Gå til innhold
Fiskersiden

|SMARTLINER 17 ALU(TROLLING BÅT) ,ERFARINGER


strupneset
 Share

Recommended Posts

Hei.

Noen som har kjenskap til disse Taiwan produserte båtene,vurderer å kjøpe en,men siden de er ganske nye finner jeg lite info (negativ)

Prisene som er på ca 30.000(vinterpris)kommer til å stige til ca 34.000 for en 17" noe jeg synest er litt i overkant dyrt.

Båten leveres med glassfiber dørk og er 195 brei og godkjent med opp til 50 hk.

Etter bildene å bedømme ser det ut som rekka på båten er ganske brei og solid,så det blir enkelt å montere div braketter til dyprigger ol.(Skru eller sveise fast)

Grei dekksplass for landing av storfisken:)

Noen som har noen komentarer,kan dette bli en god Trollingsbåt?

04_962814725_xl.jpg

87_593208843_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert googlet og funnet denne:

http://baatplassen.no/i/topic/102033-smartliner-170-aluminiumsbaat-traad/

Det ligger en ved Storøen marina på Tyrifjorden, men den er muligens litt kortere så jeg tipper det er 15` varianten. Jeg studerte den på Tyri litt nærmere i sommer og det virket som om platene var veldig tynne, men jeg aner ikke hva spesifikasjonene er. Jeg tviler i hvertfall sterkt på at det som står her er riktig:

http://agderbatogmotor.no/b_ter/aluminiumsb_t/smartliner_1/

2/3 cm tykkelse på platene må være en skrivefeil og de mener sannsynligvis at bunnen er 3 mm og skrogsidene 2mm, noe som er tynt. En 17` båt med egenvekt på 203 kg tyder også på tynt gods. Sammenlikner du med Silver, Buster, Linder etc vil du se at de har en helt annen vekt.

Nå behøver ikke tynne plater i være noe problem i seg selv, men du kan ende opp med bulker i aluminiummen pga bølger, særlig hvis avstivningene er like sparsomme. Feks har Quintrex fått endel klager på dette, kombinasjonen av tynt gods i front og dårlig avstivning gjør at båten blir stygg, åpner for at aluminiumen svekkes over tid og kan dra ned hastigheten dramatisk hvis de oppstår under vannlinjen. Halve poenget med en alubåt er at de skal tåle en trøkk, men er godset tynt og dårlig avstivet ender du opp med en båt som krever mer forsiktighet enn de fleste glassfiberbåter.

Som du skjønner er jeg skeptisk, men prisen er hyggelig. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert googlet og funnet denne:

http://baatplassen.no/i/topic/102033-smartliner-170-aluminiumsbaat-traad/

Det ligger en ved Storøen marina på Tyrifjorden, men den er muligens litt kortere så jeg tipper det er 15` varianten. Jeg studerte den på Tyri litt nærmere i sommer og det virket som om platene var veldig tynne, men jeg aner ikke hva spesifikasjonene er. Jeg tviler i hvertfall sterkt på at det som står her er riktig:

http://agderbatogmotor.no/b_ter/aluminiumsb_t/smartliner_1/

2/3 cm tykkelse på platene må være en skrivefeil og de mener sannsynligvis at bunnen er 3 mm og skrogsidene 2mm, noe som er tynt. En 17` båt med egenvekt på 203 kg tyder også på tynt gods. Sammenlikner du med Silver, Buster, Linder etc vil du se at de har en helt annen vekt.

Nå behøver ikke tynne plater i være noe problem i seg selv, men du kan ende opp med bulker i aluminiummen pga bølger, særlig hvis avstivningene er like sparsomme. Feks har Quintrex fått endel klager på dette, kombinasjonen av tynt gods i front og dårlig avstivning gjør at båten blir stygg, åpner for at aluminiumen svekkes over tid og kan dra ned hastigheten dramatisk hvis de oppstår under vannlinjen. Halve poenget med en alubåt er at de skal tåle en trøkk, men er godset tynt og dårlig avstivet ender du opp med en båt som krever mer forsiktighet enn de fleste glassfiberbåter.

Som du skjønner er jeg skeptisk, men prisen er hyggelig. :)

Ja jeg leste den linken,stemmer det ja at tykkelsen er 2/3mm,de fleste "billig" båtene er i den tykkelsen har jeg forstått.

jeg ser for meg og kanskje sette på en 25-30 hk OG er veldig skeptisk selv,men nå blir det ikke mye villmanskjøring med denne type båt heller:)

Jeg snakket med en forhandler og de hadde solgt utrolig mye av denne båten i fjor,og ingen "negative"tilbakeneldinger så langt,men det tar jeg med en klype salt:)

Tenker også at hvis man skal bruke 60.000 ++ på båt og motor finner man kanskje noe brukt av kjente merker:)

Må tenke litt hardt på denne ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en tilsvarende selv for en tid tilbake. Har ikke kjørt 17 foteren men en kamerat har 15 foteren. Båtene er helt ok for vann og mindre innsjøer. Men på sjøen er de ikke noe vis det blir ruskevær. Lav rekke og føles ustabil ved 2 stk på samme side. Kjøreegenskapene er bra. Og bli overrasket av bølger når man ligger rolig er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg står over denne ja.

jeg har en linde sportsmann 400 på hånden med rattkonsoll men den er bare 13 fot,kanskje pioner 15 er bedre?ser de ligger på rundt 30.000 de å,men da blir det kanskje litt vanskeligere å "pimpe"den med utstyr! selv om jeg ikke trur det er umulig.

Jeg må dra båten opp i fjæra når den skal på land (Bruke den på hytta)så jeg må ha noe som tåler bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.