Gå til innhold
Fiskersiden

Ny snelle, bytte olje/fett?


ViktorS
 Share

Recommended Posts

Det folk normalt gjør er å fjerne fettet i multiplikatorsneller og erstatte dette med tynn olje istedet.

Det gjør at det blir mindre friksjon i snella og man kaster lengere.

På haspelsneller vill ikke dette ha noen virkning,siden spolen står stille under kast.

Men du kan jo sjekke at det er fett der. Også mulig at snella må gå seg til litt før den glir lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag håller inte med om det du skrev att man ersätter fettet i multiplikatorsneller med olja. Det man gör är att man rengör högfartssystemets(allt som roterar under kast) lager och smörjer om med specialoljor som tex Rocket Fuel Red Label eller Yellow Label. Endast IAR-lagret kan behöva smörjas om med olja istället för fett om man ska fiska när det är kallt ute, typ nära noll eller kallare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det noe for seg å smøre opp haspelsneller før de taes i bruk? For jeg hører en slags meget lav "skrape-lyd" fra snella når jeg sveier... Kan hende at det bare er sånn, og jeg merker det nok ikke på fjellet uansett, men vil jo at den skal være så snooth som mulig.

For øvrig så har snella mi sånn maintenance-hull, der jeg skal/kan fylle på ett par dråper med en speiell shimano-olje/grease for smøring..

For øvrig nr 2: shimano symetre 500fl virker som ei meget kompakt og fin snelle. Eneste jeg har å utsette på førsteinntrykket er at den "knappen" for å stramme sveien er i plast, det samme er den plastsingen innerst på sveiven(en slags hylse inn mot seøve snella)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det var ikke dumt, hva tar de for en service/overhaling av en shimano haspelsnelle? Har en ganske god snelle som har begynt å fuske litt. Begynner å dra på årene, men den er lite brukt så burde ikke fusket allerede nå. Plutselig fungerer ikke låsen på sveiven, altså at den plutselig kan sveives bakover.. Det skal jo ikke skje, med mindre man setter den på "freewheel".

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen(meg for eksempel) så kan det fort bli litt dyrt om alle ca 30 snellene skal sendes inn, så da blir det til at man lærer seg selv. Det er jo ikke magi det er snakk om, så det handler bare om å lære seg det vanlige vedlikeholdet.

Dersom man bare har to-tre sneller man bruker, så blir jo prisen en annen.

Er vel også lurt å sende inn dersom man snakker om overhaling av slitte sneller, hvertall hvis man er usikker på hvordan det fikses.

Hadde vært interessant å høre hva en vanlig "service" koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også service på sneller selv.

Er ikke noe vanskelig egentlig.

Når du gjør det selv så vet du ihvertfall at det er skikkelig gjort :)

Koster vel 1 service for å kjøpe inn alt grease/oljen du trenger.

Men etter det er kjøpt inn så har du det leeeenge!

Husker jeg var litt skeptisk til å sende det inn første gangen.

Tok derfor en gammel snelle å begynte med den.

Etter jeg var ferdig.. synes jeg ikke det var noe særlig vanskelig.

Å konkluderte med at å sende inn på service var dyrt..

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig rens og smøring kan man bare gjøre selv ja,men hvis du mistenker det er noe feil med snella,kan det jo være greit å sende den til Kenneth i servicen.

Det er jo litt av poenget med å kjøpe Shimanoutstyr,kunne benytte seg av et bra serviceapparat :)

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Jeg betaler 100-150 kr pr snelle for full service.

Da blir snella rengjort for smuss og alt som skal smøres blir smørt opp på nytt.

Ved behov har de bytta haspel bøyla og sendt med den gamle i en pose og om noen deler har blitt bytta ut innvendig har de blitt sendt ved.

Jeg pleier å sende inn et par av de shimano snellene jeg har brukt mest et par ganger i året og når jeg får de tilbake er de som nye. Føler også det ligger en del sikkerhet i det for min del.

Med å gjøre det på denne måten har jeg alltid sneller som er tipp-topp.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Alle nye Shimano sneller bør sendes ret inn til Shimano Norge for oppsmøring før de tas i bruk. jeg har måtte gjort dette med 3 av 3 Shimano sneller jeg har kjøpt. Nå er det vel på tide at Shimano fabrikken lærer seg å smøre opp snellene før de sender de ut for salg.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal serviceavdelingen da ha å gjøre...? :rolleyes:

Men fra spøk til revolver...

ViktorS bør ta kontakt med butikken han kjøpte snella og be de bytte den med en feilfri...enkelt og greit :D

Du skal rett og slett ikke få en ny snelle med skrapelyder...

EDIT: så ikke at tråden er ett par måneder gammel...

Siden du ikke tok tak i dette med en gang må du vel prøve å fikse biffen selv.

Søk etter Shimano Bantam oil og Permalube grease.

Pass bare på å ikke ha fett det det skal være olje. Ofte er dette på plasser som ligger åpent til. Støv og dritt vil kunne feste seg i fettet, men ikke vil ha samme potensielle skadevirkninger i en tynn oljefilm.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte snella fra usa, så gidder ikke sende den tilbake, vil fikse den selv, morro å lære litt vedlikehold av eget utstyr:)

Hva skal serviceavdelingen da ha å gjøre...? :rolleyes:

Men fra spøk til revolver...

ViktorS bør ta kontakt med butikken han kjøpte snella og be de bytte den med en feilfri...enkelt og greit :D

Du skal rett og slett ikke få en ny snelle med skrapelyder...

EDIT: så ikke at tråden er ett par måneder gammel...

Siden du ikke tok tak i dette med en gang må du vel prøve å fikse biffen selv.

Søk etter Shimano Bantam oil og Permalube grease.

Pass bare på å ikke ha fett det det skal være olje. Ofte er dette på plasser som ligger åpent til. Støv og dritt vil kunne feste seg i fettet, men ikke vil ha samme potensielle skadevirkninger i en tynn oljefilm.

Skal dey være fett på alt av drivverk/tannhjul?

Hvorfan fjerne gammel smøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har også en skrapelyd/følelse i min 1 år gamle TPci4 4000sfa, den kommer og går. Det kjennes ut som det er et sandkorn eller noe, har prøvd å skylle tatt av spolen og sveiva uten å finne noe rusk. Snella er skyldt (i kaldt springvann) etter hver gang den er brukt og har fått en dråpe olje i service hullet hver andre gang. Lyden er frustrerende og jeg er redd den utsatt for unødig slitajse eller bli ødelagt om jeg bruker den uten å fiikse det. Noen i Trondheim som kan se på det? Tar lang tid å sende til skittfiske for at de skal sende til shimano og samme ruta tilbake igjen. Og er litt skeptisk til å åpne den selv, har ikke fett eller rensemiddel heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.