Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp vedr. ekkolodd


nmu286
 Share

Recommended Posts

Hei

Ved en tur til BassPro LasVegas for noen år siden, ble det med et Lowrance x67c med hjem i baggen. Dette var hovedsaklig ment til bruk for enkel dybdemåling (osv.) ved utlegging av karperigger.

Tidene forandrer seg og båtplass i Øyeren er nå på plass. Ekkoloddet ligger fortsatt ubrukt i esken og spørsmålet er derfor om dette er brukbart til dorging på Øyeren? Jeg er totalt kunnskapsløs vedrørende ekkolodd (har søkt litt i trådene her, men det blir mye spesifikk detaljkunnskap), og hadde derfor satt pris på om noen kunne formidlet innformativt her. Både om det jeg har og eventuelt hva jeg burde hatt.

Kartplotter er vel nesten et "must" eller?

Har på følelsen at ekkoloddet jeg besitter, bare egner seg til søk etter såpa i badekaret.

post-577-0-28872000-1395479027_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med første innlegg. Ikke dårlig med tanke på registrering i 2004. :)

Det er kanskje ikke verdens beste ekkolodd du har i boksen din, men på den annen side så kostet det sannsynligvis omtrent det samme som såpestykket du leter etter.

Hva forventer du deg ut av et ekkolodd? Hvis du forventer å få hvite hva dybden er i Øyeren, så får du det med ekkoloddet du har. Du kommer sikkert til å se en fisk eller tre også, særlig på grunnere vann enn ca 20 meter.

Kartplotter er en av disse tingene som du ikke visste at du trengte før du begynner å bruke den. (Slik som internett, mobiltelefon og kvinnfolk.) Jeg bruker kartplotteren veldig mye, både for trolling og spinnfiske.

Hvis du vil oppgradere, bør du se på såkalte kombienheter. Dette er enheter som har både ekkolodd og kartplotter i den samme enheten, noe som forenkler endel ting (man kan feks lage waypoints basert på det man ser på ekkoloddet). Det gir også mulighet for å logge dybde og posisjon, slik at man kan lage et dybdekart basert på disse dataene. (Det finnes ikke noe godt dybdekart for Øyeren, men www.dybdekart.no holder på å lage det nettopp basert på innsendte data.) Utover det er det mest et spørsmål om budsjettet man har til disp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar Erik! Første innlegg siden 2004 er vel å ta i :) (registrer at jeg har fått nytt brukernavn og at tidligere innlegg er fjernet), men siden Hooked så dagens lys så har forumsaktiviteten vært død!

Det er vel med dette som alt annet, jo dyrere jo bedre.

  1. Hva tror du/dere kunne vært en godt ekkolodd til ferskvannsbruk med kartplotter? Holder 5000,- til noe slikt (eller rimligere)?
  2. Fargeskjerm er vel et "must"?
  3. Hva med merke, Lowrance?

Fint om det er forholdsvis enkelt å ta med seg selve "skjermen" hjem etter endt tur.

x67c får vel få seg en ny eier, eller forstatt skulle fungere til å finne den ultimate "karperigg spottet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vant til å tyde et ekkolodd, er strengt tatt ikke fargeskjerm et must, men alle gode ekkolodd har fargeskjerm i dag og det er uansett langt finere å se på. :)

Nå er det ikke noen hemmelighet at jeg er svak for Lowrance, men også Raymarine (Daragonfly), Garmin (echomap 50s) og Humminbird kan være et alternativ i nærheten av budsjettet ditt.

Jeg vil absolutt anbefale en kombienhet, dvs ekkolodd og kartplotter i en enhet.

Til trolling anbefaler jeg Lowrance HDS. Årsaken er at du får et MEGET godt tradisjonelt ekkolodd, og endel andre ting i tillegg. Du kan zoome inn på feks de øverste 20 meterne av vannsøylen, uten at ekkoloddet mister "bunnkjenningen", dvs du ser fortsatt total dybde. Jeg bruker denne funksjonen på stort sett hver eneste trollingtur.

HDS er en ekte multifunksjonsenhet, dvs den kan bygges ut med diverse annet leketøy når lysten og økonomien tillater det. Til trolling bruker jeg Structurescan, spesielt SideScan som gjør at jeg ser ut til siden for båten. Dette er nyttig for å finne områder med mye agnfisk, men særlig ved strandnær trolling. Jeg ser da på SideScan hva som er avstanden fra båten til feks vegetasjonsbelter og passer på at planerboardet går akkurat i kant med vegetasjonen. Structurescan er bygget inn i HDS Touch, og fås som tillegsmodul til HDS Gen2 (den med knapper).

På en HDS kan du koble til stereoanlegg, motordata, radar etc og ikke minst bygge ut med flere skjermer som deler ekkoloddbilde og kart med hverandre.

HDS 5 starter rundt 7-8000 med giver. (Vær obs på at en 5" skjerm er litt lite for å bruke SideScan.)

Mer i linje med budsjettet har du Lowrance Elite 5 HDI. Med 83/200-giveren har du det samme gode ekkoloddet som i en HDS, med mulighet for zoom men den mister fort total dybde ved zoom på øverste vannlag. 5" fargeskjerm og en ok kartplotterdel, med samme mulighet som HDS til å ta opp ekkoloddata for å lage egne dybdekart. (Du kan feks bruke dybdekartene på www.dybdekart.no).

Elite 4 HDI gjør det samme som Elite 5 HDI, men på en mindre skjerm. Skjermen er litt større enn på det ekkoloddet du har dog, men ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.