Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelpe en venn med nytt fiskesett (ferskvann)


ViktorS
 Share

Recommended Posts

Shimano er kvalitet. :)

Jeg har str 2500 på en shimano stang på 270 cm og det fungerer utmerket :)

Hvilken str kompisen din bør gå til innkjøp av avhenger bla. litt av kastevekta på stanga.

Eksempelvis har jeg ei Shimano Nexave 2500 på en Shimano BeastMaster på 270 cm med kastevekt 10-30 gr

og ei Shimano Nexave 1000 på en Shimano BeastMaster på 180/210 cm med kastevekt 3-15 gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesath er jo ei gromstang av de meget sjeldne. "Normalt" vil ei slik stang ofte parres med det råeste på haspelsiden også, nye Stella FI eller kanskje en Daiwa Certate.

Jeg tror kompisen din vil bli svært godt fornøyd om dere "gikk ned" til Antares eller kanskje den 3-delte nye versjonen av SpeedMaster. Jeg har den stanga i 270 ML og den balanseres svært godt med eksempelvis en Stradic CI4 i 2500 størrelse. Selv bruker jeg mye en TwinPower CI4 2500FA på ørret/sjøørretfiske. SpeedMastern bruker jeg nå nesten vel så mye som de mer kostbare alternativene fra Shimano.

Ikke til forkleinelse for Rareniumen, men mitt valg ville vært å kjøpe ei litt rimeligere stang og legge de pengene i ei enda bedre snelle.

De fleste 9 fot stengene i disse kalibrene håndterer både 1000 og 2500 sneller nokså upåklagelig. Personlig erfaring gjør valget av ei litt tyngre 2500 snelle til en ganske så klart førstevalg. Litt bedre balanse, litt større spole og økt snørekapasitet gir også marginalt lengre kast og litt større fleksibilitet i valg av snører. Fordelene er der uavhengig om du velgeren 9 foter i L (3-14gram) , ML (7-21gram eller M (10-30gram). På MH (14-40gram) vil jeg vurdere å gå opp til 4000 størrelse. 1000 snellene mine brukes i stor grad på 8 fotere og mindre og kastevekter under 15 gram.

Mitt konkret forslag er SpeedMaster BX 270L eller ML parret med ei Stradic CI4+ 2500FA. Killer kombinasjon både på svaberget og langs fjellvann.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget gode svar folkens:)

Hvordan er biomastern(2500)? Er vel arvtakeren til twin power? Men 2500 var litt tung, over 250g... Stradicen er under 200:/ ser jo også ssnella sustain, ser meget spennende ut!:)

Speedmaster DX 270L ser ut som ei meeeget god, og flott stang! Hvordan er den i forhold til feks beastmaster 270L?

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det frister å tipse han om:

-speedmaster bx 240L/270L

-shimano sustain 1000/2500

Han skal utelukkende bruke dette på fjellvann etter ørret og røye, og 99% av fiskene er under 1kg:p

Mens jeg skal kose meg med daiwa presso 5'6" 1-7g, men en shimano symetre:-)

Ble fristet til å kjøpe sustain 1000 og 240l av speedmastern selv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis han ikke vet hvilken stanglengde og snellestørrelse han trenger så har han ikke behov for utstyr på Lesath og Rarenium nivå ;)

Han har ikke sååå mye greie på fiskeutstyr, men hadde litt kronasjer til overs etter en gevinst på oddsen:p

Men han fikk uansett aspire cx 270L og rarenium 2500 for ca 4500,-.

Tror han kommer til å bli meget fornøyd, det hadde i allefall jeg blitt:)

Men nå har jo jeg vørt kanonfornøyd i 2 år med beastmaster og avocet gold III.

Men i sommer blir det arctic trout 240 -16g og penn conflict 1000:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har selv endt opp med å bestille meg en rarenium 2500.. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke denne på min beastmaster cx 270L, men er fristet til å kjøpe DX 270L evnt speedmaster bx 270L.

Hvordan kan man sammenligne beastmaster kontra speedmaster? Speedmastern er 3-delt og har hakket hvasserr materialer. Hvordan er det med kasting og kjøring av fisk, og aksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.