Gå til innhold
Fiskersiden

12 V uttak fra en serie/parallell tilkoplet 4x12V batterikrets til 24V


terjejh
 Share

Recommended Posts

Jeg har 4 stk 12V AGM batterier 'a 140Ah som jeg tenker å serie/parallell tilkople til en resulterende 24V 280Ah batteribank for en 24V Minn Kota RT 80ST/iP elektrisk motor.

Men til båtens "systemstrøm" trengs 12V til lensepumpe, ekkolodd/kartplotter, 12V uttak etc.

Derfor lurer jeg på om det også er mulig, ev. hvordan, på en trygg måte å gjøre et "begrenset" 12V uttak fra den serie/parallell-tilkoplede batterikretsen ovenfor, uten å måtte anskaffe en 24V DC til 12V DC konvertor?

Her er et tilsvarende prinsipp-eksempel på serie/parallell tilkopling av 4 stk 12V batterier 'a 20Ah.

http://www.invertershop.com.au/images/faq/battery-setup-12v-series-and-parrallel-to-24v-higher-amps.gif

Og her et prinsipp-eksempel på hvordan samme batterikrets kan lades med en enkelt 24V batterilader

http://batterytender.com/resources/connecting-batteries-chargers.htm/#answer11

Jeg lurer også litt på om det kan være mer optimalt for et balansert uttak fra batterikretsen å tilkople 24V uttaket til motoren likt tilkoplingen av laderen (om det da gjør noen forskjell i fht den første lenken ovenfor)?

Til slutt: skal batterikretsen jordes til båtens gods noe sted (aluminiumsbåt)?

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et begrenset strøm uttak på 12V kan tas over polene på et(to) av batteriene. Om dette er smart er en annen sak, en elmotor kan ha et svært ujevnt strømtrekk som kan skape støy for ekkoloddet. Et seperat batteri på 20-30A er en bedre løsning når det gjelder støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En converter er i alle fall ikke veien å gå. Som abbor påpeker, så kan en el-motor skape mye støy for finfølsomme kretser. En converter vil IKKE hjelpe i det hele tatt mot slikt. Da kan men heller spare seg pengene å koble seg på 2 av de parallell koblede batteriene. Et støyfilter på denne koblingen kan hjelpe betraktelig. Men ingen garanti. Et separat 12V batteri er nok den eneste garanterte løsningen om støy skal unngås.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 stk 12V AGM batterier 'a 140Ah som jeg tenker å serie/parallell tilkople til en resulterende 24V 280Ah batteribank for en 24V Minn Kota RT 80ST/iP elektrisk motor.

Men til båtens "systemstrøm" trengs 12V til lensepumpe, ekkolodd/kartplotter, 12V uttak etc.

Derfor lurer jeg på om det også er mulig, ev. hvordan, på en trygg måte å gjøre et "begrenset" 12V uttak fra den serie/parallell-tilkoplede batterikretsen ovenfor, uten å måtte anskaffe en 24V DC til 12V DC konvertor?

Her er et tilsvarende prinsipp-eksempel på serie/parallell tilkopling av 4 stk 12V batterier 'a 20Ah.

http://www.invertershop.com.au/images/faq/battery-setup-12v-series-and-parrallel-to-24v-higher-amps.gif

Og her et prinsipp-eksempel på hvordan samme batterikrets kan lades med en enkelt 24V batterilader

http://batterytender.com/resources/connecting-batteries-chargers.htm/#answer11

Jeg lurer også litt på om det kan være mer optimalt for et balansert uttak fra batterikretsen å tilkople 24V uttaket til motoren likt tilkoplingen av laderen (om det da gjør noen forskjell i fht den første lenken ovenfor)?

Til slutt: skal batterikretsen jordes til båtens gods noe sted (aluminiumsbåt)?

Jeg har samme minn kota motoren, men bruker 2 egne li-fepo 4 batterier på 100ah (tilsvarer ca 200ah bly/agm) hver som kun brukes til el motoren. disse lader jeg fra flate til fullt på 2.5 timer med 80AH lader (40 på hvert batteri). og de gir meg driftstid med normal belastning opp til 30 timer. men har tømt de på 12 timer i det været som har vært nå i det siste. ville ikke mixet dette med båtens batterier. Kjempeverktøy minn kotaen, beste investeringen jeg har gjort.

Asgeir Alvestad har en mindre versjon av slike batterier til skjærgårdsjeepen sin. De gir ham fra 7-10 timer driftstid på batterier som bare veier 4 kg hver:-)

Men jeg sliter litt med front montert styrehus på min 22fot båt. Motoren slapper litt av når den har dratt båten opp til det gitte ankringspunktet, da tar vinden tak i styrehuset og vrenger båten sidesvis før el motoren starter igjen. det gjør at den går opp mot maks unødig mye. Jeg må nok til med mesan mast for å utvide driftstiden i sterk vind. samt unngå vridning på båten. Motoren holder båten på plass i dag i opp til 10 msek hvis vind og bølger kommer samme vei.

Batterier kjøpte jeg på www.alternativenergi.no billigste jeg fant på lithium / lifepo batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar og tipset om LFP leverandøren.

Hittil har jeg brukt 2 stk AGM i en atskilt 24V/140Ah batteribank til MinnKotaen, men ønsker som nevnt å kople inn alle 4 stk til 24V/280Ah med serie/parall som ovenfor vist. I tillegg til å øke kapasiteten forenkler dette samtidig lading uten omkopling med en enkel Ctek MXT 14A/24V lader (som klarer inntil 300Ah). Hittil har jeg måttet kople om til parallel for å lade stk 3 batterier samtig med M300 25A/12V (som klarer inntil 500Ah).

Nå vil jeg bare trenge kople om og bruke begge laderne samtidig (2x300W) for tilfeller jeg ønsker å korte ned ladetiden. På 'en av "ladestasjonene" har jeg bare tilgang til et 2,0 kW 230V strømaggregat ;)

24V Minn Kota RT 80ST/iP sies på nettet trekker max 56Amps (1344W). I et mer generelt norsk hefte som fulgte med fra importøren sies at man grovt sett kan regne med at en motor med 80 punds skyvekraft (36kp) trekker ca 80A på full fart (når det ikke er noen effekt av Maximizer elektronikken).

Av samtidig 12V forbruk, trekker vel HDS-7 heller lite strøm? Den andre 12V forbrukeren er lensepumpa, som oftest gjør seg ferdig før turen starter.

I utgangspunktet synes jeg 4x30kg=120kg AGM batterier er mer enn nok batterivekt i en relativt liten båt.

Derfor har jeg først lyst til å prøve 12V uttak fra et enkelt av de 4 batteriene i serie/parallell kretsen. Tenker å prøve ett av de midterste, lengst mulig fra 24V trekket, i tilfelle de påvirkes mindre av motortrekket.

I tillegg til det som er nevnt om avdrift og bruk av elektronisk anker, har jeg erfart at jeg må passe på at motoren/skaftet og dermed kablene ikke snurrer seg helt rundt og opp. Jeg har både strømkabelen og kabelen til ekkoloddgiveren på motoren å passe på.

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere spurt Lowrance om trekket på Elite 7 HDI, og fikk til svar 0,9 A. De sa hvilken lysstyrke det var på skjermen ved 0,9 A, men jeg husker ikke den delen av svaret lengre, bare at det var med ganske høy lysstyrke. Sannsynligvis er HDS 7 og Elite 7 HDI høyst sammenlikningsbare hva gjelder strømforbruk.

Jeg har alltid regnet 1 A når jeg har brukt mine ekkolodd transportabelt, og erfaringen min er at 1 A er for mye sammenliknet med reelt forbruk. Enten det eller så har batteriene mine mer Ah enn oppgitt, noe jeg tviler sterkt på. Men det er alltid greit å ha endel slingringsmonn når en beregner batteribankens størrelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor har jeg først lyst til å prøve 12V uttak fra et enkelt av de 4 batteriene i serie/parallell kretsen. Tenker å prøve ett av de midterste, lengst mulig fra 24V trekket, i tilfelle de påvirkes mindre av motortrekket.

Hei

Jeg har endel erfaring med denne løsningen, dog med blybatterier. Vær obs på at hvis du kobler et 12v uttak på det ene batteriet i et seriekoblet 24v sett, så vil det bygge seg opp en skeivhet i lading på de to batteriene. Ladestrømmen går gjennom begge, og uttaket av 12v vil ikke utjevnes. Over tid kan dette føre til at automatikken i laderen blir lurt av dette, og det andre batteriet får så mye overlading at det blir ødelagt. Jeg kjenner ikke til denne batteritypen, men de høres ganske dyre ut, så det er vel ikke verdt å ta sjansen. Det du kan gjøre er å bytte mellom de to batteriene med passe intervaller, eller lade dem separat med 12v en gang i blant. Da vil denne "skeivheten" utjevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg glemte å ta med det om konverter fra 24 til 12v. Jeg kjører lastebil, og scanian jeg kjører nå har en sånn innebygget. Jeg bruker 12v fra den både til pc-lader, mobiler og gps uten noen problemer. Moderne digital elektronikk er ikke så følsom for slik støy som man tror, mange har slikt utstyr kobla til sigarettenneruttaket i personbiler. der er det støy så det holder, spesielt fra tenningsanlegget på bensinbiler. En slik på ca 10A kan du kjøpe på ebay for en hundrelapp

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Disse Solar AGM batteriene er relativt rimelige, men et herk å anskaffe og skifte om ett av dem skulle ryke før de andre.

Jeg går derfor for en 24V til 12V omformer, men hvilken til maritimt bruk? Den automatiske lensepumpa i (små)båten er største 12V strømforbruker, uten at jeg så langt vet hvor mye strøm den egentlig trekker.

Her listes opp tre omformere jeg har googlet fram i tre forskjellige prisklasser og som kan anskaffes her i landet. Tror vel helst at en av de to første 10A eller 12A bør holde til formålet(?)

CableWorld Power Converter (24V DC - 12V DC) 120W Pris 239,00
http://www.cableworld.no/batterier-og-ladere/power-converter/power-converter-%2824v-dc---12v-dc%29-120w.asp

Nordic Power Omformer 24->12Vdc 12A Pris 769,00
http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/konverter-inverter/nordic-power-omformer-24-12vdc-12a

Nordic Powe Omformer 24->12 Vdc 20 Amp Pris 1.449,00
http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/konverter-inverter/omformer-24-12-vdc-20-amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det - jeg handlet også batteriene der.

Men holder 5A som kontinuerlig/max strøm da? Synes omformeren virker litt "åpen" og lurer på om den kan monteres på vertikalt underlag for å være mer beskyttet mot vann/sprut.

Regnet litt på nødvendig kabeltverrsnitt ut fra følgende formel basert på max tillatt spenningstap på 5% (1,2V): http://24volt.co.uk/info/Wiring/Wiring

0.0273 x current (in A) x length (in m)

Motortrekk: 56A (ev. 80A)
Max kabellengde: 4,0 m

0,0273 x 56 x 4,0 = 6,1 mm2
0,0273 x 80 x 4,0 = 8,7 mm2

Strengt tatt er det vel bare kablene til motoren som trenger dette tverrsnittet.

Uansett, 10mm2 kabling jevn baut for hele batterikretsen synes rikelig?

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen til HDSen er på 3A, så 5A er mer enn nok. Sjekket akkurat strømtrekket på NSS7, det er max 0,8A.

Monter konverteren vertikalt med et plastdeksel over og nedover på sidene.

Jeg ville gått for bare 2% spenningstap i kablene. 10mm2 er puslete.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensepumpa er av typen Johnson Ultima 800 GPH med 12V DC 2,5A (3A) og sikring 5A. For å ha litt disponibelt også til ev. annet 12V utstyr, synes mest fornuftig å velge 24V til 12V omformer ett trinn opp til 10A-12A,

Nå har jeg funnet det bekreftet også hos MK at 24V RT80 motoren trekker maks 56A. Sikringen på +kabelen er 60A. I manualen står det også anbefalt at ev forlengelse av strømkablene skal gjøres med AWG 6 (=13,3mm2), dvs. 16mm2.

Jeg kjøpte faktisk inn 25mm2 kabel sammen med batteriene, som da bør holde rikelig til formålet.

Det som likevel er litt interessant er hva som skjer med (nedtrappingen av) strømstyrken i kablene mellom de 4 batteriene?

Eks. Anta 4 like batterier 'a 140Ah som er likt ladet og at maks. samlet strømtrekk fra motor og omformer er 70A tilkloplet batteri B+ og D- nedenfor.

Vil da (minst) halvparten av strømmen 35A trekkes direkte ut av dette nærmeste batteriparet B og D, slik at strømstyrken i parallellkablene B+ til A+ og i D- til C- egentlig bare blir den andre halvparten, dvs. 35A ?

Hvis det er tilfelle blir det vel også bare 35A strømstyrke i seriekablene for batteriparene B- til D+ og i A- til C+ ?

battery-setup-12v-series-and-parrallel-t

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.