Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske stang + snelle med meterteller


kristoffer3110
 Share

Recommended Posts

Om den er 12-30 eller 20-30lb spiller fint liten rolle i grunn. Aksjonen i stanga har større betydning.

Du kan sikkert bruke rundt 250g bly på den light bait stangen. om det er agnfiske. Tror ikke du får mye god fiske opplevelse om du skal pilke med 250g lodd på den nei. Da er nok en stivere og kraftigere stang et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men vilken stang anbefaler dere da til under 500 ca, til den Shimano Tekota 600 LC snella, behøver ikke være den kraftigste stanga, men at den kan fiske med agn på ca 200-250g max, ned til 50-150m ca. og fisk på ca 4-15kg eller noe slik ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en meget lav pris grense du satte der. Da blir det enten å finne et knakende godt tilbud, kjøpe brukt eller kjøpe noe billig rask.

Men du har jo muligheten til å sikre deg Lawson Inshore Boat 12-30lb til 499,- nå da. Men kun 2stk igjen. Dette er lager tømming, så det kommer ikke flere til denne prisen.

Veit ikke om noen andre stenger av såpass kvalitet til en pris i nærheten. Alternativt er jo Shimano Beastmaster BX Boat 20-30lb til 799,-.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en meget lav pris grense du satte der. Da blir det enten å finne et knakende godt tilbud, kjøpe brukt eller kjøpe noe billig rask.

Men du har jo muligheten til å sikre deg Lawson Inshore Boat 12-30lb til 499,- nå da. Men kun 2stk igjen. Dette er lager tømming, så det kommer ikke flere til denne prisen.

Veit ikke om noen andre stenger av såpass kvalitet til en pris i nærheten. Alternativt er jo Shimano Beastmaster BX Boat 20-30lb til 799,-.

Ja, det er den lawson stanga jeg vurderer sterkt siden den har fått så bra omtale, den er på ett meget bra tilbud og den passer for det lette fisket jeg skal drive med, samtidig som den kan dra opp storfisken også om jeg skulle få den. Men så er det snelle igjen jeg lurer på, fant nettopp fra ett annet forum disse to snellene

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Ambassadeur/Linecounter/Ambassadeur-7000I-Linecounter-Meter--114656-p0000045972

eller http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Ambassadeur/Linecounter/Ambassadeur-7000i-Salmon-Special-LC-Linecounter-Meter-132917-p0000064286

og denne litt billigere (multiplikasjonssnella) vett ikke om det er noe forskjell på det og havsnelle, men men her er den:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Multiplikatorsneller/Ambassadeur/Trolling/Ambassadeur-7000i-Trolling-LC-Linecounter-134468-p0000065839

Begge har linecounter i meter! og er akk den prisen jeg hadde sett for meg for snelle, er noen av de gode? og isåfall hvilken ville dere anbefalt for meg ? :)

Endret av kristoffer3110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiplikatorsneller og havsneller er det samme.

Noen multisneller er mer rettet mot trolling/dorging.

Nå kjenner jeg ikke til helt teknisk hva forskjellen er.

Men en kan være en mer "høylytt" knarr.

Jeg holder fremdeles fast på at meter teller ikke er så nødvendig.

Husker jeg også lurte på å få det til havfiske.

Kjøpte en snelle til det, men ble aldri brukt.

Men nå skal det være sakt at Ambassadeur er en grei snelle.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig ville jeg(også) styrt langt unna disse linecounter snellene til pilkefiske. oppimot alle disse er nok mest beregnet på dorging/trolling. Som nevnt tidligere, så kan du jo hekte på en ekstern linecounter i de tilfellene du mener du behøver det. Så slipper du i minste å ende opp med en uegnet snelle for pilkefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiplikatorsneller og havsneller er det samme.

Noen multisneller er mer rettet mot trolling/dorging.

Nå kjenner jeg ikke til helt teknisk hva forskjellen er.

Men en kan være en mer "høylytt" knarr.

Jeg holder fremdeles fast på at meter teller ikke er så nødvendig.

Husker jeg også lurte på å få det til havfiske.

Kjøpte en snelle til det, men ble aldri brukt.

Men nå skal det være sakt at Ambassadeur er en grei snelle.

Tor Arne

Ja har hørt av en del foolk både som er for og imot telleverk på snella, men for meg virker dette som en genial løsning ettersom jeg er veldig dårlig til å anta hvor mye sene jeg har ute til en hver tid, og ettersom jeg også kan se dybden på fisken under meg på ekkoloddet, hadde det vært greit å senke snøret ned til den dybden med telleverket :)

Men kan du anbefale noen av de ambassadeur snellene jeg har funnet om hvilken jeg bør gå for, eller hvis du har andre forslåg kom gjerne med dem :)

personlig ville jeg(også) styrt langt unna disse linecounter snellene til pilkefiske. oppimot alle disse er nok mest beregnet på dorging/trolling. Som nevnt tidligere, så kan du jo hekte på en ekstern linecounter i de tilfellene du mener du behøver det. Så slipper du i minste å ende opp med en uegnet snelle for pilkefiske.

Men jeg er litt usikker på alle disse typene fisking, dorging, tolling og pilke.. Jeg ønsker å fiske ved å sette stanga i fiskestangholder, dorging og vanlig klassisk fisking løfte stanga rett opp og ned, så kan ikke helt se ulempen med linecounter i disse tilfellene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snellene som gjerne går under multiplikatorsneller har som regel magnet brems eller sentrifugalbrems, og er dermed kastesneller.


Ulempen med linecounter er at disse snellene ikke er laget for den harde påkjenningen pilkefiske utsetter snella for. Dermed er det lett at du ødelegger snella. Når du har et 300g lodd på 150meter dyp og begynner å rykke kraftig i stanga gang på gang på gang på gang, så er det ganske mye kraft du utsetter snella for.

Og en ting til. Det er meget kjekt å ha Lever drag på snella. Dette får du IKKE sammen med linecounter.

Alle linecounter sneller leveres med stjernebrems i stedet for Lever drag og alle har snørefører. Og snørefører er virkelig en uting å ha om du får storfisk. 2 gode grunner for å ikke bruke de til storfisk:)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snellene som gjerne går under multiplikatorsneller har som regel magnet brems eller sentrifugalbrems, og er dermed kastesneller.

Ulempen med linecounter er at disse snellene ikke er laget for den harde påkjenningen pilkefiske utsetter snella for. Dermed er det lett at du ødelegger snella. Når du har et 300g lodd på 150meter dyp og begynner å rykke kraftig i stanga gang på gang på gang på gang, så er det ganske mye kraft du utsetter snella for.

Ok, så jeg bør styre under den billigere multiplikatorsnella, og si hvis jeg fisker med max 200g lodd/pilk på max 125-150m, vil linecounter da også stå i fare for å bli ødelagt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linecounter er alltid i fare for å bli ødelagt.

Men dersom du ser fisk på ekkoloddet ditt.. så vil du også klare å se pilken på vei ned.

Jeg benytter meg kun av dette når jeg fisker.

Ellers er det ikke mye fisk som står midt i vannet her i Stavanger området.

Det er stortsett sei.

Dersom det er sei du skal ha, så kan du strengt tatt bruke harpe :)

Ellers er det ganske unormalt å pilke over 100m.

Da blir det agn.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linecounter er alltid i fare for å bli ødelagt.

Men dersom du ser fisk på ekkoloddet ditt.. så vil du også klare å se pilken på vei ned.

Jeg benytter meg kun av dette når jeg fisker.

Ellers er det ikke mye fisk som står midt i vannet her i Stavanger området.

Det er stortsett sei.

Dersom det er sei du skal ha, så kan du strengt tatt bruke harpe :)

Ellers er det ganske unormalt å pilke over 100m.

Da blir det agn.

Tor Arne

Okey, takker for svar har du da en snella du vil anbefale uten televerk? Har sett litt på Shimano TDL20 eller 15, men det er nå tilbud på dette settet her på skittfiske http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Hav--og-baatfiske/Alle/Beastmaster-Boat-20-30lb-Shimano-TLD-20-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2848---130628-p0000061995

Men jeg vett ikke helt om dette kanskje blir litt for tungt utstyr og en for stiv stang, ser helst etter en 12-20lb stang tror jeg, etter hva jeg er blitt anbefalt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Shimano settet har jeg, men ble anbefalt å kjøpe 20-30 lbs, ble fortalt at 12-20 lbs ble noe myk ved pilking med 500 gr og oppover på pilkene. Det skulle visst ikke gå utover følsomheten på stanga ved agnfiske. Akkurat det settet der antar jeg er noe av det aller beste havfiskestang og havfiskesnelle du kan få til under to tusen kr. Alle jeg vet om som har det settet inklusive meg er meget fornøyde og nøler ikke med å anbefale det videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lbs stanga takler er ikke alt.

Jeg har 20-30 stang som er mye mykere en en annen 20-30 stang.

Som Aurejeger nevner så er det Shimano settet ganske bra balansert.

Jeg har selv settet, og det brukes til både pilking og agnfiske på 300-500m.

Tuppen er myk og fin, mens ryggen tåler storfisk.

12-20 ville ikke jeg pilket med så mye mer en 150gram. alt etter stanga.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror dere det shimano settet ville fungert fint også på 50-150meter eller ville det vært litt overkill? slik at det hadde vært bedre med f.eks en 12-20/30 lbs stang eller evt. dette settet http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32019&pageId=329 ? tenker ikke bruke pilk/sluk tyngre enn 200-250g på stanga

Endret av kristoffer3110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å bruke 400g på lightbaitstanga, men den egner seg ikke særlig bra til pilking. Det er en meitestang. Har brukt den i 3-4 år nå og er veldig fornøyd.

Hvordan fisker du med den da? bare dorging eller løfte stanga opp og ned ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt tekotaen og inshore bait til meite, men til litt mer allround er tekotaen og beastmasteren et sikkert kort!

Men det blir da det dyreste settet mulig av de kombinasjonene jeg har satt opp, er det mulig å bruke noen av de to andre stengene, enten lawson 12-30lb stanga, eller kinetic godspeed 12-20 lb stanga? Begge disse stengene koster 500 på tilbud nå istedenfor 900, da ville det kostet meg 2500kr totalt med tekota snella.

Mtp at jeg tar tekota 600lc snella til 2000 + en av de to stengene til 500, hvilken er best? :))

Endret av kristoffer3110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.