Gå til innhold
Fiskersiden

Rogkjeks (rognkall)


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Jepp endelig!

Schizo plukket opp en fin rogkjeks (rognkall) for 1 mnd. siden på bryggen "hans"...

Den holdt seg i området en liten stund, og vi så den igjen noen dager senere og jeg prøvde å fiske på den - men da ville den ikke.

Den var tydeligvis skremt av lufteturen på land, så noe agn var den ikke interessert i, og forsvant dermed utover mot litt dypere vann - og vi så ikke mer til den.

Vi har vært noen turer på bryggen etter den turen og de vanlige artene som sortkutling, dvergulke og tangkutling er der i hopetall, og noen ganger dukker det

også opp spennende tings som paddetorsk, ulker og tangkvabber.

Jeg var tilbake på plassen i går og hadde fisket noen timer og tatt en del av de vanlige.

Foruten å ha sett en skrubbe som svevde lett over bunnen, var kun de vanlige artene på plass, vel trodde jeg.

For litt sent utpå natten, dukket en rognkall opp - ut av intet, og akkurat like utenfor rekkevidde.

Så det ble en time med nervepirrende fiske, der jeg akkurat ikke nådde frem. Manglet vel 30 cm. på stangen.

Litt senere begynte den å flytte litt på seg. Jeg oppdaget at hver gang den ble lyst direkte på med hodelykten, så flyttet den litt på seg.

Det var tydelig at den likte seg bedre i litt skygge.

Til slutt kom den likevel innenfor rekkevidde, og når den først gjorde det, så var den ikke vanskelig å be på en rekebit.

Den tok agnet ganske kontant når den var nær nok (og hodelykten dimmet ned).

Den satt godt på en mutu light #1 krok, men landingen var ganske kritisk på fjærene sjø og vel en meter fra bryggen og ned vannet.

Fikk dratt den innpå tangbelte utenfor bryggen og fisken var i boks!

Ny art for meg, og for en fascinerende skapning!

Vekten landet på 1066 gr.

Litt lavere vekt enn Schizo sin fra samme plass for en mnd. siden.

Meget mulig det er samme fisk. Vet at de kan godt holde seg et par uker på samme plass under egg-vokting f.eks, men det er jo mulig den liker seg i dette området.

Eller det kan være en annen fisk som har kommet til plassen, hvem vet...

Rognkjeks1066gr1_zps89105a47.jpg

Rognkjeks1066gr2_zps61e66443.jpg

Rognkjeks1066gr3_zpsd11fa2b3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" får vist rognkjeks for tida kan det virke som. :P Fann ein daud ein på sikkert 3 kg i fjæra ein gong, men har aldri funne rognkjeks i levande live. Mulig dei ikkje likar meg.
Har faktisk til gode å sjå levande rognkjeks andre plassar enn i akvarium...

Gratulerer med kul art. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Kim! Det er nok samme fisken, jeg ser at "vorten" på venstre brystfinne er helt lik som på den jeg fikk. I tillegg er de andre vortenes plassering lik også. Men den har jo slanket seg 100 gram... Hvor stod den forresten?

12212277154_edcafa70ea_c.jpg

"Alle" får vist rognkjeks for tida kan det virke som. :P Fann ein daud ein på sikkert 3 kg i fjæra ein gong, men har aldri funne rognkjeks i levande live. Mulig dei ikkje likar meg.
Har faktisk til gode å sjå levande rognkjeks andre plassar enn i akvarium...

Gratulerer med kul art. :)

Jeg hadde heller aldri sett snurten av Rognkjeks før denne plutselig dukket opp. Eller det har jeg faktisk, Kim og jeg så en stor sak med et voldsomt hastverk i høst. Men den var umulig å fiske på og forsvant etter kort tid.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fangst og gratulerer med ny art :) Der jeg bor på karmøy når vi sette garn i høst fikk vi flere dusin med de i garn. en plass vett jeg at det er litt mer en vanlig også, på et 30m garn så fikk vi 5stk og den ene var ca 3kg aldri sett så stor før.
Så tror at jeg prøver meg der ut på våren/sommeren og vis den ikke viser seg da prøver jeg rundt samme tid på høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.