Gå til innhold
Fiskersiden

Enda ikke fått sjøørret - indre oslofjord


 Share

Recommended Posts

Hei, jeg bor i indre oslofjord og strever for å få sø, men aldri fått en. Hvis du ser mine tidligere tråder ser du at jeg har prøvd lenge å få en sø på kroken, men enda ikke fått det til.
Jeg ser overalt at folk snakker om hvor mye sø det er i indre oslofjord, men aldri vært i nærheten av en. Jeg vet ikke hva jeg gjør feil, jeg har fiska vinter, sommer, høst og vår. klokka 3 på natta, 7 på morningen og 12 på kvelden. Med alle mulige sluker fargekombinasjoner, dypt, grunt, i alle værforhold.i leopardbunner, skjær osv..
Her har jeg lagt ved et lavkvalitetsbilde av noen sluker jeg kjøpte nylig for 500 kr i håp om å få en sø, men har liten tro.
Den oransje/gule wobbleren er 9 cm og den sorte sølve 10,5 er dette for stort? Hvilke farger på slukene er bra for tiden på dagen og tiden på året osv? Hva er dine favoritt sluker og wobblere? Hvordan finner jeg bra plasser for sø, hva må jeg se etter?
Jeg hadde ingen annen retning med denne tråden annet en å spørre om tips og klage litt ;)

post-25088-0-23029700-1394659827_thumb.j

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse funker til SØ. De 5 møresildene nede til venstre ville jeg brukt mest tid med.

+1

Den oransje kastewobleren krever at du gir den liv med stanga, litt jerkbaitaktig med rykk og napp og korte pauser. Den sølvfargede går dypt, fin å bruke fra svaberg hvor det er brådypt (om sommeren når det er varmt i vannet), men neppe riktig medisin akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bare må fortsette som du gjør helt til det løsner... Min erfaring er at det viktigste er tid: når på året, når i måneden, når i døgnet... Og sted: dyp, grunne, strømfylt, topografi...

Så velger man størrelse, farge, hastighet osv. ut ifra dette.

Jeg tok årets første sjøørret på 620gr fra land igår. Da fisket jeg med bombarda (ørret-bombe) og fikk den på en rekeimitasjon som var knall orange... :) Det er noe jeg anbefaler å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska med:

sluk med rekeflueoppheng og en annen svart flue

Fluefiske med en hvit flue, en gul/oransje og en svart flue - kjøpt i en sjøørettpakke

Fiska med spinner, svart og gul og diverse andre farger

Fiska med agn, reker og brisling

Så jeg tror ikke det er problemet

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Har lagt merke til at de tar når jeg setter opp tempoet betraktelig om det kan være til hjelp.

Tidligere år i mars har de tatt på hvitt med prikker i slow mo.

Type morild fra sølvkroken.

Men da har det også vært kaldere etter en hardere vinter.

Tok en idag på halvkiloen som tok på en grønn tobis i høyt tempo, så kanskje det er varmere i vannet enn antatt eller sjøørreten har fått mer mat denne milde vinteren så de er i relativt god form.

Ikke vet jeg.

Koden jeg har knekt her på sørlandet gikk fra blå og hvit morild sakte på langgrunne strender for to uker sia til blank og grønn tobis på samme sted i høyt tempo idag.

For sjøørret er det :) Ihvertfall her :) Fire s.ø på fire turer hvorav minste var 450 gr og største 1,2 kg , alle i god form.

Vet ikke om detta er til noe hjelp, men håper du får noen ideer på hva som kan være koden i ditt område.

Det virker på meg ihvertfall som at det klassiske vårfiske begynner å ta slutt og mørkere farger og raskere tempo begynner å gjøre seg gjeldene her.

Bor i lillesand så vi har jo ikke helt ulikt klima.

Håper du snart får gleden av å slåss litt med den edleste av fisk da, min erfaring er at den er der, og at den tar de klassiske fargene og formene.

Er det helt håpløst har jeg veldig god erfaring med frilinemeite eller bare vanlig duppmeite med hel brisling.

Skitt fiske :)


Høres ut som du bare må fortsette som du gjør helt til det løsner... Min erfaring er at det viktigste er tid: når på året, når i måneden, når i døgnet... Og sted: dyp, grunne, strømfylt, topografi...

Så velger man størrelse, farge, hastighet osv. ut ifra dette.

Jeg tok årets første sjøørret på 620gr fra land igår. Da fisket jeg med bombarda (ørret-bombe) og fikk den på en rekeimitasjon som var knall orange... :) Det er noe jeg anbefaler å prøve ut.

"Min erfaring er at det viktigste er tid: når på året, når i måneden, når i døgnet... Og sted: dyp, grunne, strømfylt, topografi...

Så velger man størrelse, farge, hastighet osv. ut ifra dette. "

Det var en veldig god måte å si det på kje.

Den skal jeg huske på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska med:

sluk med rekeflueoppheng og en annen svart flue

Fluefiske med en hvit flue, en gul/oransje og en svart flue - kjøpt i en sjøørettpakke

Fiska med spinner, svart og gul og diverse andre farger

Fiska med agn, reker og brisling

Så jeg tror ikke det er problemet

Vet du hva sjøørreten spiser når du er der med stanga da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått flere på den blanke tobby sluken på dette settet til biltema (http://biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Skjesluker-30-stk-26367/) pluss flueopphenger. av og til biter den på sluken og av og til på flua og noen ganger på begge :)

Endret av Kims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk oppfatter som mye fisk er veldig forskjellig. Tror nok det blir langt mellom hver ørret hvis man deler antall kast på antall fisk. Men at du ikke har fått fisk er merkelig med så mye variasjon.

Stå på videre og lykke til.

En jeg fiska med i går sa at det er merkelig at nesten alle som får mye fisk får det når de fisker alene. Ta fangstrapportene med mange klyper salt.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er variert innsveiving. Prøv hurtig og sakte, mye rykk og napp og spinnstopp. Flytt deg mye, er fisken der og er på hugget tar den ofte raskt. Og mye uro gjør den skremt. Å unngå å skremme fisken er veldig viktig. Hold lav profil. Har noen akkurat fiska plassen din kan det lønne seg å ta en halvtimes kaffepause og observere før du begynner. Møkkavær kan være godt fiskevær. Nordavind og snøbyger ga meg flere ganger bra med fisk i Sandefjordsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen sa en gang at "bilen er sjøørretfiskerens beste venn". Det Knuts sier om mobilitet er i mine øyne det viktigste ved sjøørretfiske. Ikke stå og true på en og samme plass, fisk over og så videre til neste. Følg med rundt deg, jeg tipper at 80% av ørreten jeg har fått fra land har jeg sett før jeg kaster på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den i boks ;) Dro ut i drammensfjorden kl 11 - 12 og fikk disse to vidunderfiskene, oslofjorden er oppskrytt! Alle de timene jeg har kasta ut i intet med et lite håp om en sjøørret i oslofjorden :thumbsdown:

800 grams fisken på Magic minnow oransje/gul 18 gr.

450 grams fisken på møre silda sølv/blå 18g.

Kom hjem la litt smør og hvitløk i fisken, krydra den og la den på grillen i slølvfolie, smakte digg :dribble:

Skitt fiske :P

post-25088-0-67287900-1394911889_thumb.j

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen sa en gang at "bilen er sjøørretfiskerens beste venn". Det Knuts sier om mobilitet er i mine øyne det viktigste ved sjøørretfiske. Ikke stå og true på en og samme plass, fisk over og så videre til neste. Følg med rundt deg, jeg tipper at 80% av ørreten jeg har fått fra land har jeg sett før jeg kaster på den.

Da var den i boks ;) Dro ut i drammensfjorden kl 11 - 12 og fikk disse to vidunderfiskene, oslofjorden er oppskrytt! Alle de timene jeg har kasta ut i intet med et lite håp om en sjøørret i oslofjorden :thumbsdown:

800 grams fisken på Magic minnow oransje/gul 18 gr.

450 grams fisken på møre silda sølv/blå 18g.

Kom hjem la litt smør og hvitløk i fisken, krydra den og la den på grillen i slølvfolie, smakte digg :dribble:

Skitt fiske :P

Ser du tok meg på ordet. ;)

Grattis med de første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det är mycket som skall stämma för att lyckas i jakten på den magiska Havsöringen. Det skiljer nog inte så mycket från Norska till Svenska kusten, mer än de specifika förutsättningarna för varje plats...

Vind, ström, sikten i vattnet, salthalt, temperatur, tillgång på mat, sill, tobis, tånglake etc. Förra säsongen hade jag möjlighet att fiska vid rätt tillfällen och landade 5-6 HÖ på kanske 25 timmars fiske, största på 3.7 kg. I år har jag fiskat nästan 100 timmar och endast sett några enstaka fiskar som inte velat hugga i allt för klart vatten...

Men jag ger mig inte, vet att dom finns där, och när jag är på rätt plats vid rätt tidpunkt och med rätt förutsättningar kommer nästa hugg.....

Skitfiske.... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.