Gå til innhold
Fiskersiden

Elendig fiske i oslofjorden for tiden?


Athrox
 Share

Recommended Posts

Jeg har fiska veldig mye i drammensfjorden i 2014, der håver jeg inn med sjøørret, litt sei, en del torsk og et par lyr. Men så er det oslofjorden da. Jeg står opp kl 6 trasker ned til fiskeplassen min, kaster ut en blå sølv holografisk møre silda, står sånn til kl 12 . Fisker for det meste etter sjøørret, men får jeg ikke det går jeg etter torsk. Eneste aktiviteten i oslofjorden i det siste var for en uke siden da det kom en kilos torsk opp mot land og svømte langs svaberget, litt senere fulgte den etter slukhalsen min på 35 gram, men snudde når den kom mot land.

Får ikke dere andre i oslofjorden noe fisk heller eller er jeg bare elendig til å fiske? Vurderer snart å finne meg en fisking for dummies bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du fisker med agn, bunnfisk? Hvilke typer agn bruker du? Får du noen spesielle arter, med sluk får jeg bare de A4 type fiskene som makrell, torsk, sjøørret og sei. Har hat lyst til å fiske flatfisk med agn en stund, burde kanskje fått prøvd det

Fisker mye på bunnen etter div flatfisk, ulker++ Men også til overflate fiske. Møresilda uten treble krok med en liten mono sene stump som opphenget agnet med reke/børstemark/makrell har gitt fine sø, havabbor, makrell, sild og horngjel fangster. Ellers er micro fiske i fjorden vel så artig og utfordrende. Ikke minst spennende og frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt livsfiske i drøbak på søndag, men på lørdag var det ellers dødt for meg, men andre jeg var fikk mye. Men generelt i år har det vært treigt. Men tror fisket er på vei oppover nå

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en drittur, dro kl halv 8 og kom hjem kl halv 10, fiska i skumringen. Startet med en trout quiver, etter det prøvde jeg en møre silda matt grøn og hvit, så prøvde jeg wobblere som prey, tormentor og magic minnow, også noen magic minnow salty sluker. Brukte for det meste trout quiver og møre silda i forskjellige farger, varierte innsveiving og gikk mye rundt og prøve forskjellige steder med forskjellige bunnforhold. Det var litt strøm i vannet og relativt høyt vann, og en svak sydlig vind, huggtabellen viste også ´´svært godt fiske´. Skjønner ikke hva jeg gjør feil, føler at fisket koster alt for mye penger og tar altfor mye tid og at jeg får lite glede av det. Er bare at jeg står opp tidlig av senga i helgene drar ut forskjellige steder, mister dyre sluker til 60 kroner og fireline til 500 kr, kommer hjem sliten og lei fra fisketur kl 12. Men når jeg drar til drammensfjorden derimot er det der jeg får motivasjon fra. Der har jeg fått SØ hver eneste gang, fikk også en 2,5 kilos torsk der. Men i oslofjorden er alt jeg har fått en 1,6 kgs torsk iløpet av sikkert oppimot 40 - 50 timers fisking, mye av tiden tidlig på morgen og sent på natta.

Eivind: Hva er det som gjorde at det var ditt livsfiske, hva fikk du og hvor store?

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til Oslofjorden. Men.

nr1. Glem alt du har lest om "Huggtabell" dette er intet annet enn oppspinn og svada. Det er alt for mye variabler til at det i hele tatt lar seg gjøre å komme opp med noe slikt.

nr2. Du trenger ikke bruke de dyreste slukene og de fineste woblerne. Elbe sine sølvsildesluker fanger like mye fisk som noe annet, og koster veiledende 25kr stk. Obs Sport selger de til 10kr stk. (ikke testet disse til SØ. men har tatt brunørret, torsk, sei, lyr og sild på de)

nr3. bruk ALDRI Fireline snøre uten en mono fortom med lavere bruddstyrke.

nr4. 2 timer fiske er ikke lange tiden. jeg fisker ofte 3,4,5 og 6 timer i strekk. plutselig starter de huggingen. og da kan det komme en mengde på kort tid.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono sliter ikke like lett mot stein og skarpe kanter. Samt at den ikke sliter i samme grad mot topp ringen i kastene. Du opprettholder også litt strekk i sena, så det ikke blir like lett for fisken å rykke løs kroken. Du får en lavere bruddstyrke i monoen, så om du setter deg fast og sliter, så ryker du ikke av 60 meter kostbar fireline snøre. men heller 2-3meter billig mono.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Botne og Horten havfiskeklubb melder om små fangster, og da skal man være klar over at det er gode fiskere med topp utstyr, kjentmann som skipper og selv har de mange års erfaring. Da er det ikke bare uflaks når fangstene er små. Jeg fisker stort sett fra land rundt Horten/Holmestrand og kan bare konstantere at fisken er forduftet. For åtte-ti år siden var torsken plagsom når vi fisket etter ørret i skumringa. Nå ønsker man å kunne få en brukbar torsk.

Drøbak er på mange måter spesiell og ikke lett å fiske tom. Strøm,topografi og hinder i form av undervannsmur og rev gjør at fisken tross alt har en mulighet. Mens fjorden på utsiden av Drøbak er lettere å ødelegge, og det gjør man helt bevisst. Man vet veldig godt at torsken sliter men for å "hjelpe" yrkesfiskere til å overleve tillater man ødeleggende fiske. I valget mellom vern av fisker eller fisk velger man fisker. Økologisk og økonomisk skivebom. Hva vi andre og samfunnet taper gir man F i. Det må en helt annen forvaltning til for at jeg,athrox og andre skal få oppleve et rikt fiske. Det er enkelt gjort, og tar noen få år viser erfaringer fra Sverige.

http://www.njff.no/portal/page/portal/ostfold/nyhet?element_id=239698108

Uansett. Skitt fiske.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og guttungen var ute en tur i går, vi pilka par timer rett utenfor Freyborg på Storsand, ble par torsk på 50cm(som ble hengt opp til tørk i vedskjulet). El tror jeg det har vært ganske stille hos de som fisker fra land her på Storsand, i hvertfall hos de som jeg har snakka med! Skal ta meg en tur i morra og se om den biter da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i båt på fredagen og prøvde lykken.(fra hvalstrand til sandvika) Ble 4 akvarie torsk som fikk svømme videre. Idag prøvde jeg fra land (mellom veas og Slemmestad) både sluk, flue og agn. 2 napp på agn ble det hele i løpet av 4 timers fiske. Lite med mat til storfisken i Oslofjorden kanskje? Derfor man sjeldent får noe "stort" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fiske for om lag 6 - 7 år siden og nå nettopp fant jeg et bilde av meg selv for 6 år siden hvor jeg fiska. Der sto jeg med en bøtte med torsk, sjøørret og makrell som jeg hadde fått selv. Da var jeg 8 år og hadde en ferskvanns teleskopstang og noen glinsende sluker som egentlig var ment for ferskvann. På den tiden fikk jeg mer fisk en nå hvor jeg har snelle og stang for 2500 til sammen, og 3 bokser fulle av sluker til 50 - 60 kr. Som folk sier, fisket var bedre for bare 5 år siden. Nå fisker jeg inn plastikkbegere og colaflasker når jeg fisker, mens vannet er mørkt, glinsete og får regnbuefarger på grunn av oljeforurensing (Litt dårlig beskrivelse, men skjønner kanskje hva jeg mener hvis dere har sett ordentlig oljeforurensa vann). Nå mener jeg ikke at fisket har endret seg så drastisk på mine 7 år med fisking, men jeg synes det er blitt litt dårligere med fangst. Selv har jeg ikke peiling på hvordan man ser dette, men en jeg har fiska med pleier omtrent halvparten av gangene vi får fisk og slippe den uti igjen, ikke fordi den er for liten, men fordi den ikke er trygg å spise på grunn av den har blitt påvirket av forurensinga. Om det er så veldig dårlig å spise vet jeg ikke, men han har sagt at han ble syk var dårlig veldig mye en periode, men når han sluttet å fiske gikk dette over, han fant ut at det var fordi fisken var dårlig og spise etter en periode

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

tok en kort tur med ungene på fjorden på søndag, fiska rett utenfor freyborg på Storsand, der beit torsken som bare det, men det var utrolig mye smått.... Bare to stk på 45cm som blei med hjem men ungene syntes i hvertfall det var moro å få masse fisk:) brukte makrell som agn...

Litt sånn for morros skyld...

Hadde besøk av søstra mi i påsken. Hun jobber som Marinebiolog på Island, vi var ute en tur og fikk en torsk på 44cm og en rødspette på 30cm, hun tok ut den delen(Kvarnir heter det på islandsk) som man bruker for å se hvor gammel fisken er, og tok den med til laboratoriumet. Der viste det seg at torsken var to år gammel og rødspetten 3 år, begge var i veldig bra behold så det ser ut som fisken har for nok å spise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye i drøbak fra båt og vil si torsken er på vei oppover igjen mens seien ikke er på vei oppover. Høsten 2010 var seibittet for meg og pappa helt enormt og vi hadde enorm uttelling. 4 timers konstant action, er vel oppsummeringen. På skjærgårdsfestivalen ble det tatt en torsk på 13 kilo i drøbak, og nå for ikke så altfor lenge sia ble det tatt Lange på 16. Dette er da min opplevelse fra drøbaksiden. Fisket har vært veldig tregt det siste, men er det ikke gøyere når fjorden er sprekk full igjen og fisken biter som bare det igjen?

Fish on! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fiske i Kattegat kollapsa pga for intensiv tråling viste undersøkelser at de torskene man tross alt fikk opp sjelden var mer enn tre år gammel, altså småfisk. Når vi vet at det er den store fisken som gyter mest og gir best avkom er man fort inne i en ond og kjent sirkel.

Skal vi alle få god bøy på stanga overalt i fjorden (Drøbak er tross alt et gunstig sted for fisken) må mange flere si ifra at vi vil ha fisken tilbake. Jeg leser for tiden boka "Fiskehistorier" med undertittelen "hvem skal eie havet" skrevet av marinbiolog Henning Røed. En tankevekkende bok, ikke minst spørsmålet om hvem som skal eie ressursene i havet. Oslofjorden er en parantes i den store sammenhengen men for et fiskevann den kan bli hvis de som sitter med bukta og begge endene ville tenkt helhet slik Henning gjør. Han holdt,etter min og manges mening, det mest engasjerte foredraget på Oslofjordkonferansen.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.