Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


tah
 Share

Recommended Posts

Furuno kjører med mye lavere følsomhet enn Lowrance derfor mindre støy. Dette betyr at en god del informasjon ikke synes på skjermen. Jeg har hatt FCV-620 eller FCV-627 på samme båt som HDS Gen2. Har også laget meg overgangskabler slik at jeg kan bruke de samme svingerene på begge merker. Har gjort mange sammenligninger mellom loddene.

Jeg vil ikke ha et ekkolodd med krystallklar skjerm fordi jeg da går glipp av mye informasjon. Furuno bruker TVG (Time Variable Gain) dette gjør at ekkoloddbildet har mindre støy opp mot overflaten, på Lowrance heter tilsvarende funskjon Overflateklarhet, sett denn til Lav eller Medium avhengig av hvor dypt du fisker. For trolling bør den så på Lav eller Av.

Her er noen skjermbilder fra en NSS7 (som har samme vertikale oppløsning, 480 punkter, som HDS-5 og Elite-5&7), ekkoloddmodulen som er brukt er en HDS-7 Touch som er den samme som i HDS Gen2 og Elite-5&7. Svingeren er B60.

qau8.png

x8qp.png


NSS har max colorgain på 50, så dette tilsvarer 80 på HDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg får mye informasjon på min Furuno ,ser også mine trollinglodd bedre på 40 meters dyp.

Vet ikke om dere bruker utstyret stort sett i ferskvann,jeg for min del bruker det kun i saltvann.

Nå på vinteren så er lettere å få gode bilder enn om sommeren og da slipper jeg å kjøre på med så høy forsterkning.

Da vil jo også støyen på ekkoloddbilde bli mindre.

Det som jeg også savner på Elite er en Exit knapp for å gå ut av menyene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei jeg ser det er en del kompetanse her inne ang ekkolodd..

Jeg har et Garmin ekkolodd 521 som jeg har litt problemer med.

Det har en gjennomgående plastsvinger som heter airmar ser jeg.

Det som er problemet er at det bare tegner bunn med 200hz når jeg prøver 50 hz så viser det bare bunnen i havna som mer ca 5 meter. Når jeg kommer lenger ut så viser det bare konturer av bunnen 50 -60 meter dypt.

Da jeg helst ikke vil dra båten opp på land så lurer jeg på om det er normalt at begroning kan skape så store problemer og at det samtidig vil fungere greit på 200hz.

Båten var på land i 2012. og ser ikke mye begrodd ut på sidene under vannlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kabelen som går ut fra giveren din skal det være (eller; var en gang) en lapp som sier hvilken giver det er, hvis det er en Airmargiver. I noen tilfeller kan lappen også stå ved kontakten du setter i Garminen din. Garmin har dog hatt litt diverse givere opp gjennom årene, så det er ikke sikkert at det står noe.

Siden du får greie resultater på grunt vann, men ikke på dypt vann, kan det tyde på at "noe" setter ned effekten. Groing på giveren kan gjøre dette. En giver kan helt fint gro igjen nok til å få problemer på en sesong. Det finnes egen stoffing for givere, men dette har jeg aldri brukt selv så jeg har ingen erfaring med det. Med da er det rart at 200 kHz fortsatt fungerer, en skulle trodd at 200 kHz ble mest påvirket.

Den enkleste måten å teste om det er giveren som er problemet er å låne seg en giver et sted , koble til den og se om du får bedre resultat. Får du like dårlig resultat, er det sannsynligvis Garminen din det er noe galt med.

Hvis du ikke har gjort det allerede, så oppgrader til siste software. Du finner denne på garmin.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg glemte å skrive at jeg har et identisk ekkolodd i min andre båt. Bare med hekksvinger. Og jeg har selvfølgelig prøvet å bytte om skjermene. Og er kommet frem til at det er svingeren det er feil med.

Jeg har bare lite lyst å slippe båten for å gjøre ren svingeren. Og finne ut når jeg sjøsettes at jeg må slippe på ny for å bytte svinger. Hvis det ikke er groe som lager problemet.

Men det er vel ikke mulig å måle svingeren eller finne ut om den fungere skikkelig. Utenom å rengjøre svingeren.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg glemte å skrive at jeg har et identisk ekkolodd i min andre båt. Bare med hekksvinger. Og jeg har selvfølgelig prøvet å bytte om skjermene. Og er kommet frem til at det er svingeren det er feil med.

Jeg har bare lite lyst å slippe båten for å gjøre ren svingeren. Og finne ut når jeg sjøsettes at jeg må slippe på ny for å bytte svinger. Hvis det ikke er groe som lager problemet.

Men det er vel ikke mulig å måle svingeren eller finne ut om den fungere skikkelig. Utenom å rengjøre svingeren.?

Snorkel, dykkermaske og en kost. (Og med tanke på vanntemperaturen: en tørrdrakt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig dette her. Du har helt sikkert en svinger som bruker samme element for både 50 og 200kHz, og det er 50kHz som normalt påvirkes mest av going. Hvis det hadde vært vanninntrgning som hadde endret impedans burde dette påvirket begge frekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig dette her. Du har helt sikkert en svinger som bruker samme element for både 50 og 200kHz, og det er 50kHz som normalt påvirkes mest av going. Hvis det hadde vært vanninntrgning som hadde endret impedans burde dette påvirket begge frekvensene.

Hvorfor 50? Jeg hadde trodd det var 200 som ble mest påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va det jeg fryktet at 50 hz var minst påvirket av begroing. Dette er i saltvann så muligheten er jo der at det kan være festet seg rur på giveren. Og at det kan være luftbobler i ruren? Det påvirker vel kanskje annerledes. .?

Må vel kanskje på med dykker maske....

Så det høres usannsynlig ut at giveren er defekt ut hvis 200 hz fungere greit. Jeg ser i hvertfall fiskestimer med små sei på 60-70 meter dypt med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Blir vel snaut 8000kr med frakt, moms og fortollingsgebyr for den du linker til på eBay.

Koster 9590 kr her hjemme.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/hekkmontert-svingere/tm260-hekksvinger-1kw-50200khz

Den jeg har er en mix & match utgave, det betyr at den har en Airmar kontakt 3m fra svingeren, deretter brukes en adapterkabel for å tilpasse til de forskjellige fabrikatene. Dette er jo smart hvis en senere skifter til et annet ekkoloddmerke. En annen forskjell er at mix & match utgaven har en digital chip som identifiserer svinger modellen (XID). Mange ekkolodd leser denne og velger dermed automatisk riktig svingermodell og også utgangseffekt der det er aktuelt. Lowrance og Simrad har ikke utnyttet denne funksjonen derfor har OEM svingere med Lowrance kontakt ikke XID, første Navico (Lowrance/Simrad) modell som bruker XID er BSM-2 CHIRP ekkoloddet. SonarHub som er en nyhet fra Lowrance/Simrad i år og nye Simrad NSS Evo2 bruker XID, det kan vi anta neste års nyheter fra Lowrance også vil gjøre.

Hva skal egentlig HDS stå på av giver med TM260? jeg har TM260 og HDS 7, i instillingene så får jeg to valg. ikke tm260 men t260 5kw og t260 10kw? med 5 kw så får jeg riktig vann temp, med 10 så fåt jeg typisk 17-18 grader i vannet så har satt den til t2605 kw. derfor står den på t260 5kw men er ikke 100% overbevist...

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal egentlig HDS stå på av giver med TM260? jeg har TM260 og HDS 7, i instillingene så får jeg to valg. ikke tm260 men t260 5kw og t260 10kw? med 5 kw så får jeg riktig vann temp, med 10 så fåt jeg typisk 17-18 grader i vannet så har satt den til t2605 kw. derfor står den på t260 5kw men er ikke 100% overbevist...

Dine antagelser er riktige. Det er bare å prøve med henholdvis 5 og 10, og velge den som gir riktig temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.