Gå til innhold
Fiskersiden

Lage seneskiftesak ?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Har noen av dere erfaring med å lage en innretning som hjelper til når man skal skifte sene?

Det jeg vil lage er en sak jeg kan tre rullen med sene på og feste på en måte som gir meg muligheten til å bremse senerullen.

En foreløpig ide er å tre senerullen innpå noe som er gjenga så jeg kan skru en mutter med ei skive foran mot rullen for å gi den noe motstand så sena blir surra stramt og fint på snella.......

Egentlig er jeg blank, men tror ikke jeg er den eneste som har lekt med tanken på en slik sak.

Har noen noe erfaring?

Bilder eller tips om nettsider som kan hjelpe?

Da blir jeg veldig glad for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke lagt ut link. men på fisketid.no (driften er avviklet) finner du en listet under sneller f.eks. koster 499,-

Men med tanke på bytte av sene(ta vare på den som sto på) så hadde det vært fint om en kunne sveivd inn sene på en original sene spole. Dette kan jo fint lages på den måten Aurejeger foreslo. Jeg vet ikke om det finns noen ferdige sene påleggere som har denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en m8 bolt med to store skiver og mutter når jeg bytter sene.

Setter denne i en drill når jeg skal ha det av,det går ganske kjapt.

Når jeg skal ha det på snella igjen bruker jeg samme skruen i skrustikka og strammer sånn passe på mutteren for å få passe motstand.

Pleier også å legge spolen i vann før jeg begynner,da får man det stramt og fint på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste. Tre en blomsterpinne/spisepinne gjennom hullet på senerullen, hold denne med føttene og sveiv i vei. Har spolt en del kilometer på denne måten. Enkelt å justere hvor hardt du spoler på også. Hvis du har et mykt gulv kan det lønne seg å legge en avis ellerno imellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste. Tre en blomsterpinne/spisepinne gjennom hullet på senerullen, hold denne med føttene og sveiv i vei. Har spolt en del kilometer på denne måten. Enkelt å justere hvor hardt du spoler på også. Hvis du har et mykt gulv kan det lønne seg å legge en avis ellerno imellom

Bruker samme metode. Går mye fortere en å lete opp en eller annen dings til å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.