor har OEM svingere med Lowrance kontakt ikke XID, første Navico (Lowrance/Simrad) modell som bruker XID er BSM-2 CHIRP ekkoloddet. SonarHub som er en nyhet fra Lowrance/Simrad i år og nye Simrad NSS Evo2 bruker XID, det kan vi anta neste års nyheter fra Lowrance også vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, å hva skal du da ha for denne herligheten evt?

kjapt spørsmål på kanten.. lowrancen tar ikke noe skade av å bli slått på uten giver kabel i?

for da kan jeg lett oppgradere software hjemme, uten å måtte ta det til båten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig å bytte plugg hvis en har nødvendige kunnskaper. Jeg hadde ikke kjøpt en 1kW svinger på nett fra utlandet fra noen jeg ikke har kjennskap til. En slik svinger kan ødelegges både ved oppvarming ved at den slår sprekker hvis den kjøres i luft. Spesielt hvis den har vært brukt på 1kW som en Furuno svinger mest sannsynlig har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme Loddet som du med samme svinger , har nå hatt det i ett år .

Jeg er heller ikke fornøyd med dette loddet, mye støy på dette loddet også .må justere på det hele tiden.

Jeg syns at det fungerer veldig dårlig i auto også.

Har også prøvd med en B60 gjennomgående på dette loddet uten at det hadde noen synlig effekt

Hadde også en HDS 5 1gen og det hadde noe av de samme problemene.

Har kjøpt meg et Furuno FCV - 627 som jeg bruker i stedet, Lowrancen bruker jeg bare som kartplotter og det fungerer den bra til.

Det blir nok ikke kjøpt noe mer Lowrance for min del i hvertfall, har fått nok av dem.

Skal nå oppdatere det med den siste software og se om det forandrer noen.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags støy opplever du cesar? Har du noen skjermbilder?

Noe av "hemmeligheten" til BSM-teknikken i HDS og Elite HDI er at de er veldig følsomme. Fordelen er at du oppnår mye med lavere effekt, ulempen er at de er følsomme for forsyrrelser fra annen elektronikk. Av egen erfaring er det særlig ledningen mellom ekkoloddgiver og selve enheten som er utsatt, man må passe på at denne ikke er i kontakt med andre ledninger noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplever er mye overflatestøy,har også problemer med å se min fiskeredskap på dette loddet.

Da må jeg kjøre på med mye forsterkning som da selvfølgelig generer mye støy.

Har separert strømkabler fra svingerkabler, det er heller ikke noen interferens fra motor.

Jeg har ikke noe som helst støy på mitt Furuno lodd ,det er krystallklare bilder der når jeg slår av det andre loddet.

Det jeg også opplever er at om jeg kjører denne Lowrancen på downscan enten på 800kHz eller 455kHz så får jeg forstyrrelser på mitt Furuno lodd som har bare 50/200 kHz

Nå ligger begge disse svingerkablene sammen så kanskje dette er årsaken til det.

Nei jeg har ingen skjermbilde for øyeblikket,Men båten ligger på sjøen så jeg skal se om jeg får tatt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.