Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan få tak i hel usløyet fisk?


Lærer
 Share

Recommended Posts

Hvem eller hvor kan jeg henvende meg til for å få tak i hele fisker, som ikke er sløyet?

Fiskene skal brukes til dissekering i en biologi klasse.

Det har vist seg vanskelig og få tak i hele fisk som ikke er sløyet, da alt av forhandlere visstnok mottar fiskene ferdig sløyet pga restriksjoner fra mat tilsynet.

Så da lurer jeg på hvordan jeg kan få tak i fiskere som har tilgang på usløyet fisk?

(Skolen holder forøvrig til i Vestfold, men har mulighet til å hente mellom Vestfold og Oslo også)

Takke på forhånd for alle eventuelle bidrag!

Hilsen fersk biologi lærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare gå i frysedisken på Rema1000. De store sjøørretene der er runde usløyde fisk. eller kjøp agnfisk. disse er heller ikke sløyet. Dette får du ofte hos Asiamat butikker og den lokale fiskehallen.

Tviler på at dypfryst fisk er optimalt for biologiprosjekt. Den indiske makrellen jeg har kjøpt hos Asiamat her var faktisk sløyet.

Når jeg hadde biologi fikk vi ganske fersk fisk, usløyet. Hjertet dunket faktisk fortsatt. Dette er to år siden, og reglene kan vel ikke endret seg så mye på den tid? Vi fikk også hjerter fra svin og sau vi dissikerte, men hvordan læreren fikk tak i alt dette vet jeg ikke. Dette var forresten i Bergen.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med klassen på fisketur, sikkert noen av de som har fiskestenger og har fiska før.

Ellers så er det sjarker som fisker reker og selger ved kai i de fleste byene i vestfold. I horten har du Hauken, rett bak rema1000. Han selger både fisk og reker, hvis du avtaler på forhånd med ham så ordner han sikkert det. I sandefjord er det flere, og også et fiskemottak (berglund tror jeg det heter, ligger like ved fergekaia)

Men du må avtale dette med de på forhånd som sagft, fisk sløyes nesten alltid ombord og så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode innspill! :)

Har fått tak i en fisker som skal ut i dag, fortrinnsvis en skalldyr fisker men han skulle ta med den fisken han også fikk fatt i i dag. Og så fant jeg frossen sjøørret på meny, som vi har i bakhand.

Men til det neste året jeg har biologi 1, blir det nok planlagt litt bedre med eget fiske og dissekering på stedet ute i steden! Nesten litt flau over at ikke denne tanken har slått meg, før dere nevnte det her!

Hjerte og lungeslag, var i boks etter to minutter på tlf med nærmeste slakter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lokale fiskedealer i Tromsø fiksar sild og div bruskfisk til undervisninga vår på Universitetet i Tromsø. Usløyd er ingen problem. Til dømes sild er jo sjeldan sløyd, også på Meny.

Dessutan går det fint med frosen heil fisk.

PS! Som biologilærar veit du sikkert også at den frosne sjøauren du fann på butikken er ein regnbueaure :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.