Gå til innhold
Fiskersiden

hvilken skate?/ny skate 28/5


Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du foreslår at det kan være storskate, dermed må jeg jo gå utifra at du ikke vet hvordan de ser ut [ :) ]

Og dessuten så er ikke den skata på bildet til Namselaks "så spiss" i snuten som du sier, at det kan være en av de spissnutede skatene (svartskate/spissskate/storskate) Små storskater er nok ikke så markant spisssnutede, men dog tydelig spiss og ikke minst veldig langsnutede.. de er forøvrig uten torner på undersiden, men har MASSE svarte prikker og flekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ute i kveld også og da fikk jeg denne skata tror det er en piggskate hann, eller ? fikk forøvrig også en hågjel på 430gr/60cm

Men det hadde vært greit å fått svar på hvilken art den størsteskata er, for jeg har tenkt å melde den inn til alt om fiske.

her er kveldens skate[ :) ]

1117412249.jpg

1117412372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første er en piggskate, det er det første som slår meg når jeg ser på bildet (og som andre nevner). Men dere må telle antall torner/pigger fra første halefinne og fram til nakken. Piggskate skal ha 30-50 stykker, kloskata maks. 17. Ut fra det lille utsnittet av halen teller jeg 17 pigger, så da er det nok mange fler - ergo piggskate.

Skate nr 3 er trolig det samme.

Fisk nr 2 - den grå skata - ligner ikke pigg- eller kloskate. Den er for spiss i snuten, men uten å være hverken spisskate eller storskate. De er ekstremt langsnutede, slik Thor E, skriver. Jeg lurer på om det faktisk kan være en nebbskate. Den er tornekledd på oversiden, grå av farge og relativt spiss i snuten. Den er vanlig i Norge, men er aldri tatt av sportsfiskere - i hvertfall ikke som jeg vet. Den lever vanligvis noe dypt, men i min litteratur står det at den kan leve fra 30 til 550 m.

Men den må undersøkes nærmere før vi kan være sikre. Er den tatt vare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... tog fra Bergen til Trondhjem : 199 pr.pers, så buss videre fra Trondhjem til namsos Ca 2-300 ??

Men det får vel vente til neste gang.

Men Namsen : husk at skater og annen stedbunden bruskfisk reproduserer sent, så sett en del av fiskene fint ut igjen, eller så kan i verste fall skate bonanzaen ta slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er jo ikke sikker da. Er det andre som har kommentarer? Beskrivelsen av nebbskate i Aschehougs store fiskebok stemmer også godt med fisken på bildet her. Det er opplagt ingen piggskate eller kloskate, til det er snutepartiet for spisst. Har sendt linken til et par "eksperter". Men uten selve fisken holder neppe bildet som dokumentasjon for en evt. ny norgesrekord.

Her er en link til fishbase:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSum...sname=fullonica

Men problemet med skatene som fanges er at man ikke noterer seg alle detaljer, og ikke de samme. Noen registrerer ditt og andre datt - da bli det vanskelig å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

hmm... tog fra Bergen til Trondhjem : 199 pr.pers, så buss videre fra Trondhjem til namsos Ca 2-300 ??

Men det får vel vente til neste gang.

Men Namsen : husk at skater og annen stedbunden bruskfisk reproduserer sent, så sett en del av fiskene fint ut igjen, eller så kan i verste fall skate bonanzaen ta slutt...

Alle skatene uten om den første og største er satt ut igjen, men det var jo dumt at jeg ikke dokumenterte skate nr 2 litt bedre da hvis det var en nebbskate, det er jo vanskelig å få den registrert, nå når den svømmer rundt i sjøen[ :) ][ :P ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av namsenlaks

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

hmm... tog fra Bergen til Trondhjem : 199 pr.pers, så buss videre fra Trondhjem til namsos Ca 2-300 ??

Men det får vel vente til neste gang.

Men Namsen : husk at skater og annen stedbunden bruskfisk reproduserer sent, så sett en del av fiskene fint ut igjen, eller så kan i verste fall skate bonanzaen ta slutt...

Alle skatene uten om den første og største er satt ut igjen, men det var jo dumt at jeg ikke dokumenterte skate nr 2 litt bedre da hvis det var en nebbskate, det er jo vanskelig å få den registrert, nå når den svømmer rundt i sjøen[ :) ][ :P ][ :P ]

Dumt og dumt, du får stor stjerne i margen fra meg ihvertfall[ :D ]

Av faktorer som bør sjekkes ser det ut til at vi ender opp med ihvertfall disse:

Pigger på ryggen-hvor og hvor mange

Hvor mange rader med pigger

Plassering ryggfinner

Snuteparti

Vingeform

Pigger -hale

Underside-glatt eller ru/pigger

Tegninger (over og underside)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av namsenlaks

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

hmm... tog fra Bergen til Trondhjem : 199 pr.pers, så buss videre fra Trondhjem til namsos Ca 2-300 ??

Men det får vel vente til neste gang.

Men Namsen : husk at skater og annen stedbunden bruskfisk reproduserer sent, så sett en del av fiskene fint ut igjen, eller så kan i verste fall skate bonanzaen ta slutt...

Alle skatene uten om den første og største er satt ut igjen, men det var jo dumt at jeg ikke dokumenterte skate nr 2 litt bedre da hvis det var en nebbskate, det er jo vanskelig å få den registrert, nå når den svømmer rundt i sjøen[ :) ][ :P ][ :P ]

Dumt og dumt, du får stor stjerne i margen fra meg ihvertfall[ :D ]

Av faktorer som bør sjekkes ser det ut til at vi ender opp med ihvertfall disse:

Pigger på ryggen-hvor og hvor mange

Hvor mange rader med pigger

Plassering ryggfinner

Snuteparti

Vingeform

Pigger -hale

Underside-glatt eller ru/pigger

Tegninger (over og underside)

Ja det er sandt det k.i.s, skaten lever sine beste dager der nede på bunnen sammen med slimålene[ :D ] Og jeg har bilde av at jeg har fått den så det gjør jo ikke så mye om man ikke får den registrert da.

Og en annen ting er jo at om noen år så har den kansje glemt den traumatiske opplevelsen den hadde sammen med meg og svelger en liten sild med en Owner krok i og i andre enden av den sena står jeg og hummrer så sjegget rister[ :P ][ :P ]

og da er den kansje 2kg tyngre og da skal den registreres og bli tatt bilde av å så sluppet ut igjen[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror Jonsson hos NINA mener også at skate nr 2 er en nebbskate. Men helt sikker er det ikke mulig å være med mindre fisken undersøkes. Selv om det selvsagt er bra med fang og slipp, vil jeg oppfordre til å ta vare på fisker som man ikke vet hva er, slik at vi får dokumentert dem skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.