Gå til innhold
Fiskersiden

Reparere korkhåndtak og snellefeste som er løsna


flygefisk
 Share

Recommended Posts

Heile snellefestet løsna frå blanksen då eg skulle bytte snelle på mi Berkley Lightning Rod. Skjedde det same med den forrige, men eg liker aksjonen i stengene og kjem muligens til å kjøpe fleire likevel...

Lurer på om nokon har vore borti liknande og har erfaring med reparasjonar som gjer fint sluttresultat? Planen er å lime med ein kombinasjon av epoxy (til å feste snellefestet) og trelim for å fylle ut og lime korken samen. Nokon som har erfaring med ulike typar lim til dette? Bør tåle frost... Ser ut som at hullrommet mellom blanksen og snellefestet er fort ut med eit eller anna pappliknande materiale. Mulig dette er det svake punktet?

Idear og innspel på korleis eg kan fiksa dette best mulig?

På forhånd takk!

post-98-0-42450400-1394208627_thumb.jpg

post-98-0-26367100-1394208653_thumb.jpg

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stengene går i oppløsning når en pakker sammen utstyret, så er det vel strengt talt på tide å se etter annet utstyr vel?

Spesielt når det skjer flere ganger. Det er jo tydelig en svakhet.

Og en ny Lightning shock 8 fot 3-15g får en jo ny til 350kr. limet en må bruke koster vel omtrent det samme.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stengene går i oppløsning når en pakker sammen utstyret, så er det vel strengt talt på tide å se etter annet utstyr vel?

Spesielt når det skjer flere ganger. Det er jo tydelig en svakhet.

Og en ny Lightning shock 8 fot 3-15g får en jo ny til 350kr. limet en må bruke koster vel omtrent det samme.

Og søppelberget skal bare få veksa? Ein fiskar burde i mine auge væra meir opptatt av å ta miljøhensyn enn andre... Me roper trass alt ganske høgt om oppdrettslaks og andre ting som øydeleggjer for fisket vårt!

Stanga kaster strengt tatt like godt fortsatt. Må bare fikse håndtaket.Tviler på at det skal vera så dyrt. Limen koster kanskje litt, men det er tross alt lim som kan brukast til andre ting også. Treng vel ikkje vera meir enn middels handy for å klare p gjera dette rimeleg greit! 11 foteren av desse stengene trur eg ikkje du finn til denne prisen uansett! Mange av dei andre stengene mine er over ti år gamle. Får like mykje fisk med disse som med dei nye!

Hadde vore greit med innspel på kva lim som andre kan anbefale av erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og søppelberget skal bare få veksa? Ein fiskar burde i mine auge væra meir opptatt av å ta miljøhensyn enn andre... Me roper trass alt ganske høgt om oppdrettslaks og andre ting som øydeleggjer for fisket vårt!

Stanga kaster strengt tatt like godt fortsatt. Må bare fikse håndtaket.Tviler på at det skal vera så dyrt. Limen koster kanskje litt, men det er tross alt lim som kan brukast til andre ting også. Treng vel ikkje vera meir enn middels handy for å klare p gjera dette rimeleg greit! 11 foteren av desse stengene trur eg ikkje du finn til denne prisen uansett! Mange av dei andre stengene mine er over ti år gamle. Får like mykje fisk med disse som med dei nye!

Hadde vore greit med innspel på kva lim som andre kan anbefale av erfaring!

Nei finner ikke 11 fot til den prisen nei. Den havnet på 699kr. men derimot fant jeg 13 fot til 479kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så fikk jeg en PM!

Limet jeg bruker er laget for stangbygging og er fleksibelt og kan brukes til både snellefestene og kork. Kan kjøpes her: http://www.mudhole.com/Rod-Building/All-Epoxies/ProBond-Paste-Epoxy 2 oz er mer enn nok til flere stenger.

@BAN har minst problem om du kan dra snellefeste og kork unna så du får dekt hele området med epoxy. Smør på og dra snellefeste og kork på plass etter at du har dekt til begge deler med maskeringstape. Når ting er på plass, og før epoxyen herder, fjern tapen og eventuelt vask bort epoxyrester med Blå Rens (sprit, ikke aceton e.l).

@flygefisk har to muligheter. Først, leve med en stygg overgang der bruddet i korken er. Da gjør du som BAN + epoxy på ene korkenden. Andre mulighet krever mer arbeid og nye deler, og dermed mer kostbart. Nytt snellefeste og ny kork. Dette krever litt utstyr (koster kronasjer) og litt tålmodighet (medfødt).

Når det gjelder lim, holder Araldit under snellefestet og trolig også under korken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar nordmøring! Mulig eg må høyre litt om sjøfisket i ein anna tråd. Har frue frå Farstad... Er i området kvar sommar!

Fleksibelt lim på den måten at dette tåler påkjenningane av lange fiskeøkter og mange kast, mens Araldit ikkje er fleksibelt og bevegeleg og vil difor "knekke" og løsne på det viset på sikt?

Dette limet frå mudhole får overflate og egenskaper som ein epoxylim etter herding? Med dette meiner eg at du må få alt vekk med sprit før det herdet for å slippe stygge epoxyrester i håndtaket?

Har erfaring med arbeid med epoxy til fluebinding og festing av knivblad. Så medfødt tålmodighet har eg, men det mangler litt meir på tida for øyeblikket med to små:-).

Lurer elles på om du har prøvd håndtak av denne typen: http://www.mudhole.com/Rod-Building/Split-Grips/Manley-Rods-Adjust-A-Butt. Spekulerer på korleis eg skal rigge ei stang som kan fungere som eihands/switch fluestang og haspel i same slengen. Mulig dette er eit godt alternativ. Men kan bli vel baktungt... Fisker mykje i elv som har korte områder egna for flue og andre korte område mest egna for sluk. Går mykje og langt i ur, og liker ikkje å drasse med fleire stenger... Evt kunne eg også rigga ei tohåndsfluestang med tilsvarande avslutning for å gjera det betre til kombinert makkastong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri brukt annet lim enn det som er beregnet på stangbygging, som det i linken, men tror ikke Araldit skal være noe problem til bruk under snellefestet. Men, er vel mer usikker på hvordan det blir under korken etter lang tids bruk. Det er litt mer bøy og bevegelse her og om det blir for stivt og sprøtt, kan det sikkert sprekke opp og miste festet. At snellefestet og kork i det hele tatt løsnet, som det gjorde til deg og BAN, tyder i alle fall på at det er brukt feil type lim. Det limet i linken er epoxylim og er av pastatype. Det kan enkelt formes før det herder. I ditt tilfelle fyller det opp groper og huller i korkskjøten, og overflødig lim fjernes med sprit.

Så vidt jeg kan huske har jeg sett en tråd på ett forum om Adjust A Butt. Dette var like etter at det ble introdusert for tre-fire år siden. Var vel delte meninger om det virket som produsenten påstår. Etter det har det vært stillt. Men siden MH har tatt det inn i katalogen, har det tydeligvis vært en etterspørsel etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.