Gå til innhold
Fiskersiden

Politikerene sier ja til rotenon mot mort


oracel
 Share

Recommended Posts

Under formannskapets møte i dag ble det enstemmig ja til å bruke rotenon. Jon Gunnes (V) foreslo at det også måtte søkes om å få benytte rotenonbehandling i de syv vannene i Bymarka der det er registrert mort far før.

Jeg kan til nød forstå hvorfor man vil rotenonbehandle Vikarauntjønna. Men hvorfor rotenonbehandle vannene i Bymarka?

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9347705.ece

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de først har tenkt å fjerne all fisk i det vannet, så hadde det vært gøy om kommune, grunneier og f.eks Dag Dolmen hos NTNU hadde sett på mulighetene for å etablere storsalamander der, etter behandling.
Er selv ørretfisker, men det finnes vel mer enn nok vann å ta av i området for de som ønsker et slikt tilbud? Dessuten er det vel sannsynlig at en utsetting av ørret i det vannet bare hadde ført til småfisk på sikt.
Tar jeg ikke helt feil så er det også en barneskole(?) rett i nærheten der. Disse kunne fått et eierskap til prosjektet, slik man har sett i andre steder i fylket :

http://naturvernforbundet.no/trondelag/malvik/saarbar-storsalamander-i-malvik-article27242-2692.html

Kan ikke all verden om storsalamanderen, men den finnes etter hva jeg forstår rundt Jonsvatnet fra før. Et av problemene med arten sliter med, er at det er for få lokaliteter med storsalamander som ligger nær nok hverandre til at man unngår innavl. I tillegg til dette er det også en fordel med flere "fluktveier" for salamanderne, om et av stedene den er avhengig av opplever en midlertidig krise.

Det finnes sikkert en drøss med problemstillinger rundt dette, som at det finnes en vei som går langs vannet på den ene siden, og at vannkvaliteten kanskje ikke er tilstrekkelig etc.
Men samtidig så er det et større skogområde, med masse myr på baksiden av vannet og det ligger veldig nært og tilgjengelig for forskningsmiljø og allmue. Det er tross alt en av de artene vi har et stort ansvar for å ivareta.

Det er bare en tanke, men jeg synes iallefall det er noe man burde undersøke.

Endret av DensisteHedning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de først har tenkt å fjerne all fisk i det vannet, så hadde det vært gøy om kommune, grunneier og f.eks Dag Dolmen hos NTNU hadde sett på mulighetene for å etablere storsalamander der, etter behandling.

Er selv ørretfisker, men det finnes vel mer enn nok vann å ta av i området for de som ønsker et slikt tilbud? Dessuten er det vel sannsynlig at en utsetting av ørret i det vannet bare hadde ført til småfisk på sikt.

Tar jeg ikke helt feil så er det også en barneskole(?) rett i nærheten der. Disse kunne fått et eierskap til prosjektet, slik man har sett i andre steder i fylket :

http://naturvernforbundet.no/trondelag/malvik/saarbar-storsalamander-i-malvik-article27242-2692.html

Kan ikke all verden om storsalamanderen, men den finnes etter hva jeg forstår rundt Jonsvatnet fra før. Et av problemene med arten sliter med, er at det er for få lokaliteter med storsalamander som ligger nær nok hverandre til at man unngår innavl. I tillegg til dette er det også en fordel med flere "fluktveier" for salamanderne, om et av stedene den er avhengig av opplever en midlertidig krise.

Det finnes sikkert en drøss med problemstillinger rundt dette, som at det finnes en vei som går langs vannet på den ene siden, og at vannkvaliteten kanskje ikke er tilstrekkelig etc.

Men samtidig så er det et større skogområde, med masse myr på baksiden av vannet og det ligger veldig nært og tilgjengelig for forskningsmiljø og allmue. Det er tross alt en av de artene vi har et stort ansvar for å ivareta.

Det er bare en tanke, men jeg synes iallefall det er noe man burde undersøke.

Det prosjektet kan jeg avskrive på stedet. Storsalamander har en naturlig utbredelse i Midt-Norge i små fisketomme myrtjern over marin grense. Vikerauntjønna er dermed ikke innafor det man definerer som en naturlig storsalamanderlokalitet, og dermed totalt uaktuelt og flytte arten dit. Dessuten vil slike innsjøer rett ved veien ALLTID få fisk, pga tilgjengeligheten, det er dessverre en naturlig konsekvens. Storsalamander tåler ikke tilstedeværelse av fisk. Vikerauntjønna er allerede et studieobjekt for lokale skoler, ved at det er en av få lokaliteter i Midt-Norge med padde. Padde er nemlig spesialist på å sameksistere med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prosjektet kan jeg avskrive på stedet. Storsalamander har en naturlig utbredelse i Midt-Norge i små fisketomme myrtjern over marin grense. Vikerauntjønna er dermed ikke innafor det man definerer som en naturlig storsalamanderlokalitet, og dermed totalt uaktuelt og flytte arten dit. Dessuten vil slike innsjøer rett ved veien ALLTID få fisk, pga tilgjengeligheten, det er dessverre en naturlig konsekvens. Storsalamander tåler ikke tilstedeværelse av fisk. Vikerauntjønna er allerede et studieobjekt for lokale skoler, ved at det er en av få lokaliteter i Midt-Norge med padde. Padde er nemlig spesialist på å sameksistere med fisk.

Litt OT, men er det på grunn av at egg og rumpetroll til padder er giftige at de kan eksistere sammen med fisk? Husker jeg stusset litt på at det i Dyen ved Steinkjer var rumpetroll og gjeddeyngel sammen på grunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spennende" skjellanalyse av morten vi fanget i høst. Kan utelukke teorier om vadefugel som spreder i allefall. Vekstanalyse viser et markant sprang i vekst på 2 av de største fiskene i 4års alderen, noe vi ikke har funnet på fisken i Bymarka.

Kan virke som tjønna var renne festen for fisken som ble introdusert hit med en vekst opp i 7-8 cm i året. dette var fisk som mest sannsynlig er introdusert til vannet pgr av unormale vekst mønster i skjell i fire års alderen.

Det er NTNU Vitenskapsmuset som har analysert skjellene.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prosjektet kan jeg avskrive på stedet. Storsalamander har en naturlig utbredelse i Midt-Norge i små fisketomme myrtjern over marin grense. Vikerauntjønna er dermed ikke innafor det man definerer som en naturlig storsalamanderlokalitet, og dermed totalt uaktuelt og flytte arten dit. Dessuten vil slike innsjøer rett ved veien ALLTID få fisk, pga tilgjengeligheten, det er dessverre en naturlig konsekvens. Storsalamander tåler ikke tilstedeværelse av fisk. Vikerauntjønna er allerede et studieobjekt for lokale skoler, ved at det er en av få lokaliteter i Midt-Norge med padde. Padde er nemlig spesialist på å sameksistere med fisk.

Hehe! Dette blir avskrevet på stedet og det er ikke bare uaktuelt men totalt uaktuelt!

Uansett, du har i det store og det hele rett. Leste artikkelen under her nettopp, og det er visst ikke ønskelig å sette ut salamander på noe slags sted hvor det ikke er kjent at det har vært salamander der fra før. Det er merkelig at ordlyden er så sterk vedrørende dette, da med tanke på at man til stadighet gir konsesjon for utsetting av laksefisk, langt over dens naturlige utbredelse. Antar at dette kommer av at det er politikerne som bestemmer, ikke faginstansene.

For trønderlags vedkommende er det i nesten alle tilfeller riktig at forekomstene befinner seg over maritim grense. Men å kalle dette naturlig utbredelse er vel ikke akkurat sikker vitenskap, da det på langt nær er naturlige bestander av ørret eller røye i alle dammer og putter under grensa? En del vann i trønderlag har vel kunstige gytebekker og i mange av vannene ble det vel satt ut ørret, før man i det hele tatt registrerte amfibier?

Av vennene jeg er oppvokst med i trønderlag, så er det på langt nær alle jeg antar er klar over at det i det hele tatt er salamander i fylket. Og av de igjen enda færre som vet hvor dårlig den tåler predasjon fra fisk. Derfor tror jeg at det farlig om faginstansene ikke tør å satse på tiltak for truede bestander, pga frykt for uønskede handlinger fra diverse unger, uvitende etc. Da blir det en selvoppfyllende profeti.

Takker for informasjonen om padden, dette hadde jeg ingen aning om. Håper man tar hensyn(tiltak) til dette med tanke på en rotenonbehandling. Det hadde ikke vært første gang hvor mangel på kommunikasjon hadde ført til katastrofe, når stat og kommune gjør inngrep i naturen.

http://fylker.miljostatus.no/Global/Oppland/Dyr%20og%20planter/Nasjonal_handlingsplan_for_stor_salamander_eSq7y_dPeyv-file2798.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.