Gå til innhold
Fiskersiden

Fra Fluestang til haspelstang


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Har fått en del spørsmål om bygging av haspel-/multistenger på flerdelte flueblanks. Så langt har jeg sagt nei takk siden jeg ikke har prøvd selv og dermed ikke har erfaring med det. For å rette litt på dette slo jeg til på eBay da jeg fant en Batson F909-4 (Forcemaster 9', 9w, firedelt) til en grei pris. Aksjonen skal være medium fast og den er bygget på det Batson kaller RX6 grafitt.

Da den kom i hus forrige uke, ble det tatt et par raske avgjørelser om for- og bakgrep, snellefeste, og ringer. Snellefester har jeg liggende. For- og bakgrep hadde jeg ikke som kunne brukes direkt,men noen med riktig innvendig diameter har jeg. Dermed var det bare å kutte og pusse noen av disse til riktig lengde og form. Enbeinte ringer er heller ikke noe jeg har liggende, men heldigvis er jeg ikke alene om å bygge så jeg har lånt nok til å begynne testkastingen.

Første jeg måtte gjøre var å surre på en pyntesurring på den bakre delen. For en gangs skyld måtte denne på før noe annet. Dette fordi jeg skulle ha split grep og endesurringene skulle under grepene og snellefestet. Ble litt ekstra måling og prøving med avstanden mellom mønstrene. Ett av dem skulle jo vises igjennom åpningen i snellefestet. Gjorde en enkel men lang surring med bare mørk blå og hvit tråd.

20140315_1303_zpsef1a94d1.jpg

Ferdig med surringen måtte jeg kutte bort et par av mønstrene som kom under og forran snellefestet. De åpne feltene er til limet for snellefestt. Stoler ikke på at tråden blir liggende på plass etter lang tids bruk. Om den noen gang blir brukt.

20140315_1309_zpsd6859faa.jpg

Ferdig med dette og surringene fikk to lag epoxy så de ikke skulle bli ødelagt når jeg skulle tre på de to grepene bak. Mens dette tørket kappet og pusset jeg for og bakgrepene til den formen jeg ønsket.

Tørr epoxy og endebutten fra en tidligere slaktejobb, kom på plass bakerst. Deretter bakre EVA-grep og fremre bakgrep. Snellefestet i aluminium og grafitt, ble shimset på plass med maskeringstape før lim og snellefeste ble forent bak forgrepet.

20140318_1319_zps4d474b72.jpg

Ringer og topp ble så montert og hunndelen av skjøtene fikk en sikringssurring. Ikke noe ekstra med disse. De skal av igjen så snart jeg får mine egne ringer. Dessuten skal det testkastet og ringene blir sikkert flyttet på for å få en optimal plasering.

20140318_1325_zpsa20e9c56.jpg

En snartur på vekta før jeg skrev dette.

20140318_1327_zps8f49d37b.jpg

Ikke galt dette, med alu snellefeste og tunge ringer. Veide en 8' Shimanostang samtidig. Med korkgrep og grafitt snellefeste, lette og færre ringer, veide den 165 gram.

Nå gjenstår som sagt testkasting for å bestemme kastevektene. Har fått tips om at de blir rundt 15 gram. Greit nok det for da har jeg noe mer å gå ut fra når flere fluestenger i forskjellige klasser blir prøvd fremover.

20140318_1317_zps3a30a277.jpg

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er testkastingen og stang ferdig.

Fikk tips om at kastevektene kom til å ligge rundt 1/16 ounce x lineklasse. Dette skulle da bli 1,77gr x 9 = 15,95gr.

Snella jeg har til denne er en Shimano Sahara 2500 med 0,17 Fireline + en meter mono topshot. Kastevekter jeg prøvde var 7, 12, 15, 18, 20 og 22gram.

To forskjellige oppsett med tre forskjellige typer enbeinte Y-ringer ble prøvd. Først et vanlig oppsett (COF, cone of flight) som de aller fleste er vant med fra fabrikkstenger. Her er ringene satt opp med en stor ring nærmest snella, for så å bli mindre frem mot toppen. Ringene som ble prøvd her var 25, 20, 16, 12, 10, 8 og 8 topp. Greit nok som referanse.

Det neste var et oppsett som kalles 27x. For den som ønsker å vite mer om dette: http://anglersresource.net/GuidePlacementSoftware.aspx Ringene her var 25, 16, 10, 5x8 og 8 topp. Kastelengden økte, men følte at alt for mye vekt kom for langt frem og stresstesten viste det samme. Så derfor over til oppsett tre.

Igjen ble oppsettet i utgangspunktet et 27x. Forskjellen var høyere ringer som etter hvert kunne plasseres 25cm lengre bak og dermed få større avstand mellom de fremste ringene. Ringene her var 20, 16, 12, 5x8 og 8 topp. Og igjen økte kastelengden litt.

Kastingen ble gjort på en fotballbane i vindstille. 10 kast med hver kastevekt for hvert oppsett. Det viste seg allerede på første oppsett hva stanga likte. 15 gram var favoritten med 12 og 18 gram hakk i hæl. 7 gram kastet den for så vidt greit om man må ha så lette vekter og ikke har en stang til dette. 20 og 22 gram ble i overkant, men de kan brukes om man må.

Oppsettene av ringer hadde som ventet rimelig stor innvirking på kastelengdene. COF-oppsettet kom som ventet dårligst ut. Med første 27x-oppsett økte kastelengden med ca 8 meter, mens det siste oppsettet igjen økte med ca to meter.

En ting som ikke økte uansett ringoppsett, var presisjonen. For å si det sånn, man legger ikke sluken i vaket hver gang. Dette kom egentlig ikke som noen overaskelse da stangtuppen var rimelig slaskete. Mulig dette kan rettes opp med en raskere/stivere stang, men jeg har i alle fall ikke tenkt å kjøpe en overpriset flueblanks for å prøve. Da kjøper jeg heller en blanks som er laget for spinn/casting.

Da gjennstår det bare å prøve stanga på en fisk eller ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig bra ut. Hva er avstanden mellom ringene på de forskjellige oppsettene? Driver å bygger en stang selv nå, så hadde vært flott med tips.

Her er et dårlig bilde av bunndelen av stanga med dreide håndtak av syrna rogn og en knott av stål

http://i1094.photobucket.com/albums/i452/harald15/mekking/20140412_195022_zpsa150f47d.jpg

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig bra ut. Hva er avstanden mellom ringene på de forskjellige oppsettene? Driver å bygger en stang selv nå, så hadde vært flott med tips.

Her er et dårlig bilde av bunndelen av stanga med dreide håndtak av syrna rogn og en knott av stål

http://i1094.photobucket.com/albums/i452/harald15/mekking/20140412_195022_zpsa150f47d.jpg

Først er det flott at du bygger selv og til og med lager egne grep. Har ikke dreiebenk selv og har derfor ikke mulighet til å dreie tregrep foreløpig. EVA og kork derimot er dert ikke problem å forme med enkle løsninger.

Kan ikke gi deg en fasit på ringavstanden annet enn på COF-oppsettet om jeg får et par mål fra deg. Antall ringer, avstanden mellom toppring og første ring og til slutt avstand fra toppring til siste ring.

De to andre oppsettene er ment å fjerne snørebuktene fra lina når den forlater snella raskest mulig. Dette gjøres med tre- fire ringer i minskende størrelse for dermed å gå over til samme størrelse på de siste. Her er det en del valg man må ta. Utgangspunktet er spolediameteren, vinkelen mellom snelle og stang, linetype du bruker (multi eller mono) og hvilke ringer du bruker. Det meste kan du lese om i linken jeg la inn i forrige post.

Trenger du hjelp eller er noe du og andre lurer på er jeg lettere tilgjengelig på Facebook. Er ikke her så ofte lenger.

Terje Grønseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.